MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Effe inhalen. Zo, dat waren 'n paar tijdloze klappers achter elkaar zeg.

Ben E. King - Stand By Me (1961) : 8,5
Gene Vincent & The Bluecaps - Be-Bop-A-Lula : 9
Clarence "Frogman" Henry - Ain't Got No Home : 8

468. Clarence "Frogman" Henry - Ain't Got No Home (1956) : 8

Be-Bop-A-Lula: dikke vette 10. Niks anders mogelijk voor de top van de rock'n'roll.

Ain't Got No Home: 8, maar niet te vaak horen.

Net als 1966 en 1961 doet ook 1956 het super goed:

Gene Vincent & The Bluecaps - Be-Bop-A-Lula, plek 2 met 8,6 gemiddeld.
Clarence "Frogman" Henry - Ain't Got No Home, plek 34 met 7,91 gemiddeld.

Nu maken we een behoorlijke sprong. Van 1956 gaan naar het favoriete muziekjaar van Edgar18: 1969.

469. King Crimson - The Court of the Crimson King (1969)

Met bijna 1000 stemmen en een gemiddelde van 4,18 mag In the Court of the Crimson King met recht een MusicMeter-klassieker genoemd worden. Het succes, de invloed en populariteit van dit album blijft ook echt niet beperkt tot onze gezellige bubbel; het album behoort tot de grote klassiekers en inspireerde vele bands na King Crimson. 

De Crimson King wordt gezien als een symbool voor corruptie, macht en vernietiging. Dat personage is later inspiratie geweest voor de gelijknamige bad guy in Stephen King's Dark Tower-serie. Het nummer zelf staat bol van de thematiek, metaforen en diepere maatschappelijke issues: oorlog, maatschappelijke vervreemding en de strijd tegen machtige, corrupte krachten.

Commercieel was dit de succesvolste single voor King Crimson in de US: plek 80 in de Billboard Hot 100. Hun grootste hit wereldwijd gezien was overigens Sleepless uit 1984 met een 79e plek in de UK en een 51e plek in de US Rock chart.

Als we het over King Crimson hebben, kunnen we Robert Fripp niet negeren. Deze gitarist en oprichter van KC werd ook geregeld gevraagd als sessiemuzikant. In die rol heeft hij onder andere voor David Bowie, Talking Heads en Peter Gabriel gespeeld. Waar de nieuwe generatie hem waarschijnlijk het beste van kent, zijn de nogal bijzondere video's die hij op social media post samen met zijn vrouw Toyah Willcox. Om je een idee te geven: 

Wij gaan toch maar het werk dat hij als onderdeel van King Crimson opnam beoordelen. 

Laatst nog een prachtig live optreden gezien van King Crimson (op You tube). Robert Fripp zit gewoon te spelen op een stoeltje naast het podium. Die filmpjes met Toyah zijn ze volgens mee begonnen in de Corona periode. Voor het hof van de donkerrode koning: 8,8

Jôh, die zondaglunchclipjes doen ze nog steeds?
Ik volgde het hilarisch gezellige stel ook tijdens de coronadagen, maar de laatste paar jaar zijn hun clipjes mij toch aan de aandacht ontsnapt. Zo te zien moet ik het toch weer eens oppikken: het bezorgt me wederom weer een dikke glimlach. En al schijnt er behoorlijk aan haar lijf geknutseld te zijn, Toyah ziet er op haar 67e nog fabelachtig sexxxy uit. Robert heeft het maar getroffen (maar is hem ook van harte gegund!).

Het titelnummer van het beste album in de geschiedenis van de mensheid tot 1970: daarvoor geldt maar een logisch cijfer. Ook omdat een 11 of 12 waarschijnlijk niet geldig is.

10

In het progladderspelletje wisten de ketters, heidenen en gediplomeerde onbenullen het afgelopen oktober voor elkaar te krijgen om geen enkel nummer van King Crimson naar de finale te stemmen, zelfs dit nummer niet. Soms is het lastig om mensen serieus te nemen en voor vol aan te zien.

Leuk, mijn jaar is gestart. En hoe! Ik vind zowel het (bijna) gelijknamige album, als deze song fantastisch.

9,5

King Crimson - The Court of the Crimson King :

In 2018 nog live mogen aanschouwen in het Amsterdamse Concertgebouw.

