MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
ranboy schreef:

Hoewel ik regelmatig Radio 2 luister, en ook wel Radio 3 en Radio Veronica had ik deze versie nog nooit gehoord. Ik begrijp ook niet hoe deze op 2 kan staan in de top 40, want zulke posities haalt het noch in de Airplaylijsten, noch in de Streaminglijsten.

Op 538 komt deze al een heel tijdje dagelijks wel een paar keer voorbij (helaas), ik verwacht (maar dat luister ik nooit) dat deze op Q ook wel op high rotation zal zitten

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence 6,0
Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix 2,0

Het origineel is nou ook weer niet zo goed als hier door de meeste wordt geschetst. Misschien een gevalletje van het punt van een zeer matige cover nog duidelijker proberen te maken?

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence: 7
Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix: 2

vigil schreef:
(quote)

Op 538 komt deze al een heel tijdje dagelijks wel een paar keer voorbij (helaas), ik verwacht (maar dat luister ik nooit) dat deze op Q ook wel op high rotation zal zitten

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence 6,0
Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix 2,0

Het origineel is nou ook weer niet zo goed als hier door de meeste wordt geschetst. Misschien een gevalletje van het punt van een zeer matige cover nog duidelijker proberen te maken?

De versie van S&G is een van de beste nummer alletijden... Wat zeg jij dan

laxus11 schreef:
(quote)

De versie van S&G is een van de beste nummer alletijden... Wat zeg jij dan

Rare dingen Lex, ik zeg gewoon rare dingen...

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence: 8,5
Disturbed: 1 (of mag lager ook?)

laxus11 schreef:

De versie van S&G is een van de beste nummer alletijden...

Het kenmerk van dat soort nummers is toch dat zij niet kapot te krijgen zijn

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence 7,0
Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix 2,3

Eens met Simon (77 in dit geval, niet Paul). De cover versie van Disturbed zou van mij ook een krappe voldoende hebben gekregen.

Original. 6,7
Cover remix (of remix cover) 1

Simon en Garfunkel: 9,5
Disturbed: 9,5
Remix: 6. Werd gespeeld toen mijn zoon gehuldigd werd met zijn winst in een Franse wielrenklassieker. Kan dus geen onvoldoende geven.

# 1923 Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence: 9
# 1922 Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix: 3

S&G - 8
Disturbed - 3.5

S&G - 8
Disturbed - 2

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence: 6,5
Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix: 2,5

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence (electric version): 8,5
Origineel: 10

Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix: 2
Geen zin om de originele cover te beluisteren.

Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence: 10
Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix: 6

johannesB schreef:
Werd gespeeld toen mijn zoon gehuldigd werd met zijn winst in een Franse wielrenklassieker. Kan dus geen onvoldoende geven.
Welke klassieker?

Arno schreef:
(quote)
Welke klassieker?

Bercycle classic. Geen Parijs-Roubaix of zoiets

johannesB schreef:
(quote)

Bercycle classic. Geen Parijs-Roubaix of zoiets
Ah, bij de junioren. Toch heel knap hoor!

Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix: 0.5 ,kan/mag nog niet in schaduw staan bij het orgineel

Simon & Garfunkel: 6,5
Disturbed: 1 (niets meer toe te voegen aan bovenstaande commentaren)

Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix: 1 (de Disturbed versie uit 2015 vind ik prima)

Het verschil tussen twee versies van hetzelfde nummer kan nauwelijks groter zijn. Simon & Garfunkel scoren een prima 8,25 en staan voorlopig op de dertigste plaats in onze totaallijst. Mede dankzij de fantastische overwinning van de zoon van johannesB in Frankrijk krijgt de Cyril Remix net voldoende punten om niet helemaal laatste te staan. Maar met een gemiddelde van 1,85 laat de Cyril Remix van Disturbed slechts de volgende drie nummers achter zich.
1,84 New Kids - Groeten uit Brabant
1,66 RTL Boulevard United - Koningin van Alle Mensen
1,53 Gebroeders Ko -Vraag Uw Eekhoorn Waarom

Deze week gaan we onderzoeken of het geheel meer is dan de som der delen. We beginnen waar we gisteren eindigden. Voor de 'electrische' hitversie van The Sounds Of Silence van Simon & Garfunkel gebruikte producer Tom Wilson een deel van de muzikanten die net Like A Rolling Stone van Bob Dylan hadden ingespeeld. Tom Wilson produceerde in die tijd zowel Simon & Garfunkel als Bob Dylan.

