Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders
zoeken in:
0
geplaatst: 12 januari 2012, 15:46 uur
Ja, na al dat gebekvecht mag het ook wel eens gezegd worden dat er goede keuze gemaakt is. Beefheart klonk toch vooral zo ontzettend anders dat z'n invloed (en volgers) eigenlijk behoorlijk miniem geweest is. Wat uiteraard een uitstekende prestatie is, maar tevens inhoudt dat hij mijns inziens niet echt thuishoort in een lijst als deze.
0
geplaatst: 12 januari 2012, 16:02 uur
De user die ik aanwijs heeft ook veel met soulmuziek. Ik ben benieuwd wie hij gaat toevoegen / verwijderen.....als hij zin heeft om mee te doen: jeroentjuhh.
Ik zal hem een PM sturen.
Ik zal hem een PM sturen.
0
geplaatst: 12 januari 2012, 17:03 uur
Twee namen spookten het meest door mijn hoofd en de keuze van principal heeft de knoop doorgehakt. Nu Public Enemy in de lijst staat laat ik Afrika Bambaataa maar varen. Teunnis en principal zelf haalden eerder al DJ Kool Herc aan en hij was inderdaad eerder. Eerst of niet, Afrika Bambaataa is diegene die met de hiphopbeginselen het meest wist te bereiken, het verst wist te komen, het hardst zijn stempel wist te drukken. Hij en het hele Zulu Nation gebeuren zijn zowat verantwoordelijk voor de hele hiphopcultuur, de basis die de dag van vandaag niet meer weg te denken is in de wereld van muziek, dans en beeldende kunst. En als bonus stond hij ook nog mee aan de opkomende Electro(nische) beweging. Hoezo is zijn naam nog niet eens vernoemd..?
Niet de eerste maar de meest relevante, die gedachte heeft me nog van poepgaatjes doen wisselen. Goed, die oneerbiedige praat moet nu gedaan zijn, want, inderdaad, we verwelkomen de eerste vrouw in de lijst!
Het moeilijkste gedeelte is echter plaats ruimen. Achter het merendeel van deze 17 kan ik wel achterstaan, bij een klein deel heb ik toch wat vraagtekens. Zoals who the fuck Juan Atkins is. Tot twee keer toe toegevoegd door toch wel respectabele users als Tit en Teun, dus dan zal er wel iets van aan zijn? Misschien kan je hem wel vervangen door Morodor, dan blijft hij (door de aanwezigheid van Brown-Morodor-Kraftwerk) alsnog aanwezig, in spirit, toch Teunnis? Een onbekende naam, het zou direct al een reden kunnen zijn om hem eruit te flikkeren. Ik blijf er mooi met mijn fikken vanaf!
De voor mij bekendste namen die mogelijk te verwijderen vielen zijn Chuck Berry en Jimi Hendrix. Namen als Berry, Presley, Lewis, Holly, Little Richard zou je in één naam moeten kunnen gieten als zijnde de Rock & Roll. Elk afzonderlijk brengen ze eigenlijk nét te weinig op tafel voor deze 17. Over Jimi Hendrix wordt zeer weinig gezegd hier, al vond ik in Arrie’s bericht wel een argumentatie waar ik ook mee zat. Het leunt te veel op de gitaar, op het instrument, een invloedrijk muzikant alleszins, maar daarmee alleen staat muziek niet. Langs de andere kant krioelt het heden ten dage nog steeds van de gitaarbandjes die allemaal Hendrix als grote held (zouden kunnen) noemen. Zijn iconische karakter redt hem.
Het is moeilijk om artiesten waar je bijzonder weinig van kent te beoordelen op hun impact, en die bij The Clash blijft me nogal vaag. Punk zou eigenlijk zijn plekje wel mogen behouden, maar de belichaming daarvan zie ik in deze groep niet. Dat ze tevens veel uit andere genres zouden halen maakt het voor mij alleen maar abstracter en zie ik eerder als een nadeel voor deze lijst dan een motivatie. Valt het op dat ik er niks van ken? De keuze is toch gemaakt.
