MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Of Avicii nu invloedrijk was of niet, wij hebben het niet zo op deze early 2010's hit, slechts een 5,60 voor Wake Me Up!.

Vandaag tijd voor een tip van EvilDrSmith.
Na een Engelse tournee gaat Deep Purple op 10 januari 1976 uit elkaar. Hun zanger David Coverdale richt Whitesnake op. In het najaar van 1982 brengt Whitesnake het album Saints & Sinners album uit. Hierop staat de oorspronkelijke versie van Here I Go Again, deze versie is blues-georiënteerde met prominent gebruik van orgel en een rustig tempo.

In 1987 nam de band het nummer opnieuw op voor het album 1987 (in de Verenigde Staten uitgebracht als Whitesnake). De heropname uit 1987 werd aangepast aan de hardrockstijl van de jaren ’80. Deze versie heeft een hoger tempo, een gepolijste productie en bevat duidelijke synthesizerpartijen. Voor de Amerikaanse radiomarkt werd een aparte mix gemaakt, waarin extra keyboards werden toegevoegd om het nummer nog toegankelijker te maken. Een ander opvallend verschil is de gitaarpartij in de 1987-versie, gespeeld door de Nederlandse gitarist Adje Vandenberg.

Deze heropname werd een hit in veel landen. In de Verenigde Staten bereikte het de nummer 1-positie in de Billboard Hot 100 en in Canada eveneens de top. In het Verenigd Koninkrijk kwam het nummer tot de negende plaats, terwijl het in Ierland de zevende positie behaalde. Ook in de Benelux, Duitsland, Noorwegen, Australië en Nieuw-Zeeland had de plaat succes.

In Nederland werd Here I Go Again op vrijdag 23 oktober 1987 verkozen tot Veronica Alarmschijf op Radio 3 en bereikte het de vijfde plaats in de Nederlandse Top 40. Het stond acht weken in de lijst. Sinds 2014 staat Here I Go Again jaarlijks genoteerd in de NPO Radio 2 Top 2000. De hoogste notering tot nu toe was de 528e plaats in 2017.

De videoclip, waarin actrice Tawny Kitaen te zien is, droeg bij aan het succes van Here I Go Again. Tawny Kitaen was een Amerikaanse actrice en model en had een relatie met David Coverdale. Kitaen begon haar carrière als actrice in films zoals Bachelor Party (1984) met Tom Hanks en speelde later in diverse tv-series. Haar optredens in de videoclips van Whitesnake werden iconische beelden van de rockcultuur in die tijd. Op 7 mei 2021 overleed Tawny Kitaen op 59-jarige leeftijd in haar huis in Newport Beach, Californië aan de gevolgen van een hartziekte.

Er zijn dus twee versie. Onze tipgever is benieuwd welke versie wij het beste vinden of zo we willen het minst slecht. De bovenste versie (Rhino Logo) is de Europeese versie de onderste de Amerikaanse (US Logo).
EU - US 0-0

Uiteindelijk is maar een ding echt belangrijk. welk cijfer geef je aan

# 2014 Whitesnake - Here I Go Again

7.3
Amerikaanse versie vind ik steviger geproduceerd.

McDonaldsmuziek. Niet heel best, maar prima te eten als je verwachtingen laag zijn. Ik prefereer de eerste versie.

6

8

Toch liefst de commerciële versie, maar de oerversie van Saints & Sinners vind ik ook heel mooi, EvilDrSmith.

6,5.

2e versie vind ik mooier

Here I Go Again: 9,0

Heerlijke 80's rock classic!

Absoluut de eerste versie, en Tawny in Bachelor Party

Johnny Marr schreef:
8

Toch liefst de commerciële versie, maar de oerversie van Saints & Sinners vind ik ook heel mooi, EvilDrSmith.
De komkommersjele? Jij? Wat ben jij toch een metalen snollebolleke, een hairmetalslettebak. Als jij eerder was geboren, dan had jij destijds ook vast rondgelopen met een ontplofte cavia op je hoofd en in spandex broekjes, inclusief een rol pepermunt.

Dit nummer en deze twee versies staan voor mij model voor het verschil in de gemiddelde smaak van de Amerikaan en de Europeaan. In Amerika is het allemaal wat gelikter, braver, kleffer en zijn de schuurpapieren randjes eraf gevijld. Dat is met name onthutsend duidelijk tijdens het hoogtepunt van het nummer: Davids vocale uithaal en Adjes gitaarsolo, die in de Europese versie er op orgastische wijze inbeuken en -rammen waardoor je in een rond stuiterend bed waant met Tawny. In plaats daarvan krijgen we in de USA versie een... fkkng synthsolo? En weg is de mojo. Tawny has left the bed...

De originele bluesrocker is ook erg fijn, maar heeft een hele andere vibe. De EU-remake behoort tot de canon van mijn pubertijd.
Vergeleken met de EU-versie krijgt de US versie een dikke nul, ook echt hemeltergend die sufkutterige rococo-synthriedeltjes in de coupletten en refreinen, maar op zijn merites beoordeeld toch nog een 7,5. De bluesrockversie een 8. De definitieve, ultieme Adjeversie een 9,5.
(Still Of The Night en (eveneens remake) Crying The Rain van diezelfde plaat krijgen een 10)

Met de commerciële bedoel ik wel gewoon de versie van Whitesnake '87 voor alle duidelijkheid, dus ik denk de versie die jij ook zo goed kan smaken. Is wel wat verwarrend zo, met die tien miljard verschillende versies van één nummer

7,9. Fijn nummertje

EvilDrSmith schreef:
Als jij eerder was geboren, dan had jij destijds ook vast rondgelopen met een ontplofte cavia op je hoofd en in spandex broekjes, inclusief een rol pepermunt.

Hoezo destijds, je beschrijft nu gewoon Johnny Marr's standaard outfit anno 2025. Ruim de waarheid!

6

ArthurDZ schreef:
(quote)

Hoezo destijds, je beschrijft nu gewoon Johnny Marr's standaard outfit anno 2025. Ruim de waarheid!

https://s2.dmcdn.net/v/A88Dz1RmhH08XVF2O/x720

7,25

Gebeuk en geram hoor ik in beide versies niet, verder lood om oud ijzer.

2

7 met een lichte voorkeur voor de Amerikaanse versie

8,5

Altijd weer fijn die 80's haarrock

Gast
geplaatst: vandaag om 06:07 uur

geplaatst: vandaag om 06:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.