MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder [Discussietopic]

zoeken in:
Cured enzo

Nee, geen zondaars.
Die worden voor het leven geschorst en alle titels/stemmen ontnomen

I've never been there, but the brochure looks nice

Keer tijdens een popquiz in Amsterdam organiseren dan .... waar ik jullie trouwens nooit meer zie, maar dat terzijde en eigenlijk off topic.

Oeh mag ik presenteren?!!

El Ninjo schreef:
Keer tijdens een popquiz in Amsterdam organiseren dan .... waar ik jullie trouwens nooit meer zie, maar dat terzijde en eigenlijk off topic.

Die is er toch nooit meer??
We zijn er weer bij, bij de Korsakoffquiz!

Is die weer maandelijks dan?

Nee, laatste maanden niet.

Quizzen in de Q-Factory en Bar Jones zijn nog steeds maandelijks.

Nog nooit geweest...

Ik 1 keer in de Q, verloor van motel matches en co.
Qua niveau toen vergelijkbaar met de PH.
Nadeel is dat het op woensdag is.

Maar dit mag naar het popquiztopic.

Allen,

Ik heb naar aanleiding van alle opmerkingen even zitten broeden op een alternatief voorstel.
Een groot bezwaar bij de eerdere voorstellen was of een minder aantal nominatie, nominaties die geen herkansing kregen, grotere luisterdruk agv 1 grote ladder (bij 3 ladders kun je keuzes maken en 1 ladder overslaan).
Verder zouden we in de eerdere voorstellen ook vanaf de laatste 800 eindigen zoals dit jaar met ladders, herkansingen etc....waarbij over de huidige herkansingen ook allerlei discussies lopen.

ik heb daarom even zitten nadenken over een alternatief voorstel.

Eigenlijk komt het hier op neer....we draaien de "oude" en "nieuwe" opzet zoals voorgesteld in de eerste voorstellen om.

D.w.z. we starten het jaar gewoon zoals we het vorige jaar deden. Dus met evenveel nominaties, evenveel ladders, alle afvallers krijgen een 2e kans etc.
Ofwel Ronde 1 en Herkansingsronde 1 zijn identiek aan vorig jaar.

Net als vorig jaar hebben we o.b.v. Ronde 1 dan bepaald welke 2000 nummers er uiteindelijk in de Top 2000 terechtkomen.

Vanaf hier gaan we dan de volgorde bepalen en wordt het anders. We gaan dan de nieuwe opzet volgen zoals eerder voorgesteld. Dus per dag een ladder van 20 nummers waarvan iedereen elke dag in het topic zelf een Top X plaats met een bepaalde puntenverdeling.
Er wordt in het topic geen tussenstand meer bijgehouden. Wij (ik en cosmic kid) plaatsen steeds de eindstand van de ladder. Zeg maar idem aan het Greatest Hits topic.
Er komt ook een herkansing maar puur op behaalde plaats zodat het ook voor iedereen duidelijk is welke nummers gaan herkansen.

We voeren dit systeem tot het eind door...waarbij we hopen dat er hierdoor wellicht een nieuwe dynamiek kan ontstaan voor het bepalen van de finale.

Het schema zou er dan als volgt uitzien.
Hierbij kunnen we nog kijken bij elke ronde, herkansingsronde hoe groot de top X is die iedereen plaatst en welke puntenverdeling daar aanhangt.

Alternatief voorstel volgend jaar:

We starten exact zoals dit jaar.

Ronde 1
Aantal Platen Start: 2500
Aantal Platen Einde: 1750
Aantal Ladders: 250
Laddergrootte: 10
Ladders Per Dag: 3
Platen Die Doorgaan: 7
Speeldagen: 84
Stemsleutel: 7-5-4-3-1
Ronde Klaar: 26 maart (start 1 januari)

Ronde 1h
Aantal Platen Start: 750
Aantal Platen Einde: 250
Aantal Ladders: 75
Laddergrootte: 10
Ladders Per Dag: 3
Platen Die Doorgaan: nummers 1 t/m 3 van elke ladder + 25 beste nummers 4
Speeldagen: 25
Stemsleutel: 7-5-4-3-1
Ronde Klaar: 20 april 2018

Totaal aantal speeldagen: 109
Er zijn 2000 platen over die onze top 2000 vormen.

