MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
7

Milkshake en Millionaire zijn toffere nummers van haar op dat album

7,5

Bwah, veel te vaak gehoord en in dit geval niet goed gerijpt.

5,0

Nelly Furtado - Powerless (Say What You Want) : 6,5

Kelis - Trick Me : 3

Precies een 7,00 voor Trick Me van Kelis.

Paul Simon heeft The Sounds Of Silence al in 1963 geschreven in een periode van maatschappelijke onrust en politieke spanningen. Op 10 april 1964 nemen Paul Simon en Art Garfunkel in de Columbia-studio in New York de akoestische versie van The Sounds Of Silence op. Het is een van de liedjes die bestemd is voor hun debuutalbum Wednesday Morning, 3 AM. Als dit album geen succes wordt, neemt Art Garfunkel zijn studie weer op aan de Columbia University en Paul Simon gaat terug naar Engeland zijn geluk zoeken.

Producer Tom Wilson, die de originele opname heeft geproduceerd, heeft sterk de indruk dat The Sounds Of Silence een hit wordt als er elektrische instrumenten aan worden toegevoegd. Na de opnamen van Like A Rolling Stone van Bob Dylan vraagt Tom Wilson aan de muzikanten of zij de orkestband bij The Sounds Of Silence willen inspelen. En ontstaat een folk-rock versie die op single wordt uitgebracht.

In London heeft Paul ondertussen een solo-album opgenomen The Paul Simon Songbook met daarop een aantal songs welke uiteindelijk door Simon & Garfunkel worden opgenomen. Hij is voor Jackson C. Frank een album aan het produceren als hij vanuit New York een telefoontje krijgt met de mededeling dat The Sounds Of Silence naar de eerste plaats is gestegen in de Billboard Hot 100.

In 2015 nam de Amerikaanse metalband Disturbed hun cover van The Sound Of Silence op voor het album Immortalized. Deze versie heeft een veel donkerdere en dramatische toon dan het origineel, met een orkestrale begeleiding en de diepe, rauwe stem van zanger David Draiman. Waar de originele versie van Simon & Garfunkel sereen en introspectief is, brengt Disturbed's versie een gevoel van urgentie, bijna woede, naar de tekst.

De cover van Disturbed werd met lof ontvangen en kreeg de goedkeuring van Paul Simon zelf, die Draiman prees voor zijn vocale uitvoering. Het nummer gaf de band een breder publiek en werd een verrassend commercieel succes. De Top 40 haalde het toen echter niet.

Dit jaar kwam de Cyril Remix van de versie van Disturbed van The Sound Of Silence uit. In deze remix worden elektronische beats en ambient geluiden gemengd met de vocalen van de Disturbed-versie. De remix heeft een meer dansbaar karakter, waardoor het nummer geschikt wordt voor een heel ander publiek, zoals op festivals of in clubs.

De versie van Simon & Garfunkel staat jaarlijks hoog in de Radio 2 Top 2000. De afgelopen twee jaar op nummer 37. Maar Simon & Garfunkel worden sinds 2018 voorbij gestreefd door de versie van Disturbed uit 2015. Deze stond afgelopen jaar op plaats 16. In onze MuMe Top 2000 staat The Sounds Of Silence in de versie van Simon & Garfunkel ook jaarlijks genoteerd. Vorig jaar op plaats 551. De Disturbed versie heeft deze lijst nog niet gehaald.
De Disturbed versie uit December 2015 heeft ook de Top 40 nooit gehaald, de Cyril Remix is daarentegen dit jaar een grote hit. Deze remix versie van Disturbed staat al 16 weken in de Top 40 waarvan de laatste 5 weken of de tweede plaats achter Die With A Smile van Bruno Mars & Lady Gaga. De Simon & Garfunkel versie stond in 1966 13 weken genoteerd maar kwam niet verder dan de 10e plaats. Nu de vraag wat vinden wij van deze twee versies (de electrische versie van Simon & Garfunkel en de remix versie van Disturbed door Cyril want dat zijn de versies die ooit in de Top stonden).

# 1923 Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence
# 1922 Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix

S&G: 9
Disturbed, weg ermee: 2

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence: 8,5
Disturbed - The Sound Of Silence: 1

Wat een verschil in beide versies maar de remix is nog slechter dan de cover van Disturbed

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence: 9.7

Disturbed - The Sound Of Silence: 2.4

S&G: 9
Disturbed: 2

De versie van Disturbed heeft het origineel verkracht en vermoord. Deze remix doet necrofiele dingen met het rottende lijk die in elk beschaafd land verboden zouden moeten zijn.

S&G: 8,7
Remix: 1

S&G: 7,6
Disturbed remix: 1, wat een verschrikking terwijl ik die Stumblin' In remix wel geslaagd vind. Heeft ook wel te maken met Disturbed. Die hebben een wanstaltige bombastische versie afgeleverd van een mooi klein liedje

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence: 9,5
Disturbed - The Sound Of Silence: 2

Wie de verkrachting van Disturbed beter vindt dan het origineel van Simon & Garfunkel heeft geen smaak.

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence: 8,4

S&G Er zijn nummers van S&G waar ik meer mee heb. 7,0
Disturbed: Er zijn niet veel nummers waar ik minder mee heb. Cyril is vooral een gemakzuchtige tiktokremxer. Zijn Stumblin In was ook crap (en ook dat origineel is niet goed), maar Disturbed is hier de hoofdschuldige. Die versie was altijd al afschuwelijk. 1,3

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence: 7

S.O.S:
S&G: 7.2
Disturbed: 1.5

Simon & Garfunkel krijgt een 9,1
Disturbed krijgt slaag met een 1 - blijkbaar heeft het gescoord bij luisteraars die het origineel niet kenden. Hopelijk is hij er zelf wel blij mee.

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence: 9
Disturbed - The Sound Of Silence: 0,5

Ik geef normaal vrijwel nooit lager dan 5 maar dit is te erg.
En kom ik ergens waar een radio aanstaat komt dit best vaak voorbij.

Kelis en Nelly krijgen beide nog een 7

Ik heb in een ander topic vorige week al wat aardige dingen over de Disturbed versie en over deze remix gezegd. Laat ik het voor nu maar bij cijfers laten.

Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix: 1,0 (of lager als dat mag)

Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix: 2
Hoewel ik regelmatig Radio 2 luister, en ook wel Radio 3 en Radio Veronica had ik deze versie nog nooit gehoord. Ik begrijp ook niet hoe deze op 2 kan staan in de top 40, want zulke posities haalt het noch in de Airplaylijsten, noch in de Streaminglijsten. En wat betreft de song zelf: er wordt niets gepresteerd, het zijn de bekende Cyril-beatjes over de vocalen van een cover. Wat moet ik dan beoordelen? Met AI zou je hetzelfde resultaat krijgen.

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence 7

Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix 2

Ik vermoed dat die Cyril binnen niet al te lange tijd met een volgende verkrachting komt, aangezien de 2 nummers blijkbaar wel aansloegen

De akkoestische versie is nog veel mooier.

Wauw, die wordt wel heel erg afgefakkeld hier. Het lijkt alsof de woede die ze in hun cover legden dubbel en dwars naar ze terugkomt.

Simon & Garfunkel: 9,0

In tegenstelling tot, zo te zien, iedereen hier zou ik aan de cover van Disturbed wel een voldoende kwijt kunnen. Aan de remix zeker niet.

Cyril remix:.2,0

Gast
geplaatst: vandaag om 14:47 uur

geplaatst: vandaag om 14:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.