Zo, en nu hebben jullie nog een vrouwmens te goed. Een zangeres zo vrouwelijk en zo menselijk dat geen enkel vrouwelijk zangmens niet een beetje van haar in zich draagt. Bessie Smith was eerder, Ella Fitzgerald zong helderder en Aretha Franklin bezat meer kracht, maar geen van hen kon overbrengen hoeveel ijsblokjes er in haar whisky zaten, hoeveel dollar er door de one-armed bandit gejaagd werd, hoeveel uren ze de nacht voordien gehuild had... Vanuit de rommelige maag trilden de noten door de hese keel de volle lippen uit. De manier waarop zij zong was ongehoord, ongehoord brak, ongehoord rauw, ongehoord echt. Haar tragische leven (misschien niet eens zoveel tragischer dan dat van andere zwarte vrouwen in het Amerika van de jaren ’30) kotste ze uit in haar melodieën, haar leven en ziel stak erin. De zangeres die van zang een instrument maakte, een lyric maakte, emotie maakte. Wat deze mevrouw deed zou de nieuwe standaard worden voor elke zichzelf respecterende zanger. Dit talent, gekoppeld aan een breed uitgesmeerd turbulent leven maakten van haar een icoon. Tabloids werden voor haar uitgevonden, om te kunnen schrijven over haar drugsproblemen, haar moeilijke relaties en compleet verneukte jeugd. Haar nummers koos ze niet zomaar en haar rillende frasering rilde niet zonder reden, het publiek zag haar door alle controverse nog liever! Eenmaal vrij uit de cel verkochten haar concerten nog sneller uit. Ik zou het over Amy Winehouse kunnen hebben, al zou zij nooit iemand geworden zijn zonder deze dame. Erykah Badu ook niet. Caro Emerald of Duffy al helemaal niet. Chaka Khan en Aretha Franklin evenmin. Janis Joplin, ik dacht het niet. Een ladderfinale met Nina Simone, vergeet het maar. Zangeressen werden artiesten, beslisten hoe hun de teksten gingen, hoe hun nummers klonken, welke instrumenten welkom waren. Van de muzikaal pure beginjaren met een anthem als Strange Fruit tot de rijk geochestreerde labiele zwanenzang Lady in Satin, ze stond altijd ietwat recht in haar schoenen. Lady Day, de eerste zangeres die niet zong. Ze leefde!
Frank Sinatra wist het in 1958 korter samen te vatten:
1. Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Juan Atkins, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Billie Holiday, 7. Bob Marley, 8. Gil Scott-Heron, 9. Aphex Twin, 10. Jimi Hendrix, 11. Bob Dylan, 12. David Bowie, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
Ik geef de beurt door aan The Scientist, beniewd wat hij er van maakt.
Niet de eerste maar de meest relevante, die gedachte heeft me nog van poepgaatjes doen wisselen. Goed, die oneerbiedige praat moet nu gedaan zijn, want, inderdaad, we verwelkomen de eerste vrouw in de lijst!
Het moeilijkste gedeelte is echter plaats ruimen. Achter het merendeel van deze 17 kan ik wel achterstaan, bij een klein deel heb ik toch wat vraagtekens. Zoals who the fuck Juan Atkins is. Tot twee keer toe toegevoegd door toch wel respectabele users als Tit en Teun, dus dan zal er wel iets van aan zijn? Misschien kan je hem wel vervangen door Morodor, dan blijft hij (door de aanwezigheid van Brown-Morodor-Kraftwerk) alsnog aanwezig, in spirit, toch Teunnis? Een onbekende naam, het zou direct al een reden kunnen zijn om hem eruit te flikkeren. Ik blijf er mooi met mijn fikken vanaf!
De voor mij bekendste namen die mogelijk te verwijderen vielen zijn Chuck Berry en Jimi Hendrix. Namen als Berry, Presley, Lewis, Holly, Little Richard zou je in één naam moeten kunnen gieten als zijnde de Rock & Roll. Elk afzonderlijk brengen ze eigenlijk nét te weinig op tafel voor deze 17. Over Jimi Hendrix wordt zeer weinig gezegd hier, al vond ik in Arrie’s bericht wel een argumentatie waar ik ook mee zat. Het leunt te veel op de gitaar, op het instrument, een invloedrijk muzikant alleszins, maar daarmee alleen staat muziek niet. Langs de andere kant krioelt het heden ten dage nog steeds van de gitaarbandjes die allemaal Hendrix als grote held (zouden kunnen) noemen. Zijn iconische karakter redt hem.
