MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

No worries Yield, you're not alone in this. We gaan samen naar de tandarts.
Laat de luitjes hier maar lekker hun wansmaak op deze ultramierzoete, klefbederfelijke suikerspinnenjankbuilenpop botvieren, deze troep is slecht voor de gezondheid.

En niet alleen voor de tanden.

Ik moet nu terstond een heel stevige dikke drol draaien.
*SPLLOOOSSHSHSH!!!*
Shit, diarree.... dat zat er dik.. of nee, dun in.
2,5

Doet me denken aan een ouwe klaszieker...https://dirkjan.nl/wp-content/uploads/2018/08/7adfa2bddb89301761e235c3a3bc15a9.png

Kelly Clarkson : 5
Keane : 6,5

Waar ik gisteren claimde dat ik veel muziek uit dat tijdperk steeds beter weet te velen, werkt dat voor Keane juist andersom: die vind ik steeds minder. Een beetje de muzikale equivalent van een pastelkleurig vtwonen-interieur.

4

EvilDrSmith schreef:
Doet me denken aan een ouwe klaszieker...

Na dit bericht kon je mij opvegen Dirkjan

Titmeister schreef:
Een beetje de muzikale equivalent van een pastelkleurig vtwonen-interieur.

Ook hier een 4,0

Keane dat was even helemaal hip in 2004. Ik had die CD zelfs. Die viel wel een beetje tegen, maar was op zich nog wel okay (zij het erg éénvormig). Ik dacht ze daarna verdwenen waren, maar kijk hitsucces zelfs. Ik ben het op zich eens met de haters, maar binnen het genre van dit soort VT Wonen muziek valt er nog wel iets van compositorisch talent te ontwaren. Ik ben enigszins mild: 5,2

# 2358 Keane - This Is The Last Time: 8,0

KT Tunstall: 5
Kelly Clarkson : 7
Keane: 5

Keane - This Is The Last Time : 5

Hopes And Fears was zo'n album dat in mijn herinnering iedereen had. Maar het rijpt dan weer niet voor iedereen even goed. Met barstjes in het glazuur zaken we lekker weg in een comfortabele bank in ons prachtige VT wonen interieur met een weinig spectaculaire 6,77 voor This Is The Last Time. Die andere hit van Keane van Hopes And Fears vonden we leuker, Somewhere Only We Know kreeg een 7,62 van ons.

Coldplay daar vinden we meestal ook van alles van. Zo vinden we het derde album van de band, X&Y, het laatste goede album of haken we daar juist af want eerst was het beter. En daar proberen we elkaar dan hier Coldplay - X&Y 63 (!) pagina's lang van te overtuigen. Eens kijken hoe dat zit met de derde single van het album: Talk.

De melodielijn van Talk is ontleend aan de herkenbare riff van Computer Love van Kraftwerk. De band verving de karakteristieke synthesizers door gitaarlagen, maar vroeg eerst formeel toestemming. Volgens bassist Guy Berryman reageerde Ralf Hütter met een duidelijk akkoord, yes, inclusief de opmerking dat hij het op prijs stelde dat Coldplay wél vroeg om gebruiksrecht 'unlike that bastard Jay-Z', die eerder zonder toestemming een Kraftwerk-sample gebruikte in (Always Be My) Sunshine. Karl Bartos, Florian Schneider en Hütter worden als co-auteurs vermeld.

Coldplay werkte maanden aan de opnames van Talk en kreeg het geluid van de track maar moeilijk goed. De band twijfelde lang of het nummer überhaupt op X&Y moest komen. Tijdens de sessies, waarin al veel materiaal was geschrapt, lieten ze Talk weg toen vroege albumversies naar hun label Parlophone gingen. Pas nadat het nummer opnieuw en zorgvuldig was gemixt, werd het alsnog aan de definitieve tracklist toegevoegd. Chris Martin vertelde aan NME.com dat er meerdere compleet verschillende versies waren ontstaan. Een vroege versie die NME hoorde werd later volledig omgebouwd tot een nieuw arrangement. Volgens Martin liep alles soepel totdat iemand opperde dat Talk de eerste single moest worden; daarop raakte de band het overzicht kwijt en begonnen ze opnieuw. Toen de uiteindelijke mix klaar was, klonk het nummer volgens hem precies zoals bedoeld, al gaf hij toe dat de moeizame weg ernaartoe ervoor zorgde dat niemand meer precies wist hoe het benaderd moest worden.

Jaren na de release keren de bandleden X&Y live vrijwel de rug toe; alleen Fix You blijft standaard op de setlist. In interviews spreken ze openlijk over hun afkeer van de periode waarin het album ontstond. De druk na het enorme wereldbereik van A Rush of Blood to the Head was zo hoog dat de opnames van X&Y gepaard gingen met spanningen, inclusief een tijdelijke afwezigheid van drummer Will Champion.

Sinds de Twisted Logic Tour van 2005-2006 is Talk niet meer live gespeeld; incidenteel duikt een verkorte pianoversie op tijdens benefiet- of radiosessies. Tijdens een Q&A met de band hield een Reddit-gebruiker een bordje omhoog met daarop Talk. Volgens zijn verslag schoot Chris Martin in de lach toen hij het zag en reageerde hij met de opmerking dat ze het nummer waarschijnlijk nooit meer live zouden spelen.

De videoclip, geregisseerd door Anton Corbijn, werd in november 2005 opgenomen in Ealing Studios in Londen. De zwart-witclip is opgebouwd als een retro-sciencefictionverhaal waarin de band als astronauten een gigantische robot tot leven wekt. De gebruikte rekwisieten, oude televisietoestellen, lenzen en radarschermen, verwijzen naar de esthetiek van Kraftwerk en hun fascinatie voor technologie.

De single bevatte twee b-kanten: Gravity en Sleeping Sun. Gravity was eerder door Martin geschreven voor de Britse band Embrace en stond op hun album Out Of Nothing. In de Top 40 kwam Talk op 10 december 2005 binnen, bereikte op 31 december 2005 de 1e plaats en stond 20 weken genoteerd. Sinds 2009 staat Talk in de Radio 2 Top 2000. In 2009 kwamen er door het succes van Viva La Vida Or Death And All His Friends maar liefst 8 Coldplay tracks tegelijkertijd de Top 2000 binnen.

# 2359 Coldplay - Talk

In die periode was ik twee zonnige maanden lang als runner aan de slag tijdens opnames van het productiehuis Kanakna. Dat betekende ellenlange autoritten van 's morgens heel vroeg tot soms middernacht, naar alle uithoeken van het land. Al naar gelang het draaiboek.

Zalig vond ik dat als prille twintiger. X&Y is daar onlosmakelijk mee verbonden, want heeft toen voortdurend op repeat gestaan in de wagen. Jammer dat Coldplay er zelf een afkeer van heeft, ik vond het een fantastisch album.

9

Krappe voldoende met dank aan de Kraftwerk-sample.

6

7,5

Uit de periode dat hun singles meestal dik in orde waren.

Chris Martin lijkt dan misschien op de ideale schoonzoon, maar hij heeft altijd veel gevoel voor melodie. Of had.

8,2

7.5

De cijfers vallen me tot nu toe best mee..

Gast
geplaatst: vandaag om 21:32 uur

geplaatst: vandaag om 21:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.