MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
Wel oké, maar ik vind er niet veel aan. Op alle fronten te mild naar mijn smaak.

6,0

Avatarium - Being with the Dead: 7

Door deze nominatie het hele album nogmaals beluisterd te hebben, blijf ik Lovers Give a Kingdom to Each Other en het afsluitende titelnummer, hoewel softer, de betere vinden. Deze hadden dus beter gescoord wat mij betreft...

aslan (crew)
6,5

Niemand die hier een nieuwe Dream Theater of Saor nomineert? Ik wil me wel als vrijwilliger opwerpen, maar twee keer achter elkaar nomineren is ook wel veel van het goede...

01-02: Bloodywood - Tadka (legian / 13 / 4,45)
03-02: Zéro Absolu - La Saignée (ProGNerD / 12 / 7,58)
05-02: Avatarium - Being with the Dead (ABDrums / 10 / 6,93)
07-02: Rivers of Nihil - House of Light (legian / 0 / 0)

Een revanche na Bloodywood dan maar

Geen DT of Saor ABDrums maar de nieuwe single van Rivers of Nihil. Ik was ze alweer vergeten maar het nieuwe album komt er ook alweer aan. 30 Mei dus Rivers of Nihil - Rivers of Nihil (2025) - MusicMeter.nl. Gelukkig maar want dit klink mij weer heerlijk in de oren. Ze gaan in de nieuwe samenstelling er weer een stukje steviger tegenaan. En de mix die ze ook hier weer presenteren gaat mij nog altijd niet vervelen. Die sax blijft ook wel genieten.

Maak Kennis met Metal Anno 2025

Zeer sterke keus, legian! Ik heb hem gister en vanochtend beluisterd en het beviel me meer dan uitstekend. De nieuwe line-up maakte me wat huiverig - zouden ze het niveau van The Work vast kunnen houden na de personele wisselingen? - maar ik heb er veel vertrouwen in als ik de singles zo hoor. Die slaggitarist en grunter schreeuwt en speelt ook in Black Crown Initiate heb ik begrepen, geweldige aanvulling voor Rivers of Nihil. Misschien vind ik ze bij vlagen nog wel beter dan wat ze eerst deden, en dat wil wat zeggen.

Morgen ga ik stemmen na het nummer nog een paar keer geluisterd te hebben, maar dat komt dik in orde!

Ik wilde zojuist een nummertje gaan plaatsen, verdorie. We zijn wel lekker bezig dit jaar zeg: elke 2 dagen een nominatie en een recordaantal stemmers van 17! (als ik EvilDrSmith alvast meereken)

Dit klinkt inderdaad veel beter dan de vorige twee à drie singles, daar vond ik bar weinig aan en leek zelfs een afhaakpunt te worden voor mij. De band heeft een aantal ledenwisselingen doorstaan, dus het is niet vreemd dat het geluid wat verandert. De deathcore is echter niet de richting waar ik naartoe kan meebewegen, dus deze meer 'back to the roots' compositie is een geruststelling. Als ik een blik werp op de tracklist van het nieuwe album dan zal het mijns inziens een wisselvallig album worden, maar ik ben nieuwsgierig naar de nog onbekende nummers. Terug naar het nummer: de saxofoon is gelukkig volop aanwezig (en zal dat ook zijn tijdens de aankomende tour!) en de metalsecties klinken als vanouds. De doublebass drums klinken niet zoals ik ze het liefste hoor met dat flipperkastgeluid, maar bon. De productie op de clean zang is bij de uithalen wel erg digitaal met de hoeveelheid compressie, dat is jammer. Conclusie: het is goed, ze kunnen het nog, benieuwd naar de live shows.

7,7

ABDrums schreef:
Niemand die hier een nieuwe Dream Theater of Saor nomineert? Ik wil me wel als vrijwilliger opwerpen, maar twee keer achter elkaar nomineren is ook wel veel van het goede...

Ja en Pentagram heeft blijkbaar ook een nieuw album dus effe opletten mensen

Ik moet zeggen dat ik weer huiverig was voor Rivers of Nihil, maar na een paar seconden herkende ik het. Niet het nummer, maar ik heb duidelijk vaker naar deze band geluisterd hier en daar. Dit is best verdomde goed, emotie in de zang en het beukt toch lekker. Wat rare instrumenten in de mix, love it.