Het is moeilijk om artiesten waar je bijzonder weinig van kent te beoordelen op hun impact, en die bij The Clash blijft me nogal vaag. Punk zou eigenlijk zijn plekje wel mogen behouden, maar de belichaming daarvan zie ik in deze groep niet. Dat ze tevens veel uit andere genres zouden halen maakt het voor mij alleen maar abstracter en zie ik eerder als een nadeel voor deze lijst dan een motivatie. Valt het op dat ik er niks van ken? De keuze is toch gemaakt.
Zo, en nu hebben jullie nog een vrouwmens te goed. Een zangeres zo vrouwelijk en zo menselijk dat geen enkel vrouwelijk zangmens niet een beetje van haar in zich draagt. Bessie Smith was eerder, Ella Fitzgerald zong helderder en Aretha Franklin bezat meer kracht, maar geen van hen kon overbrengen hoeveel ijsblokjes er in haar whisky zaten, hoeveel dollar er door de one-armed bandit gejaagd werd, hoeveel uren ze de nacht voordien gehuild had... Vanuit de rommelige maag trilden de noten door de hese keel de volle lippen uit. De manier waarop zij zong was ongehoord, ongehoord brak, ongehoord rauw, ongehoord echt. Haar tragische leven (misschien niet eens zoveel tragischer dan dat van andere zwarte vrouwen in het Amerika van de jaren ’30) kotste ze uit in haar melodieën, haar leven en ziel stak erin. De zangeres die van zang een instrument maakte, een lyric maakte, emotie maakte. Wat deze mevrouw deed zou de nieuwe standaard worden voor elke zichzelf respecterende zanger. Dit talent, gekoppeld aan een breed uitgesmeerd turbulent leven maakten van haar een icoon. Tabloids werden voor haar uitgevonden, om te kunnen schrijven over haar drugsproblemen, haar moeilijke relaties en compleet verneukte jeugd. Haar nummers koos ze niet zomaar en haar rillende frasering rilde niet zonder reden, het publiek zag haar door alle controverse nog liever! Eenmaal vrij uit de cel verkochten haar concerten nog sneller uit. Ik zou het over Amy Winehouse kunnen hebben, al zou zij nooit iemand geworden zijn zonder deze dame. Erykah Badu ook niet. Caro Emerald of Duffy al helemaal niet. Chaka Khan en Aretha Franklin evenmin. Janis Joplin, ik dacht het niet. Een ladderfinale met Nina Simone, vergeet het maar. Zangeressen werden artiesten, beslisten hoe hun de teksten gingen, hoe hun nummers klonken, welke instrumenten welkom waren. Van de muzikaal pure beginjaren met een anthem als Strange Fruit tot de rijk geochestreerde labiele zwanenzang Lady in Satin, ze stond altijd ietwat recht in haar schoenen. Lady Day, de eerste zangeres die niet zong. Ze leefde!
Frank Sinatra wist het in 1958 korter samen te vatten:
With few exceptions, every major pop singer in the US during her generation has been touched in some way by her genius. It is Billie Holiday who was, and still remains, the greatest single musical influence on me. Lady Day is unquestionably the most important influence on American popular singing in the last twenty years.
En daarom Billie Holiday voor The Clash:1. Velvet Underground, 2. Miles Davis, 3. Juan Atkins, 4. Kraftwerk, 5. Chuck Berry, 6. Billie Holiday, 7. Bob Marley, 8. Gil Scott-Heron, 9. Aphex Twin, 10. Jimi Hendrix, 11. Bob Dylan, 12. David Bowie, 13. Fela Kuti, 14. James Brown, 15. Robert Johnson, 16. Public Enemy, 17. The Beatles
Ik geef de beurt door aan The Scientist, beniewd wat hij er van maakt.
0
Poa
geplaatst: 12 januari 2012, 17:04 uur
Eigenlijk jammer dat the belleville three niet als artiest in het lijstje kan staan in plaats van Juan Atkins. Om hem in deze context te noemen zonder Derrick May en Kevin Saunderson ernaast wringt wat mij betreft toch een beetje. Als trio zouden ze nog een stuk essentielër zijn in deze lijst.
Oh, en mooi stukje hierboven.
Oh, en mooi stukje hierboven.

