MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Inderdaad net ietsje leuker nog dan die nachten in wit satijn, maar niet zo goed als die Timothy Leary tribute (Legend of a Mind) uit 1968. Maar een mooie 7,7 voor deze valse start.

# 2311 The Beatles - Help!: 7,5
# 2312 The Beatles - Eight Days A Week: 7,9
# 2313 The Beatles - Yesterday: 8,8
# 2314 The Beatles - If I Fell: 6,7

The Moody Blues: 9

# 2315 The Moody Blues - Go Now: 8,0

We hebben de afgelopen jaren veel steden bezocht en Taipei zou niet gelijk in de Top 10 van mooiste steden terecht komen. Het is wel een stad waar we ons gelijk heel erg thuisvoelen en het heel prettig is om te zijn. We zijn vrij lang (onze zoon zelfs 1,95 m) en vallen dus letterlijk wel op maar tegelijkertijd voelen we ons vrij makkelijk onderdeel van het leven. De sfeer was ook een van de redenen dat onze zoon hier naar toe wilde gaan.

The Yardbirds stonden midden jaren zestig bekend als een van de belangrijkste Britse groepen uit de bluesscene rond Londen. De band bracht vooral live-optredens in clubs als de Crawdaddy Club in Richmond en viel op door lange improvisaties waarin gitarist Eric Clapton zich liet gelden. In 1965 gingen The Yardbirds nadrukkelijker de pop- en beatkant op met drie Top 40 singles, For Your Love, Still I’m Sad en Heart Full of Soul, deze laatste hebben we al beoordeeld met een 7,40

For Your Love werd geschreven door Graham Gouldman, toen nog tiener en later oprichter van 10cc. Het nummer had een opvallend arrangement: naast gitaar en bas werden klavecimbel en strijkers ingezet, iets wat voor een popsingle in 1965 uitzonderlijk was. Clapton, die vond dat de band hiermee te ver afweek van hun bluesbasis, stapte kort na de release op en werd vervangen door Jeff Beck.

Heart Full of Soul volgde enkele maanden later en was de eerste single waarop Beck te horen was. Het nummer werd eveneens geschreven door Gouldman en viel op door een oosters getinte melodielijn. Still I’m Sad werd in dezelfde periode opgenomen en op single uitgebracht, met Evil Hearted You als dubbele A-kant in sommige landen. De track is herkenbaar door de donkere koorzang en de mineurharmonie, geïnspireerd door gregoriaanse gezangen. Het nummer werd geschreven door bassist Paul Samwell-Smith en drummer Jim McCarty en geproduceerd door Giorgio Gomelsky, die de groep begeleidde in hun overgang van rauwe bluessound naar meer experimentele studio-opnames.

In de Top 40 lwam For Your Love in 1965 tot de 23 plaats en bleef 6 weken genoteerd. Heart Full of Soul kwam kort daarna binnen en reikte tot de 19e plaats, met eveneens 6 weken notering. Still I’m Sad sloot het rijtje hits dat jaar af, bereikte de 16e positie en bleef 9 weken in de lijst.

Alle drie de tracks stammen uit dezelfde korte periode op Clapton en Beck na, met grotendeels dezelfde bezetting: Keith Relf (zang), Chris Dreja (gitaar), Paul Samwell-Smith (bas), Jim McCarty (drums). Chris Dreja was jarenlang een vaste kracht in de band en later verantwoordelijk voor de hoes van het Yardbirds-album Roger the Engineer, overleed in septembervan dit jaar op 79-jarige leeftijd.
Still I’m Sad kende een bijzonder cover geschiedenis. Rainbow nam in hun beginjaren een instrumentale versie op, terwijl de discogroep Boney M. het nummer opnam voor hun album Love for Sale.

