Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4
zoeken in:
0
geplaatst: 18 oktober 2025, 12:51 uur
Lekker hoor
The Golden Earrings - Please Go: 7,5
The Motions - It's Gone: 8,0
The Golden Earrings - Please Go: 7,5
The Motions - It's Gone: 8,0
1
geplaatst: 18 oktober 2025, 14:44 uur
Kiss - I Was Made for Loving You - 9
Onweerstaanbaar jeugdsentiment.
Golden Earrings - Please Go - 5
Niet hun “proudest moment”.
The Motions - It’s Gone - 6
De gitaarsolo tilt deze track naar een kleine voldoende.
Sowieso vind ik de beat muziek uit de jaren zestig van al die Nederlandse bandjes nogal overschat.
Onweerstaanbaar jeugdsentiment.
Golden Earrings - Please Go - 5
Niet hun “proudest moment”.
The Motions - It’s Gone - 6
De gitaarsolo tilt deze track naar een kleine voldoende.
Sowieso vind ik de beat muziek uit de jaren zestig van al die Nederlandse bandjes nogal overschat.
0
geplaatst: 18 oktober 2025, 16:47 uur
Zoals ik eerder zei vind ik de Nederlandse bands in het begin teveel voortborduren op de Engelse. Eind jaren '60 hadden de bands meer een eigen sound zoals met Golden Earring het geval is.
1
geplaatst: 18 oktober 2025, 22:18 uur
Over het algemeen ben ik niet zo'n fan van The Golden Earrings. Zonder de s aan het eind begint het pas echt. Maar dit is nog wel een meer dan behoorlijk okay nummer.
The Motions doen het voornamelijk met die grote hit/protestsong. Rest is niet slecht, maar kent nogal weinig uitschieters. En is nogal eenvormig. Die uitschieters komen er met Shocking Blue wat meer.
The Golden Earrings: 7,6
The Motions: 7,2
The Motions doen het voornamelijk met die grote hit/protestsong. Rest is niet slecht, maar kent nogal weinig uitschieters. En is nogal eenvormig. Die uitschieters komen er met Shocking Blue wat meer.
The Golden Earrings: 7,6
The Motions: 7,2
0
geplaatst: 19 oktober 2025, 02:39 uur
The Golden Earrings - Please Go : 5
The Motions - It's Gone : 5,5
The Motions - It's Gone : 5,5
0
geplaatst: 19 oktober 2025, 09:41 uur
The Golden Earrings - Please Go: 8
The Motions - It's Gone: 6
The Motions - It's Gone: 6
0
geplaatst: 19 oktober 2025, 11:01 uur
The Golden Earrings - Please Go 7,2 (prima nummer, alleen is de zang niet al te sterk in de hogere noten)
# 2323 The Motions - It's Gone 5,3
# 2323 The Motions - It's Gone 5,3
1
geplaatst: 20 oktober 2025, 02:08 uur
# 2322 The Golden Earrings - Please Go
Onderweg naar een popquiz draaiden we vanmiddag nog 'Please Go'.
In die popquiz kwam, stomtoevallig, nog een andere single van The Golden Earrings voorbij: 'Daddy, Buy Me A Girl'. En die herkenden we (ik) niet, dat was toch behoorlijk gênant (nauwelijks een uurtje nadat we 'Please Go' luisterden), vooral ook omdat ik de band beschouw als de beste Nederlandse rockband. Nouja, dat was pas toen ze van het lidwoord en de meervoudsvorm af waren, dat wel. Maar toch kon ik mezelf wel voor de kop slaan (dat ik Herman's Hermits had opgeschreven).
Desalniettemin werden we toch nog tweede, want zoals gewoonlijk waren The Outsiders weer veel te onoverwinnelijk.
'Please Go' vind ik trouwens een behoorlijk zeiknummer (vooral het lelijke refrein) en een enorm (soms letterlijk) valse start voor onze beste rockband ooit. 5
Nee, dan is 'Daddy, Buy Me A Girl' al een heel stuk fraaier.