Meesterwerk van Fripp en kornuiten, de grondleggers van de progrock.
9,5

469. King Crimson - The Court of the Crimson King (1969) : 4,5

8.7

Voor Frogman nog een 8.3

EvilDrSmith schreef:

In het progladderspelletje wisten de ketters, heidenen en gediplomeerde onbenullen het afgelopen oktober voor elkaar te krijgen om geen enkel nummer van King Crimson naar de finale te stemmen, zelfs dit nummer niet.

Dat is inderdaad op zijn minst bijzonder te noemen

We blijven nog een dag in 1969 hangen en zoeken het vandaag in een heel andere hoek dan de progrock van gisteren.

470. Candi Staton - I'd Rather Be an Old Man's Sweetheart (Than a Young Man's Fool) (1969)

Grote hits, ze zijn vaak een vloek en een zegen. Neem Sammy Davis Jr. als voorbeeld. Ik vertelde al tijdens de door mij georganiseerde Greatest Hits-editie van Dean Martin en Sammy Davis Jr. dat Sammy een gruwelijke hekel aan The Candy Man had. Dan bedoel ik niet dat hij het nummer stiekem niet zo leuk vond, nee; hij maakte het nummer openlijk met de grond gelijk. "Een smet op mijn carrière", "een van de lelijkste nummers ooit geschreven", "beschamend". Sammy nam geen blad voor de mond. 

Young Hearts Run Free was Candi's Candy Man. Niet zo extreem als voor Sammy, maar dat Candi niet gelukkig was met wat Young Hearts veroorzaakte, is geen geheim. Candi zag zichzelf als serieuze gospel- en soul zangeres. De Disco-hoek waar ze ingepropt werd, was er een die ze helemaal niet zag zitten. Het enorme succes, de centjes en de faam dan weer wel. Sja, tis kiezen of delen Candi. Ze accepteerde Young Hearts dan ook, maar bleef duidelijk maken dat ze toch echt een gospel- en soul zangeres was. 

Dat laatste komt goed uit, want de oudere songs van artiesten lenen zich vaak een stuk beter voor ons oldies topic. Hier mag Candi komen laten horen hoe ze graag herinnerd wil worden. We gaan luisteren naar haar allereerste hit die ze scoorde voor Fame. Candi was toen al bijna 30 en werd dus pas relatief laat een ster. De reden van haar doorbraak was haar man. Clarence Carter introduceerde haar bij Fame nadat Candi al als achtergrondzangeres voor Clarence fungeerde. Het was ook Carter die I'd Rather Be an Old Man's Sweetheart (Than a Young Man's Fool) voor zijn vrouw schreef. De song bereikte de 9e plek op de R&B chart. 

Over achtergrondzangeressen gesproken; Candi was er ooit zelf een, en werkte daarnaast in informele settings samen met The Sweet Inspirations. Inderdaad; de backing group voor Elvis. Die link met Elvis blijft haar hele muzikale leven bestaan met (succesvolle) covers van In the Ghetto, Suspicious Minds en Peace in the Valley. Daarnaast heeft Elvis een brief aan Candi geschreven na haar cover van In the Ghetto gehoord te hebben; hij complimenteerde haar met haar mooie versie. 

Tijd voor ons om Candi te complimenteren met haar mooie versie van I'd Rather Be an Old Man's Sweetheart (Than a Young Man's Fool).

Die Candi Staton compilatie compilatie uit 2004 ooit nog eens op CD gehad. Was toen even een flinke Oor-hit. Persoonlijk ben ik iets meer van de disco dan van de gospel. Neigt er een beetje naar. Dat Clarence "Patches' Carter haar man wist ik trouwens niet: 6,9

Twee uit twee!

Weer een topper vandaag. Candi Staton is inderdaad veel meer dan de "Young Hearts Run Free" zangeres. Haar diepe soul uit het zuiden van Amerika snijdt je op momenten door de ziel. Haar Fame albums "I'm Just a Prisoner" en opvolgers "Stand by Your Man" en "Candi Staton" zijn drie voorbeelden van pure soul perfectie. Jammer genoeg hebben ze op deze site maar weinig stemmen.

De beste track van haar debuutalbum vind ik Another Man's Woman, Another Woman's Man, maar deze I'd Rather Be.... is een goede tweede.

9,0

Goed muziekjaar toch dat 1969!

