MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder [Discussietopic]

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Edgar18 schreef:
Hoewel ik wel vermoed dat juist in de laatste fase de usual suspects weer boven komen drijven (want veel restpunten enz.) maar dat is dan maar niet anders. En misschien valt het mee. Een jaartje geen A Forst, Heroes enz. zou toch bijzonder verfrissend zijn.
Als de restpunten nu de 'boosdoener' zouden zijn, zou je de usual suspects helemaal niet meer terugzien, want het is immers een veel geprononceerder puntentelling. Ik vermoed echter dat die beginaanname niet klopt en dat er gewoon echt vrij veel deelnemers nummers als A Forest, Heroes, There Is a Light etc. echt heel goed vinden.

Casartelli schreef:
en dat er gewoon echt vrij veel deelnemers nummers als A Forest, Heroes, There Is a Light etc. echt heel goed vinden.
Kan dat? Mijn empathisch vermogen laat me weer eens in de steek vrees ik .

El Ninjo schreef:
(quote)

Nee, ik bedoel dat wij hier overeenstemming moeten vinden over hoe groot het toplijstje moet zijn.
Dus vooraf overeenstemming vinden hoe groot je toplijstje voor een ladder van 14 nummers is, voor een ladder van 16 nummers, voor een ladder van 20 nummers en voor een ladder van 25 nummers.
En dat geldt dan voor iedere user.

Idem voor de puntentelling, die moeten we dan ook voor elk toplijstje vaststellen.
Een toplijstje van 4 heeft puntentelling ABC
Een toplijstje van 5 heeft puntentelling DEF
etc.
En dat geldt dan ook weer voor iedere user.
Nu de finale bekend is en de komende drie weken toch niet zoveel op het programma gaat, is het een idee om ons alvast de komende tijd even hierop te richten?

Heb jij een makkelijk overzicht met daarin jullie voorstellen voor:
- De grootte van de ladder
- Hoeveel nummers er doorgaan in de ladder
- De grootte van de ingestuurde lijstjes
- De puntenverdeling

Uiteraard kan ik het me ook voorstellen als je nu juist een laddervakantie ingepland had.

Simon77 schreef:
Lijkt mij gemiddeld toch wel een achteruitgang, maar was ook te verwachten door de 'veegactie'. Maar goed alles voor meer diversiteit, jeeh

De stemprocedure waarbij iedereen elke ronde/jaargang opnieuw mag stemmen werkt eenvormigheid in de hand. De ongedefinieerde meerderheid van pak 'm beet 55% wint het altijd van de net zo ongedefinieerde minderheid van 45%. Die minderheid vindt het dan steeds minder leuk om nog mee te doen, wat de eenvormigheid weer vergroot. Daarom blijf ik een groot voorstander van het afromen van te veel genoemde artiesten en het afschaffen van herkansingsrondes.

Eerst maar eens naar de laatste Top 2000 kijken. Ja, natuurlijk doen de nummers 1000 tot 2000 ertoe. Je hoort ze in de auto als je naar huis rijdt op je laatste werkdag van het jaar of in de keuken als je oliebollen bakt. Eigenlijk zijn die onderste duizend veel leuker, want verrassender. Maar het beeld dat we allemaal hebben van de Top 2000 is gebaseerd op de bovenkant van de lijst, door de bovenste 100. En dan het meest door de liedjes die daar jaar in jaar uit in staan. Laten we deze liedjes de elite van de Top 2000 noemen.

Om hoeveel liedjes hebben we het dan? Hou je vast: maar liefst 28 liedjes stonden in alle edities, nog eens 32 stonden minimaal de helft van de keren (soms zelfs bijna alle edities) in de top 100. 60 liedjes die de dienst uitmaken. Van ‘Child in Time’ en ‘Bohemian Rhapsody’ tot ‘Stil in mij’ en ‘Dancing Queen’. De elite laat zich aanvullen met een vijftiental nummers die de afgelopen vijf jaar onafgebroken in de top 100 stonden. In dat lijstje vinden we onder meer nieuwe klassiekers van Coldplay, Adele, Racoon en Snow Patrol. In totaal hebben we dan een poule van 75 liedjes - driekwart van de top 100 - die niet weg te denken is uit de lijst der lijsten.

