MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder [Discussietopic]

zoeken in:
cosmic kid schreef:
Dat valt redelijk makkelijk op te lossen: de nummers 1 t/m 4 zijn rechtstreeks door en de nummers 5 en 6 spelen de herkansingen die dan niet meer worden bepaald op basis van stempercentages. (er is ook nog een optie mogelijk dat 1 t/m 4 door is en de rest herkanst op basis van stempercentages)
Precies dat, ja. Het zou ook meer recht doen aan het idee van een herkansing.

Ik ben bezig om de officiële MuMeLadder-bingokaart van een update te voorzien.

Nieuwe suggesties over gevleugde uitspraken/oneliners/dooddoeners die absoluut niet mogen ontbrekken kun je via PM naar mij toesturen.

Volgens mij kan "geneuzel over de herkansingen" er ook wel bij.

We zijn bezig met het uitdenken van een (gedeeltelijk) nieuwe opzet voor de top 2000 waarbij we niet meer gaan ladderen (althans niet het gehele jaar meer, alleen nog de laatste 3 tot 4 maanden) zoals we dat nu doen, hopen binnenkort een eerste opzet / voorstel hiervan in dit topic te presenteren.

Niet meer ladderen! Ben benieuwd

Ik zou teruggaan naar een top 500 of zo.

Een nieuwe opzet klinkt goed, een beetje verfrissing juich ik wel toe.

Weg met de herkansingen en gewoon standaard de top zoveel door. Niet eerst top 7 en dan top 4 etc etc.

Of gewoon alleen maar herkansingen

Meer herkansingen!!!!!1

EDIT: Op een serieuzere noot; ik zou het erg jammer vinden als er niet iets van een herkansingssysteem overblijft. Zoals een wijs man ooit zei: kwaliteit is het uitsluiten van toeval.

Wel zou je misschien een andere opzet voor de herkansingen moeten bedenken, gezien de klachten.

El Ninjo schreef:
We zijn bezig met het uitdenken van een (gedeeltelijk) nieuwe opzet voor de top 2000 waarbij we niet meer gaan ladderen (althans niet het gehele jaar meer, alleen nog de laatste 3 tot 4 maanden) zoals we dat nu doen, hopen binnenkort een eerste opzet / voorstel hiervan in dit topic te presenteren.

Cool, ben benieuwd. Maar wat gaan we dan de rest van het jaar doen?

Teunnis schreef:
Zoals een wijs man ooit zei: kwaliteit is het uitsluiten van toeval.

Mijn simpele geest zegt dat toeval de basis van alles is. Als je toeval uitsluit houd je dus niets over en daarvan valt de kwaliteit niet te meten. Da's logies, zou een ander wijs man daaraan toe kunnen voegen.

Mijn voornaamste probleem met de herkansingen is de ondoorzichtigheid van wie direct door is en wie direct afvalt. Bijkomend argument is dat er volgend jaar weer een MuMe Top 2000 is. Dat is op zich ook een herkansing.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Cool, ben benieuwd. Maar wat gaan we dan de rest van het jaar doen?

Er komen extra ladders bij De Witte Trui ter compensatie.

Onweerwolf
Justus18 schreef:
Mijn voornaamste probleem met de herkansingen is de ondoorzichtigheid van wie direct door is en wie direct afvalt.

Op zich is dat niet ondoorzichtig. Er is ten alle tijde bekend welke platen door zijn, afgevallen zijn en welke nog zouden kunnen herkansen. Het vergt alleen wel een berekening als je het wilt weten.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Er komen extra ladders bij De Witte Trui ter compensatie.

Mooi als dit waar is! Uitbreiding naar een Top 800 of Top 1000 zou ik van harte toejuichen.
(afbeelding)

Het enige euvel aan De Witte Trui is eigenlijk (al sinds 2013) dat er veel te weinig plek is voor alle pareltjes die er in de afgelopen 10 jaar zijn uitgebracht. Pijn in m'n hart als ik terugdenk aan de honderden fantastische nummers die überhaupt niet eens in de lijst hebben gestaan.

Het hele jaar ladderen hoort eigenlijk wel bij de MuMe top 2000. Jammer dat er een traditie verloren gaat...

Tradities zijn er om te breken

luigifort schreef:
Het hele jaar ladderen hoort eigenlijk wel bij de MuMe top 2000. Jammer dat er een traditie verloren gaat...

Inderdaad, vanaf begin januari t/m half december ladderen is wel dé grootste MuMe-traditie van allemaal. Zo'n beetje het langstlopende forumspel. Nog meer traditie dan de laatstemmer(s), de allemansvriend, de de dodenartiestenbonus en het feit dat het Radio(opper)hoofd vrijwel altijd aan het langste eind trekt.