Desalniettemin de inspiratie voor mijn deurmat (gekocht in het RockArt museum):
https://shop.rockart.nl/wp-content/uploads/2021/07/59a3cd3ef12d1411928061.jpg
# 2323 The Motions - It's Gone
Kijk, dit klinkt al een stuk beter en zelfverzekerder gezongen en gespeeld. Dit nummer laat niks heel van de eerste boreling van de Earrings. Niet dat het een gouden voltreffer is, maar zeker een lekker uptempo beatrockertje dat zelfs een beetje tegen garagerock aanschuurt.
7,7
Onderweg naar een popquiz draaiden we vanmiddag nog 'Please Go'.
In die popquiz kwam, stomtoevallig, nog een andere single van The Golden Earrings voorbij: 'Daddy, Buy Me A Girl'. En die herkenden we (ik) niet, dat was toch behoorlijk gênant (nauwelijks een uurtje nadat we 'Please Go' luisterden), vooral ook omdat ik de band beschouw als de beste Nederlandse rockband. Nouja, dat was pas toen ze van het lidwoord en de meervoudsvorm af waren, dat wel. Maar toch kon ik mezelf wel voor de kop slaan (dat ik Herman's Hermits had opgeschreven).
Desalniettemin werden we toch nog tweede, want zoals gewoonlijk waren The Outsiders weer veel te onoverwinnelijk.
'Please Go' vind ik trouwens een behoorlijk zeiknummer (vooral het lelijke refrein) en een enorm (soms letterlijk) valse start voor onze beste rockband ooit. 5
Nee, dan is 'Daddy, Buy Me A Girl' al een heel stuk fraaier.
Desalniettemin de inspiratie voor mijn deurmat (gekocht in het RockArt museum):
https://shop.rockart.nl/wp-content/uploads/2021/07/59a3cd3ef12d1411928061.jpg
# 2323 The Motions - It's Gone
Kijk, dit klinkt al een stuk beter en zelfverzekerder gezongen en gespeeld. Dit nummer laat niks heel van de eerste boreling van de Earrings. Niet dat het een gouden voltreffer is, maar zeker een lekker uptempo beatrockertje dat zelfs een beetje tegen garagerock aanschuurt.
7,7
0
geplaatst: 20 oktober 2025, 02:12 uur
# 2322 The Golden Earrings - Please Go: 6,5
# 2323 The Motions - It's Gone: 8,0
# 2323 The Motions - It's Gone: 8,0
0
geplaatst: 20 oktober 2025, 02:21 uur
Scores volgen.
In totaal stonden er in 1965 37 Nederlandse producties in de Top 40. 30 daarvan waren Nederlandstalig. De hoogst genoteerde Nederlandstalige single in 1965 was Sophietje van Johnny Lion. Het nummer stond 22 weken in de Top 40 en bereikte de 5e plaats. Johnny Lion, geboren als John van Leeuwarden, was toen al bekend als zanger van The Jumping Jewels, maar wilde ook een eigen koers varen. De tekst van Sophietje werd geschreven door Peter Koelewijn, die de melodie baseerde op Giddy Up A Ding Dong van Freddie Bell & The Bellboys. Die Amerikaanse rock-’n-rollsong uit de jaren vijftig had in Europa meer succes dan in de VS en bleek een ideale basis voor een Nederlandse bewerking.
Met de luchtige tekst over een meisje genaamd Sophietje kreeg het nummer een onweerstaanbare popuitstraling die perfect aansloot bij de jongerencultuur van dat moment. Het succes maakte van Johnny Lion in korte tijd een nationale ster. Hij zou daarna nog platen uitbrengen, acteren in films en later werken als journalist.
Het Spel Kaarten van Cowboy Gerard stond 17 weken in de Top 40 en bereikte de 2e plaats. Cowboy Gerard was het alter ego van Gerard de Vries, die opviel door zijn manier van vertellen in plaats van zingen. Het Spel Kaarten gebruikt een kaartspel als metafoor voor het leven en werd begeleid door een ingetogen orkestarrangement. De Vries droeg het nummer op in zijn karakteristieke spreekstijl, iets wat destijds zelden in Nederlandstalige pop werd gedaan.
Gerard de Vries trad vaak op in cowboykostuum, wat zijn bijnaam verklaart. Zijn nummers, waaronder Teddybeer en Eenzaam Zonder Jou, bouwden voort op dezelfde formule van gesproken teksten en eenvoudige melodieën. Het Spel Kaarten bleef zijn grootste hit en werd ook in Vlaanderen veel gedraaid.