Hoe op slot zit de Top 2000 nu eigenlijk? - artikelen - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

Zou wel interessant zijn om een vergelijkbare analyse ook eens uit te voeren voor de MuMeLadder. Welke nummers behoren tot de échte LadderElitie? Iemand die zich daartoe geroepen voelt?

Zijn er denk ik wel minder dan in de top 2000, maar toch ook wel 40-50 schat ik.

Casartelli (moderator)
Het is natuurlijk niet netjes om op de zaken vooruit te lopen voordat gedegen onderzoek verricht is... maar als die 40-50 ongeveer klopt, vermoed ik ook dat het niet zozeer minder is dan die (met wat harken) 75 omdat MusicMeter zo'n inherent avontuurlijker community is dan de Nederlandse bevolking, maar meer omdat de samenstelling van het ladderpubliek harder veranderd is.

Wat Casartelli zegt. Onze Ladder is vooral zo dynamisch vanwege het feit dat enkele stemmers meer of minder (t.o.v. het afgelopen jaar) al voor een hoop opschudding kunnen zorgen. Vervang 3 rockisten/wavers/OLM'ers door 3 liefhebbers van hiphop, soul. electronic of folk en je zult zien dat een deel van de unieke nominaties die dit jaar zijn afgevallen weer gemakkelijk terug kunnen keren of in de lijst. Of het verlies van afgelopen jaar weer ruimschoots kunnen goedmaken.

Nou, zo dynamisch vind ik het niet hoor.
De finale is toch jaar in jaar uit ongeveer hetzelfde rijtje.
Ik dacht dat we het er juist over eens waren dat er een gebrek aan nieuwe (jonge) aanwas is onder de gebruikers.

Meer dynamisch op de plaatsen 100-2000. De elite hier laat zich wat dat betreft ook niet zo snel aan de kant zetten. Verder zijn er helaas redelijk wat users met een progressieve smaak in de loop der jaren afgehaakt. Terwijl de voorkeuren van de vaste garde nauwelijks meer veranderen.

Ja dat zou kunnen, maar dat geldt waarschijnlijk ook wel voor de top 2000, al dan niet bewust in de hand gewerkt.
Het gaat hier om de top 100.

Casartelli schreef:
Het is natuurlijk niet netjes om op de zaken vooruit te lopen voordat gedegen onderzoek verricht is... maar als die 40-50 ongeveer klopt, vermoed ik ook dat het niet zozeer minder is dan die (met wat harken) 75 omdat MusicMeter zo'n inherent avontuurlijker community is dan de Nederlandse bevolking, maar meer omdat de samenstelling van het ladderpubliek harder veranderd is.
Ik zou eerder opperen dat onze manier van samenstellen anders is en je daarmee veel makkelijker dynamiek in de lijst krijgt.

Wat dat betreft zou het eerlijker zijn om voor het ladderjaar begint iedereen 35 nummers te laten kiezen uit de 'keuzelijst' (Ladder van vorig jaar + nieuwe nominaties). Hoewel de kans dat daar een top 100 met enige statistische waarde uit komt wel erg klein is.

Verder heb ik elders op het forum al mijn mening geventileerd over die analyse, maar op zich is het best aardig om eens de lijsten naast elkaar te leggen.

Ik kan uit ervaring overigens al verklappen dat het aantal nummers dat ieder jaar de top 100 gehaald heeft vrij gering is. Uit mijn hoofd: Enjoy the Silence, Wuthering Heights, Street Spirit, Heroes, Teardrop, There is a Light, How Soon is Now, Debaser, (edit: en Venus in Furs, Love Will Tear Us Apart).

