MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Feargal S: 8,5 (incl. jeugdsentiment bonus)

Feargal een 8.1

8,0
You Little Thief is dan nog weer een stukje beter.

Punk(rock), het genre dat mij misschien wel het minst ligt. Daar is, voor mij persoonlijk, werkelijk waar haast geen goed nummer uit voortgekomen. Teenage Kicks al zeker niet. Daar is Here Comes the Summer nog aangenaam bij.

5.8

Jammer, Poeha, dat je punk-rock niet begrijpt

"My Perfect Cousin" is overigens mijn favoriet!
van The Undertones natuurlijk, want die vind ik vele malen beter dan deze jengelplaat...

4

(Teenage Kicks is wmb het beste punkrock nummer allertijden)

koosknook schreef:
5.8

Jammer, Poeha, dat je punk-rock niet begrijpt

"My Perfect Cousin" is overigens mijn favoriet!
van The Undertones natuurlijk,
Goed dat je die nu net noemt, beste Kloekert, want die heb ik juist afgelopen jaar leren kennen en dat is in ieder geval zo'n uitzondering. Absoluut een goed nummer (verbaasde mezelf ook ).

8

You Little Thief vind ik nog wat beter zelfs.

Altijd begrepen dat Boy George achtergrondvocalen doet, maar ik kom er net achter dat hij dat hardnekkige gerucht zelf inmiddels ontkracht heeft. Het heeft zeker wat weg van zijn stem, grappig genoeg is het volgens Wikipedia echter een vrouw (Debra Byrd).

8

Ik ben behoorlijk liefhebber van The Undertones, heerlijke energieke punkrock van 2 en halve minuut per stuk. Eigenlijk is de stem van Feargal hier niet specifiek voor gemaakt maar het werkt wel. Zijn redelijk unieke stemgeluid is ook niet specifiek gemaakt voor pure pop maar ook hier werkt het wel
8,0

De Thief is ook tof!

7,5

Leukste nummer van Feargal Sharkey is voor mij Listen to Your Father, maar dat is helaas geen hit geweest in Nederland.

Feargal Sharkey - A Good Heart: 7
Zoë Livay Feat. Snelle - Ik Zing: 7
Jay-Z & Linkin Park - Numb / Encore: 4

Toevallig draaide ik hem net in de auto

9,2 anthem

Anthem idd.

9,2

Zoë Livay Feat. Snelle - Ik Zing: 6,5
Vind ik niet slecht.

Feargal Sharkey - A Good Heart: 9
Topsong maar Teenage Kicks vind ik nog beter.

Dat ik pas jaren ná dit nummer The Undertones heb leren kennen - en het bijna niet kon geloven dat het een en dezelfde zanger was - heeft mijn mening over dit nummer wel doen veranderen. Al was mijn smaak als 13-jarige puber natuurlijk niet voor altijd en eeuwig in dezelfde steen gebeiteld. 't Zou wat wezen...

7,3

Eigenlijk een beetje soort van standaard jaren 80 popnummer. Maar met de opvallende stem van Feargal Sharkey werkt het. Eerste solo single was Listen to Your Father maar dat bleef hangen in de Tipparade (en is volgens mij niet eens genoemd in de Greatest Hits van afgelopen week. In ieder geval niet vaak). You Little Thief was een beetje de mindere opvolger van deze. Maar dit was recht naar nummer 1. Is ook best een lekker nummer. Niet zo geweldig als het beste van The Undertones, maar het lanceert me zo weer 1985 in. Dan moet ik nog een cijfer geven en dan houd ik toch bij: 7,4

Als we toch nog een rondje The Undertones doen zit ik in kamp Teenage Kicks.
My Perfect Cousin is ook dikke favoriet. Verder nog: Mars Bars, Emergency Cases, Family Entertainment, Girls Don't Like It en What's with Terry. Latere Undertones vind ik al wat minder.

Feargal Sharkey - A Good Heart : 8,5

# 2388 Feargal Sharkey - A Good Heart: 8,0

Het begon zowaar op een nominatie ronde voor de Greatest Hits van The Undertones te lijken. Misschien een goed idee voor 2026. Eerst nog de Greatest Hits of Greatest Hits van 2025 bepalen. Een 7,30 voor A Good Heart van Feargal Sharkey.

Robert John "Mutt" Lange's grote doorbraak kwam met het produceren van AC/DC's Highway to Hell. Back in Black, dat hij daarna produceerde, werd het tweede best verkochte album aller tijden met meer dan 45 miljoen verkochte exemplaren. Rond 1983 begon hij te werken met Def Leppard aan de albums High 'n Dry, Pyromania en Hysteria. Tussendoor produceerde hij in 1984 Heartbeat City voor The Cars, waarbij hij voor het eerst intensief gebruik maakte van muziekcomputers. Die aanpak zou hij daarna op alle albums blijven toepassen. In de nineties werkte hij met Bryan Adams aan Waking Up The Neighbours. Tijdens werk voor Michael Bolton leerde hij Shania Twain kennen, met wie hij in 1993 trouwde. Samen bouwden ze haar muziekcarrière op tot ze in 2008 na 14 jaar uit elkaar gingen.

Naast de vooral rock georienteerde producties werkte Lange ook mee aan Billy Ocean's Loverboy, een pop-dance nummer dat in 1985 wereldwijd de hitlijsten haalde. Billy Ocean heette eigenlijk Leslie Sebastian Charles en kwam op zijn tiende vanuit Trinidad naar het Londense East End. Een gezin met zes kinderen en slechts twee slaapkamers. Hij leerde overdag het kleermakersvak en zong 's avonds in clubs. In 1976 had hij een hit met Love Really Hurts Without You, maar begin jaren 80 viel het stil. Tot Clive Calder van Jive Records hem koppelde aan producer Keith Diamond en Mutt Lange.

Loverboy kwam op 19 januari 1985 de Nederlandse Top 40 binnen en bereikte de vijfde plaats. Dertien weken in de lijst. In Amerika werd het nummer 2 in de Billboard Hot 100. In Zuid-Afrika stond het elf weken op nummer 1 en werd het de best verkochte single van 1985.

Lange en Diamond namen de soul-groove van Ocean's eerdere hit Caribbean Queen en voegden daar een gitaarriff en een synthesizer solo aan toe in plaats van saxofoon. Strakke drum machines, die herhalende "Lover... lover... loverboy" in het refrein en een productie die zowel op de radio als in de discotheek werkte. Het nummer klinkt niet als rock, maar de manier waarop Lange hooks bouwde was hetzelfde als bij zijn rockproducties: simpel, direct en meedogenloos herkenbaar.

De videoclip werd opgenomen bij Durdle Door in Dorset. Ocean zingt in een hologram-piramide in een grot vol buitenaardse wezens. Een alien op een paard, een laserpistool-duel, typische jaren 80 sci-fi kitsch. De clip kwam in heavy rotation op MTV en hielp zo het nummer internationaal door te breken.

Ocean maakte daarna nog meer hits met Lange: When the Going Gets Tough, the Tough Get Going en Get Outta My Dreams, Get Into My Car. In 2020 kreeg hij een MBE, een Britse koninklijke onderscheiding, voor zijn diensten aan de muziek.

# 2389 Billy Ocean - Loverboy

Gast
geplaatst: vandaag om 10:43 uur

geplaatst: vandaag om 10:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.