0
geplaatst: 12 januari 2012, 17:14 uur
Helemaal mee eens, wat mij betreft worden ze ook als Belleville Three opgenomen, ik weet alleen niet of het mag, aangezien het 3 afzonderlijke artiesten zijn...
Verder een mooie toevoeging van Billie Holiday, had er zelf nog niet bij stil gestaan, maar ze past heel goed in deze lijst. Hiphop hoort er ook in en wat dat betreft staat Public Enemy ook gewoon goed in de lijst.
Verder een mooie toevoeging van Billie Holiday, had er zelf nog niet bij stil gestaan, maar ze past heel goed in deze lijst. Hiphop hoort er ook in en wat dat betreft staat Public Enemy ook gewoon goed in de lijst.
0
geplaatst: 12 januari 2012, 17:35 uur
0
geplaatst: 12 januari 2012, 18:53 uur
kemm schreef:
Billie Holiday
Billie Holiday
Dat vermoeden had ik al. Wat is de lijst mooi geworden met de laatste drie toevoegingen

En uiteraard zou Belleville Three een veel terechter naam zijn. Ik denk maar dat we even aan de jury moeten vragen of dit mag (als ons Robijntje nog leeft).
De eis bij DWDD was ook dat er bewegend beeld van de artiest is, maar dat is er ook gewoon van de drie heren uit Detroit tezamen. Misschien een idee om aan het eind ook zo'n filmpje in elkaar te flansen?
0
geplaatst: 12 januari 2012, 18:59 uur
Goede keuze Kemm (had ik anders verwacht?).
De lijst lijkt nu steeds meer in evenwicht te komen.
De lijst lijkt nu steeds meer in evenwicht te komen.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 12 januari 2012, 19:16 uur
herman schreef:
Die culturele veranderingen die onze beleving hebben beïnvloed maken de popquiz tot wat ze nu is. Natuurlijk speelt het puur muzikale aspect ook een rol, maar de verhouding slaat hier wel erg ver door die kant uit.
Die culturele veranderingen die onze beleving hebben beïnvloed maken de popquiz tot wat ze nu is. Natuurlijk speelt het puur muzikale aspect ook een rol, maar de verhouding slaat hier wel erg ver door die kant uit.
Ik heb de titel van de topic niet bedacht. Dat in combinatie met de spelregels van DWDD brengt mij tot deze interpretatie van het de regels.
Verder is het maar goed dat ik vandaag een tentamen had. Ik ga niet eens de moeite nemen om alle berichten hiervoor te lezen (behalve die van kemm en principal).