edit: ik zie dat Debaser al een keer de top 100 miste. Wel heel veel nummers die slechts één of twee jaar buiten de top 100-boot vielen. Zal binnenkort eens wat systematischer analyseren.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
Wat dat betreft zou het eerlijker zijn om voor het ladderjaar begint iedereen 35 nummers te laten kiezen uit de 'keuzelijst' (Ladder van vorig jaar + nieuwe nominaties). Hoewel de kans dat daar een top 100 met enige statistische waarde uit komt wel erg klein is.
Misschien lijkt het wel wat hierop

wát een Top 32 trouwens! Dat bedoel ik nou als ik de MML-finale "B-garnituur" noem

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Ik kan uit ervaring overigens al verklappen dat het aantal nummers dat ieder jaar de top 100 gehaald heeft vrij gering is. Uit mijn hoofd: Enjoy the Silence, Wuthering Heights, Street Spirit, Heroes, Teardrop, There is a Light, How Soon is Now, Debaser, (edit: en Venus in Furs, Love Will Tear Us Apart).

11 jaar:

Altijd Finale:

Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
Kate Bush - Wuthering Heights

Altijd Top 32 maar geen finale in de 1e editie toen die uit de top 16 bestond:

The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out

Niet altijd Finale:

David Bowie - "Heroes"
Depeche Mode - Enjoy The Silence
The Smiths - How Soon Is Now?
New Order - Blue Monday
The Velvet Underground - Venus In Furs
Joy Division - Love Will Tear Us Apart
David Bowie - Space Oddity
Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
Pixies - Where Is My Mind?
The Smiths - Bigmouth Strikes Again

The National - Bloodbuzz Ohio 7 jaar
The War On Drugs - Red Eyes 4 jaar
Tame Impala - Let It Happen 3 jaar
David Bowie - Lazarus 2 jaar

edit: ik heb de laagste noteringen tussen haakjes even weggehaald aangezien de Top 100 nog niet bekend is gemaakt.

A Forest niet? Pearl Jam, Beatles, Stones, Led Zep, AF, U2, PA?

Nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee en... nee.

Maar de volgende platen stonden er alleen het eerste (ietwat vreemde) jaar buiten: A Forest, Rebellion, Life on mars, Paranoid Android, Black, Drive, Mercy Seat.

A Day in the Life: eerste drie jaar erbuiten
Gimme Shelter: in 2009 erbuiten (op 513)
Stairway to Heaven: eerste jaar erbuiten en twee jaar terug (104)

Dat zijn toch ook al een kleine 30 platen, die - met uitzondering van het afwijkende eerste jaar - eigenlijk altijd in de top 100 hebben gestaan. Voeg daarbij een aantal nummers dat er wat langer over heeft gedaan om een vaste waarde te worden, maar inmiddels eigenlijk ook niet meer uit de top 100 zijn weg te denken: Sinnerman, Lioness, Silent Shout, Uncertain Smile etc. Daarmee kun je concluderen dat onze top bijna net zo vastgeroest zit als die van de top 2000.

Klopt. Zonde wel.

Casartelli (moderator)
Titmeister schreef:
Dat zijn toch ook al een kleine 30 platen, die - met uitzondering van het afwijkende eerste jaar - eigenlijk altijd in de top 100 hebben gestaan.
Precies 20:

Arcade Fire - Rebellion (Lies)
David Bowie - "Heroes"
David Bowie - Life On Mars?
David Bowie - Space Oddity
Depeche Mode - Enjoy The Silence
Echo & The Bunnymen - The Killing Moon
Joy Division - Love Will Tear Us Apart
Kate Bush - Wuthering Heights
New Order - Blue Monday
Nick Cave And The Bad Seeds - The Mercy Seat
Pearl Jam - Black
Pixies - Where Is My Mind?
R.E.M. - Drive
Radiohead - Paranoid Android
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
The Cure - A Forest
The Smiths - Bigmouth Strikes Again
The Smiths - How Soon Is Now?
The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
The Velvet Underground - Venus In Furs

chevy93 schreef:

Nu de finale bekend is en de komende drie weken toch niet zoveel op het programma gaat, is het een idee om ons alvast de komende tijd even hierop te richten?

