Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4
zoeken in:
0
geplaatst: 17 november 2024, 20:45 uur
The Who - Anyway, Anyhow, Anywhere: 7.5
The Kinks - All Day And All Of The Night: 8,3
The Kinks - All Day And All Of The Night: 8,3
0
geplaatst: 18 november 2024, 02:42 uur
Nico & Vinz - Am I Wrong : 5
The Kinks - All Day And All Of The Night : 6
The Who - Anyway, Anyhow, Anywhere : 5,5
The Kinks - All Day And All Of The Night : 6
The Who - Anyway, Anyhow, Anywhere : 5,5
0
geplaatst: 18 november 2024, 06:28 uur
The Who - Anyway, Anyhow, Anywhere : 7
The Kinks - All Day And All Of The Night : 8
The Kinks - All Day And All Of The Night : 8
0
geplaatst: 18 november 2024, 06:36 uur
Een 7,01 voor Anyway Anyhow Anywhere van The Who en net geen 8 voor All Day And All Of The Night. Met een 7,94 staan The Kinks net buiten onze Top 100.
Vorige week was een treurige week voor de prog rock. Nu de Prog Rock meter onder leiding van Casartelli van een welverdiend jaartje rust geniet is dit een 'mooie' aanleiding om ook wat prog rock uit de Top 40 hier te beoordelen. En daar zitten verrassende nummers tussen.
Op 14 november overleed Peter John Sinfield. Pete Sinfield was een Engelse dichter en songwriter. Hij werd vooral bekend als mede-oprichter en tekstschrijver van King Crimson. Zie ook de berichten van bijvoorbeeld steven en Barney Rubble op R.I.P. #2. Hun debuutalbum In the Court of the Crimson King wordt beschouwd als een van de eerste en meest invloedrijke progressieve rockalbums ooit uitgebracht.
In de 70s bleef Sinfield actief in de prog scene. In 1972 werkte Sinfield aan Roxy Music's debuutalbum en besloot hij een solocarrière te starten. In 1973 schreef hij de Engelse teksten voor Premiata Forneria Marconi (PFM) en produceerde twee van hun albums. Sinfield richtte een band op, maar bracht het album Still uit als soloproject, met bijdragen van leden van King Crimson. Hij werd tekstschrijver voor Emerson, Lake & Palmer en schreef samen met Greg Lake de Engelse nummer twee hit I Believe in Father Christmas. Hij werkte samen met Gary Brooker op het album No More Fear Of Flying.
Eind jaren zeventig vertrok hij naar Ibiza. Tegen de tijd dat hij in 1980 terugkeerde naar Londen, met zijn nieuwe Spaanse vrouw (model en tweede bij de Miss Spanje verkiezing), ontdekte hij dat er niet langer vraag was naar progressieve rockmuziek en dat punk het muzieklandschap bepaalde.
De teksten van Sinfield stonden bekend om hun surrealistische beelden, vaak met fantasieconcepten over de natuur of de zee. Toen hij terug kwam naar Engeland paste hij zijn songwriting aan te sluiten bij de populaire popmuziek. Hij schreef succesvolle nummers voor artiesten als Angelo Branduardi, Celine Dion (Think Twice), Cher, Cliff Richard, Leo Sayer (Have You Ever Been In Love), Five Star (Rain or Shine) en Bucks Fizz (The Land of Make Believe).
In 2005 onderging Sinfield een viervoudige bypass-operatie. In deze periode schreef Sinfield een toenemend aantal haiku's. Na zijn optreden op het poëziefestival van Genua in 2010 richt hij zich steeds meer op de poëzie.
In 1970 was Sinfield samen met Robert Fripp en Ian McDonald verantwoordelijk voor Cat Food een van de meest atypische Top 40 hits ooit. Cat Food komt van het tweede King Crimson album In The Wake Of Poseidon. Cat Food valt op door een combinatie van complexe pianopartijen, gespeeld door jazzpianist Keith Tippett, en cryptische, satirische teksten die consumentenmaatschappij en voeding kritisch benaderen. Ondanks dit avant-gardistische geluid, bereikte de single een bescheiden positie in zowel de Britse hitlijsten als Nederlandse Top 40. In week 19 van 1970 komt Cat Food op 35 binnen om een week later te zakken naar de 40e plaats en vervolgens weer uit de lijst te verdwijnen.