# 2316 The Yardbirds - For Your Love
# 2317 The Yardbirds - Still I'm Sad

For Your Love - 6.5
Still I'm Sad - 7.0

For Your Love: 8,2
Still I'm Sad: 8

# 2315 The Moody Blues - Go Now
Past mooi naast 'Please Go' van The Golden Earrings. Zelfs de zang lijkt in sommige uithalen wel een beetje op die van Frans Krassenburg. Alleen verscheen dat liedje net wat later in 1965 in de Top 40. Het langzamere, soulorigineel vind ik bijna net zo mooi. Zou vast een spannende battle hebben opgeleverd in het '"Wat??? Dat zou ik dus echt nooit doen!" KO'-spelletje van Shaky, ware het niet dat hij dit nummer niet heeft opgenomen in de lijst. De versie van Ozzy had ik, bij mijn weten, nog niet eerder gehoord en voegt, behalve het logischerwijs stevigere arrangement, niet veel toe. Maar is ook geen gênante vertoning, wat ik wel eventjes vreesde.
7,8

# 2316 The Yardbirds - For Your Love
9 (lollige clip, nooit gezien!)
# 2317 The Yardbirds - Still I'm Sad
9

Krijg nou wat? Twee van Yardbirds bekendste en iconische nummers komen uit de koker van die 10cc-man? Nooit geweten. Goh, dat maakt dus ook 10cc een naam die indirect verbonden is aan de roots van hardrock en heavy metal. Die zag ik even niet aankomen. Leuk TROS Triviant-weetje.
Rainbow nam er niet alleen een instrumentale versie mee op, ze gaven er op het podium een gezongen draai aan met de magnifieke longen van Ronnie. Sommige performances duurden eindeloos lang, zoals deze verpletterende versie op 'Live In Munchen'.
Binnenkort komen deze machtige vocalen langs in de Greatest Hits of Ronnie James Dio (spammerdespam)

EvilDrSmith schreef:
Zou vast een spannende battle hebben opgeleverdin het '"Wat??? Dat zou ik dus echt nooit doen!" KO'-spelletje van Shaky, ware het niet dat hij dit nummer niet heeft opgenomen in de lijst.

Is toch ook gewoon een cover en geen plagiaat?

For Your Love - 7
Still I'm Sad - 6,5

For Your Love: 8,0
Still I'm Sad: 7,5

Arrie schreef:
Is toch ook gewoon een cover en geen plagiaat?
Oh, is dat de feitelijke insteek van zijn spelletje? Dan had ik zijn inleidend verhaaltje (nog) niet goed gelezen: ik had er nog niet aan meegedaan. Okay, thnx voor de rectificatie.

For Your Love: 7.4
Still I'm Sad: 6

For Your Love - 7,5
Still I'm Sad - 8

For Your Love een 8.8
Still I'm Sad een 7

For Your Love 7
Still I'm Sad 8

The Yardbirds - For Your Love 7,2
The Yardbirds - Still I'm Sad 7,8 (aahhahaahahhaaaa...The Lion Sleeps Tonight)

Go Now 8,3
For Your Love 7,9
Still I’m Sad 7,2

For Your Love: 8,7
Still I'm Sad: 8,5

Go Now - 7,7
For Your Love - 8,2
Still I'm Sad - 6,9

50tracks

For Your Love: 8
Still I'm Sad: 8

For Your Love: 8.5
Still I'm Sad: 7.75

The Yardbirds, ik heb er niet zoveel mee. Dat is voor mij meer o ja die heb je ook nog.

For Your Love: 7 (Clapton is wat mij betreft Cream en Blind Faith de rest interesseert me niet zoveel)
Still I'm Sad: 7 (leuke poging, maar Arnhemmer D.C. Lewis deed later een betere poging met zijn mengeling van pop en gewijde klassieke muziek)

For Your Love: 7
Still I'm Sad: 8,3

2316 The Yardbirds - For Your Love 7,5
2317 The Yardbirds - Still I'm Sad 7,3

For Your Love: 6,5
Still I'm Sad: 7 (deze kende ik alleen van Boney M)

Deze moesten ook nog:
Moody Blues - Go Now: 6,2
The Beatles - Help!: 7
The Beatles - Eight Days A Week: 7,2
The Beatles - Yesterday: 6
The Beatles - If I Fell: 5,5

For Your Love: 7,5
Still I'm Sad: 6

For Your Love: 9
Still I'm Sad: 8,5

2316 The Yardbirds - For Your Love 7,5
2317 The Yardbirds - Still I'm Sad 7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 22:42 uur

geplaatst: vandaag om 22:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.