Heb jij een makkelijk overzicht met daarin jullie voorstellen voor:
- De grootte van de ladder
- Hoeveel nummers er doorgaan in de ladder
- De grootte van de ingestuurde lijstjes
- De puntenverdeling

Als het kan graag nog wat meer feedback op bovenstaand iniatief van Chevy, maar dan alleen op de laatste 2 punten. De grootte vd ladders en het aantal nummers wat doorgaan wil ik graag zo houden als voorgesteld want het is nu helemaal doorgerekend en volgens mij met een aanvaardbare luisterdruk per dag.

Blijft over de vraag hoe groot de toplijstjes per ladder worden en met welke puntenverdeling.

Mijn voorstel was voor een ladder van 20:

Toplijstje van 7
Pt: 15-12-8-6-4-3-2 = 50 totaal

Of

Toplijstje van 8
Pt: 25-20-15-12-10-8-6-4 = 100 totaal

Maar andere voorstellen zijn welkom.

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Als je uit een Top 25 een Top 8 maakt, ligt het wel meer voor de hand om je bij een Top 20 tot een Top 7 te beperken.

16-12-9-6-4-2-1 is een wat vloeiender afbouw die ook tot 50 optelt.

Van bovenstaande twee opties heeft het toplijstje van acht mijn voorkeur. Voornamelijk omdat ik het uitdrukken van verschil in punten daar beter verdeeld vind. Eigenlijk zou ik liever zeven nummers punten geven. Al gedacht aan een verdeling: 17 - 13 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2 of iets in die geest.

Casartelli schreef:
Als je uit een Top 25 een Top 8 maakt, ligt het wel meer voor de hand om je bij een Top 20 tot een Top 7 te beperken.

16-12-9-6-4-2-1 is een wat vloeiender afbouw die ook tot 50 optelt.

We kunnen ook een top 10 maken uit een top 25 natuurlijk....ik ben het wel eens dat er verschil in moet zitten. De meeste rondes bestaan straks uit ladders van 20 nummers, ik denk dat we daar even de standaard voor moeten zetten en dan kunnen we de rest daar wel op afstemmen.

Wat betreft je puntentelling...die is wellicht wat vloeiender qua afbouw...maar het bezwaar is wellicht dat het verschil tussen het nummer dat dan 7e wordt (of 8e of 9e bij een ander aantal) slechts 1 punt krijgt en er weinig onderscheidt is met de nummers die geen punten krijgen, dus ook niet met je nummer 20 van de ladder. Ik vind het zelf wel logischer om daar iets meer verschil voor aan te houden, in ieder geval minimaal 2 punten.

Edgar18 schreef:
Van bovenstaande twee opties heeft het toplijstje van acht mijn voorkeur. Voornamelijk omdat ik het uitdrukken van verschil in punten daar beter verdeeld vind. Eigenlijk zou ik liever zeven nummers punten geven. Al gedacht aan een verdeling: 17 - 13 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2 of iets in die geest.

Eh...wellicht begrijp ik je niet helemaal .... het lijstje van 8 heeft je voorkeur maar je zou liever 7 nummers punten geven?

Voorgestelde puntenverdeling voor lijstje van 7 vind ik er ook prima uitzien.

Casartelli (moderator)
El Ninjo schreef:
We kunnen ook een top 10 maken uit een top 25 natuurlijk....ik ben het wel eens dat er verschil in moet zitten. De meeste rondes bestaan straks uit ladders van 20 nummers, ik denk dat we daar even de standaard voor moeten zetten en dan kunnen we de rest daar wel op afstemmen.
Top 10 uit 25 en Top 8 uit 20 liggen misschien wel meer voor de hand, dan zit je bij beide op punten voor 40% van de nummers. Ik ben er wel voor om niet te veel nummers punten te geven (zodat aan de scores ook daadwerkelijk hoge waarderingen van individuele gebruikers ten grondslag liggen), maar met lager dan 40% schiet het zijn doel misschien een beetje voorbij.
El Ninjo schreef:
Wat betreft je puntentelling...die is wellicht wat vloeiender qua afbouw...maar het bezwaar is wellicht dat het verschil tussen het nummer dat dan 7e wordt (of 8e of 9e bij een ander aantal) slechts 1 punt krijgt en er weinig onderscheidt is met de nummers die geen punten krijgen, dus ook niet met je nummer 20 van de ladder. Ik vind het zelf wel logischer om daar iets meer verschil voor aan te houden, in ieder geval minimaal 2 punten.
Ja, daar zit ook wel wat in. Al gaat het uiteindelijk meer om de verhouding tussen de laagste en de hoogste score (en dan is 1/16 inderdaad vrij kras) dan om de absolute waarde 1.