Ik ben zeer benieuwd wat we hier van Cat Food vinden.
# 1951 King Crimson - Cat Food
Vorige week was een treurige week voor de prog rock. Nu de Prog Rock meter onder leiding van Casartelli van een welverdiend jaartje rust geniet is dit een 'mooie' aanleiding om ook wat prog rock uit de Top 40 hier te beoordelen. En daar zitten verrassende nummers tussen.
Op 14 november overleed Peter John Sinfield. Pete Sinfield was een Engelse dichter en songwriter. Hij werd vooral bekend als mede-oprichter en tekstschrijver van King Crimson. Zie ook de berichten van bijvoorbeeld steven en Barney Rubble op R.I.P. #2. Hun debuutalbum In the Court of the Crimson King wordt beschouwd als een van de eerste en meest invloedrijke progressieve rockalbums ooit uitgebracht.
In de 70s bleef Sinfield actief in de prog scene. In 1972 werkte Sinfield aan Roxy Music's debuutalbum en besloot hij een solocarrière te starten. In 1973 schreef hij de Engelse teksten voor Premiata Forneria Marconi (PFM) en produceerde twee van hun albums. Sinfield richtte een band op, maar bracht het album Still uit als soloproject, met bijdragen van leden van King Crimson. Hij werd tekstschrijver voor Emerson, Lake & Palmer en schreef samen met Greg Lake de Engelse nummer twee hit I Believe in Father Christmas. Hij werkte samen met Gary Brooker op het album No More Fear Of Flying.
Eind jaren zeventig vertrok hij naar Ibiza. Tegen de tijd dat hij in 1980 terugkeerde naar Londen, met zijn nieuwe Spaanse vrouw (model en tweede bij de Miss Spanje verkiezing), ontdekte hij dat er niet langer vraag was naar progressieve rockmuziek en dat punk het muzieklandschap bepaalde.
De teksten van Sinfield stonden bekend om hun surrealistische beelden, vaak met fantasieconcepten over de natuur of de zee. Toen hij terug kwam naar Engeland paste hij zijn songwriting aan te sluiten bij de populaire popmuziek. Hij schreef succesvolle nummers voor artiesten als Angelo Branduardi, Celine Dion (Think Twice), Cher, Cliff Richard, Leo Sayer (Have You Ever Been In Love), Five Star (Rain or Shine) en Bucks Fizz (The Land of Make Believe).
In 2005 onderging Sinfield een viervoudige bypass-operatie. In deze periode schreef Sinfield een toenemend aantal haiku's. Na zijn optreden op het poëziefestival van Genua in 2010 richt hij zich steeds meer op de poëzie.
In 1970 was Sinfield samen met Robert Fripp en Ian McDonald verantwoordelijk voor Cat Food een van de meest atypische Top 40 hits ooit. Cat Food komt van het tweede King Crimson album In The Wake Of Poseidon. Cat Food valt op door een combinatie van complexe pianopartijen, gespeeld door jazzpianist Keith Tippett, en cryptische, satirische teksten die consumentenmaatschappij en voeding kritisch benaderen. Ondanks dit avant-gardistische geluid, bereikte de single een bescheiden positie in zowel de Britse hitlijsten als Nederlandse Top 40. In week 19 van 1970 komt Cat Food op 35 binnen om een week later te zakken naar de 40e plaats en vervolgens weer uit de lijst te verdwijnen.
Ik ben zeer benieuwd wat we hier van Cat Food vinden.
# 1951 King Crimson - Cat Food
0
geplaatst: 18 november 2024, 07:09 uur
Meer fan van de latere albums zoals Discipline, maar wel apart en verrassend complex nummer.
