MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Absolute Beginners: 7,5
Underground: 6,5

EvilDrSmith schreef:
, want Labyrinth heb ik nog nooit (helemaal) gezien.
Ik wilde iets gaan zeggen over onmogelijk en de beauty Jennifer Connelly, maar toch maar beter van niet

David Bowie - Absolute Beginners : 7
David Bowie - Underground : 6

Absolute Beginners: 8.2
Underground: 6.3

The Merseys - Sorrow 6,5

David Bowie - Absolute beginners 7,7

David Bowie - Underground 7,2

# 2409 David Bowie - Underground: 7,0
# 2408 David Bowie - Absolute Beginners: 8,0

Zeker Absolute Beginners is eigenlijk veel beter dan in mijn herinnering. David Bowie scoort een 6,52 met Underground en een 7,56 met Absolute Beginners.

We gaan weer tien jaar verder. Dertig jaar geleden had David Bowie één Top 40 hit. Maar dat Hallo Spaceboy hebben we al beoordeeld en daar hadden we een 6,75 voor over. In de zeroes had Bowie uberhaupt geen Top 40 hits. Op 11 juni 2004 had ik het genoegen Bowie live te zien in de Amsterdam Arena. Dat was net op tijd. Vijf concerten later kreeg hij last van zijn hart en nog een concert later stortte hij na het laatste nummer in en werd hij in de ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd. Hij heeft daarna nooit meer een concert gegeven.

25 juni 2004 was met andere woorden op het Hurricane Festival in Scheessel zijn laatste concert ooit. Op de setlist daar, net als in Amsterdam, Under Pressure met een hoofdrol voor bassiste Gail-Ann Dorsey. Under Pressure ontstond in september 1981 in Mountain Studios in Montreux. Queen werkte daar aan Hot Space en meer specifiek aan een nummer genaamd Feel Like, maar was ontevreden over het resultaat. David Bowie, die in de buurt was, werd uitgenodigd en sloot zich aan bij de sessie.

Tijdens een lange studiosessie werd de basis van Under Pressure gelegd; zang en mix werden later in New York afgerond. De werktitel van Under Pressure was People on Streets. Het nummer werd gecrediteerd aan alle vijf betrokken muzikanten. Volgens bandleden kwam het muzikale fundament vooral van Freddie Mercury, terwijl Bowie het grootste deel van de tekst schreef. De bekende baslijn werd gespeeld door John Deacon. In 2005 riep het tijdschrift deze uit tot de beste baslijn in de popmuziek.

De single kwam uit in oktober 1981 en bereikte de eerste plaats in Engeland, in de Billboard Hot 100 beef het steken op de 29e plaats. Ook bij ons kwam Under Pressure in 10 weken notering tot de eerste plaats.

In 1999 leek het de entourage van Bowie een goed idee om een nieuwe mix van Under Pressure te maken ter promotie van Greatest Hits III. Deze zogenaamde RAH Mix bevat extra vocale improvisaties van Freddie Mercury en David Bowie, opgenomen tijdens de oorspronkelijke studiosessies in juli 1981. Deze vocalen waren niet gebruikt in de originele singleversie en zijn hier toegevoegd om vooral het call-and-response en de ad-libs te verlengen.

De bijbehorende video, geregisseerd door DoRo, combineert archiefbeelden van Freddie Mercury op Wembley 1986 en David Bowie tijdens de Freddie Mercury Tribute Concert. In werkelijkheid hebben ze het nummer nooit live samen gezongen. Tijdens het Freddie Mercury Tribute Concert werd Under Pressure gezongen door Bowie met Annie Lennox. De RAH Mix van het nummer zou in Nederland ook de Top 40 halen. Maar dat is dan wel een van de weinige landen waar dat gebeurd is. In 6 weken notering bereikte de Under Pressure RAH mix de 19e plaats.

# 2410 Queen & David Bowie - Under Pressure
# 2411 Queen & David Bowie - Under Pressure Rah Mix

Under Pressure: 8,2

Under Pressure - 8,5
Under Pressure Rah Mix - 6,5

UP - 7.8
Mix - 7

Under Pressure: 8.5
Mix: (totaal onnodig); 4

Under Pressure - 7,5
Under Pressure Rah Mix - 5

Under pressure: 9
(die mix boeit mij niet)

Under Pressure - 7,6
Mix versie - 4

Under Pressure: 8,5
Under Pressure Rah Mix: 4,5

Under Pressure - 8,0
Under Pressure Rah Mix - 5,0

David Bowie - Absolute Beginners: 8
David Bowie - Underground: 6

Queen & David Bowie - Under Pressure: 8
Queen & David Bowie - Under Pressure Rah Mix: 6,5

Under Pressure: 6,5
Under Pressure Rah Mix: 3

Under Pressure: 9
Under Pressure Rah Mix: 3

Wat ranboy zegt:

(die mix boeit mij niet)

Wat GrafGantz zegt:

(die mix boeit mij niet)

Van Under Pressure zelf word ik ook niet echt opgewonden.

Under Pressure: 6
Under Pressure Rah Mix: 4

Under Pressure: 7,0
Under Pressure Rah Mix: 4,2

Ik had die single in 1981. Geweldig nummer nog steeds. Beste basloopje ever? Zou maar zo kunnen. Die idiote videoclip die was er trouwens niet in 1981. Er was gewoon geen clip van, daarom kwam het ook niet bij TopPop. Dat heeft later iemand in elkaar lopen prutsen.

Die RAH Mix is al net zo idioot als die Bohemian Rhapsody mix. Complete onbenul die dat in elkaar heeft lopen flansen.

Maar veel interessanter nog: Wat ging er mis tussen Mercury en Bowie tijdens het in elkaar zetten van Under Pressure? En dat weet niemand zelfs de overgebleven Queen leden niet. Die sessies waren prima, maar er iets gebeurd tussen Mercury en Bowie bij het produceren van het nummer en geen van beiden heeft daar ooit iets over willen zeggen. Botsende ego's wellicht? Muzikale meningsverschillen?

Under Pressure Rah Mix: 2

Queen & David Bowie - Under Pressure - 9
Fantastisch. Behoort tot de betere kruisbestuivingen uit de geschiedenis van de moderne muziek.

Queen & David Bowie - Under Pressure RAH Mix - 1
Een sprekend voorbeeld van een volledig naar de kloten gemixte topsong.

Nooit wat aan gevonden, dat Under Pressure. Remix voegt idd niks toe.

Origineel - 5
Remix - 4

Under Pressure Rah Mix: 2

50tracks schreef:
Op 11 juni 2004 had ik het genoegen Bowie live te zien in de Amsterdam Arena

Daar was ik ook! Met Anouk als voorprogramma, daar begreep ik toen helemaal niks van. Nooit bij stil gestaan dat dit zijn laatste optreden in NL was.

Under Pressure: 8
Under Pressure Rah Mix: 3,5

Tegenwoordig moet ik meteen denken aan de serie Oogappels als ik Under Pressure hoor…

Under Pressure: 7,7

De mix sla ik even over.

andré Nooit bij stil gestaan dat dit zijn laatste optreden in NL was.

Nee, ik ook niet en dat hij twee weken later helemaal instortte en nooit geen optredens meer zou geven vond ik eigenlijk wel confronterend.

Wat ik toen ook opvallend vond was dat hij het podium op de lange zijde had staan en Anouk eigenlijk maar een heel klein podium vooraan had.,

Gast
geplaatst: vandaag om 09:24 uur

geplaatst: vandaag om 09:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.