Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4
zoeken in:
0
geplaatst: 17 maart 2025, 19:03 uur
Bon Jovi - It's My Life : 3,5
Bon Jovi - It's My Life (Acoustic 2003): 2,5
Bloem: 6,5
Bon Jovi - It's My Life (Acoustic 2003): 2,5
Bloem: 6,5
1
geplaatst: 17 maart 2025, 19:29 uur
Dat was wel een leuk bandje. Leuke plaat ook dat album uit 1980. Poezenliefhebbers gaan het niet droog houden bij "Poes". Dit is de grote hit. Dit zong ik in 1980 al mee. En ja de zoon van Mies Bouwman inderdaad.
Ze drinkt enkel maar limonade
Die ik dan voor haar mag gaan halen
Sigaretten die vindt ze smerig
Popmuziek kan ze niet waarderen
Elke deur hou ik voor haar open
Ik ga zelfs met haar hondje lopen
Ik vind dat toch een tamelijk briljante tekst.
7,7
Ze drinkt enkel maar limonade
Die ik dan voor haar mag gaan halen
Sigaretten die vindt ze smerig
Popmuziek kan ze niet waarderen
Elke deur hou ik voor haar open
Ik ga zelfs met haar hondje lopen
Ik vind dat toch een tamelijk briljante tekst.
7,7
0
geplaatst: 17 maart 2025, 21:23 uur
Na jarenlang gehoord te hebben kan ik niet meer lekker naar dit nummer luisteren.
4,5
4,5
2
geplaatst: 18 maart 2025, 06:26 uur
Een 6,24 voor de TikTok'ers van Bloem met Even Aan Mijn Moeder Vragen.
Uiteraard vandaag aandacht voor Rob de Nijs. Zijn levensverhaal is sinds gisteren overal terug te vinden en de mooie herinneringen hier R.I.P. #2. We beperken ons hier tot zijn (een van) zijn 16 Top 40 hits.
We beginnen bij het verzoek van Titmeister. Malle Babbe is geschreven door Lennaert Nijgh (tekst) en Boudewijn de Groot (muziek). Malle Babbe berust op een vergissing. Tekstschrijver Lennaert Nijgh liet zich inspireren door een portret, dat schilder Frans Hals maakte van een mooi, rondborstig meisje. Dit schilderij heet echter ‘De zigeunerin’. Een ander schilderij van Hals heet wèl ‘Malle Babbe’. Daarop staat een oude, lelijke vrouw met een uil op haar schouder. Hierdoor ontstonden verschillen tussen de tekst en het schilderij.
Nijghs tekst schetst het contrast tussen doordeweeks gedrag en zondags vroomheid. Het werd in 1970 voor het eerst op de plaat gezet door Adèle Bloemendaal. In deze versie zingt ze het lied in de ik-vorm, waarbij zij de rol van Malle Babbe vertolkt. De tekst beschrijft het leven van een vrouw die bekend is bij de "heren van fatsoen" en speelt in op de schijnheiligheid van de samenleving.
In 1973 nam Rob de Nijs het nummer op voor het album In De Uren Van De Middag, met een andere invalshoek. In plaats van de ik-vorm werd de tekst aangepast naar de tweede persoon, waardoor het lied een vertellende toon kreeg. De versie van De Nijs werd pas eind 1974 als single uitgebracht, De singleversie bevatte een ander arrangement en enkele tekstwijzigingen ten opzichte van de albumversie uit 1973. Het werd een hit en stond in 1975 acht weken in de Nederlandse Top 40, met als hoogste notering de achtste plaats.
In 2024 ging de musical Malle Babbe in première, gebaseerd op het leven en de muziek van Rob de Nijs. De titel verwijst uiteraard naar zijn hit. Het lied symboliseert de thema’s uit zijn repertoire: verhalen over het leven, emoties en maatschappelijke thema’s. De musical neemt het publiek mee door zijn carrière, van zijn vroege successen tot zijn latere jaren.
In deze aflevering van Top 2000 A GoGo vertelde Rob de Nijs over Malle Babbe.