8,4
8,4
0
geplaatst: 18 november 2024, 08:58 uur
Geinig, nooit geweten dat King Crimson de Top 40 heeft gehaald. Dit nummer kende ik wel, zeker niet hun beste, maar nog wel een prima nummer.
7
7
0
geplaatst: 18 november 2024, 11:25 uur
Onbekend nummer voor mij. Of onbewust uit geheugen gewist, zou zomaar kunnen. Verschrikkelijk!
1.5
1.5
1
geplaatst: 18 november 2024, 11:30 uur
Nico & Vinz - 3,4
The Who - 7,6
The Kinks - 9,5
King Crimson - 6,8
50tracks
Hello, I Love You zou een 10 scoren trouwens.
The Who - 7,6
The Kinks - 9,5
King Crimson - 6,8
50tracks
Hello, I Love You zou een 10 scoren trouwens.
0
geplaatst: 18 november 2024, 12:39 uur
Dit was wel een van de laatste bands met wereldfaam die ik in de Top 40 had verwacht. Een nog opvallendere verschijning dan Sepultura. Bijzonder lollig triviaaltje. Ondanks de hitnotering ook geen "hit" onder de liefhebbers van King Crimson, want in de Greatest Hits of King Crimson die Arno in 2022 organiseerde werd het nummer welgeteld nul keer genoemd.
Ik vind het wel een eigenaardig, geinig liedje, maar is ook verre van mijn eigen King Crimson Top 10 verwijderd.
Ik weet ook niet zo zeker of mijn katten dit lekker vinden.
7,3
Ik vind het wel een eigenaardig, geinig liedje, maar is ook verre van mijn eigen King Crimson Top 10 verwijderd.
Ik weet ook niet zo zeker of mijn katten dit lekker vinden.
7,3
2
geplaatst: 18 november 2024, 13:32 uur
Een beetje de "Dancin' Fool" (maar dan) van King Crimson.
7
7
0
geplaatst: 18 november 2024, 18:32 uur
Leuk verzoekje voor de Arbeidsvitaminen. Maar King Crimson is geen singlesband. Desalniettemin 7,6
0
geplaatst: 19 november 2024, 07:30 uur
We hebben weer 50 tracks voorbij horen komen. De scores voor beoordelingen 1901 tot 1950 op volgorde (eerst het gemiddelde dan het aantal stemmers).
8,33 - 35 - Nirvana - Smells Like Teen Spirit
8,24 - 36 - Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence
8,17 - 39 - The Cure - In Between Days
8,03 - 34 - Bob Dylan - Like A Rolling Stone
8,00 - 37 - Donna Summer - State Of Independence
7,99 - 30 - The Kinks - All Day And All Of The Night
7,85 - 39 - Stevie Wonder - Higher Ground
7,82 - 37 - Deep Purple - Child In Time
7,63 - 36 - Traveling Wilburys - Handle With Care
7,63 - 35 - Propaganda - P:Machinery
7,63 - 31 - Edwyn Collins - A Girl Like You
7,60 - 36 - Tom Petty - A Face In The Crowd
7,59 - 38 - Roberta Flack - Killing Me Softly With His Song
7,53 - 38 - Depeche Mode - People Are People
7,51 - 34 - Sparks - This Town Ain't Big Enough For Both Of Us
7,38 - 38 - Queen - Somebody To Love
7,35 - 33 - The Style Council - My Ever Changing Moods
7,33 - 31 - Daryll Hall & John Oates - Adult Education
7,32 - 33 - The Style Council - Shout To The Top
7,16 - 36 - London Grammar - Strong
7,04 - 34 - Blaudzun - Promises Of No Man's Land
7,03 - 30 - The Who - Anyway Anyhow Anywhere
6,99 - 36 - Kelis - Trick Me
6,97 - 34 - De La Soul - Ring Ring Ring (Ha Ha Hey)
6,94 - 35 - George Harrison - Got My Mind Set On You
6,92 - 31 - Harry Chapin - (I'm The Morning DJ) W.O.L.D.
