Muziek / Muziekgames / MuMeLadder [Discussietopic]
zoeken in:
0
Onweerwolf
geplaatst: 1 augustus 2015, 21:34 uur
Ik denk dat dance bij mij gewoon niet zo registreert als genre. Ik zie het meer als een activiteit.
0
geplaatst: 1 augustus 2015, 21:37 uur
Dance is momenteel misschien wel het populairste (en lucratiefste) genre wereldwijd. Kijk alleen maar naar het jaarinkomen van mensen als Calvin Harris, Tiesto en David Guetta. Enorm. Er zijn ook echt enorm veel dance-festivals en -feestjes (heel veel technofeestjes ook).
0
Onweerwolf
geplaatst: 1 augustus 2015, 21:40 uur
Techno snap ik wel als genre. Dance komt op mij meer over over als verzamelterm, net als World bijvoorbeeld.
0
geplaatst: 1 augustus 2015, 21:54 uur
Onweerwolf schreef:
Techno snap ik wel als genre. Dance komt op mij meer over over als verzamelterm, net als World bijvoorbeeld.
Techno is dan weer een subgenre van dance.
Als het een andere naam had, die niet toevallig ook duidt op het bewegen op muziek, dan had je dus anders gekeken naar het genre? Dance is vrij breed, ja, maar dat is rock ook. Het is absoluut niet vergelijkbaar met de term world (dat ik eigenlijk niet als genre zie).
0
Onweerwolf
geplaatst: 1 augustus 2015, 22:40 uur
Arrie schreef:
Als het een andere naam had, die niet toevallig ook duidt op het bewegen op muziek, dan had je dus anders gekeken naar het genre? Dance is vrij breed, ja, maar dat is rock ook. Het is absoluut niet vergelijkbaar met de term world (dat ik eigenlijk niet als genre zie).
(quote)
Het is niet zozeer de naam. Ik heb gewoon nog nooit dance als genre gezien. Meer als verzamelnaam voor moderne muziek waar veel op gedanst wordt.
0
geplaatst: 1 augustus 2015, 22:41 uur
Onweerwolf schreef:
De juiste term is dan ook Electronic Dance Music

Of gaat het niet om de naam, maar dat het een verzamelterm is voor meerdere genres? Dat als je specifiek gaat zijn in de genres, dat dan niks gelabeld wordt als dance, maar als progressive house, dub techno of 2-step. Maar goed, dat is met rock net zo. Je hebt hardrock, punk rock, pop rock, classic rock, maar niks is "gewoon" rock.
EDIT: Ah, dat laatste dus. Bovendien wordt de term EDM misbruikt om "goedkope" house als die van David Guetta en consorten te beschrijven. Dus is EDM juist wel (zeer onterecht) een specifiek genre. Maar goed, dat is meer een sidenote / persoonlijke ergernis

0
Onweerwolf
geplaatst: 1 augustus 2015, 22:47 uur
Teunnis schreef:
Of gaat het niet om de naam, maar dat het een verzamelterm is voor meerdere genres? Dat als je specifiek gaat zijn in de genres, dat dan niks gelabeld wordt als dance, maar als progressive house, dub techno of 2-step. Maar goed, dat is met rock net zo. Je hebt hardrock, punk rock, pop rock, classic rock, maar niks is "gewoon" rock.
EDIT: Ah, dat laatste dus.
(quote)

EDIT: Ah, dat laatste dus.
Ja, gevoelsmatig is het genre electronic ipv edm of dance, met als subs prog house, techno, dubstep, etc.
Maar goed, dat is hoe ik het altijd gezien heb, dat hoeft natuurlijk niet correct te zijn.
Ik heb nog nooit een track als 'dance' getagged.
0
Onweerwolf
geplaatst: 1 augustus 2015, 22:52 uur
Voor mij is Dance net zoiets als 'Nederlandstalig'. Een kenmerkende overeenkomst die in vele genres voorkomt maar niet een op zichzelf staand genre is.
0
Onweerwolf
geplaatst: 1 augustus 2015, 22:54 uur
Wat is bijvoorbeeld wel electronic maar niet edm en vooral waarom? Dat bpm verhaal? Dat vind ik wel een vage afbakening want dansen kun je in principe wel op elk bpm.