0
Jocharo-T
geplaatst: 12 januari 2012, 19:17 uur
Teunnis schreef:
Als ons Robijntje nog leeft
Hij komt nog wel online zo af en toe, maar heb hem hier op het topic al dagen niet meer gezien. Als ons Robijntje nog leeft

0
tuktak
geplaatst: 12 januari 2012, 19:17 uur
idd, begint nu wel een leukere lijst te worden, die daarnaast ook durft af te wijken van veel echt uitgekauwde namen. een klinkt anders lijst die anders klinkt!
0
geplaatst: 12 januari 2012, 19:21 uur
Super zeg: een vrouw en wat voor éen! Met de overduidelijke argumentatie van niemand minder dan Frank Sinatra. Prima keuze kemm. 
Ook terecht dat the Clash eruit is. Een prima band, maar niet zo invloedrijk en bepalend in een genre dat ze in deze 17 moeten staan. Elvis Presley, die er niet bij staat, gooi je op één respectabele rock 'n roll hoop. Daar kan ik me minder in vinden. Als Elvis Presley geen grote impact heeft gehad op de muziekgeschiedenis en de muziekcultuur dan weet ik het niet meer.

Ook terecht dat the Clash eruit is. Een prima band, maar niet zo invloedrijk en bepalend in een genre dat ze in deze 17 moeten staan. Elvis Presley, die er niet bij staat, gooi je op één respectabele rock 'n roll hoop. Daar kan ik me minder in vinden. Als Elvis Presley geen grote impact heeft gehad op de muziekgeschiedenis en de muziekcultuur dan weet ik het niet meer.
0
geplaatst: 12 januari 2012, 20:22 uur
Wow, Billie Holiday! Knappe en goede keuze Kevin 
En eindelijk (weer) een vrouw in de lijst !
Ook de keuze voor het
richting The Clash kan ik begrijpen.

En eindelijk (weer) een vrouw in de lijst !
Ook de keuze voor het
richting The Clash kan ik begrijpen.
0
geplaatst: 13 januari 2012, 00:09 uur
Ik ben uitgenodigd door principal2000 om me hier ook een keer aan te wagen.
Dat wil ik graag doen. Ik volg het topic al een tijdje en had al vrij vlug 2 namen in mijn hoofd.
Deze staan er echter allebei al sinds kort in ( Fela Kuti en Gil Scott-Heron), dus ik zal iets anders moeten verzinnen.
Iemand eruit gooien wordt nog moeilijker ben ik bang, enerzijds wegens weinig kennis van bepaalde artiesten, anderzijds valt er genoeg te zeggen voor de aanwezigheid van de overigen in deze lijst.
Ik ga er nog maar even goed over nadenken.
Dat wil ik graag doen. Ik volg het topic al een tijdje en had al vrij vlug 2 namen in mijn hoofd.
Deze staan er echter allebei al sinds kort in ( Fela Kuti en Gil Scott-Heron), dus ik zal iets anders moeten verzinnen.
Iemand eruit gooien wordt nog moeilijker ben ik bang, enerzijds wegens weinig kennis van bepaalde artiesten, anderzijds valt er genoeg te zeggen voor de aanwezigheid van de overigen in deze lijst.
Ik ga er nog maar even goed over nadenken.
0
geplaatst: 13 januari 2012, 12:16 uur
Beste mensen, het werk roept.
Mijn bijdrage komt pas vanavond (heel) laat.
Mijn bijdrage komt pas vanavond (heel) laat.
0
geplaatst: 13 januari 2012, 12:42 uur
Als troost hebben ze bij play.com in de sale een errug gaaf t-shirt van the Clash met een draak (12,50 thuis gestuurd). Misschien wat voor jou? Ik heb 'm al besteld.