Vanaf hier pakken we het nieuwe systeem op:

Ronde 2:
We maken 100 ladders van 20 nummers obv gewogen loting van Ronde 1.
Iedereen maakt een top 7 met puntenverdeling 15-12-8-6-4-3-2 (totaal 50) of een top 8 met puntenverdeling 25-20-15-12-10-8-6-4 (totaal 100) en plaatst die in het topic (idem aan Greatest Hits topic).
De top 7 van elke ladder gaat rechtstreeks door = 700 nummers.
Aantal speeldagen: 100
Totaal aantal speeldagen: 209

Herkansing Ronde 2:
De nummers 8 t/m 11 uit elke ladder gaan herkansen, dat zijn 4 nummers per ladder = 400 nummers.
We maken 20 ladders van 20 nummers.
Iedereen maakt een top 7 met puntenverdeling 15-12-8-6-4-3-2 (totaal 50) of een top 8 met puntenverdeling 25-20-15-12-10-8-6-4 (totaal 100) en plaatst die in het topic.
De top 5 van elke ladder gaat door = 5 x 20 = 100 nummers.
Aantal speeldagen: 20
Totaal aantal speeldagen: 229

Er zijn nu 700 + 100 = 800 nummers over. De afvallers worden obv stempercentages verdeeld (incl. percentage ronde 1) verdeeld over de plaatsen 801 t/m 2000.

Ronde 3:

We maken 32 ladders van 25 nummers obv gewogen loting van Ronde 1 en Ronde 2.
Iedereen maakt een top 8 met puntenverdeling 25-20-15-12-10-8-6-4 (totaal 100) en plaatst die in het topic.
De top 8 van elke ladder gaat rechtstreeks door = 256 nummers.
Aantal speeldagen: 32
Totaal aantal speeldagen: 261

Herkansing Ronde 3:
De nummers 9 t/m 13 uit elke ladder gaan herkansen, dat zijn 5 nummers per ladder = 160 nummers.
We maken 8 ladders van 20 nummers.
Iedereen maakt een top 7 met puntenverdeling 15-12-8-6-4-3-2 (totaal 50) of een top 8 met puntenverdeling 25-20-15-12-10-8-6-4 (totaal 100) en plaatst die in het topic.
De top 3 van elke ladder gaat door = 3 x 8 = 24 nummers.
Aantal speeldagen: 8
Totaal aantal speeldagen: 269

Er zijn nu 256 + 24 = 280 nummers over. De afvallers worden obv stempercentages verdeeld (incl. percentage ronde 1 en 2) verdeeld over de plaatsen 281 t/m 800.

Ronde 4:

We maken 14 ladders van 20 nummers obv gewogen loting van Ronde 1 tm Ronde 3.
De top 5 van elke ladder gaat rechtstreeks door = 70 nummers.
Aantal speeldagen: 14
Totaal aantal speeldagen: 283

Herkansing Ronde 4:
De nummers 6 t/m 10 uit elke ladder gaan herkansen, dat zijn 5 nummers per ladder = 70 nummers.
We maken 5 ladders van 14 nummers.
Iedereen maakt een top 4 met puntenverdeling 12 - 9 - 6 - 3 (totaal 30) of andere puntentelling en plaatst die in het topic.
De top 2 van elke ladder gaat door = 5 x 2 = 10 nummers.
Aantal speeldagen: 5
Totaal aantal speeldagen: 288

Er zijn nu 70 + 10 = 80 nummers over. De afvallers worden obv stempercentages verdeeld (incl. percentage ronde 1 tm 3) verdeeld over de plaatsen 81 t/m 280.

