MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
The Merseys - Sorrow : 7,5

# 2407 The Merseys - Sorrow: 7,0

De uit de speaker spattende drums geven veel zesjes en zeventjes en twee onvoldoendes en dus een 6,35 voor The Merseys en hun versie van Sorrow.

8 januari is de geboortedag van David Bowie (en die van Elvis). Ook de dag waarop hij tien jaar geleden met Blackstar zijn testament uitbracht en de wereld nog van niets wist. Maar goed eerst dus de geboortedag met een dubbele portie Bowie. 60 jaar geleden hadden we slechts zijn invloeden in de Top 40, 50 jaar geleden hadden we Golden Years en 40 jaar geleden haalde Bowie twee keer de Top 40. Beide songs afkomstig van een soundtrack. Bowie speelde in beide films ook een rol.

De eerste was Absolute Beginners, geschreven als titelsong voor de gelijknamige film van regisseur Julien Temple, een verfilming van de roman van Colin MacInnes. Bowie nam naast het schrijven van de song ook de bijrol van Vendice Partners op zich. De opname vond plaats in de zomer van 1985. Rick Wakeman speelde piano, Don Weller was verantwoordelijk voor de saxofoonsolo. De single verscheen begin maart 1986 en bereikte de 2e plaats in de Britse hitlijst. Ook in een aantal andere landen werd het een hit, terwijl de film zelf commercieel achterbleef bij de verwachtingen. Bij ons stond het 10 weken in De Top 40 met een piek op de vierde plaats.

Enkele maanden later volgde Underground, geschreven voor de fantasyfilm Labyrinth van Jim Henson, waarin Bowie te zien is als Jareth, de Goblin King. Underground fungeert als themasong van de film. Een orkestrale versie klinkt bij de opening, Bowies eigen opname bij de aftiteling. De song werd in New York opgenomen met producer Arif Mardin en een groot gospelkoor, aangevuld met backing vocals van onder anderen Chaka Khan en Luther Vandross. Bluesgitarist Albert Collins verzorgde de leadgitaar. De single bereikte in het Verenigd Koninkrijk slechts de 21e plaats, in de VS haalde het de reguliere charts helemaal niet. Waarschijnlijk is Nederland het land waar het nummer het nog het beste deed. In de Top 40 stond Underground 8 weken genoteerd met een piek op de 6e plaats, . Underground is verder een beetje een vergeten track die ontbreekt op de reguliere verzamel albums van Bowie ook live speelde Bowie het nummer niet.

# 2408 David Bowie - Absolute Beginners
# 2409 David Bowie - Underground

Absolute Beginners: 8,5
Underground: 8,25

AB - 6.2
UG - 5.5

Er zijn ook Bowie-nummers die veel hoger scoren bij mij hoor. *zweetdruppel-smilie*

Absolute Beginners: 8,25
Underground: 7,75

Absolute Beginners: 7,0
Underground: 7,3

Absolute Beginners - 7,6
Underground - 6,3

Absolute Beginners: 8,2
Underground: 6,5

Tweemaal bewijs dat er geen enkele reden is voor een hosannastemming voor een week lang Bowie. Esteban snapt het.
En is het zolang geleden dat ik de Dark Crystal heb gezien? Ik kan me het nummer helemaal niet heugen. Of het klinkt zo anoniem en nietszeggend, dat ik nu, nadat het liedje is afgelopen, al geen idee meer heb hoe het klonk.
En dankzij Don krijgt het ook allesbehalve spectaculaire Absolute Beginners toch nog een ruime zes. Het is geen Baker Street, maar hij redt hier Bowie's eer: zijn prachtig getoeter verdiende een beter lied.

Nee, de tweede helft vd 80s was geen piek in Bowie's carrière. Al triggert me dit toch wel om de dvd van The Dark Crystal weer eens op te zetten.
Absolute Beginners: 6,3
Underground: 5

Absolute Beginners - 8,8
Underground - 6,3

Absolute Beginners: 8
Underground: 8

Heeft David Bowie ooit eens een slechte single uitgebracht?

Absolute Beginners: 8,9
Underground: 7,2

Merseys 5
Absolute beginners: 7
Underground: 8

Tussen 1983 en 1993 vond ik de (single/album)releases van Bowie wel een stuk minder. Absolute Beginners was hier dan wel weer een (absolute) uitzondering in; door de juiste sfeer en drive:
Absolute beginners: 8
Underground: 5.7

Absolute Beginners: 8,5
Underground: 7,0

Absolute Beginners - 8
Underground - 6

Absolute Beginners: 7
Underground: 6

EvilDrSmith schreef:
En is het zolang geleden dat ik de Dark Crystal heb gezien? Ik kan me het nummer helemaal niet heugen ...Al triggert me dit toch wel om de dvd van The Dark Crystal weer eens op te zetten.

Elke reden is goed om The Dark Crystal, een absolute favoriet ten huize esteban, te herbekijken. Maar het nummer komt uit die andere 80s classic Labyrinth.

Underground: 7

Sorrow: 5,5

50tracks

esteban schreef:
(quote)

Elke reden is goed om The Dark Crystal, een absolute favoriet ten huize esteban, te herbekijken. Maar het nummer komt uit die andere 80s classic Labyrinth.
Oooh, en dat stáát ook gewoon in het verhaal van 50tracks (of heeft hij zijn tekst aangepast?). Wat een dwaas-dyslectische fantasyfilmverhaspeling mijnerzijds, maar dan snap ik het nu wel beter, want Labyrinth heb ik nog nooit (helemaal) gezien.
Thnx en evenzogoed blijft The Dark Crystal-trigger aangespannen.

Nee The Dark Crystal heeft nooit in mijn tekst gestaan EvilDrSmith. Ik was al aan het zoeken want ik ken het helemaal niet. Maar na Esteban's en jouw enthousiasme moet ik deze eens gaan bekijken.

Bowie in 1986. De magie was er al een beetje af aan het gaan. Af en toe nog een flinke knaller, maar hierna zou het steeds meer kwakkelen worden. Twee singles die ik ook eigenlijk ook nooit meer luister, maar die eerste is toch behoorlijk sterk. Die moet toch maar weer eens in de Top 40 playlist. Underground probeert het af en toe, maar het lukt niet en dan komt er nog ergens Afrikaans stukje binnenvallen en dan is het opeens weer blue eyed soul. Daar zit Bowie echt te prutsen.

Absolute Beginners: 7,9
Underground: 5

Absolute Beginners: 7,5

Underground: 6,8

Absolute Beginners: 6

Absolute Beginners: 6,5
Underground: 6

David Bowie - Absolute Beginners - 5
David Bowie - Underground - 5

Nee. Dit is niet de Bowie, die je graag wil horen. Absolute de minste periode uit zijn imposante carrière.

Absolute Beginners: 7,6
Underground: 6,4

Gast
geplaatst: vandaag om 01:50 uur

geplaatst: vandaag om 01:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.