Like A Rolling Stone was de openingstrack voor zijn zesde album Highway 61 Revisited. De tekst van Like A Rolling Stone vond zijn oorsprong in een lang stuk vers dat Dylan schreef in juni 1965, toen hij uitgeput terugkeerde van een slopende tournee door Engeland. Hij gebruikte vier verzen en een refrein voor de song versie.

Dylan had moeite om dit te vertalen in zijn normale folk idioom. Er werd een doorbraak bereikt toen ze het als een rock song uitprobeerde. Beginnende sessiemuzikant Al Kooper improviseerde de Hammond B2-orgelriff waarvoor het nummer bekend staat. Columbia Records was niet tevreden met zowel de lengte van het nummer (meer dan zes minuten) als het zware elektrische geluid, en aarzelde om het uit te brengen. Pas toen een maand later een exemplaar naar een nieuwe populaire muziekclub werd gelekt en door invloedrijke dj's werd opgepikt werd het nummer als single uitgebracht

Dat was bijzonder want niet eerder was een liedje van meer dan zes minuten lang op een single uitgebracht. Onder de eerste persingen bevinden zich versies waarbij de eerste twee strofes op de A-kant en de laatste twee op de B-kant zijn gezet.

Dylan's platenmaatschappij besloot vervolgens pas tot de wereldwijde verspreiding ervan nadat lokale radiostations het begonnen te draaien en er uit het niets grote vraag ontstond. In 2004 werd de song door het Amerikaanse muziektijdschrift Rolling Stone Magazine in zijn overzicht The 500 Greatest Songs Of All Time tot beste nummer ooit uitgeroepen. Op de herziene lijst uit 2021 prijkte het op de vierde plaats.

In onze MuMe Top 2000 staat het jaarlijks genoteerd afgelopen jaar op plaats 210. Reviewer ArthurDZ zegt daarbij: "Heerlijk hoe Bob hier stream of consciousness-gewijs zijn gal spuwt over een aan lager wal geraakte burgerijdochter, die ondanks alles toch haar maniertjes behouden heeft. ‘'Eigen schuld, dikke bult'' zingt Bob vol bittere spot. Niet meteen een gezellig onderwerp dus, maar tekst, zang, orgel, eigenlijk alles aan dit nummer is memorabel". Ook deze live opname in Newport is memorabel. In de Top 2000 van Radio 2 is Like A Rolling Stone een vaste gast. Afgelopen jaar op plaats 1094.

In 1965 stond Dylan met Like A Rolling Stone 12 weken in de Top 40 met een piek op nummer 7. Het is daarmee verreweg zijn grootste hit in Nederland. Een van de vele covers van het nummer haalde ook de Top 40. De Stripped versie van The Rolling Stones stond in 1995 vier weken in de Top 40 met een piek op plaats 14. Stripped is een album uitgebracht in november 1995 na de Voodoo Lounge Tour. Het bevat in de oorspronkelijke release zes live tracks en acht studio-opnames. In latere expanded releases zijn veel meer nummers terug te vinden. De livetracks zijn afkomstig van vier optredens in 1995, op drie kleine locaties. Daarbij deden ze twee optredens in Paradiso in Amsterdam. Op de Totally Stripped five-disc limited edition uit 2016 staat ook de Paradiso versie van Like A Rolling Stone. De versie die als single is uitgebracht is opgenomen in de Brixton Academy in London.

# 1925 Bob Dylan - Like A Rolling Stone
# 1924 The Rolling Stones - Like A Rolling Stone

Stones 7
Dylan 9

Bob Dylan: 10, een van de beste nummers die ooit in de top 40 gestaan heeft wss
Stones: 7, die gasten zijn absolute pro's en gaan niet snel een nummer verpesten, maar echt eigen maken ze het zich ook niet in dit geval.

Bob : 10
RS : 7,5

Dylan: 6,5
Goed nummer, maar wat heeft die Dylan toch een vreselijke zangstem

Stones: 8,2
Kijk, zo breng je het

Bob : 8.5
Stones : 7,0

Bob Dylan: 9,0
The Rolling Stones: 6,3 (vrij zielloze uitvoering)

Dylan - 9
Stones - 6,2

Gast
geplaatst: vandaag om 16:31 uur

geplaatst: vandaag om 16:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.