How about...
12-10-8-6-5-4-3-2 (totaal 50) voor ladders van 20
en
22-18-15-12-10-8-6-4-3-2 (totaal 100) voor ladders van 25
?

El Ninjo schreef:
Eh...wellicht begrijp ik je niet helemaal .... het lijstje van 8 heeft je voorkeur maar je zou liever 7 nummers punten geven?
Ik zou inderdaad het liefst niet teveel nummers punten willen geven. Zeven van de twintig vind ik meer dan genoeg. Maar de puntenverdeling bij zeven liedjes die jij hierboven voorstelde (15-12-8-6-4-3-2) vind ik niet zo sterk. De puntenverdeling bij acht nummers (25-20-15-12-10-8-6-4) vind ik wel geschikt dus vandaar mijn opmerking.

Mijn voorkeur heeft dus zeven liedjes maar met een andere puntenverdeling.

Ik vind ook dat het verschil tussen 'niet genoemd' en 'wel genoemd' (punten voor de nummer 7/8) wat groter mag, bv:
30-[-7]-23-[-6]-17-[etc.]-12-8-5-3 (98 in totaal)
27-[-6]-21-[-6]-16-[etc.]-9-7-6 (98 in totaal)

Wat dat betreft komt een top 8 beter uit qua totaal (maar waarom moet je per se een rond getal hebben?):
35-28-22-17-13-10-8-7 (140 in totaal)
32,5-25,5-19,5-14,5-10,5-7,5-5,5-4,5 (120 in totaal)
30-23-17-12-8-5-3-2 (100 in totaal)

Casartelli (moderator)
Ik dacht cijfermatig redelijk onderlegd te zijn, maar de nuances waar de discussie zich nu (kennelijk) op toespitst, ontgaan mij werkelijk volledig.

Wat mij betreft twee punten:

1. Het verschil tussen wel/niet genoemd worden. Zoals al eerder gememoreerd is een verdeling als 16-12-9-6-4-2-1 wat mij betreft onwenselijk, omdat 1 nummer 1-positie voor mij niet gelijkstaat aan 16 nummer 7-posities.

2. Ik zou opteren voor een non-lineaire afbouw binnen de puntenverdeling. Het verschil tussen nummer 1 en 2 zou ik veel duidelijker uitdrukken dan het verschil tussen 6 en 7.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
1. Het verschil tussen wel/niet genoemd worden. Zoals al eerder gememoreerd is een verdeling als 16-12-9-6-4-2-1 wat mij betreft onwenselijk, omdat 1 nummer 1-positie voor mij niet gelijkstaat aan 16 nummer 7-posities.
Ja, dat punt noemde El Ninjo inderdaad al. Vandaar dat ik daarna een ander voorstel deed (waarin overigens 1 nummer 1-positie gelijkstaat aan 6 nummer 8-posities respectievelijk 11 nummer 10-posities). Andere opties zijn ook mogelijk maar als je een te grote ratio tussen de nummer 1 en het laagste gewaardeerde nummer oplost met een groter gat tussen het laagste gewaardeerde nummer en het hoogste niet-gewaardeerde nummer, introduceer je mijns inziens een ander vreemd gat in de puntentelling.
chevy93 schreef:
2. Ik zou opteren voor een non-lineaire afbouw binnen de puntenverdeling. Het verschil tussen nummer 1 en 2 zou ik veel duidelijker uitdrukken dan het verschil tussen 6 en 7.
Idem hier. Maar, nogmaals, ik zou het raar vinden om als gevolg daarvan een groot gat tussen 7 en 8 (in het geval van 7 nummers punten) te introduceren.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:13 uur

geplaatst: vandaag om 08:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.