MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
Het is ook wel typisch dat ik ipv een nieuw nummer plaatsen ik ervoor kiest om over de stilte te zeiken

Sodom - 7,3
Acceptance - 6

M'n eerste gedachte was: thrashnummer van 9 minuten lang?!? Doe eens normaal joh! Maar het is een toffe compositie geworden en ik ging er best goed op.

Tiktaalika - 8,1

odi
7,2

02-05: Acceptance - Paradise (ProGNerD / 9 / 6,98)
06-05: Tiktaalika - Lost Continent (ABDrums / 5 / 7,96)
08-05: Vespéral - I & II - La Perte de Soi / Brouillard Fantômatique (Apollo / 0 / 0)

Black metal québécois du Canada! Het gaat om de eerste track (wat een combinatie is van twee nummers in een).

Maak Kennis met Metal Anno 2025

Je bent me net voor Apollo; ik kwam deze gisteren op het spoor en gezien de link met Conifère was m'n interesse uiteraard direct gewekt; erg benieuwd...

Tiktaalika - 7,5
Vespéral - 8,5

Erg sterk, die laatste!

9!

Waarom staat die shit nooit op Spotify

Ik wil morgen graag een nieuwe nominatie indienen. En bereid je maar voor: het is geen "typische ProGNerD" dit keer, meer out of the box qua genre(mix) dit keer, maar daarom niet minder interessant

En in die categorie kan ik nog kiezen uit een release van afgelopen vrijdag of vandaag ook; de kenners weten vast al waar dit heen gaat...

ProGNerD schreef:
Ik wil morgen graag een nieuwe nominatie indienen. En bereid je maar voor: het is geen "typische ProGNerD" dit keer, meer out of the box qua genre(mix) dit keer, maar daarom niet minder interessant

En in die categorie kan ik nog kiezen uit een release van afgelopen vrijdag of vandaag ook; de kenners weten vast al waar dit heen gaat...

Ik durf wel een gokje te wagen door een onderdeel van de hoes te noemen.
Afgelopen vrijdag: skelet op skelet.
Vandaag: zwarte flamingo.

Hmmm, ben bang van niet, dus nog enkele hints:

Afgelopen vrijdag: Zuid-amerikaanse / Latino invloeden. En iets met de stelling van...

Vandaag: Zeker niet SLAAP verwekkend, maar wel anoniem / mysterieus...

ProGNerD schreef:
Hmmm, ben bang van niet, dus nog enkele hints:

Afgelopen vrijdag: Zuid-amerikaanse / Latino invloeden. En iets met de stelling van...

Vandaag: Zeker niet SLAAP verwekkend, maar wel anoniem / mysterieus...

Zo nog "even" beide albums nog een keertje luisteren en dan maak ik de keuze; tot vanmiddag...

Kondoro0614 schreef:
9!

Waarom staat die shit nooit op Spotify

Gisteren het album (MP3 320 kbps) toegevoegd aan m'n digitale collectie, mocht je interesse hebben: stuur me dan even een berichtje...

06-05: Tiktaalika - Lost Continent (ABDrums / 6 / 7,88)
08-05: Vespéral - I & II - La Perte de Soi / Brouillard Fantômatique (Apollo / 5 / 8,2)
10-05: Pyramids - Bones and Eggshells (ProGNerD / 0 / 0)

Wellicht dat het mooie weer enigszins van invloed was, maar wat een heerlijke luisterwandeling vanochtend

Na lang beraad uiteindelijk gekozen voor de voor mij meest out of the box nominatie ten koste van iets meer usual suspects in deze categorie: de laatste albums van Sleep Token en Ghost.
(en die draaien hier ook nog vele rondjes dit weekend... )

Zeer a-typische mix van shoegaze, reggeaton (!) en black, maar het werkt ! Ik krijg de glimlach maar niet van m'n gezicht en blijf (steeds opnieuw) luisteren. De black elementen zijn slechts op de achtergrond, diep in de mix aanwezig, maar zorgen toch voor een licht dreigende sfeer en spanningsboog die telkens net niet tot uitbarsting komt. In typische (post)black zou dit jammer zijn, maar in dit geheel toch passend wat mij betreft.

Nummerkeuze is vrij arbitrair, vanwege de nieuwe Paus heb ik voor deze gekomen: Halleluja !