6,85 - 35 - Electric Light Orchestra - Showdown
6,83 - 31 - Len Barry - 1-2-3
6,82 - 39 - Nelly Furtado - Powerless (Say What You Want)
6,74 - 38 - George Michael & Queen - Somebody To Love
6,61 - 34 - U.S.A. For Africa - We Are The World
6,46 - 38 - The Fugees - Killing Me Softly
6,42 - 34 - The Rolling Stones - Like A Rolling Stone
6,36 - 31 - Ugly Kid Joe - Cats In The Cradle
6,30 - 35 - Sia - Chandelier
6,18 - 38 - Anouk - Girl
6,11 - 39 - Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm
5,98 - 32 - Anastacia - Left Outside Alone
5,95 - 36 - Usher Feat. Lil' Jon & Ludacris - Yeah!
5,92 - 36 - Alicia Keys - If I Ain't Got You
5,88 - 35 - Paul Elstak - Rainbow In The Sky
5,65 - 32 - Anastacia - Sick And Tired
5,63 - 33 - Coldplay - A Sky Full Of Stars
5,60 - 33 - Coldplay - Magic
5,53 - 34 - Shampoo - Trouble
5,15 - 33 - Coldplay - Ink
4,86 - 30 - Nico & Vinz - Am I Wrong
4,70 - 38 - The Black Eyed Peas - Let's Get It Started
4,24 - 32 - One Direction - Steal My Girl
1,81 - 36 - Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix
8,33 - 35 - Nirvana - Smells Like Teen Spirit
8,24 - 36 - Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence
8,17 - 39 - The Cure - In Between Days
8,03 - 34 - Bob Dylan - Like A Rolling Stone
8,00 - 37 - Donna Summer - State Of Independence
7,99 - 30 - The Kinks - All Day And All Of The Night
7,85 - 39 - Stevie Wonder - Higher Ground
7,82 - 37 - Deep Purple - Child In Time
7,63 - 36 - Traveling Wilburys - Handle With Care
7,63 - 35 - Propaganda - P:Machinery
7,63 - 31 - Edwyn Collins - A Girl Like You
7,60 - 36 - Tom Petty - A Face In The Crowd
7,59 - 38 - Roberta Flack - Killing Me Softly With His Song
7,53 - 38 - Depeche Mode - People Are People
7,51 - 34 - Sparks - This Town Ain't Big Enough For Both Of Us
7,38 - 38 - Queen - Somebody To Love
7,35 - 33 - The Style Council - My Ever Changing Moods
7,33 - 31 - Daryll Hall & John Oates - Adult Education
7,32 - 33 - The Style Council - Shout To The Top
7,16 - 36 - London Grammar - Strong
7,04 - 34 - Blaudzun - Promises Of No Man's Land
7,03 - 30 - The Who - Anyway Anyhow Anywhere
6,99 - 36 - Kelis - Trick Me
6,97 - 34 - De La Soul - Ring Ring Ring (Ha Ha Hey)
6,94 - 35 - George Harrison - Got My Mind Set On You
6,92 - 31 - Harry Chapin - (I'm The Morning DJ) W.O.L.D.
6,85 - 35 - Electric Light Orchestra - Showdown
6,83 - 31 - Len Barry - 1-2-3
6,82 - 39 - Nelly Furtado - Powerless (Say What You Want)
6,74 - 38 - George Michael & Queen - Somebody To Love
6,61 - 34 - U.S.A. For Africa - We Are The World
6,46 - 38 - The Fugees - Killing Me Softly
6,42 - 34 - The Rolling Stones - Like A Rolling Stone
6,36 - 31 - Ugly Kid Joe - Cats In The Cradle
6,30 - 35 - Sia - Chandelier
6,18 - 38 - Anouk - Girl
6,11 - 39 - Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm
5,98 - 32 - Anastacia - Left Outside Alone
5,95 - 36 - Usher Feat. Lil' Jon & Ludacris - Yeah!