8,5

ABDrums schreef:

Beide vandaag voor de 1e keer gecheckt: DT verrast me wel in positieve zin weer 's, maar Saor wint het wel...

Rivers of Nihil klinkt ook goed, maar ga ik idd eerst nog een paar keer goed luisteren.

odi
Rivers of Nihil : 7,5

Waarom zijn jullie mij godverdommenomal elke keer voor, of ben ik gewoon te laat?

Rivers of Nihil - House of Light: 8,2

Mooi ! de andere singles heb ik (bewust) nog niet geluisterd, maar op basis van deze heb ik goeie hoop voor het nieuwe album => zin in (in)...

aslan (crew)
Riversof Nihil 7,9

Okay als ik zo nieuwe drop boys?

01-02: Bloodywood - Tadka (legian / 13 / 4,45)
03-02: Zéro Absolu - La Saignée (ProGNerD / 12 / 7,58)
05-02: Avatarium - Being with the Dead (ABDrums / 10 / 6,93)
07-02: Rivers of Nihil - House of Light (legian / 4 / 7,98)
09-02: Drudkh - The Eve (Kondoro0614 / 0 / 0)

Het verbaasde me eigenlijk dat deze nog niet eerder was gedropt hier. Ik had eigenlijk twee nominaties maar, na mijn wandeling van net ben ik toch een beetje van gedachten veranderd. Het andere nummer hou ik nog even achter de hand, mochten we leeg raken met nieuwe tips. Is dat überhaupt wel mogelijk?

Het uit Oekraïne afkomstige Drudkh staat al jarenlang in mijn metal lijstjes. Laatst tipte ik nog wat albums door aan Juul1998B en heb ik besloten zelf ook maar eens hun hele discografie langs te gaan zo aan het einde van deze toch milde winter. Ik ben altijd nog erg blij dat deze band nieuwe muziek maakt, aangezien ze afkomstig zijn uit het zwaar getroffen Kharkiv had het mij ook niets verbaasd dat ze radiostilte hadden. Ik weet niet of deze gasten nog wel touren, ik zie het eigenlijk nauwelijks voorbij komen.

Goed, Drudkh brengt zoals gewoonlijk heerlijk atmosferische geluiden naar buiten, wat mijn voorliefde voor deze subgenre in het black metal eigenlijk alleen maar vergroot. Een directe hit wil ik deze single niet noemen, ik ben beter gewend maar lekker vind ik het wel. De nieuwe plaat van deze heren komt uit op 21 maart, en dankzij dit nummer ben ik wel echt meer geïnteresseerd geraakt in de nieuwe plaat! En ik hoop zo toch nog iets meer aandacht te creëren voor de nieuwe plaat, bij jullie .

Maak Kennis met Metal Anno 2025

Kondoro0614 schreef:
Ik had eigenlijk twee nominaties maar, na mijn wandeling van net ben ik toch een beetje van gedachten veranderd. Het andere nummer hou ik nog even achter de hand, mochten we leeg raken met nieuwe tips. Is dat überhaupt wel mogelijk?

1 nominatie per albumrelease lijkt mij volstaan. Er komt zoveel muziek uit dat ik het persoonlijk zonde vind om meerdere nominaties te wijden aan een en hetzelfde album. Wie na een nummer niet overtuigt is het album op te zoeken, is dat waarschijnlijk ook niet na een tweede. Jammer natuurlijk als blijkt dat er nóg betere nummers op het album staan dan de singles, maar dat is een risico wat de nominator zelf moet afwegen.

Drudkh - The Eve
Geweldige band en een van de betere nummers van de laatste paar albums. Dit schept goede verwachtingen t.a.v. hun nieuwe langspeelplaat. De sfeerelementen in de 3e minuut hadden wel iets luider in de mix gemogen, vanaf de 4e minuut klopt het wel. Verder niets op aan te merken, maar het is geen bijzonder goed nummer. De magie van de eerste albums voelt afwezig.

8,0

Apollo schreef:
(quote)

1 nominatie per albumrelease lijkt mij volstaan.

Gaat over een totaal andere band broski. No worries

Rivers of Nihil: 7,8
Drudkh: 6,4. Ik mis iets.

Drudkh - The Eve: 7,6

Oeh een nieuwe Drudkh, die heb ik helemaal gemist. Dat wordt weer een lekker avontuurtje.

