Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4
zoeken in:
1
geplaatst: 18 december 2025, 11:58 uur
Arrie schreef:
Je zal vast bij genoeg hiphoptracks de raps weg kunnen halen en dan beweren dat het enorm eentonig is. Ik vind dat dus enorm flauw. Ik hoor een vette beat, maar ja, hij heeft hem niet zonder raps uitgebracht dus het slaat nergens op te stellen dat het een eentonig nummer is omdat het eentonig zou klinken zonder de raps.
Ik schrijf niet dat het nummer eentonig is: het nummer is opgebouwd op een enkele beat en dat is eentonig. En ja, daar hebben heel veel hiphopsongs last van. Zo'n bijzondere rapper vind ik Kanye daarbij ook niet. Dankzij de sample van Ray plus dat geinige computergeluidje heeft het nummer toch nog flair (en Jamie doet het op zich ook niet onaardig) en vind ik het een lekker nummer. Maar vooral daarom. Enfin, ook met verschillende analyses komen we tot ongeveer dezelfde beoordeling. Smaken, zo verschillend en soms toch hetzelfde. Je zal vast bij genoeg hiphoptracks de raps weg kunnen halen en dan beweren dat het enorm eentonig is. Ik vind dat dus enorm flauw. Ik hoor een vette beat, maar ja, hij heeft hem niet zonder raps uitgebracht dus het slaat nergens op te stellen dat het een eentonig nummer is omdat het eentonig zou klinken zonder de raps.
# 2386 Jay-Z & Linkin Park - Numb / Encore
Grappig om te lezen dat voor de een het nummer versjteerd wordt door Jay-Z en bij de ander juist Linkin Park als zwakste schakel wordt beschouwd. Ik kan beide wel hebben (al zingt Chester Bennington op dit nummer niet bepaald sterk), al ben ik dan weer niet onder de indruk van het nummer zelf. Allesbehalve zelfs. Als dit nummer op Judgment Night (1993) had gestaan, dan was het met afstand het minste nummer.
Toch wat bonuspunten omdat hier een metal-gerelateerde band de Top 40 heeft gehaald. Vals spelen? Ha, wie doet me wat?
5,8
# 2385 Zoë Livay Feat. Snelle - Ik Zing
En daar gaan we weer: van die jip-en-janneketekstjes bestaande uit woorden van een en twee lettergrepen. Die godvergeten infantiliteit in de huidige Nederpop en het allemaal zo bloedirritant simpel moet. Ik verlang naar een ziedende column van Gerrit Komrij die hier zijn licht over schijnt.
Ik kende het nummer niet, blij onder een steen te leven, vooral omdat ik een bloedschurft heb aan die ontbijtkoek Jelle.
Het melodietje daarentegen is wel zwierig melancholisch en ook die Zoë heeft best een aardig, veilig weliswaar, maar niet onplezierig stemgeluid. Acda zie en hoor ik liever als cabaretier of acteur, vooral als hij weer eens doodgaat, maar hier is hij als (achtergrond)zanger niet hinderlijk. Het regent tenminste nu eens niet kotsstralen. En ik geef toe: zelfs die ontbijtkoek heb ik wel eens irritanter voorbij horen komen.
5,8
0
geplaatst: 18 december 2025, 12:09 uur
Maar waarom is een eentonige beat erg als het nummer niet eentonig is door de verdere toevoegingen? Ik hou van eentonige hiphopbeats en snap je punt totaal niet
1
geplaatst: 18 december 2025, 12:30 uur
Arrie schreef:
Maar waarom is een eentonige beat erg als het nummer niet eentonig is door de verdere toevoegingen? Ik hou van eentonige hiphopbeats en snap je punt totaal niet
Nogmaals (want ik vind eentonig eentonig)Maar waarom is een eentonige beat erg als het nummer niet eentonig is door de verdere toevoegingen? Ik hou van eentonige hiphopbeats en snap je punt totaal niet
2
geplaatst: 18 december 2025, 19:14 uur
Ik hoor dit nummer nu voor het eerst, maar het de typische Hollandse armetierigheid waar Thomas Acda in uitblinkt. Muzikaal is het zo veilig en glad dat zelfs een baby zich er geen buil aan valt, tekstueel komt het ook niet echt boven kleuterniveau en de melodie van refrein lijkt geript van Marco Borsato's Zij (dat mag vast ook weer). Komt bij dat ik een behoorlijke allergie voor Snelle heb.