5,92 - 36 - Alicia Keys - If I Ain't Got You
5,88 - 35 - Paul Elstak - Rainbow In The Sky
5,65 - 32 - Anastacia - Sick And Tired
5,63 - 33 - Coldplay - A Sky Full Of Stars
5,60 - 33 - Coldplay - Magic
5,53 - 34 - Shampoo - Trouble
5,15 - 33 - Coldplay - Ink
4,86 - 30 - Nico & Vinz - Am I Wrong
4,70 - 38 - The Black Eyed Peas - Let's Get It Started
4,24 - 32 - One Direction - Steal My Girl
1,81 - 36 - Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix
1
geplaatst: 19 november 2024, 07:40 uur
Cat Food vraagt om een, wat Engelsen zo mooi noemen, acquired taste. Bij ons haalt King Crimson een bescheiden 6,49.
Ik zei gisteren dat het een treurige week voor de prog rock was. Dat geldt ook voor de Neder Prog. Een week geleden werd via de officiële Facebookpagina van Ton Scherpenzeel bekendgemaakt dat voormalig Kayak-bassist Bert Veldkamp op 72-jarige leeftijd is overleden (zie ook de berichten van echoes en vigil op R.I.P. #2). Dit tragische nieuws volgt slechts maanden na het overlijden van Max Werner, oud-zanger van de legendarische Nederlandse symfonische rockband.
Bert Veldkamp sloot zich in 1975 aan bij Kayak, nadat de latere staatssecretaris van OCW, Cees van Leeuwen, de band verliet. Met Veldkamp in de gelederen nam Kayak het baanbrekende album Royal Bed Bouncer op, dat wordt beschouwd als een hoogtepunt in de Nederlandse progrock. Datzelfde jaar leverde de band een bijdrage aan het Boekenweekgeschenk-album Zing Je Moerstaal met een muzikale interpretatie van het gedicht Boezem van Harry Mulisch. Na het opnemen van The Last Encore in 1976 vertrok Veldkamp samen met drummer Pim Koopman. Koopman zou later succes behalen met Diesel en als producer voor Maywood.
Kayak bereikte in totaal negen keer de Top 40. De twee albums waar Veldkamp op speelde leverde slechts een Top 40 succesje op. Chance For A Lifetime stond eind 1975, begin 1976 vier weken in de Top 40 met een piek op de 31e plaats. Chance For A Lifetime is een uptempo plaat over een narcist, die als een tweede Noach besluit de mensheid te redden door een nieuwe woonplek in de ruimte te zoeken.
# 1952 Kayak - Chance For A Lifetime
Ik zei gisteren dat het een treurige week voor de prog rock was. Dat geldt ook voor de Neder Prog. Een week geleden werd via de officiële Facebookpagina van Ton Scherpenzeel bekendgemaakt dat voormalig Kayak-bassist Bert Veldkamp op 72-jarige leeftijd is overleden (zie ook de berichten van echoes en vigil op R.I.P. #2). Dit tragische nieuws volgt slechts maanden na het overlijden van Max Werner, oud-zanger van de legendarische Nederlandse symfonische rockband.
Bert Veldkamp sloot zich in 1975 aan bij Kayak, nadat de latere staatssecretaris van OCW, Cees van Leeuwen, de band verliet. Met Veldkamp in de gelederen nam Kayak het baanbrekende album Royal Bed Bouncer op, dat wordt beschouwd als een hoogtepunt in de Nederlandse progrock. Datzelfde jaar leverde de band een bijdrage aan het Boekenweekgeschenk-album Zing Je Moerstaal met een muzikale interpretatie van het gedicht Boezem van Harry Mulisch. Na het opnemen van The Last Encore in 1976 vertrok Veldkamp samen met drummer Pim Koopman. Koopman zou later succes behalen met Diesel en als producer voor Maywood.
Kayak bereikte in totaal negen keer de Top 40. De twee albums waar Veldkamp op speelde leverde slechts een Top 40 succesje op. Chance For A Lifetime stond eind 1975, begin 1976 vier weken in de Top 40 met een piek op de 31e plaats. Chance For A Lifetime is een uptempo plaat over een narcist, die als een tweede Noach besluit de mensheid te redden door een nieuwe woonplek in de ruimte te zoeken.
# 1952 Kayak - Chance For A Lifetime
* denotes required fields.