# 2085 Rob De Nijs - Malle Babbe
Uiteraard vandaag aandacht voor Rob de Nijs. Zijn levensverhaal is sinds gisteren overal terug te vinden en de mooie herinneringen hier R.I.P. #2. We beperken ons hier tot zijn (een van) zijn 16 Top 40 hits.
We beginnen bij het verzoek van Titmeister. Malle Babbe is geschreven door Lennaert Nijgh (tekst) en Boudewijn de Groot (muziek). Malle Babbe berust op een vergissing. Tekstschrijver Lennaert Nijgh liet zich inspireren door een portret, dat schilder Frans Hals maakte van een mooi, rondborstig meisje. Dit schilderij heet echter ‘De zigeunerin’. Een ander schilderij van Hals heet wèl ‘Malle Babbe’. Daarop staat een oude, lelijke vrouw met een uil op haar schouder. Hierdoor ontstonden verschillen tussen de tekst en het schilderij.
Nijghs tekst schetst het contrast tussen doordeweeks gedrag en zondags vroomheid. Het werd in 1970 voor het eerst op de plaat gezet door Adèle Bloemendaal. In deze versie zingt ze het lied in de ik-vorm, waarbij zij de rol van Malle Babbe vertolkt. De tekst beschrijft het leven van een vrouw die bekend is bij de "heren van fatsoen" en speelt in op de schijnheiligheid van de samenleving.
In 1973 nam Rob de Nijs het nummer op voor het album In De Uren Van De Middag, met een andere invalshoek. In plaats van de ik-vorm werd de tekst aangepast naar de tweede persoon, waardoor het lied een vertellende toon kreeg. De versie van De Nijs werd pas eind 1974 als single uitgebracht, De singleversie bevatte een ander arrangement en enkele tekstwijzigingen ten opzichte van de albumversie uit 1973. Het werd een hit en stond in 1975 acht weken in de Nederlandse Top 40, met als hoogste notering de achtste plaats.
In 2024 ging de musical Malle Babbe in première, gebaseerd op het leven en de muziek van Rob de Nijs. De titel verwijst uiteraard naar zijn hit. Het lied symboliseert de thema’s uit zijn repertoire: verhalen over het leven, emoties en maatschappelijke thema’s. De musical neemt het publiek mee door zijn carrière, van zijn vroege successen tot zijn latere jaren.
In deze aflevering van Top 2000 A GoGo vertelde Rob de Nijs over Malle Babbe.
# 2085 Rob De Nijs - Malle Babbe
1
geplaatst: 18 maart 2025, 09:19 uur
9
Klassieker, er is een mooie muzikant heen gegaan.
Er zijn trouwens diverse live versies van Boudewijn die ook mooi zijn ( ook in een lager tempo).
Klassieker, er is een mooie muzikant heen gegaan.
Er zijn trouwens diverse live versies van Boudewijn die ook mooi zijn ( ook in een lager tempo).
0
geplaatst: 18 maart 2025, 12:07 uur
De melancholie van de coupletten vind ik fantastisch, tegen kippenvel aanschurkend (9). De verandering in toonzetting in het refrein is knap gedaan, maar de feestelijk kroegsfeer vind ik toch kilo's minder magisch (6,5), maar als er 'kont' gezongen wordt, dan heeft het mijn politiek incorrecte zegen. De schier potsierlijk carnavaleske brug - hoe De Groot-De Nijgh wil je het hebben? - vind ik dan weer geweldig aanstekelijk, bijna novelty-achtig (8). Eigenlijk drie liedjes ineen: misschien moet ik 'em maar eens nomineren voor de volgende editie van de 'Prog Ladder'. De Groot en Nijgh waren grootmeesters.
8
8
0
geplaatst: 18 maart 2025, 12:59 uur
Het is een jarenlange running gag geweest in onze vriendengroep om dit nummer te pas en te onpas overal aan te vragen. Zo heeft het geschald in kroegen van Antwerpen tot Lissabon. Was tevens het afsluitnummer van het 10-jarig jubileumfeest van mijn partner en mij.
9,5
9,5
0
geplaatst: 18 maart 2025, 13:08 uur
Tsja, aardig voor in de kroeg maar de beste man heeft wel betere nummers in zijn oeuvre: 6,5
* denotes required fields.