# 2324 Johnny Lion – Sophietje
# 2325 Cowboy Gerard – Het Spel Kaarten
In totaal stonden er in 1965 37 Nederlandse producties in de Top 40. 30 daarvan waren Nederlandstalig. De hoogst genoteerde Nederlandstalige single in 1965 was Sophietje van Johnny Lion. Het nummer stond 22 weken in de Top 40 en bereikte de 5e plaats. Johnny Lion, geboren als John van Leeuwarden, was toen al bekend als zanger van The Jumping Jewels, maar wilde ook een eigen koers varen. De tekst van Sophietje werd geschreven door Peter Koelewijn, die de melodie baseerde op Giddy Up A Ding Dong van Freddie Bell & The Bellboys. Die Amerikaanse rock-’n-rollsong uit de jaren vijftig had in Europa meer succes dan in de VS en bleek een ideale basis voor een Nederlandse bewerking.
Met de luchtige tekst over een meisje genaamd Sophietje kreeg het nummer een onweerstaanbare popuitstraling die perfect aansloot bij de jongerencultuur van dat moment. Het succes maakte van Johnny Lion in korte tijd een nationale ster. Hij zou daarna nog platen uitbrengen, acteren in films en later werken als journalist.
Het Spel Kaarten van Cowboy Gerard stond 17 weken in de Top 40 en bereikte de 2e plaats. Cowboy Gerard was het alter ego van Gerard de Vries, die opviel door zijn manier van vertellen in plaats van zingen. Het Spel Kaarten gebruikt een kaartspel als metafoor voor het leven en werd begeleid door een ingetogen orkestarrangement. De Vries droeg het nummer op in zijn karakteristieke spreekstijl, iets wat destijds zelden in Nederlandstalige pop werd gedaan.
Gerard de Vries trad vaak op in cowboykostuum, wat zijn bijnaam verklaart. Zijn nummers, waaronder Teddybeer en Eenzaam Zonder Jou, bouwden voort op dezelfde formule van gesproken teksten en eenvoudige melodieën. Het Spel Kaarten bleef zijn grootste hit en werd ook in Vlaanderen veel gedraaid.
0
geplaatst: 20 oktober 2025, 10:12 uur
'Slechts' 30 Nederlandstalige hits, toen stonden in de de top-40 nog niet zoveel Nederlandstalige schlagers. Vanaf de jaren '70 zou het een stuk erger worden (met in het begin van het jaar carnavalsnummers).
Johnny Lion – Sophietje: 8
De leukste Nederlandstalige single dit jaar, heeft ook goed de tand des tijds doorstaan.
Cowboy Gerard – Het Spel Kaarten: 6,5
Hier wil ik wel een voldoende voor geven vanwege het verhaal. Alle andere singles van hem zijn minder.
Johnny Lion – Sophietje: 8
De leukste Nederlandstalige single dit jaar, heeft ook goed de tand des tijds doorstaan.
Cowboy Gerard – Het Spel Kaarten: 6,5
Hier wil ik wel een voldoende voor geven vanwege het verhaal. Alle andere singles van hem zijn minder.
1
geplaatst: 20 oktober 2025, 13:25 uur
*KNAK!*, dwars doormidden dat rietje.
2
Het idee vind ik prachtig, zijn stem vind ik ook erg aangenaam, de sfeer die het nummer oproept spreekt me ook aan, alleen is de tekst voor een devoot atheïst als ik behoorlijk cringe, om nog even in de jongerentaalcultuur te blijven hangen.
Enfin, ik ben een boerenzoon en alleen met de De Boer in het kaartspel heb ik blijkbaar volgens Cowboy Gerard enige entertainende fascinatie. Nooit naar het liedje zó goed geluisterd dat ik wist dat De Boer daar voor zou staan. Wel grappig. Wat een lang nummer is het trouwens, althans voor 1965 (al geldt ditzelfde ook voor de huidige Top 40).
6
50tracks schreef:
De tekst van Sophietje werd geschreven door Peter Koelewijn, die de melodie baseerde op Giddy Up A Ding Dong van Freddie Bell & The Bellboys. Die Amerikaanse rock-’n-rollsong uit de jaren vijftig had in Europa meer succes dan in de VS en bleek een ideale basis voor een Nederlandse bewerking. Met de luchtige tekst over een meisje genaamd Sophietje kreeg het nummer een onweerstaanbare popuitstraling die perfect aansloot bij de jongerencultuur van dat moment. Het succes maakte van Johnny Lion in korte tijd een nationale ster.