Als de deadline nadert
En als ik dan wil stemmen
Mag ik dan na jou?

Als er een Ladder komt
Die ik maar zo-zo vind
Mag ik dan na jou?

Als er een ronde komt,
Die me veel te traag gaat,
Mag ik dan na jou?

En als ik moet luist'ren
Naar prog en OLR
Mag ik dan na jou?

Mag ik dan na jou stemmen
Nu ik nog voor Luigi kan?
En als ik moet rennen
Geef jij mijn punten dan?

Want als ik na jou mag
Mag jij altijd na mij
Stem wanneer je wilt
Ik hou een plekje voor je vrij

Als de file* komt
Nummers in gevaar zijn
Mag ik dan na jou?
Als de rij immens is
En 't gaat zo langzaam
Mag ik dan na jou?

Als de lente komt
Als Ronde 1 voorbij is
Mag ik dan na jou?
Als we gaan herkansen
En ik stem strategisch
Mag ik dan na jou?

En als ik moet rennen

Want als ik na jou mag
Mag jij altijd na mij
Stem wanneer je wilt

En als ik moet rennen

Want als ik na jou mag
Mag jij altijd na mij
Stem wanneer je wilt

Als december valt
En als ik dan druk ben
Mag ik dan na jou?

Als het jaar voorbij is
En ik in een zwart gat zit
Mag ik dan na jou?

*file van laatstemmers

... volgend jaar maar een jaartje MovieMeter dacht ik zo

jordidj1 schreef:
Tradities zijn er om te breken
Precies dit! Hoogste tijd om de boel eens door elkaar te schudden. Als je doet wat je altijd deed..... etc.

Edgar18 schreef:
(quote)
Precies dit! Hoogste tijd om de boel eens door elkaar te schudden. Als je doet wat je altijd deed..... etc.

Misschien nodigt een verfrissende opzet ook weer wat meer (oud-)deelnemers uit

Niet mij...

cosmic kid (moderator)
Ik lees toch wel een aantal voorbarige conclusies. Wat er ook uitrolt, we hoeven ons de rest van het jaar echt niet te vervelen. El Ninjo en ik streven naar een deels nieuwe en verfrissende opzet met als doel de totstandkoming van een gemeenschappelijke, betrouwbare allertijden lijst.

Het nomineren van nieuwe nummers en de finale van 32 nummers zijn voor ons heilige huisjes die in een eventueel nieuwe opzet zeker terug komen. We zijn druk bezig met het uittekenen van het nieuwe systeem en hopen dat zo snel mogelijk hier te presenteren in de hoop dat er voldoende draagvlak is. Ik streef daarbij niet naar een unaniem draagvlak, dat is onhaalbaar. One man's coffee is another man's tea....

Als je die twee dingen al hetzelfde houdt dan kan er nooit heel veel veranderen....

Gelukkig maar...

Casartelli (moderator)
Edgar18 schreef:
Als je die twee dingen al hetzelfde houdt dan kan er nooit heel veel veranderen....
...en als het dan ook nog opnieuw over muziek blijkt te gaan, zijn we helemaal gedoemd met onze veranderdrift.

Ok...hier is ie dan, het voorstel voor de vernieuwde opzet van de MuMeLadder.

We starten met 2500 nummers, de top 2000 + 500 nieuwe nominaties (over de regels van de nieuwe nominaties denken we nog even na).

We werken in de vernieuwde opzet toe naar een Eindronde van 800 nummers en die spelen we dan volgens het systeem dat we nu al spelen, met herkansingen etc. Dus vanaf de huidige Ronde 4 die we nu aan het spelen zijn blijft alles hetzelfde.

Hoe gaan we de eerste rondes dan spelen. Het idee is als volgt:

Ronde 1:

We maken 100 ladders van 25 nummers (via een ongewogen loting)
Elke dag plaatsen we 1 ladder van 25 nummers (dat zijn 5 nummers minder dan in de huidige 1e ronde waar we met 3 ladders van 10 nummers spelen).

Iedereen maakt een top 10 van deze ladder van 25 nummers en mailt die via een pm door naar ondergetekende of naar cosmic kid (het idee is dat we dat per week gaan afwisselen, dus week 1 naar mij, week 2 naar cosmic kid, we zullen het in in ieder geval duidelijk bij de ladders vermelden).
De puntenrangschikking van deze top 10 is als volgt: 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1 (Totaal van 100 punten).

De top 3 per ladder van 25 nummers gaat rechtstreeks door naar de Eindronde (van 800 nummers) = 300 nummers.
De bottom 2 per ladder van 25 nummers valt definitief af en keert niet meer terug = 200 nummers.

