MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

Jackie Brenston and His Delta Cats: 9.0

Lekker rammelende boogie woogie. Bijna rock 'n' roll of net de allereerste? Kan allemaal. Ik had hem al vaker gehoord. Ike is en klootzak maar overtrof deze single later nog wel eens. Maar toch wel klassieke muziekgeschiedenis: 7,8

481. The Larks - Eyesight to the Blind (1951) : 8

482. Jackie Brenston and His Delta Cats - Rocket "88" (1951) : 10

The Larks: 7.5
Jackie Brenston: 7.5

Ook 1951 scoort fantastisch:

7,86 voor The Larks - Eyesight to the Blind (plek 43)
8,18 voor Jackie Brenston and His Delta Cats - Rocket "88" (plek 15)

Daarmee is ons rondje langs jullie favoriete muziekjaren afgelopen.

Ik heb eens een dieper kijkje in ons klassement genomen om te zien hoe vaak jullie favoriete jaren eigenlijk in totaal zijn langsgekomen.

1951
7x
7,25 gemiddeld
Geen onvoldoendes en 1 song boven de 8

1956
17x
7,19 gemiddeld
2 onvoldoendes en 3 songs boven de 8

1961
24x 
7,04 gemiddeld
Geen enkele onvoldoende, 2 songs boven de 8

1966
17x
6,75 gemiddeld
3 onvoldoendes en 2 songs boven de 8

1967
35x
6,95 gemiddeld
Geen onvoldoendes en 3 songs boven de 8

1968
25x
6,91 gemiddeld
1 onvoldoende en niks boven de 8

1969
24x 
7,08 gemiddeld
Geen onvoldoendes en 2 songs boven de 8

1970
20x
6,83 gemiddeld
1 onvoldoende en niks boven de 8 

1971
21x 
6,90 gemiddeld
3 onvoldoendes en 2 songs boven de 8 

Als we dan toch bezig zijn, knal ik er meteen wat meer statistieken tegenaan:

- Welk jaartal, dat al minstens 10x voorbij is gekomen, scoort het beste in ons klassement?
1972: 7,11
- Welk jaartal, dat al minstens 10x voorbij is gekomen, scoort het slechtste in ons klassement?
1974: 6,73
- Welk jaartal is het vaakst voorbijgekomen?
1967 (35x)
- Welke jaartallen zijn het minst vaak voorbijgekomen? 
1902, 1915, 1916, 1921, 1928, 1933, 1936, 1938 en 1944 (1x)
- Welke jaren, tussen 1920 en 1975, zijn nog helemaal niet voorbijgekomen?
1920, 1922, 1923, 1932, 1942, 1943

De komende dagen (tot en met volgende week zondag) gaan we om en om een heel oudje en een heel "recente" beoordelen. We trappen af met een song die de naam van het topic eer aan doet. 104 jaar terug de tijd in.

483. Lucille Hegamin feat. Harris' Blues and Jazz Seven - The Jazz Me Blues (1921) 

Lucille Hegamin is een naam die je niet snel meer hoort zelfs niet op een website voor muziekliefhebbers, maar dit is wel eventjes een hele belangrijke en invloedrijke mevrouw geweest. Lucille was de tweede vrouw ooit die een bluessong op plaat heeft opgenomen en haar songs werden tig keer gecovered. Denk bijvoorbeeld aan classics als Arkansas Blues, Beale Street Mama en de song waar wij vandaag naar gaan luisteren: The Jazz Me Blues. 

Lucille was er al vroeg bij; op haar 15e tourde ze als onderdeel van Leonard Harper Minstrel Stock Company. Ze werd vernoemd op de posters als de Georgia Peach en was ontzettend populair. Zelf zei ze over die tijd dat zij hoogstwaarschijnlijk degene was die de classic St. Louis Blues populair heeft gemaakt in de Chicago contreien. Haar vroege huwelijk met pianist Bill Hegamin zorgde ervoor dat ze een extra voet tussen de deur kreeg. In 1923 liep het huwelijk op de klippen, maar het deed haar carrière geen pijn. Lucille bleef veel opnemen en optreden, al had ze er in 1934 even genoeg van. Ze trok zich terug uit de muziekindustrie om als verpleegkundige aan de slag te gaan. Dat hield ze ruim 25 jaar vol, totdat ze begin jaren 60 opnieuw begon op te nemen.