Candi Staton - I'd Rather Be an Old Man's Sweetheart (Than a Young Man's Fool) (1969) :

Er kwamen mooie dingen uit de Muscle Shoals Sound Studio in die tijd.
Candi mag hier dan achteraf niet zo tevreden over zijn geweest, ik wel. Southern Soul op z'n best, en gouden strotje : 8,4

470. Candi Staton - I'd Rather Be an Old Man's Sweetheart (Than a Young Man's Fool) (1969)

Ik heb net afgelopen maand de eerste twee lp's besteld van Candi: die waren tijdelijk zeer betaalbaar bij Concerto/Plato te bestellen (€16,99). Ik moet ze zelfs nog ophalen, daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Je bent wat dat betreft net te laat voor deze Candi-promotie, want die aanbieding is alweer voorbij zie ik nu.

captain scarlet schreef:
Candi mag hier dan achteraf niet zo tevreden over zijn geweest, ik wel. Southern Soul op z'n best, en gouden strotje : 8,4
Dat ging niet om dit nummer, maar om 'Young Hearts Run Free'. Dat nummer deed vorige week nog mee in de Greatest Hits van Disco Demolition Night en vond ik een van de minste kandidaten. Volkomen terecht dat Candi bar weinig heeft met dat nummer.
Nee, dan dit nummer! Whohooo, this smokes, burns, sizzles and is red hot fire!
Zelfs de plaat slaat van enthousiasme een paar keer over. Hier een versie waar de naald niet van opwinding uit de groef stuitert.

Wendy: luister nog maar eens, want nu geef je dit inflammable material hetzelfde cijfer als... John Lamers' 'Puur, pure natuur'. Wáánzin, thou are a kreezy woman.

9

470. Candi Staton - I'd Rather Be an Old Man's Sweetheart (Than a Young Man's Fool) (1969) : 7,5

EvilDrSmith schreef:
Dat ging niet om dit nummer, maar om 'Young Hearts Run Free'.

Correct. Niet goed gelezen. Gebeurt wel 's als je met drie dingen tegelijk bezig bent.

The Court of the Crimson King: 8,25
I'd Rather Be an Old Man's Sweetheart (Than a Young Man's Fool): 8

De songs uit onze favoriete muziekjaren blijven goed scoren. De voorlopige uitslagen:

King Crimson - The Court of the Crimson King: 8,56 = plek 4
Candi Staton - I'd Rather Be an Old Man's Sweetheart (Than a Young Man's Fool): 8,14 = plek 14

Dat betekent dat we onderhand de 25 songs gepasseerd zijn die een 8 of hoger als gemiddelde hebben gehaald

Slechts één jaartje verder terug de tijd in voor het volgende favoriete muziekjaar. 1968: het jaar waar het muzikale hart van Justus18 sneller door gaat kloppen.

471. The Doors - Love Street (1968)

Pamela Courson was de reden dat heel veel Doors nummers geschreven werden. Ook dit Love Street werd door Jim op papier gezet als ode aan zijn vriendin. Al begon dit nummer niet zo; het was namelijk eerst een gedicht van Morrison over een straat in Laurel Canyon waar hij toentertijd woonde met Pamela. Maar ja, de liefde voor L.A., de liefde voor de straat, en de liefde voor Pamela werden al snel met elkaar verbonden. 

Dat het nummer oorspronkelijk een gedicht was wordt ook nog eens benoemd in de lyrics, sterker nog; Jim noemt zichzelf "the poet" in Love Street. Het waren Jim Morrison en Ray Manzarek die zich samen pakten (zoals zo vaak) om Jim's gedicht tot een volwaardig Doors nummer om te toveren.  

Love Street werd het B-kantje van All Day and All of the Night, uhm.., ik bedoel Hello I Love You. Morrison had het liever andersom gezien want hij vond Hello niet al te sterk en Love Street juist heel sterk. 

Jim kon het dan wel een erg sterk nummer gevonden hebben; live werd het zelden tot nooit gespeeld. Dat lag er vooral aan dat het nummer bedoeld was als intiem poëtisch lied en niet als podiumsong. 

De straat, Love Street, heet overigens eigenlijk Rothdell Trail, maar dat bekt toch een heel stuk minder fijn. Ook de winkel waar Jim over zingt bestaat echt en nog steeds: Canyon Country Store. Het is een klein bedevaartsoord geworden voor Doors fans.

Heerlijk nummer van The Doors. Waiting for the Sun zou nog wel eens mijn favoriete The Doors album kunnen zijn nek-aan-nek met de debuut-LP: 9,3

Candi Staton: 8.3
The Doors: 8.4

Gast
geplaatst: vandaag om 21:47 uur

geplaatst: vandaag om 21:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.