MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

The Jam - Beat Surrender 5,1

Maar het kan erger...

Stromae - Formidable 4,3

# 2060 Stromae - Formidabele
De eerste keer (keren) dat ik het nummer hoorde, was ik meer onder de indruk dan tegenwoordig. Het nummer begint een beetje sleetse trekjes te krijgen. Evenzogoed nog prima genietbaar, maar het cijfer zakt inmiddels onder een 8.
7,7

Stromae - Formidabele: 5,5

We trappen het Belgie thema af met een bescheiden 6,29 voor Formidabele van Stromae.

Het leek me gepast om even stil te staan bij het overlijden van Roberta. We hebben al haar vier Top 40 hits echter al beoordeeld. De hoogste score heeft van ons The First Time Ever I Saw Your Face gekregen. Precies een 8,00 en plaats 190 in onze lijst. Verder verwijs ik graag naar R.I.P. #2 , onder andere voor een mooie ode van Arrie. En op Oldies but goodies kunnen we dankzij Kees-Jan stemmen op Compared to What van Roberta Flack.

De Belgische act met de meeste Top 40-hits in Nederland is Clouseau. De band stond veertien keer in de Top 40. De enige nummer 1-hit van Clouseau in ons land is Passie.

Clouseau is een popgroep rondom de broers Koen en Kris Wauters. De groepsnaam werd bedacht door oprichter en voormalig groepslid Bob Savenberg, afgeleid van het filmpersonage Jacques "Inspector" Clouseau. Tijdens zijn werk voor de lokale radio Ro in Sint-Genesius-Rode imiteerde Savenberg vaak het accent van dit personage, wat hem de bijnaam Clouseau opleverde. Toen hij een band oprichtte, koos hij deze naam als groepsnaam.

In 1987 werd Clouseau ontdekt door het publiek van Marktrock in Leuven. Hun eerste single Brandweer verkocht 427 stuks. Een jaar later scoorde de band hun eerste hit met Alleen met jou. In 1989 deed Clouseau mee aan de Belgische voorronde voor het Eurovisiesongfestival met het lied Anne. Hoewel ze tweede werden, werd Anne een grote hit in Vlaanderen en een bescheiden hit in Nederland. In datzelfde jaar bracht Clouseau hun eerste album Hoezo? uit.

In 1990 werd Daar Gaat Ze een groot succes in zowel Vlaanderen als Nederland. Hierna volgde een carrière met veel succesvolle albums en optredens. Passie werd geschreven door Koen Wauters. Het was de vierde single van hun zesde studioalbum Oker. De tekst gaat over het einde van een liefdesrelatie. Wauters schreef het lied in 1994 na zijn relatiebreuk met Babette van Veen.

In Nederland werd Passie de grootste hit van Clouseau. In Vlaanderen was de single minder succesvol. Pas in oktober 1995, na het succes in Nederland, kwam het nummer binnen in de Vlaamse Ultratop 50, waar het uiteindelijk de zevende plaats bereikte. In 2021 werd het refrein van Passie gebruikt in het nummer Tranen van Kris Kross Amsterdam, Pommelien Thijs en Kraantje Pappie.

In 1995 stond Passie achttien weken genoteerd, waarvan één week op de toppositie. Passie stond tot en met 2016 jaarlijks in de Radio 2 Top 2000. Vanaf de eerste editie in 1999 zakte het nummer elk jaar een beetje, van een notering in de Top 600 in het eerste jaar tot boven de 1900 in 2016. Daarna verdween het uit de lijst en keerde niet meer terug.

# 2062 Clouseau - Passie

Clouseau: Ja.. toch wel een 7tje

Passie, het is natuurlijk geen Domino (<3), maar toch een 7,5

6,5

Niet hun beste maar toen was Clouseau nog goed te doen.

The Rasmus - In The Shadows: 6
The Jam - Beat Surrender: 8 (onderschatte band buiten Groot-Brittannië)
Stromae - Formidabele: 7 (wel te vaak gehoord)

In t begin vond ik Clouseau wel aardig, de mannen lijken me ook wel aardige gasten, maar dit is wel een zeikplaat 1ste klas.

3

8

Deze heb ik al live gehoord dit jaar want ik was erbij op een van hun Sportpaleisconcerten. Clouseau is geen band waar ik snel een regulier album van zal opzetten, maar een best-of album/playlist luisteren of een concert meemaken met al hun hits na mekaar is toch fantastisch hoor.

Formidable viel nog wel mee; deze niet - 3,5

Een Kloezoo-klassieker. Al hebben ze natuurlijk wel nog veel betere nummers gemaakt.

7

Tekst is een beetje glad, maar dankzij de mooie stem van Koen Wouters: 7,2

Gast
geplaatst: vandaag om 05:29 uur

geplaatst: vandaag om 05:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.