0
geplaatst: 1 augustus 2015, 23:48 uur
Onweerwolf schreef:
Wat is bijvoorbeeld wel electronic maar niet edm en vooral waarom? Dat bpm verhaal? Dat vind ik wel een vage afbakening want dansen kun je in principe wel op elk bpm.
Aphex Twin, Autechre, Boards of Canada, de eerste albums van Four Tet, Stereolab, Moby, Röyksopp, Fever Ray, Gridlock, Art of Noise, Crystal Castles, Grimes. En alle trip hop. En dat is inderdaad voornamelijk het BPM verhaal. En, naast het gebruik van electronica, ook een monotoon dansbaar ritme. Het liefst 4/4 maat, met een stampende bas die het ritme aangeven.
0
geplaatst: 1 augustus 2015, 23:50 uur
Onweerwolf schreef:
Voor mij is Dance net zoiets als 'Nederlandstalig'. Een kenmerkende overeenkomst die in vele genres voorkomt maar niet een op zichzelf staand genre is.
Dat is waar, maar dat geldt voor electronic natuurlijk net zo. Electronic is een overkoepelende term voor genres met elektronische instrumenten in de hoofdrol.
0
Onweerwolf
geplaatst: 2 augustus 2015, 12:07 uur
Teunnis schreef:
Aphex Twin, Autechre, Boards of Canada, de eerste albums van Four Tet, Stereolab, Moby, Röyksopp, Fever Ray, Gridlock, Art of Noise, Crystal Castles, Grimes. En alle trip hop. En dat is inderdaad voornamelijk het BPM verhaal. En, naast het gebruik van electronica, ook een monotoon dansbaar ritme. Het liefst 4/4 maat, met een stampende bas die het ritme aangeven.
(quote)
Maar dat soort acts valt toch ook prima op te dansen? Dus die verdeling snap ik niet zo goed.
0
Onweerwolf
geplaatst: 2 augustus 2015, 12:08 uur
Teunnis schreef:
Dat is waar, maar dat geldt voor electronic natuurlijk net zo. Electronic is een overkoepelende term voor genres met elektronische instrumenten in de hoofdrol.
(quote)
Dat is ook weer waar.
0
geplaatst: 2 augustus 2015, 15:46 uur
Onweerwolf schreef:
Maar dat soort acts valt toch ook prima op te dansen? Dus die verdeling snap ik niet zo goed.
(quote)
Op funk kan je ook heerlijk dansen. Het gaat dus niet zozeer om het dansen (al is dat natuurlijk wel een vereiste voor EDM). Het verschil zit hem in hoge BPM en het monotone ritme. Boards of Canada moet het meer hebben van golvende synths (en daar kan je idd lekker zweverig op dansen) met een relaxte beat eronder, net als het rustige werk van Aphex Twin en Autechre. Dance moet het van de pulserende beat hebben.
Vergelijk deze twee eens met elkaar:
Autechre - Yulquen - YouTube
Joey Beltram - Energy Flash - R&S Records Classics - YouTube
Wereld van verschil toch?
0
geplaatst: 2 augustus 2015, 15:56 uur
Ik kan me er wel in vinden om te starten met de indeling die Teunnis voorstelt.
0
Onweerwolf
geplaatst: 2 augustus 2015, 15:57 uur
Ah, het pulserende beat criterium vind ik wel een wat goede inderdaad. Dat zegt me meer dan BPM.
Overigens zou ik op dat nummer van Autechre prima kunnen dansen. Dat andere nummer is meer een verhaaltje bier halen en wachten tot de DJ weer smaak krijgt.
Overigens zou ik op dat nummer van Autechre prima kunnen dansen. Dat andere nummer is meer een verhaaltje bier halen en wachten tot de DJ weer smaak krijgt.

0
Onweerwolf
geplaatst: 2 augustus 2015, 16:05 uur
Maar als voorbeeld.
Als we Rhythm is a Dancer van Snap! nemen, die overigens onterecht niet meer in de lijst staat.
Zouden we die dan classificeren in het beoogde systeem als: hoofdgenre: EDM, subgenre/stijl: Eurohouse?
Als we Rhythm is a Dancer van Snap! nemen, die overigens onterecht niet meer in de lijst staat.
Zouden we die dan classificeren in het beoogde systeem als: hoofdgenre: EDM, subgenre/stijl: Eurohouse?