Oh ja, m'n ochtendwandeling werd afgesloten met de laatste nominatie van Apollo en dat deed m'n glimlach alleen nog maar toenemen.

Moest even opzoeken hoe ik vorig jaar Conifère beoordeeld had, want dit is wat mij betreft van dezelfde categorie: als het hele album zo goed is, gaat deze dit jaar hoog eindigen vermoed ik...
Ik sluit me aan bij Kondoro0614

Vespéral - I & II - La Perte de Soi / Brouillard Fantômatique: 9

Ik slinger later vanmiddag meteen het hele album aan !

Tiktaalika - Lost Continent: 7,7

Zo, we zijn weer bij...

ProGNerD schreef:
Tiktaalika - Lost Continent: 7,7

Zo, we zijn weer bij...
Ik ben benieuwd of ik 'em dan ook een 7,7 geef en dat in jouw Excelhokje noteer.

EvilDrSmith schreef:
(quote)
Ik ben benieuwd of ik 'em dan ook een 7,7 geef en dat in jouw Excelhokje noteer.

Inmiddels gecorrigeerd; ben trouwens erg benieuwd naar jouw oordeel over mijn laatste nominatie...

Prima stug sludgende postblack. Om het een paradijs te noemen is wellicht wat al te enthousiast, maar wel een beetje lauwe cijfers voor deze jongens, hier. Ik accepteer het een stuk beter.
8

De animaties lijken wel van Repka die zijn horizon wil verbreden en is gaan tekenen voor NPO Zapp.
De eerste indruk was "een tikje kinderachtig", maar sloeg toch uiteindelijk om in een milde glimlach, vanwege de vele verwijzingen naar oa Megadeth-, King Diamond- en Death-hoezen. Maar dan met Platvoet en zijn Vriendjes ('The Land Before Time' in het Engels, vandaar dat het nummer 'Lost Continent' heet?) Curieus gevoel voor humor, dat moet ik de band/Charlie nageven. https://i.ytimg.com/vi/h6j7m_0gKDQ/maxresdefault.jpg
De thrash is vooral van het type midtempo technical thrash, maar nog meer midtempo clinical thrash. Het is volkomen ontdaan van de vuige en onstuimige elementen die ik zo lekker vind aan thrash. Het zit goed in elkaar en ik hoor voldoende opbouw, afwisseling en mooie gitaarpassages die de lange tijdsduur verantwoorden, maar het doet me niet veel. Verder dan "wel aardig" lukt me niet.
6,8

08-05: Vespéral - I & II - La Perte de Soi / Brouillard Fantômatique (Apollo / 5 / 8,2)
Het begon al uiterst sfeervol maar door de zanglijnen in deel 'II' weet het ook nog wat eigenzinnigs eraan toe te voegen.
8

10-05: Pyramids - Bones and Eggshells (ProGNerD / 0 / 0)
Aha, vandaar dat je benieuwd bent naar mijn oordeel. Dit is een verdomd ludieke mix van meerdere, ogenschijnlijk elkaar bijtende stijlen, maar het heeft zeker wel iets. En dat terwijl ik normaliter een pleurishekel heb aan reggaeton. Ik laat het nog even bezinken voor een definitief oordeel, maar de verrassingsbonus hebben ze zeker gescoord, helemaal dankzij die noise-elementen.

Ik was er natuurlijk al een beetje bang voor...

Ik mis een beetje wat hier nou precies metal aan is? Die 10 seconden sort off black metal?

Sorry prog,

3

aslan (crew)
Tiktaalika 8,0
Vesperal 7,7
Pyramids 6,3

2

Zal ik er maar weer eens een nominatie ingooien?

10-05: Pyramids - Bones and Eggshells (ProGNerD / 6 / 3,9)
12-05: Conan - Frozen Edges of the Wound (Johnny Marr / /)

Vespéral: 8
Lekker!

Pyramids: 7
Negatieve reacties hier vind ik wat overtrokken. Leuke mix van stijlen, punten voor ProGNerD voor de verrassing. Zit een sterke spanningsboog in en blijft daarin vrij onderhoudend. Verder komt het nog niet echt van de grond voor mijn gevoel. Staan er op de hele plaat ook nummers die wat meer uitspatten of blijft het bij dit soort nummers?

Conan: 6,5
Prima, maar niet helemaal mijn ding.