0
geplaatst: 13 januari 2012, 14:05 uur
Een artiest uit de lijst gooien omdat je zijn werk niet kent ?
Ik heb wel eens sterkere argumenten gehoord

0
geplaatst: 13 januari 2012, 14:30 uur
Dat is niet mijn enig argument geweest. Ik heb Beefheart ook eruit gegooid omdat ik de argumentatie om hem toe te voegen niet overtuigend (genoeg) vond. Zeker als je de door mij genoemde namen ernaast legt. Inhoudelijk kan ik geen goed onderbouwde argumentatie over zijn impact op (pop)muziek maken, maar jouw toegevoegde video (een paradepaardje uit zijn euvre heb ik aangenomen) heeft mij ook niet van inzicht doen veranderen.
Het zal best dat Beefheart vernieuwend / samensmeltend is geweest. Maar dat geldt voor vele andere acts. Parliament / Funkadelic, Ray Charles en Sly zijn al eerder genoemde voorbeelden. Misschien dat Beefheart in een lijst van 25 á 30 acts thuishoort. Die inschatting kan ik niet precies maken (wie wel?), maar voor mijn gevoel valt hij buiten deze lijst.
Ik zou nog een rits aan artiesten uit de soul (Ray Charles, Jackie Wilson, Little Richard, Fats Domino, Sam Cooke of Otis Redding) kunnen opnoemen die in bepaalde mate van belang zijn geweest op de ontwikkeling van (pop)muziek. Maar die zou jij waarschijnlijk weer niet tot deze groep van 17 rekenen. Zo heeft iedereen wel zijn invalshoek....
0
geplaatst: 13 januari 2012, 14:32 uur
Overigens, als ik niet voor Beefheart had gekozen, was The Clash er door mij uitgevlogen. Kemm had vervolgens Beefheart er wel uit gebonjourd. Het uiteindelijke resultaat was identiek aan de huidige situatie geweest.
0
geplaatst: 13 januari 2012, 14:46 uur
Volgens mijn zijn er wat "zwarte" muziekliefhebbers als laatste geweest. 11 van de 17.
0
geplaatst: 13 januari 2012, 14:47 uur
Ja, dat viel mij inderdaad ook al op. 
En ook nog een paar elektronische dingen. En dan blijken er ook nog eens geen punk-liefhebbers te zijn. Shame on you MuMe!

En ook nog een paar elektronische dingen. En dan blijken er ook nog eens geen punk-liefhebbers te zijn. Shame on you MuMe!

0
geplaatst: 13 januari 2012, 15:13 uur
GrafGantz schreef:
Ja, na al dat gebekvecht mag het ook wel eens gezegd worden dat er goede keuze gemaakt is. Beefheart klonk toch vooral zo ontzettend anders dat z'n invloed (en volgers) eigenlijk behoorlijk miniem geweest is. Wat uiteraard een uitstekende prestatie is, maar tevens inhoudt dat hij mijns inziens niet echt thuishoort in een lijst als deze.
Zijn invloed is juist gigantisch geweest, niet eens zozeer op strikt muzikaal vlak, maar vooral door zijn radicaal nieuwe visie omtrent wat een muzikant is en doet. Het hele traditionele concept van muziek maken schoof-ie aan de kant. Daarin zit zijn voornaamste invloed, en die is uiteraard nooit terug te horen geweest in de hitlijsten, maar wel wijd en zijd in de mondiale underground scene, waar talloze bandjes zijn visie adopteerden. Beefheart hoort wat mij betreft ontegenzeglijk in deze lijst!

0
geplaatst: 13 januari 2012, 18:46 uur
Wat ook voor Captain Beefheart spreekt is dat hij meewerkte aan de soundtrack van the Big Lebowski. Onmiskenbaar één van de beste films allertijden. 
Nee, ik ken hem niet zo goed. Als je al zijn werk op een rij zet, is dat niet misselijk.

Nee, ik ken hem niet zo goed. Als je al zijn werk op een rij zet, is dat niet misselijk.
0
geplaatst: 13 januari 2012, 21:37 uur
Deren Bliksem schreef:

Punk is net iets te niche en ik vind The Clash niet echt een degelijke vertegenwoordiger. Ik zou dan voor Ramones kiezen of Sex Pistols als het echt moet. Maar punk werd pas vanaf de jaren '80 echt interessant.
* denotes required fields.