Ronde 5:

We maken 4 ladders van 20 nummers obv gewogen loting van Ronde 1 tm Ronde 4.
De top 4 van elke ladder gaat rechtstreeks door naar de finale = 16 nummers.
Aantal speeldagen: 4
Totaal aantal speeldagen: 292

Herkansing Ronde 5:

Alle 64 overgebleven nummers gaan herkansen.
We maken 4 ladders van 16 nummers.
Iedereen maakt een top 4 met puntenverdeling 12 - 9 - 6 - 3 (totaal 30) of andere puntentelling en plaatst die in het topic.
De top 4 van elke ladder gaat door naar de finale = 4 x 4 = 16 nummers.
Aantal speeldagen: 4
Totaal aantal speeldagen: 296

De afvallers worden obv stempercentages verdeeld (incl. percentage ronde 1 tm 4) verdeeld over de plaatsen 33 t/m 80.

We spelen de finale met 16 + 16 = 32 nummers.

Volgens mij zelfs een dag of 10 a 15 minder nodig.

Ziet er goed uit

Dus als ik het goed begrijp, ongeveer het systeem waarmee er gestemd wordt in de Song van het Jaar-topics? Lijkt me zeker het overwegen waard.

Ja, kans op wat opschudding van de lijst wordt zo wel groter. Ook fijn dat nu duidelijk is wie er herkansen (op basis van positie) en wie niet.

Nou dan ga ik vroeg stemmen hoor, keb geen zin om alles te tellen

Lijkt mij een mooie opzet. Ik ben blij met het behouden van Ronde 1. Het lijkt mij dat nieuwe nominaties zo meer kans krijgen en niet ondergesneeuwd raken in een ladder van 20 nummers, waarbij een ieder toch al snel een favoriet of vijf of meer zal hebben zitten.

Jaaa, dit klinkt heel leuk! Ben benieuwd wat voor veranderingen dit in de lijst gaat brengen.

Het enige wat ik me afvraag is of er nou echt mensen zullen zijn die een top-7 zullen inleveren: ervanuit gaande dat iedereen zijn favorieten wil laten doorgaan, lijkt het me logischer om dan ook nog even een nummer 8 erbij te gooien zodat je nummer 1 meteen 10 punten meer krijgt. Op zich geen probleem dat je ook de optie hebt om 7 nummers in te dienen, maar het lijkt me dus niet een veelgebruikte optie - wat denken jullie?

El Ninjo schreef:

Herkansing Ronde 5:
(...)
Iedereen maakt een top 4 met puntenverdeling 12 - 9 - 6 - 3 (totaal 30) of andere puntentelling
En hiermee bedoelen jullie neem ik aan niet dat mensen zelf hun puntentelling mogen bedenken toch? (als in: 26 - 1 - 1 -1) Want dan lijkt het me dat tactisch stemmen wel heel erg aangemoedigd wordt hiermee.

hoi123 schreef:

Iedereen maakt een top 4 met puntenverdeling 12 - 9 - 6 - 3 (totaal 30) of andere puntentelling En hiermee bedoelen jullie neem ik aan niet dat mensen zelf hun puntentelling mogen bedenken toch? (als in: 26 - 1 - 1 -1) Want dan lijkt het me dat tactisch stemmen wel heel erg aangemoedigd wordt hiermee.

Nee, ik bedoel dat wij hier overeenstemming moeten vinden over hoe groot het toplijstje moet zijn.
Dus vooraf overeenstemming vinden hoe groot je toplijstje voor een ladder van 14 nummers is, voor een ladder van 16 nummers, voor een ladder van 20 nummers en voor een ladder van 25 nummers.
En dat geldt dan voor iedere user.

Idem voor de puntentelling, die moeten we dan ook voor elk toplijstje vaststellen.
Een toplijstje van 4 heeft puntentelling ABC
Een toplijstje van 5 heeft puntentelling DEF
etc.
En dat geldt dan ook weer voor iedere user.

Casartelli (moderator)
El Ninjo schreef:
Alternatief voorstel volgend jaar:
Als jullie er geen been in zien de dagelijkse optelling te verzorgen, heeft het voorstel mijn zegen.

Casartelli schreef:
Als jullie er geen been in zien de dagelijkse optelling te verzorgen, heeft het voorstel mijn zegen.

We zijn samen met Teunnis aan het kijken naar een mogelijkheid die lijstjes automatisch te uploaden. Daar lijkt een oplossing voor te zijn....en we hebben in deze opzet ook nog 4 maanden langer de tijd om dit uit te werken

El Ninjo schreef:
D.w.z. we starten het jaar gewoon zoals we het vorige jaar deden. Dus met evenveel nominaties, evenveel ladders, alle afvallers krijgen een 2e kans etc.