Kleine achterstand opgelopen door uitstelgedrag vanwege het mooie weer en drukte privé.

24-04: Cave Sermon - Ancient for Someone

Ik twijfelde tussen dit nummer en 'Arrows and Clay'. 3 weken verder vind ik laatstgenoemde net iets, noem het 0,1 punt, beter. Ik zie een aantal mooie cijfers langskomen, maar het album blijft steken op 2 beoordelingen. Gaan jullie nog je duit in het zakje doen?

8,5

26-04: Ahamkara - The Circle of Remembrance

Weinig verrassend, maar toch wel lekker. Die riff op 4:45 doet mij denken aan de Zelda-spelletjes die ik vroeger speelde. Dat avontuurlijke gevoel van het gitaarwerk is heerlijk. De vocalen liggen een beetje begraven onder de luide instrumentatie. Niet dat het onhoorbaar is, maar het dringt niet door tot de harde kern.

7,4

30-04: Sodom - Trigger Discipline

Behalve de bekende nummers heb ik mij nooit verdiept in Sodom. Toen thrash metal mijn favoriete subgenre was vond ik Sodom niet interessant genoeg om in te duiken. Qua gitaarwerk heb ik nog wat in te halen geloof ik, want af en toe komt er lekkere riff of solo voorbij. Het is immers dezelfde gitarist als op de klassieke albums. In de basis is het echter rechttoe rechtaan thrash met veilige zetten en weinig boven het maaiveld uitstekende excursies. Zomerfestival met een pilsje in de hand: 8,0, huiskamer:

6,5

02-05: Acceptance - Paradise

Vreemd, op Spotify staat dit onder een gelijknamige artiest met compleet andere muziek. Ik keek verbaasd op van het aantal maandelijkse luisteraars en bovenal de bandfoto na het aanklikken. Op zich fraaie sludgy black metal, maar verzeilt in de eerste minuten door stuurloosheid. De opbouw mist stenen. De moeilijkheid is om die grip op de luisteraar vast te houden en ik meen dat minder repetitie en een minder rommelige productie daaraan bij zou hebben gedragen. Vanaf de 7e minuut volgt een rustmoment waaruit een diep gevoelde ontlading ontpopt. Natuurlijk, maar wel krachtig afgewerkt met een shoegaze-vibe.

7,7

06-05: Tiktaalika - Lost Continent

Een en ander is al gezegd, daar sluit ik mij wel bij aan. Wat betreft hoezen: Covenant van Morbid Angel! Dat vind ik wel hun beste album, althans: het meest consistent, de beste nummers staan op 'Altars of Madness'. Het komt op mij over als een soort Meshuggah thrash metal. Niet zozeer de algehele sound van Meshuggah, maar die vocalen. 3:36, dat is hem hoor. De uitwerking is goed, maar de originaliteit is ver te zoeken. De schatplichtigheid wordt niet onder stoelen en banken geschoven, maar dan luister ik liever die bands. Bijzonder genoeg ga ik voor het eerst sinds 21-03 onder de 7,0 uitkomen (correctie: tijdens de inhaalslag een 6,5). Het meest bijzondere is dat ons altijd positieve EvilDrSmith met het laagste cijfer op de proppen komt, dat speciale moment wil ik hem niet ontnemen:

6,9

08-05: Vespéral - I & II - La Perte de Soi / Brouillard Fantômatique

Zie albumpagina voor meer gebrabbel.

9,0

10-05: Pyramids - Bones and Eggshells

Shoegaze: jaaa! Black metal: jaaaaaaa! Reggaeton: neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!
Maar, waar is de shoegaze? En waar is de black metal? Die paar seconden zijn veel te summier om er een genre tag op te plakken. Experimentele nominaties: jaaaaa! Maar het metalgehalte is beneden peil, sorry ProGNerD.

2,0

12-05: Conan - Frozen Edges of the Wound

Wat ik eerder van Conan heb gehoord vind ik matig. Niet meer dan log en veel te veel herhaling. Als het beknopt en afwisselend wordt gehouden, dan mag het logge karakter mij wel smaken. Sterke YOB-vibe gaat schuil in de vocalen. Nog niet beslist of ik naar Samhain Maastricht ga in oktober, maar Conan is wel interessanter geworden.

7,0

8 Lekker

Gast
geplaatst: vandaag om 07:05 uur

geplaatst: vandaag om 07:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.