MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder [Discussietopic]

zoeken in:
chevy93 schreef:
De situatie die dan onvermijdelijk gaat ontstaan is dat je continu dezelfde kansloze nummers semi-automatisch gaat toevoegen, omdat je dezelfde bronnen blijft aanboren, waarbij die nummers steevast hoog scoren in die bronnen.

Dat zou kunnen, maar als dat vaak gebeurt, is dat misschien ook een teken dat die bronnen niet zo geschikt zijn om nominaties af te leveren en dus beter kunnen worden vervangen door andere bronnen (of meer usernominaties). Tussenoplossing zou ook kunnen zijn om een minimum te stellen aan het aantal jaren geleden dat een via deze weg instromend nummer voor het laatst is genomineerd.

chevy93 schreef:
Dit staat toch wel haaks op wat je eerder zei, namelijk:
(quote)
Vandaar destijds ook mijn vraag wat men verstaat onder representativiteit en kunstgrepen.

(Ik pik nu jou eruit, maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat er veel van dit soort reacties komen)

Touché

Onder kunstgrepen versta ik vooral het achteraf afromen van de lijst, of de voorronden per artiest zoals deze in het verleden werden gespeeld. Kleine beperkingen aan de poort, zoals geen dubbele artiesten per usernominatielijstje en de "max 1 grote artiest regel", dienen m.i. vooral om al te extreme gekkigheid te voorkomen, zoals bijv 3 users die samen in één keer 15x Radiohead nomineren. Ik vind het dus ook geen probleem om die max 1 regel te schrappen, als eerstgenoemde regel wel intact blijft.

chevy93 schreef:
De situatie die dan onvermijdelijk gaat ontstaan is dat je continu dezelfde kansloze nummers semi-automatisch gaat toevoegen, omdat je dezelfde bronnen blijft aanboren, waarbij die nummers steevast hoog scoren in die bronnen.
Als je de hoogste nominatie uit De Witte Trui, Zwarte Lijst/ That's Soul of Nederlandstalige Ladder pakt die nog niet in de lijst staat (ongeacht of het nummer eerder is genomineerd) dan ben ik bijna zeker dat ie de lijst haalt. Of op zijn minst een goede kans maakt. Dat zijn wat mij betreft zeker geen kansloze nominatiebronnen. Ook de Song van het Jaar mag van mij best automatisch instromen, die haalt het ook wel. Op de progladder en anderstalige ladder heb ik minder zicht, omdat ik daar nooit meespeel.

En wat mij betreft zijn dat ook gelijk de enige vijf/zes/zeven/acht automatische nominaties.

Mexicanobakker schreef:
(quote)

Wat je zou kunnen doen is de top x van vorig jaar automatische plaatsing geven. Dan kun je extra nummers toevoegen zonder dat het directe extra luisterdruk geeft (hoogstens indirect omdat ik nummers die ik al door en door ken bijvoorbeeld oversla, en ik denk dat ik niet de enige ben - en bij die top 500 zitten natuurlijk bijna alleen maar nummers die ik goed ken)
Dat is een idee. Je hebt daardoor meer ruimte per ladder in ronde 1 voor nieuwe nominaties maar het tegenargument geef je zelf al: waarschijnlijk levert dit juist meer luisterdruk op omdat je minder (reeds bekende) nummers kunt overslaan of amper hoeft te luisteren. Bij een vrijstelling van de top 500 zijn dat dus gemiddeld 4 nummers per ladder in ronde 1 (met 125 ladders). Bij een top 250 vrijstelling is dat dan 2 nummers per ladder.

De huidige opzet vind ik overigens al prima maar het voordien uitzoeken van nominaties en kijken of het lukt een nummer in de lijst te krijgen is wel "part of the fun".

Met de optie om slechts één nummer extra in de ladders van ronde 1 toe te voegen (ladders van 21 dus), creëer je 125 extra nominatieplekken; dit jaar zijn er redelijk wat plekken ingevuld door de organisatie dus totaal waren er dan grofweg 150 nominatieplekken te verdelen voor ca. 90 nominerende deelnemers. Dat is net geen twee nominaties extra per deelnemer. Bij twee extra nummers in Ronde 1 ladders kom je op drie extra nominaties.