Vorig jaar werd het aantal nummers van oververtegenwoordigde artiesten afgeroomd, waardoor niet alle 2000 nummers van het vorige jaar automatisch geplaatst waren. Gebeurt dat dit jaar ook weer of wordt dat experiment als mislukt beschouwd?
Verder vind ik het een prima opzet.

Het wederom afromen van het aantal nummers per artiest is voor mij bespreekbaar.
Of we spreken af dat elk jaar te doen, om de 2 of 3 jaar of pas op het moment dat we denken dat het weer eens nodig is om de lijst op te schudden. Wat mij betreft allemaal bespreekbaar.

Casartelli (moderator)
Voor mij hoeft dat afromen niet zo nodig. Het staat iedereen vrij om niet de 26e Radiohead te nomineren of om, als hij bij het punten uitdelen moet kiezen tussen een voor hem gelijkwaardige 26e Radiohead en een 1e Incredible String Band laatstgenoemde even voor te trekken. Als er met dat al alsnog 26 Radioheadnummers in de lijst eindigen, dan moet dat kennelijk zo zijn.

Roam if you want to

Ziet er prima uit.

Voor mijn gevoel is de puntentelling van de top 8 iets beter, omdat het meer onderscheid maakt tussen wel of niet genoemd worden.

Casartelli (moderator)
Als je uit een Top 25 een Top 8 maakt, ligt het wel meer voor de hand om je bij een Top 20 tot een Top 7 te beperken.

16-12-9-6-4-2-1 is een wat vloeiender afbouw die ook tot 50 optelt.

Casartelli schreef:
(quote)

De nieuwe opzet ziet er zeer interessant uit grote baas! Ik wil hier ook wel mee instemmen, lijken me frisse veranderingen waarmee we weer een tijdje vooruit kunnen. Krijg bij het nieuwe systeem van puntentellen wel een beetje een Nations League-gevoel, in die zin dat de opzet nog niet volledig begrijp. Maar dat zal ongetwijfeld wel loslopen als we eenmaal van start zijn gegaan in 2019

El Ninjo schreef:
(quote)

We zijn samen met Teunnis aan het kijken naar een mogelijkheid die lijstjes automatisch te uploaden. Daar lijkt een oplossing voor te zijn....en we hebben in deze opzet ook nog 4 maanden langer de tijd om dit uit te werken

Perfect! Als het in Song van het Jaar al lukt kan Teun dit vast ook uitbouwen naar een iets grotere ladder. En kaj_666 heeft ook vast mogelijkheden om de invultool geschikt te maken voor grotere ladders.

cosmic kid (moderator)
Leuk om alle positieve reacties te lezen. We moeten inderdaad nog wat punten op de i zetten en dan hoop ik dat we een systeem hebben waarmee we weer een aantal jaar vooruit kunnen.

Mijn persoonlijke mening is om volgend jaar niet af te romen. Zo krijgen de nieuw genomineerde nummers de kans om zich een jaar extra te bewijzen i.p.v. waarschijnlijk weer afgevoerd te worden. Elke twee jaar afromen lijkt me een prima optie.

Overigens leggen we, wat mij betreft, volgend jaar helemaal geen nominatieregels op behalve twee:
- Geen dubbele artiesten in je lijstje
- Geen dubbele uitvoeringen van nummers in de lijst, een regel die al heel lang bestaat en nooit ter discussie heeft gestaan

Geinig idee!

Hoewel ik wel vermoed dat juist in de laatste fase de usual suspects weer boven komen drijven (want veel restpunten enz.) maar dat is dan maar niet anders. En misschien valt het mee. Een jaartje geen A Forst, Heroes enz. zou toch bijzonder verfrissend zijn.

In ieder geval leuk om de boel eens op te schudden. Ik deel aERodynamIC zijn gevoel van verzadiging wel dus een nieuwe opzet is zeker welkom.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:53 uur

geplaatst: vandaag om 11:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.