Jazz Me Blues (meestal zonder 'The' in de vele cover versies) werd onder andere opgenomen door Art Pepper, Sidney Bechet en Gene Krupa. Het nummer werd geschreven door Tom Delaney. Deze songwriter schreef songs voor onder anderen Ma Rainey, King Oliver en Ethel Waters. 

The Larks - Eyesight to the Blind (1951) : 8
Jackie Brenston and His Delta Cats - Rocket "88" : 9
Lucille Hegamin feat. Harris' Blues and Jazz Seven - The Jazz Me Blues : 7,2

Op de één of andere manier klinken die vrouwenstemmen uit de jaren 20 allemaal net iets te hoog. Alsof ze net even wat sneller gepitcht zijn dan het in werkelijkheid was. Het is voor die tijd best een lekker deuntje, maar het kom me allemaal net iets te slapstick over om echt indruk te maken: 7

483. Lucille Hegamin feat. Harris' Blues and Jazz Seven - The Jazz Me Blues (1921) : 7

Plek 207 voor Lucille Hegamin feat. Harris' Blues and Jazz Seven - The Jazz Me Blues met een keurige 7,1 gemiddeld.

484. Little Feat - Spanish Moon (1974)

Feats Don't Fail Me Now was het eerste album van Little Feat dat een plek in de top 100 van de album chart wist te bereiken: in Canada plek 40, in de US plek 36. 

Er werden nogal wat bekende artiesten ingehuurd om te helpen bij de opnames. Zo zijn bijvoorbeeld Bonnie Raitt en Emmylou Harris als achtergrondzangeressen te horen, Tower of Power als de blazerssectie en Fred White werd gevraagd om te drummen op Spanish Moon. 

Fred had in 1973 een paar tracks gedrumd voor het album Extension of a Man van Donny Hathaway, en mocht in 1974 dus Little Feat komen helpen voor hun song Spanish Moon. Behalve deze twee featurings op albums was Fred vooral aan de weg aan het timmeren als drummer in het clubcircuit. Niet veel later zou hij door zijn broertjes gevraagd worden om bij Earth, Wind & Fire te komen drummen. Hij stapte op precies het juiste moment in, want na zijn komst werden de knallers September, Boogie Wonderland en After the Love Has Gone gemaakt. 

Little Feat bestaat trouwens nog steeds en eerder dit jaar brachten zij hun 16e studioalbum uit. Van de founding members is alleen Bill Payne nog over. 

Little Feat kwartje is ook nog niet helemaal gevallen. Ik zou het eigenlijk geweldig moeten vinden, maar het is me wat te J.J. Cale laid back allemaal. 1 liedje zo is wel aardig: 7,3

Wat wendyvortex zegt.

6,5

Little Feat - Spanish Moon (1974):

Beleef momenteel 'n Little Feat Revival. Dus al hun platen tot en met "Down on the Farm" zijn de laatste twee maanden weer eens de revue gepasseerd.
Dit album is bij uitstek fantastisch geproduceerd. En als je dan bijvoorbeeld dit nummer uit 'n paar vet grote bas speakers hoort komen ga je gegarandeerd voor de bijl. 8,2

Lekker dit. Heul lekker. Klinkt heerlijk funky. Top ontdekking!

8

Top nummer, top album

8.2

Met de kritiek hierboven ben ik het enigszins eens. Alleen hoor ik dat vooral na dit album. Dit is hun laatste sterke album in de reeks, m.i.

Voor mij geldt ook dat ik Little Feat vaak wat suffig en sloom vind, maar Spanish Moon valt niet in dat gedeelte van hun oeuvre. Lekker nummer dit.

7,75

Gast
geplaatst: vandaag om 02:23 uur

geplaatst: vandaag om 02:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.