M.b.t. nomineren kunnen we na al die jaren idd wel zonder het zogenaamde klassieker lijstje van de organisatie, ik vind het zelf wel leuk dat het hoogst genoteerde nummer dat nog niet in de ladder staat uit andere vergelijkbare topics als De Witte Trui, Progladder, Soulladder, Zwarte Lijst, Alternatieve 152 etc als 1 extra lijstje worden toegevoegd.
Daarnaast ben ik zelf ook wel een voorstander van de ingevoerde regel om van de hofleveranciers maar 1 artiest mag nomineren (en dan kun je nog discussieren over waar je dan de grens legt om als hofleverancier in aanmerking te komen).
En ik ben sowieso wel van de regel om slechts 1 nummer per artiest te nomineren....er is zoveel keuze uit muziek, waarom moet je dan per se ineens 3 nummers van 1 artiest in je lijstje zetten....zonder iemand te willen beledigen hoor, maar ik vind dat altijd wat als een drammerige fanboy/girl overkomen en gezien de vele keuze die er is ook wat armoedig, alsof er geen goede andere muziek is die nog ontbreekt...maar dat is mijn interpretatie waar jullie het hardgrondig mee oneens mogen zijn

El Ninjo schreef:
maar dat is mijn interpretatie waar jullie het hardgrondig mee oneens mogen zijn

Nou, ik ben het anders volledig mee je eens!

El Ninjo schreef:
M.b.t. nomineren kunnen we na al die jaren idd wel zonder het zogenaamde klassieker lijstje van de organisatie, ik vind het zelf wel leuk dat het hoogst genoteerde nummer dat nog niet in de ladder staat uit andere vergelijkbare topics als De Witte Trui, Progladder, Soulladder, Zwarte Lijst, Alternatieve 152 etc als 1 extra lijstje worden toegevoegd.
Daarnaast ben ik zelf ook wel een voorstander van de ingevoerde regel om van de hofleveranciers maar 1 artiest mag nomineren (en dan kun je nog discussieren over waar je dan de grens legt om als hofleverancier in aanmerking te komen).
En ik ben sowieso wel van de regel om slechts 1 nummer per artiest te nomineren....er is zoveel keuze uit muziek, waarom moet je dan per se ineens 3 nummers van 1 artiest in je lijstje zetten....zonder iemand te willen beledigen hoor, maar ik vind dat altijd wat als een drammerige fanboy/girl overkomen en gezien de vele keuze die er is ook wat armoedig, alsof er geen goede andere muziek is die nog ontbreekt...maar dat is mijn interpretatie waar jullie het hardgrondig mee oneens mogen zijn
Maar ik zie tegelijkertijd het probleem niet. Als iemand dat wil doen, prima toch? Je kunt je wat mij betreft afvragen in hoeverre dat daadwerkelijk als regel opgenomen moet worden.

Ik wil dan ook nogmaals in herinnering roepen dat de overgrote meerderheid hier van mening was dat we een vooral zo representatief mogelijke lijst moeten krijgen. En als er vijf nummers van Radiohead ontbreken om iets dichter bij dat doel te komen, horen die vijf nummers van Radiohead er toch gewoon bij?

yeahyeahyeah schreef:
Kleine beperkingen aan de poort, zoals geen dubbele artiesten per usernominatielijstje en de "max 1 grote artiest regel", dienen m.i. vooral om al te extreme gekkigheid te voorkomen, zoals bijv 3 users die samen in één keer 15x Radiohead nomineren. Ik vind het dus ook geen probleem om die max 1 regel te schrappen, als eerstgenoemde regel wel intact blijft.
Ik vind het persoonlijk geen kleine beperking. Los nog van mijn persoonlijke mening.

Het is een nogal fundamentele ingreep die wat mij betreft haaks staat op wat het gros hier een paar weken geleden nog verkondigde, namelijk dat het vooral zou moeten gaan om wat de beste nummers zijn.

En waarom zou 2 totaal verschillende nummers van Radiohead nomineren anders zijn dan een lijstje insturen vol progressieve rock (in een extreem geval zou je nog iets in kunnen sturen van Genesis, Peter Gabriel, Phil Collins, Steve Hackett en Mike Rutherford)?

Edgar18 schreef:
(quote)
Als je de hoogste nominatie uit De Witte Trui, Zwarte Lijst/ That's Soul of Nederlandstalige Ladder pakt die nog niet in de lijst staat (ongeacht of het nummer eerder is genomineerd) dan ben ik bijna zeker dat ie de lijst haalt. Of op zijn minst een goede kans maakt. Dat zijn wat mij betreft zeker geen kansloze nominatiebronnen. Ook de Song van het Jaar mag van mij best automatisch instromen, die haalt het ook wel. Op de progladder en anderstalige ladder heb ik minder zicht, omdat ik daar nooit meespeel.

