MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
324. Greta Keller - In einem kleinen nachtlokal (1937) : 6

Stealers Wheel - Late Again:
Stuck in de Middle is natuurlijk hun prijsnummer, en mede door het perfecte gebruik in de bizarre martelscene van Reservoir Dogs, onvergetelijk geworden.
Maar dit is minstens zo goed 8,5

Greta Keller - In einem kleinen nachtlokal: 7,4

Greta Keller: 6,0

Stealers Wheel : 9.0
Greta Keller : 5.0

7,93 voor Stealers Wheel - Late Again --> plek 18
6,68 voor Greta Keller - In einem kleinen nachtlokal --> plek 191

325. The Spinners - Could It Be I'm Falling in Love (1972)

Afkomstig van het album: The Spinners - Spinners (1973)

Nummer 4-hit in de reguliere US chart, een nummer 1-hit op zowel de Cash Box als R&B chart en plek 11 in de UK. Hier stond ik wel even van te kijken: dit was geen hit in Nederland. 

Eerder in 1972 hadden The Spinners een dikke hit met I'll Be Around gescoord, de platenmaatschappij wilde dat ze met hun volgende single een beetje in de slipstream konden blijven van dat succes. Nou, dat kun je wel zeggen; Could It Be werd een nog grotere hit wereldwijd en ze zouden tot en met 1980 hits blijven scoren. 

Het overlijden van Philippé Wynne in 1984 zette het einde van de successen in gang. Wij gaan terug naar hun gloriejaren. 

Inderdaad hier niet verder dan de tipparade gekomen, en toch zit het in mijn muziekgeheugen gebeiteld. 7½.

325. The Spinners - Could It Be I'm Falling in Love (1972) : 6

The Spinners - Could It Be I'm Falling in Love : 5,8

322. B.J. Thomas - I Just Can't Help Believin' (1970)
Teringjantje, goede stem of niet, wat ziet B.J. er in die tv-opname beroerd uit, zeg. Staat-ie daar high on booze & drugs te playbacken?
[ik check even wiki en inderdaad: "Shortly after his career began, Thomas became dependent on drugs and alcohol"]
Maar ik ben niet hier om de kwaliteit van zijn leven(sgeluk) te beoordelen, slechts zijn liedje.
7

323. Stealers Wheel - Late Again (1972)
"Gezapig, maar mooi" schreef Johnny Marr. Dat klinkt tegenstrijdig, tot je naar dit nummer luistert.
7,4

324. Greta Keller - In einem kleinen nachtlokal (1937)
Was de eerste man van Greta soms J.B. Thomas?
Ze zal destijds wel zijn neergezet als een Marlene Dietrich-wannabe.
Niet de muziek waar ik veel mee heb, al trekken de melancholie en haar heldere stemgeluid me nog net over de streep.
5,5

325. The Spinners - Could It Be I'm Falling in Love (1972)
Het is mij te loveboaterig. Soul zonder soul, maar met een mierzoet suikerlaagje op de weeïge popcorn.
Verder wel goed gezongen, fijne productie en warme sfeer, dus een onvoldoende zou dan ook weer onterecht zijn.
5,8

The Spinners: 6,5

Het ligt allemaal dicht bij elkaar in het klassement. The Spinners komen 0,07 tekort voor een top 100 notering. Could It Be I'm Falling in Love staat op 109 met 7,19.

326. Chet Atkins - Boo Boo Stick Beat (1959)

Afkomstig van het album: Chet Atkins - Teensville (1960)

Chet Atkins was vanaf het rock'n'roll tijdperk niet meer interessant voor de jongeren. Zij wilden rocken, rollen, boppen en jiven. Chet was een square. "Daar gaan we wat aan veranderen!", zeiden ze bij de platenmaatschappij. Chet moest een album opnemen om weer aansluiting te vinden bij de jeugd. Het album werd Teenville genoemd en de bedoeling was dat hij een rock'n'roll-achtig album zou opnemen.

Chet bleef echter Chet en hoewel het album zeker rock'n'roll invloeden heeft, blijft zijn gitaarspel een stuk delicater en verzorgder dan wat r'n'r inhoudt. Dat is dan ook wel weer mooi, Chet luister naar zijn platenmaatschappij, maar blijft wel zichzelf. 

Het sloeg toch, een soort van, aan: Boo Boo Stick Beat is zijn grootste hit op de reguliere Billboard chart. Het nummer bereikte de 49e plek.

326. Chet Atkins - Boo Boo Stick Beat (1959): 7,5
325. The Spinners - Could It Be I'm Falling in Love (1972): 7,5

Klinkt meer als een novelty-hit dan als een popsingle, en voor flashy of zelfs maar eruitspringend gitaarspel krijgt Atkins in dit muziekje te weinig ruimte. 5½.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:58 uur

geplaatst: vandaag om 09:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.