Nog iets positiefs te melden dan? Zoë Livay heeft idd best een prettige stem en het nummer beklijft te weinig om echt te storen. Mocht het bij deze ene luisterbeurt blijven, durf ik het wel aan met een:
3,4
Nog iets positiefs te melden dan? Zoë Livay heeft idd best een prettige stem en het nummer beklijft te weinig om echt te storen. Mocht het bij deze ene luisterbeurt blijven, durf ik het wel aan met een:
3,4
1
geplaatst: 18 december 2025, 19:23 uur
Het is best mogelijk in het Nederlands heel goede muziek en teksten te maken. Ook dit jaar gewoon weer de nodige geslaagde pogingen door Nederlanders en Vlamingen. Dat liedje van Meau van een paar jaar geleden was zelfs en goed en commercieel. Bij Zoë denk ik meteen Fluitsma & van Tijn (ook voor al uw reclamejingles) maar het blijkt Thomas Acda (geen fan van). Ali B lijkt me ook al niet zo'n hele goede keuze. Een gouden plaat in Lochem dat klinkt nog triester dan mijn score: 2
1
geplaatst: 18 december 2025, 19:25 uur
Grootste Nederlandstalige hit? Ik kan niet zeggen dat ik hem al eens gehoord had, en ik luister toch wel wat radio. Het klinkt niet slecht, al bereikt het niet de ontlading waar het wel op aan lijkt te sturen. Wel fijn dat de altijd positieve en sympathieke Snelle hieraan meewerkt.
5,5
5,5
1
geplaatst: 18 december 2025, 19:29 uur
wendyvortex schreef:
maar het blijkt die rijmwoordenboek componist Thomas Acda (Ik ben de schoenmaker op het verkeerde feest).
maar het blijkt die rijmwoordenboek componist Thomas Acda (Ik ben de schoenmaker op het verkeerde feest).
Beetje flauw dit, want dit is niet een regel die voorkomt in Niet of nooit geweest. Je husselt twee regels door elkaar (onbewust of opzettelijk, dat kan ik niet bepalen).
2
geplaatst: 18 december 2025, 19:41 uur
Ik heb het weggehaald ranboy. Beetje flauw cynisme van mijn kant. Excuses! Niet mijn bedoeling mensen tegen de schenen te schoppen.
1
geplaatst: 19 december 2025, 06:24 uur
Nederlandstalig en dit decenium is meestal een garantie voor......een onvoldoende. Maar dat uitgerekend het misschien wel meest brave lied dat hier ooit voorbij is gekomen tot heftige reacties leidt vind ik dan wel weer bijzonder. Een 5,15 (aanpassing 13:15 uur) voor Zoë Livay Feat. Snelle en hun Ik Zing.
Feargal Sharkey maakte met The Undertones met Teenage Kicks een van de beste singles aller tijden. Ik ben niet eens de enige die dat vindt: John Peel speelde het nummer obsessief vaak en de Volkskrant rekent het tot de allerbeste liedjes uit de popgeschiedenis Die twee klappen op de snaredrum, dan die twee gitaren, en dan die stem van Sharkey. En in twee minuten en dertig seconden weer thuis. Toch haalde het destijds zelfs de Tipparade niet. Zijn solocarrière leverde wél een nummer 1-hit op, maar dat klonk dan weer totaal anders.
Maria McKee schreef A Good Heart over haar relatie met Benmont Tench, de toetsenist van Tom Petty And The Heartbreakers. Ze was negentien. Tench schreef als reactie het nummer You Little Thief, al ontkent hij tot op de dag van vandaag dat het over McKee gaat. Sharkey was zo vilein om beide nummers na elkaar op zijn debuutalbum te zetten. Zijn dan ook gelijk de twee beste nummers van het album.
McKee is de halfzus van Bryan MacLean, de gitarist van Love. Ze trouwde later met filmmaker Jim Akin, met wie ze films maakte en muziek produceerde. Na 25 jaar huwelijk gingen ze uit elkaar. McKee kwam daarna uit als pansexueel en verhuisde naar Londen. Ze is ook een voorvechter van queer- en transgenderrechten.