En wat mij betreft zijn dat ook gelijk de enige vijf/zes/zeven/acht automatische nominaties.
Een wijs man zei ooit:
Edgar18 schreef:
Als het echt zulke klassiekers zijn worden ze vanzelf genomineerd.

chevy93 schreef:
Maar ik zie tegelijkertijd het probleem niet. Als iemand dat wil doen, prima toch? Je kunt je wat mij betreft afvragen in hoeverre dat daadwerkelijk als regel opgenomen moet worden.

Ik wil dan ook nogmaals in herinnering roepen dat de overgrote meerderheid hier van mening was dat we een vooral zo representatief mogelijke lijst moeten krijgen. En als er vijf nummers van Radiohead ontbreken om iets dichter bij dat doel te komen, horen die vijf nummers van Radiohead er toch gewoon bij?

Tsja...het is wellicht meer een persoonlijke afweging die ik maak dan dat je het als regel moet invoeren....laat ik zo zeggen, ik streef ook naar een zo representatief mogelijke lijst maar dat hoeft niet ten koste van alles, de top 2000 hoeft wat mij betreft niet op mijn persoonlijke top 2000 te gaan lijken...zo ontbreekt voor mij met From Her to Eternity al een aantal jaar het beste Nick Cave nummer maar zolang Cave er met meer dan 10 nummers in staat voel ik niet de behoefte om mijn persoonlijke favoriet per se te gaan nomineren om 'm weer in de lijst terug te krijgen en dat geldt bij mij voor meer van de artiesten die er heel vaak instaan. Er zijn nog zoveel andere topnummers die ontbreken dat ik die zelf liever voorrang geef dan het zoveelste nummer van...

chevy93 schreef:
Dat is leuk voor de nomineerder, en dat spel, maar:
a. Het spel staat volledig los van de MuMe Ladder.

De ladder is bedoeld voor een subgemeenschap van MuMe, namelijk degenen die Forum - Muziek / Muziekgames - MusicMeter.nl bezoeken. De andere spellen staan daar niet los van.

b. Het staat nogal haaks op de eerste discussie, namelijk dat de Ladder representatief zou moeten zijn. Waarom zouden we dan (kansloze?) nominaties uit andere spellen automatisch moeten toevoegen?

Een winnend (of hoog eindiend) nummer van een ander spel heeft blijkbaar al een behoorlijke aanhang in de subgemeenschap. Een mooie bijkomstigheid is dat het een soort van beloning voor het organiseren van het spel en promotie van het spel is.

chevy93 schreef:
(quote)
Ik vind het persoonlijk geen kleine beperking. Los nog van mijn persoonlijke mening.

Het is een nogal fundamentele ingreep die wat mij betreft haaks staat op wat het gros hier een paar weken geleden nog verkondigde, namelijk dat het vooral zou moeten gaan om wat de beste nummers zijn.

En waarom zou 2 totaal verschillende nummers van Radiohead nomineren anders zijn dan een lijstje insturen vol progressieve rock (in een extreem geval zou je nog iets in kunnen sturen van Genesis, Peter Gabriel, Phil Collins, Steve Hackett en Mike Rutherford)?
Voor mij zijn dit eerlijk gezegd slechts details. Op hoofdlijnen heb ik aangegeven wat mijn voorkeuren zijn. Het zijn voorkeuren, dus subjectief, niet altijd 100% consequent en niet in beton gegoten. Ik heb niet zo'n zin om hier nog uitgebreider over te discussiëren, dat laat ik graag over aan users die nog niet aan het woord zijn geweest in deze discussie. Ik vertrouw erop dat er uiteindelijk een goed systeem uitrolt

Poek schreef:
De ladder is bedoeld voor een subgemeenschap van MuMe, namelijk degenen die Forum - Muziek / Muziekgames - MusicMeter.nl bezoeken. De andere spellen staan daar niet los van.
Alleen waarom dan dit spel, en niet een van de 100 andere spellen die in een jaar gespeeld worden?

Poek schreef:
Een mooie bijkomstigheid is dat het een soort van beloning voor het organiseren van het spel en promotie van het spel is.
Alleen dat laatste lijkt me weinig relevant voor de Ladder.

chevy93 schreef:
Ik wil dan ook nogmaals in herinnering roepen dat de overgrote meerderheid hier van mening was dat we een vooral zo representatief mogelijke lijst moeten krijgen.