30-01: Deafheaven - Magnolia

Deafheaven is terug, en hoe zeg. Wat een klasse eerste single is dit, van een versie van de band die me uitstekend bevalt. Het heeft niet het genrekruisbestuivende karakter met überdromerige melodieën van Ordinary Corrupt Human Love, maar wel de broeierige sfeer en expressiviteit van Sunbather en de stekelige bruutheid van New Bermuda. Een geweldige voorbode voor het nieuwe album, dit Magnolia, ik heb er zin in.

9,5

03-02: Zéro Absolu - La Saignée

Op de albumpagina heb ik ook al positieve dingen geschreven over deze song. Een fantastische compositie die de volledige twintig minuten weet te boeien, wat al een prestatie op zich is voor een post-black groep. De band gooit het vooral op het scheppen van erg veel sfeer, waar ze wat mij betreft prima in slaagt.

De spoken-word passages in het Frans dragen daar nog eens extra aan bij, hoewel het in de tweede helft van het nummer de vaart er wel wat uit haalt. Gelukkig revancheert de band zich door op een zeer verzorgde en prachtige wijze naar een afsluiting toe te werken. Na elke luisterbeurt ontdek ik toch keer op keer weer nieuwe dingen, wat een goed teken is.

7,8

05-02: Avatarium - Being with the Dead

Ik kan me wel vinden in de commentaren van de anderen. Niet baanbrekend of superinventief, maar gewoon degelijke doommetal in de Candlemass-traditie. Het prikkelt me niet, maar luistert wel lekker weg.

7,2

07-02: Rivers of Nihil - House of Light

De grote vraag was natuurlijk hoe de band zich na het magistrale The Work verder zou ontwikkelen na enkele personele wijzigingen. Hoewel de andere singles nog licht twijfelachtig waren, is House of Light een hele geruststelling. Een typisch Rivers of Nihil nummer dat kwalitatief weinig onderdoet voor het materiaal op Where Owls Know My Name en The Work.

Wat opvalt is, waar Apollo me attent op wees, de grotere nadruk op invloeden uit de deathcore. Met dat genre heb ik niet zo veel (lees: helemaal niks. Het heeft mijn Into The Grave-ervaring van vorig jaar behoorlijk verpest, nietwaar ProGNerD?), maar ik vind het dan wel weer gaaf als invloeden geïntegreerd wordt door bands uit andere genres. Rivers of Nihil laat zien hoe dat moet, petje af.

Overigens ook niet onbelangrijk:de saxofoon is hier weer wat prominenter aanwezig. Daar ben ik wel heel blij mee, want dat onderscheidt de band toch van genregenoten en maakt het nummer helemaal af wat mij betreft.

8,1

09-02: Drudkh - The Eve

Dit is weer typisch zo'n band waar ik echt nog in moet denken. Zo af en toe ben ik wel eens wat van deze gasten voorbij gekomen, maar ik heb me nooit zo met de muziek van Drudkh bezig gehouden. Dat gezegd hebbende nodigt deze single wel uit om daar verandering in te brengen. Het doet me wel wat aan een band als Austere denken qua desolate sfeerschepping. En de continu aanwezige vioolmelodieën op de achtergrond zorgen voor net dat beetje extra diepte zonder vervelend aanwezig te zijn.

Ik zie trouwens dat ze nogal een discografie hebben opgebouwd over de jaren. Iemand suggesties voor waar exact te beginnen bij het ontdekken van deze band?

8

ABDrums schreef:
Ik zie trouwens dat ze nogal een discografie hebben opgebouwd over de jaren. Iemand suggesties voor waar exact te beginnen bij het ontdekken van deze band?

Allemaal AB...

Maar mijn favorieten zijn: Forgotten Legends, Autumn Aurora en Blood in Our Wells. Wellicht dat Apollo nog eentje weet?

Pffff, gaat weer keihard hier. Ik stem vandaag.

Kondoro0614 schreef:
(quote)

Allemaal AB...

Maar mijn favorieten zijn: Forgotten Legends, Autumn Aurora en Blood in Our Wells. Wellicht dat Apollo nog eentje weet?

ABDrums schreef:

All Belong to the Night, hun tot nu toe laatste, was ook heel goed.

aslan (crew)
Drudkh 7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 14:40 uur

geplaatst: vandaag om 14:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.