A Good Heart kwam op 7 december 1985 de Top 40 binnen. Het nummer bereikte eind januari 1986 de nummer 1-positie en bleef daar twee weken staan. In totaal stond het vijftien weken in de lijst. Ook in het Verenigd Koninkrijk, Australië, België en Ierland scoorde het een nummer 1-hit. Dave Stewart produceerde het nummer en gaf het die typische jaren 80 productie mee met slide gitaar en synthesizers.
Sharkey stapte in de jaren 90 over naar de zakelijke kant van de muziekindustrie. Hij werd A&R bij Polydor en later hoofd van UK Music. In 1999 wees hij een reünie met The Undertones af. Tegenwoordig is hij vooral bezig met zijn strijd tegen vervuiling van Britse rivieren. Hij is een fanatiek vliegvisser en voorzitter van een visserijvereniging. In 2019 kreeg hij een OBE. McKee scoorde in 1990 haar eigen nummer 1-hit met Show Me Heaven uit Days Of Thunder. In 2007 nam een eigen versie van A Good Heart op voor haar album Late December.
# 2386 Feargal Sharkey - A Good Heart
Feargal Sharkey maakte met The Undertones met Teenage Kicks een van de beste singles aller tijden. Ik ben niet eens de enige die dat vindt: John Peel speelde het nummer obsessief vaak en de Volkskrant rekent het tot de allerbeste liedjes uit de popgeschiedenis Die twee klappen op de snaredrum, dan die twee gitaren, en dan die stem van Sharkey. En in twee minuten en dertig seconden weer thuis. Toch haalde het destijds zelfs de Tipparade niet. Zijn solocarrière leverde wél een nummer 1-hit op, maar dat klonk dan weer totaal anders.
Maria McKee schreef A Good Heart over haar relatie met Benmont Tench, de toetsenist van Tom Petty And The Heartbreakers. Ze was negentien. Tench schreef als reactie het nummer You Little Thief, al ontkent hij tot op de dag van vandaag dat het over McKee gaat. Sharkey was zo vilein om beide nummers na elkaar op zijn debuutalbum te zetten. Zijn dan ook gelijk de twee beste nummers van het album.
McKee is de halfzus van Bryan MacLean, de gitarist van Love. Ze trouwde later met filmmaker Jim Akin, met wie ze films maakte en muziek produceerde. Na 25 jaar huwelijk gingen ze uit elkaar. McKee kwam daarna uit als pansexueel en verhuisde naar Londen. Ze is ook een voorvechter van queer- en transgenderrechten.
A Good Heart kwam op 7 december 1985 de Top 40 binnen. Het nummer bereikte eind januari 1986 de nummer 1-positie en bleef daar twee weken staan. In totaal stond het vijftien weken in de lijst. Ook in het Verenigd Koninkrijk, Australië, België en Ierland scoorde het een nummer 1-hit. Dave Stewart produceerde het nummer en gaf het die typische jaren 80 productie mee met slide gitaar en synthesizers.
Sharkey stapte in de jaren 90 over naar de zakelijke kant van de muziekindustrie. Hij werd A&R bij Polydor en later hoofd van UK Music. In 1999 wees hij een reünie met The Undertones af. Tegenwoordig is hij vooral bezig met zijn strijd tegen vervuiling van Britse rivieren. Hij is een fanatiek vliegvisser en voorzitter van een visserijvereniging. In 2019 kreeg hij een OBE. McKee scoorde in 1990 haar eigen nummer 1-hit met Show Me Heaven uit Days Of Thunder. In 2007 nam een eigen versie van A Good Heart op voor haar album Late December.
# 2386 Feargal Sharkey - A Good Heart
0
geplaatst: 19 december 2025, 06:57 uur
Het duurde best lang voordat ik wist dat Feargal Sharkey de zanger was van The Undertones, omdat dit nummer aanzienlijk anders klinkt. Ik hoor dan ook liever de frisse punk van The Undertones dan deze SkyRadio-classic. Here Comes the Summer vind ik overigens nog beter dan Teenage Kicks. Ik weet niet wie dat nog meer vindt, maar ik iig.
6,2
6,2
1
geplaatst: 19 december 2025, 07:08 uur
Here Comes the Summer is inderdaad ook geweldig (niet per se beter) Titmeister
1
geplaatst: 19 december 2025, 07:21 uur
Linkin Park/Jay-Z - Numb/Encore 5
Zoë Livay feat. Snelle - Ik zing 3,5
Feargal Sharkey - A good heart 7,6
(ik sla vooral aan op het whoo whoo whoo whoo van die dames tegen het eind
)