Is dat zo? Je merkte zelf al op dat mensen zichzelf tegenspreken met 'geen kunstgrepen'.
Zouden mensen echt het belangrijker vinden dat de lijst representatief is dan dat het spel leuk is?

Het ene sluit het andere toch niet uit?
Hoe representatiever hoe leuker wat mij betreft.

Poek schreef:
(quote)

Is dat zo? Je merkte zelf al op dat mensen zichzelf tegenspreken met 'geen kunstgrepen'.
Zouden mensen echt het belangrijker vinden dat de lijst representatief is dan dat het spel leuk is?
Ik was dan ook zeer verbaast dat men in het begin aangaf zo voor representativiteit te zijn. Zeker aangezien ik al voorzag dat men later wel voor allerhande kunstgrepen zou pleiten.

Overigens denk ik zeker dat het belangrijk is dat het spel leuk blijft. Ik heb niet voor niets eerder mijn twijfels erover uitgesproken:
chevy93 schreef:
- Een representatieve lijst is niet per se leukste lijst

Ik ben ook romanticus genoeg om te houden van een leuke lijst. Representativiteit levert een gemiddelde op, dat kan dus ook een saaie lijst opleveren. Het hoeft niet per se te botsen met diversiteit, maar het omgekeerde is ook niet waar: representativiteit kan ook ten koste gaan van diversiteit. Zonder eerdere ingrepen (of kunstgrepen zo u wilt) hadden we waarschijnlijk een minder diverse lijst gehad, en zou het aantal noteringen van o.a. The Beatles, Radiohead en Bowie een stuk hoger liggen dan het nu al ligt. Maakt dat een lijst leuk(er)?

chevy93 schreef:
Alleen waarom dan dit spel, en niet een van de 100 andere spellen die in een jaar gespeeld worden?

Ik weet niet precies wat je bedoelt met je vraag, maar misschien is dit een antwoord:

Alternatieve pop, folk, country, dance, neoklassiek, ambient en electronica zijn over het algemeen matig vertegenwoordigd in de NPO Radio 2 Top 2000, mede omdat deze muziekstijlen weinig airplay krijgen en slechts beperkt voorkomen op de voorkeuzelijst van Radio 2. Dit geldt in mindere mate ook voor (moderne) zwarte muziek, waaronder hiphop, r&b, soul, jazz en funk. In de eerste 12 edities van de Top 2000 was de samenstelling van de nummers in grote meerderheid blank, rockistisch en op leeftijd.

Deze omissies van de Top 2000 waren voor een aantal users van MusicMeter de inspiratie om een eigen alternatieve laddercompetitie op te zetten, genaamd de MuMeLadder.

Alleen dat laatste lijkt me weinig relevant voor de Ladder.

Kun je vinden, maar het blijft een mooie bijkomstigheid.

johan de witt schreef:
Het ene sluit het andere toch niet uit?
Hoe representatiever hoe leuker wat mij betreft.

Wat houdt representatief in volgens jou? Stel bijvoorbeeld een volkomen onbekend nummer dat iedereen geweldig zou vinden na minstens tien keer luisteren, maar bij een eerste beluistering geen punt zal krijgen. Hoort die hoog in de lijst, laag in de lijst, helemaal niet in de lijst?

Poek schreef:
(quote)

Ik weet niet precies wat je bedoelt met je vraag, maar misschien is dit een antwoord:
Er worden het hele jaar door tal van spellen georganiseerd. Waarom zouden we alleen nummers laten instromen van deze vijf bronnen?

Even voor het beeld:
Vanuit de Witte Trui kwam een nummer van The National, dat bovendien niet eens bij de bovenste 100 van de Witte Trui stond.
Vanuit de Soul ladder kwam een nummer van Donny Hathaway, dat kansloos laatste eindigde.
Vanuit de Prog Ladder kwam een nummer van Marillion, hebben we echt meer Marillion-nominaties nodig?
Vanuit de Alternatieve 152 kwam Cats on Trees - Sirens Call. Tja, wie zegt u? Het laat zich vast raden waar die gaat eindigen.

The Scene - Iedereen Is van de Wereld was de enige waardevolle nominatie die uit dat rijtje kwam, wat mij betreft. En dat zegt niets over de waardering van mij voor die nummers.

Ik zou dan ook 'nog niet eerder meegespeeld hebben' weglaten of vervangen door 'de afgelopen drie jaar niet meegespeeld hebben'.