Wij plaatsen wekelijks een overzicht van de uitslagen van de ladders.

Er blijven dan nog 2000 nummers over die verder gaan voor een plaats in de Eindronde van 800 nummers.

Ronde 2:
We maken 100 ladders van 20 nummers.

We spelen weer 1 ladder van 20 nummers per dag. Iedereen maakt een top 5 van deze ladder van 20 nummers en mailt die via een pm door naar ondergetekende of naar cosmic kid (zelfde systeem, wekelijks afwisselen en wekelijks ook weer een overzicht van de uitslagen plaatsen).
De puntenrangschikking van deze top 5 is als volgt: 8-6-3-2-1 (Totaal van 20 punten).

De top 3 per ladder van 20 nummers gaat rechtstreeks door naar de Eindronde = 300 nummers = Totaal 600 nummers in de Eindronde van 800 nummers.
De bottom 5 valt af = 500 nummers. De top 200 hiervan vormen de nummers 1801 t/m 2000 van de eindlijst.. De overige 300 nummers vallen definitief af.

We hebben dan uit Ronde 1 en 2 in totaal 500 nummers die zijn afgevallen, 200 nummers al in de top 2000 (1801 t/m 2000) en 600 nummers al in de Eindronde van 800, dat betekent dat er nog 1200 nummers overblijven.

Ronde 3.
We maken 60 ladders van 20 nummers.

We spelen weer 1 ladder van 20 nummers per dag. Iedereen maakt een top 5 van deze ladder van 20 nummers en mailt die via een pm door naar ondergetekende of naar cosmic kid (zelfde systeem, wekelijks afwisselen en wekelijks ook weer een overzicht van de uitslagen plaatsen).
De puntenrangschikking van deze top 5 is als volgt: 8-6-3-2-1 (Totaal van 20 punten).

De top 2 per ladder gaat rechtstreeks door naar de Eindronde = 200 nummers = totaal 800 nummers in de Eindronde.
De rest van de nummers worden via stempercentages verdeeld over de plaatsen 801 t/m 1800.

We hebben dan dus nog 800 nummers over en die spelen de Eindronde die identiek is aan het huidige systeem, dus dagelijks 3 ladders van 10 nummers, de top 4 gaat definitief door, herkansingen tussen de slechtste nummers 5 en de beste afvallers etc.

In dit nieuwe systeem zouden met de rondes 1 , 2 en 3 dan 100 + 100 + 60 = 260 dagen gemoeid zijn, dat is volgens mij t/m 17 september, Vanaf 18 september spelen we dan weer volgens het huidige systeem en dat zou dan 4 dagen later dan dit jaar zijn, dus het komt ongeveer hetzelfde uit.

Benieuwd wat jullie van dit opzetje vinden.

Matig, maar ws wel eerlijker en geen filegezeik

Interessante opzet (waarmee het strategische stemmen t/m R3 definitief verleden tijd wordt), maar mijn gevoel zegt dat het nieuwe systeem nog iets meer in het voordeel van de geijkte namen is. In rondes 1 t/m 3 moet een nummer minimaal 3e of 2e (ronde 3) eindigen om überhaupt door te kunnen naar de eindronde. Zo'n klein deel van een ladder wat doorgaat, dat doet me denken aan de eerdere herkansingsronde 1 waarin alle afvallers het uit ronde 1 nog eens tegen elkaar mochten opnemen. Er kwam vervolgens zelden een verrassing uit. Ik ben nog benieuwd wat de invloed gaat zijn van het feit dat we maar een kwart van de nummers punten mogen geven. De nieuwe nominaties gaan hier normaal niet van profiteren. Zal nog eerder gebeuren dat users niet alles beluisteren omdat ze toch al een top 5 kunnen samenstellen uit de nummers die ze wel kennen.

El Ninjo schreef:
We hebben dan dus nog 800 nummers over en die spelen de Eindronde die identiek is aan het huidige systeem, dus dagelijks 3 ladders van 10 nummers, de top 4 gaat definitief door, herkansingen tussen de slechtste nummers 5 en de beste afvallers etc.

Als de eindronde qua indeling hetzelfde is als de huidige opzet klopt dit niet. Dan zijn de nummers 4 helemaal niet definitief door. Afhankelijk van hun percentage moeten ze nog herkansen tegen de beste afvallers. Ik zou liever zien dat een #4 te allen tijde doorgaat en dat de herkansingen enkel bestaan uit de afvallers met het hoogste percentage.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:12 uur

geplaatst: vandaag om 03:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.