MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Geinig

7

Anita Garbo - Miracles : 5,5

# 2157 Anita Garbo - Miracles: 8,0

Hiervoor komt de de stiefzus van Sparks' zanger Russell & Ron Mael niet uit de anonimiteit. Een gemiddelde 6,80 voor Miracles van Anita Garbo.

Het Internationale nummers die alleen in Nederland een hit werden topic opende in 2009 (!) met Halo Of Flies van Alice Cooper. In 1973 bracht de Nederlandse divisie van WEA/Warner Halo Of Flies op single uit naar aanleiding van een notering van het nummer in de Veronica Top 100 aller tijden. De volledige albumversie van 8 minuten en 21 seconden kwam op de single, met Under My Wheels als B-kant. Die album versie stond oorspronkelijk op het album Killer uit 1971.

De muziek van Halo Of Flies week af van het toenmalige imago van Alice Cooper. Waar Cooper destijds bekendstond om harde shock- en glam-rockplaten als School's Out en Elected, bevatte dit nummer lange instrumentale passages, psychedelische elementen en een opbouw die meer deed denken aan prog rock in de stijl van King Crimson. In latere liner notes noemde Cooper het zelf een poging om te laten zien dat de band ook dit type compositie aankon. Volgens de begeleidende teksten op de verzamelaar The Definitive Alice Cooper is het nummer een metafoor voor een spionageorganisatie.

Met een speelduur van 8 minuten en 21 seconden was Halo Of Flies in 1973 de langste 7-inch vinylsingle die ooit in de Top 40 stond. Het record werd pas later geëvenaard door O Superman van Laurie Anderson. Beide platen bleven de langste op vinyl uitgebrachte Top 40-hits tot het cd-single tijdperk vanaf 1988 langere nummers mogelijk maakte.

Pas in 2006 dook Halo Of Flies weer op in de liveshows van Alice Cooper. Dat gebeurde na een interview in Nederland met het blad Aardschok, waarin gevraagd werd waarom het nummer zo lang afwezig was gebleven in optredens. Cooper antwoordde dat het voornamelijk in Nederland en Vlaanderen een hit was geweest, en dus zelden op de setlist stond. Enkele dagen na het interview werd het nummer weer live gespeeld. Na 2018 is het weer van de setlist verdwenen en ook tijdens de huidige Amerikaanse tour wordt het niet gespeeld. Ik zag dat Aardschok nog steeds bestaat, aan de mensen achter het blad de schone taak om het voor het optreden van Alice Cooper in de AFAS in Amsterdam op 28 juli weer op de setlist te krijgen.

# 2158 Alice Cooper - Halo Of Flies

10

9,4

Sting
8

8.5

Ik ben geen fan van Cooper in het algemeen - toen ik hem eind jaren 80 leerde kennen met 'Poison' en dergelijke, had ik eerder een uitgesproken hekel aan hem - maar hij maakte begin jaren 70 wel een paar fantastische nummers. Kwam ik later achter. Vooral in de periode dat de naam 'Alice Cooper' ook als bandnaam werd gebruikt. Met name dit album en 'Love it to Death' zijn erg sterk en een groot contrast met die middelmatige hardrockdeuntjes waarmee hij voornamelijk successen heeft geboekt. Dit nummer liet mij stijl achteroverslaan toen ik het, begin jaren 90, voor het eerst hoorde. "WTF? Is dit dezelfde dude als dat drammerig gezeik van Poison en Hey Stoopid? Dat kan niet. Niemand kan zó geniaal zijn en daarna zo laag zinken."
Blijkbaar toch wel. Hij kon zelfs nog veel lager zinken dan Poison e.d., daar kwam ik nog later weer achter. Maar dit nummer... dit is een...
10

Ik ken Metal Mike ("Mister" Aardschok) een beetje, maar hij reageert zelden tot nooit op zijn FB, dus ik kan je helaas niet helpen.
Alhoewel, een neef van mij - tevens gediplomeerd ouwelullenrocker - schrijft ook voor Aardschok, dus misschien is er nog een balletje op te gooien.

9.5

Halo of Flies: 7

9,5

4

Pretentieuze bombast

Anita G 6,5

Alice C 8,5

9,1

5,0

Geef mij maar Poison

7.5

Zullen we hem doen? Ja! Want beter dan dit wordt het niet: 10

10!

7.5

9

Beslist één van zijn beste (Poison kan er niet aan tippen), de eerste helft van de jaren '70 waren duidelijk zijn beste periode.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:30 uur

geplaatst: vandaag om 05:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.