Poek schreef:
(quote)

Wat houdt representatief in volgens jou? Stel bijvoorbeeld een volkomen onbekend nummer dat iedereen geweldig zou vinden na minstens tien keer luisteren, maar bij een eerste beluistering geen punt zal krijgen. Hoort die hoog in de lijst, laag in de lijst, helemaal niet in de lijst?

Die hoort eerst laag in de lijst en zal elk jaar stijgen met een eventuele finale als ultieme bekroning.
Zoals we vorig jaar zagen met Mazzy Star en Miles Davis.

johan de witt schreef:
(quote)

Die hoort eerst laag in de lijst en zal elk jaar stijgen met een eventuele finale als ultieme bekroning.
Zoals we vorig jaar zagen met Mazzy Star en Miles Davis.

Ik heb even de posities van So What opgezocht:

69 682 1179 948 829 1100 8151359 120 4494 384 1409 209 135

Gaat dus enorm heen en weer, een keer van 209 naar 1409 zelfs en dan weer terug naar 384. Lijkt me meer een kwestie van toeval dan representativiteit. Zou je de toevalsfactor zo veel mogelijk willen uitsluiten, zelfs als dat ten koste van het spelplezier gaat?

Die rare sprongen en bizar hoge re-entry’s mogen wat mij betreft inderdaad wel wat minder. Dat komt de geloofwaardigheid van de lijst niet ten goede.

Mijn spelplezier zou omhoog gaan bij het creëren van een zo geloofwaardige lijst als mogelijk is.
Dus een lijst zonder kunstgrepen.

In principe geldt: hoe minder stemmen, hoe meer toeval; hoe meer toeval, hoe minder representativiteit.
En dus ook: hoe meer stemmen, hoe meer representativiteit. Hoe meer stemrondes, hoe meer representativiteit.

Er is een simpele oplossing waardoor het aantal stemrondes (meer dan) verdubbeld kan worden zonder dat het mensen meer tijd per dag kost (waarschijnlijk gemiddeld zelfs minder): een tweejaarlijkse lijst. Of driejaarlijks. Als representativiteit het belangrijkste is, lijkt me dat een logische keuze.

Ik zou het zelf liever bij een jaarlijkse lijst willen houden. Op zich lijkt me dat representatief genoeg als je ziet hoeveel mensen er dagelijks meestemmen. Alleen hebben we geen kunstgrepen van bovenaf nodig, maar dat is gelukkig nu al een stuk minder dan in voorgaande jaren. De deelnemers zijn prima zelf in staat om een zo mooi en representatief mogelijke lijst samen te stellen.

johan de witt schreef:
Ik zou het zelf liever bij een jaarlijkse lijst willen houden..

Waarom?

Vanwege de traditie.
Een jaar is niet voor niks een jaar.

Ik zou dan eerder voorstander zijn van het verkleinen van de lijst naar een Top 1000.

Poek schreef:
In principe geldt: hoe minder stemmen, hoe meer toeval;

De verrassende uitslagen waardoor nummers flink schommelen zijn inderdaad vaak terug te herleiden naar ladders waarop ineens beduidend minder gestemd is...vaak in een weekend of gedurende een feestdag dan wel vakantieperiode.

In ronde 1 vorig jaar was het verschil tussen de ladder waarop het meest gestemd werd en waarop het minst gestemd werd bijv. 25 stemmen (65 stemmen tegenover 90 stemmen), dat is bijna 30% minder stemmen dus dat kan best een impact geven op de uitslag.

johan de witt schreef:
Vanwege de traditie.
Een jaar is niet voor niks een jaar.

Ik zou dan eerder voorstander zijn van het verkleinen van de lijst naar een Top 1000.

Maar dan vind je traditie blijkbaar belangrijker dan representativiteit.

chevy93 schreef:
Ik wil dan ook nogmaals in herinnering roepen dat de overgrote meerderheid hier van mening was dat we een vooral zo representatief mogelijke lijst moeten krijgen.

Ik denk dat niemand representativiteit het belangrijkst vindt.

Ik denk dat de de overgrote meerderheid een zo representatief mogelijke lijst wil, binnen de beperkingen van het spel (2000 nummers, 1 jaar).

Ook meer benodigde tijd per deelnemer is een manier om het toeval te beperken, maar daar zal die overgrote meerderheid vast minder zin in hebben...

Gast
geplaatst: vandaag om 18:42 uur

geplaatst: vandaag om 18:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.