Da fuck? Over welke jeugd spreken we hier? De ingekakte, vroomse jeugd die op de kostschool gezamenlijk in een kringetje met elkaar zit te punniken, te breien en te kantklossen, of, heel schavuitelijk en gewaagd, een spelletje zit te kaarten tijdens de kerkdienst? Nu was dit jaren voordat ik geboren was, maar als je nozem was, dijker of pleiner (of kikker of bul in Den Haag), dan mag ik toch hopen dat je op basis van hun rebelse reputatie diegene stevig in elkaar rost als-ie dit een onweerstaanbaar popliedje vond dat perfect aansloot bij de jongerencultuur. Dit is van een stuitende lulligheid die eerder sarcastisch dan serieus te nemen is. Ik heb groot respect en bewondering voor het omvangrijke, invloedrijke oeuvre van Peter Koelewijn, maar voor dit nummer trap ik hem met misbaar terug het dak op. Popcultuur... ja, speelgoedpoppencultuur voor meisjes van zes. De tekst van Sophietje werd geschreven door Peter Koelewijn, die de melodie baseerde op Giddy Up A Ding Dong van Freddie Bell & The Bellboys. Die Amerikaanse rock-’n-rollsong uit de jaren vijftig had in Europa meer succes dan in de VS en bleek een ideale basis voor een Nederlandse bewerking. Met de luchtige tekst over een meisje genaamd Sophietje kreeg het nummer een onweerstaanbare popuitstraling die perfect aansloot bij de jongerencultuur van dat moment. Het succes maakte van Johnny Lion in korte tijd een nationale ster.
*KNAK!*, dwars doormidden dat rietje.
2
Het idee vind ik prachtig, zijn stem vind ik ook erg aangenaam, de sfeer die het nummer oproept spreekt me ook aan, alleen is de tekst voor een devoot atheïst als ik behoorlijk cringe, om nog even in de jongerentaalcultuur te blijven hangen.
Enfin, ik ben een boerenzoon en alleen met de De Boer in het kaartspel heb ik blijkbaar volgens Cowboy Gerard enige entertainende fascinatie. Nooit naar het liedje zó goed geluisterd dat ik wist dat De Boer daar voor zou staan. Wel grappig. Wat een lang nummer is het trouwens, althans voor 1965 (al geldt ditzelfde ook voor de huidige Top 40).
6
0
geplaatst: 20 oktober 2025, 13:45 uur
EvilDrSmith schreef:
Dit is van een stuitende lulligheid die eerder sarcastisch dan serieus te nemen is.
Dit is van een stuitende lulligheid die eerder sarcastisch dan serieus te nemen is.
Dit gaat over Het Spel Kaarten, neem ik aan? Sophietje was in die tijd waarschijnlijk wel een "banger"

Please Go - 5,8
It's Gone - 5,9
Sophietje - 6,2
Het Spel Kaarten - 2,4
50tracks
0
geplaatst: 20 oktober 2025, 15:23 uur
Johnny Marr schreef:
Dit gaat over Het Spel Kaarten, neem ik aan? Sophietje was in die tijd waarschijnlijk wel een "banger"
Please Go - 5,8
It's Gone - 5,9
Sophietje - 6,2
Het Spel Kaarten - 2,4
50tracks
Ja jôh, met je banger. (quote)

Please Go - 5,8
It's Gone - 5,9
Sophietje - 6,2
Het Spel Kaarten - 2,4
50tracks
Bang your head against the stage like you never did before,
make it ring, make it bleed, make it really sore for Sophietje.
Slurp ik je gruwelijke muzieksmaak wel door een rietje. *BURP!*
Dat Spelt Kaarten is hooguit stuitende sacraliteit.
0
geplaatst: 20 oktober 2025, 15:40 uur
7,5 Een faffie van mijn moeder en wijlen opa, toch wel regelmatig gehoord vroeger
7,5 Een faffie van mijn moeder en wijlen opa, toch wel regelmatig gehoord vroeger
* denotes required fields.