MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Carly Rae J: 7,0

8,5 banger

# 2010 Train - Hey, Soul Sister
2,5

# 2011 Adele - Rolling In The Deep
7,5

# 2012 Carly Rae Jepsen – Call Me Maybe
Ik had de clip nog nooit gezien, maar ik moest bij de laatste vijftien seconden hardop lachen. Ja, leuke twist.
Destijds had ik een forse hekel aan het nummer, dat vrolijke en eindeloze gecall me maybe hing me danig de strot uit, maar eigenlijk is het, als je er niet mee wordt doodgegooid en slechts sporadisch hoort, best een sympathiek deuntje.
6,2

Ik hou enorm van CRJ, maar dan wel echt het latere werk. Omdat het Carly is, toch een sympathiepuntje erbij:

7

Bop.

8

6,5

Carly Rae Jepsen – Call Me Maybe : 6,5

Carly Rae Jepsen - Call Me Maybe: 6,5

Een sympathiepuntje of een sympathiek deuntje. We zijn behoorlijk eensgezind en hebben een 6,82 over voor Call Me Maybe van Carly Rae Jepsen.

Met Train, Adele en Carly Rae Jespen hebben we de drie grote Top 40 hits te pakken gehad uit 2010, 2011 en 2012. Het valt allemaal in het niet bij de grote hits uit 2013. Happy van Pharrell Williams staat fier boven aan in de Top 2500 allertijden van de Top 40. Daar vonden wij weinig aan met een 5,63. Op 5 in die lijst staat met Wake Me Up! een ander enorme hit uit 2013.

Sinds 31 december staat er een nieuwe documentaire over Avicii op Netflix. In 2017 verscheen al de film Avicii: True Stories, die vooral focuste op de drukke periode tussen 2013 en 2016 en zijn mentale problemen. Uiteraard zit dat ook in de nieuwe documentaire Avicii: I'm Tim, maar hierin wordt ook de periode daarvóór uitgebreid belicht. De film is samengesteld uit honderden uren privébeelden met voice-overs van Avicii zelf uit eerdere interviews. De documentaire belicht zowel zijn muzikale successen als zijn worstelingen met mentale gezondheid en gebruik van middelen wat uiteindelijk leidde tot zijn overlijden in 2018.

Wake Me Up! werd in 2013 uitgebracht als single en betekende een doorbraakmoment in Avicii's carrière. Het nummer kwam tot stand in samenwerking met Incubus-gitarist Mike Einziger, terwijl de zang werd verzorgd door Aloe Blacc. Het nummer combineert folk- en country-invloeden met elektronische dance.

Wake Me Up! werd voor het eerst live uitgevoerd op het Ultra Music Festival in Miami, waar het experimentele geluid een gemengde reactie opriep bij het publiek. Ondanks de initiële verwarring groeide het nummer uit tot een wereldwijd succes. In Nederland werd Wake Me Up! verkozen tot Alarmschijf op Radio 538 en stond het in totaal 38 weken in de Nederlandse Top 40, waarvan zeven weken op nummer 1. Internationaal bereikte het nummer de eerste plaats in 22 landen, waaronder Australië, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, en stond het in de top 10 in zes andere landen. In de Verenigde Staten bereikte het nummer de vierde plaats in de Billboard Hot 100 en werd het eerste dance-/elektronische nummer dat meer dan een jaar in die lijst stond. Het nummer was de best verkochte single van 2013 in Nederland en staat dus op de vijfde plaats in de Top 2500 van de Top 40.

De videoclip van Wake Me Up! werd geregisseerd door Mark Seliger en vertelt het verhaal van twee zussen die zich niet thuis voelen in hun dorp. Ze besluiten uiteindelijk te vertrekken en vinden een plek waar ze geaccepteerd worden. De video eindigt met beelden van een Avicii-concert, waar de zussen een gevoel van verbondenheid ervaren.

# 2013 Avicii – Wake Me Up!

Mild zijn 5

In het Top 2000-topic hadden we een discussie over hoe invloedrijk Avicii nu werkelijk was. Als je dit nummer luistert en je luistert de grootste hits van 2024, dan pik je zo de handenvol nummers eruit die schatplichtig zijn aan Avicii en dit nummer in het bijzonder. Of dat nou per se een goede invloed is, laat ik het midden. Het origineel staat iig nog wel overeind, wat mij betreft.

7

Gast
geplaatst: vandaag om 22:20 uur

geplaatst: vandaag om 22:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.