0
geplaatst: 2 augustus 2015, 16:08 uur
Ja, lijkt me een makkelijke.
Als je het iets breder wilt hebben kan je eurodance kiezen als subgenre/stijl.
Als je het iets breder wilt hebben kan je eurodance kiezen als subgenre/stijl.
0
geplaatst: 2 augustus 2015, 16:08 uur
Onweerwolf schreef:
Maar als voorbeeld.
Maar als voorbeeld.
Over de subgenres/stijlen zal dan misschien wel iets meer discussie komen, maar dat moeten we dan maar gewoon democratisch beslissen.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 augustus 2015, 23:15 uur
Ineens ging het hard in het discussietopic en dan ga je een beetje diagonaal lezen. Volgens mij is men aardig op weg. Alleen blijft mij een raadsel waarom Punk een apart genre is (en ja, ik weet dat het dat hier op MuMe ook is).
0
Onweerwolf
geplaatst: 2 augustus 2015, 23:20 uur
Mijns inziens omdat punk relatief groot is en ook echt een beweging is. Zelfde verhaal met metal.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 3 augustus 2015, 10:04 uur
Onweerwolf schreef:
Mijns inziens omdat punk relatief groot is en ook echt een beweging is. Zelfde verhaal met metal.
Metal is mijns inziens ook al een beetje twijfelachtig, maar met je "ook echt een beweging" heb je me overtuigd. Maar punk... gaan we new wave daar dan ook onder rekenen? Dat is per slot van rekening (mede) uit de punk ontstaan. Zo niet, dan blijf ik toch hangen in de indruk van punk als iets dat aan het eind van de jaren '70 enkele jaren vrij groot was en daarna betrekkelijk marginaal verder ging. Met dat beeld kunnen we Prog, New Wave, Dream Pop, Grunge en nog een heleboel andere rockstromingen ook wel tot genre uitroepen.
Maar wellicht heb ik het mis door mijn gebrekkige affiniteit met punk en is er wel een scene met eigen festivals, magazines, etc. die veel groter is dan bij die paar voorbeelden die ik hiervoor noemde.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 augustus 2015, 11:53 uur
Volgens mij is new wave meer een tegenreactie op punk dan dat het voortkwam uit de punk.
Prog is een stijl. Je hebt progressive rock, progressive metal, progressive house, etc. Net als industrial, gothic, southern, avantgarde, psychedelic, symphonic, post enzo.
Dream pop zie ik weer echt meer als een verzamelnaam voor alle pop die atmosferisch klinkt en die eigenlijk vaak al een ander genre hebben zoals shoegaze bv. Maar hier heb ik weinig verstand van.
Grunge is gewoon echt te klein denk ik maar is een duidelijk subgenre.
Ik zou op zich punk ook wel als sungenre kunnen zien hoor, maar voor mijn gevoel is het groot genoeg voor een hoofdgenre.
Prog is een stijl. Je hebt progressive rock, progressive metal, progressive house, etc. Net als industrial, gothic, southern, avantgarde, psychedelic, symphonic, post enzo.
Dream pop zie ik weer echt meer als een verzamelnaam voor alle pop die atmosferisch klinkt en die eigenlijk vaak al een ander genre hebben zoals shoegaze bv. Maar hier heb ik weinig verstand van.
Grunge is gewoon echt te klein denk ik maar is een duidelijk subgenre.
Ik zou op zich punk ook wel als sungenre kunnen zien hoor, maar voor mijn gevoel is het groot genoeg voor een hoofdgenre.
0
geplaatst: 3 augustus 2015, 15:33 uur
Wisten jullie dat Four Tet ook wereldmuziek maakt?
30.000 mensen dansen in het Amsterdamse bos op festival Dekmantel - nrc.nl
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 juli 2016, 19:12 uur
Beste MuMeLadder stemmers,
Ik wil graag bij deze de volgende mededeling aan jullie doen: na een hele reeks jaren als organisator van De MuMeLadder ga ik vanaf 2017 deze 'functie' neerleggen.
Eigenlijk is er geen specifieke reden waarom ik er mee wil stoppen. Het is een combinatie van factoren. Zo ben ik een beetje uitgeluisterd op de inhoud van de MuMeLadder, heb ik inmiddels wel bereikt qua skills wat ik wilde met het organiseren van het concept in een spreadsheet en zijn prioriteiten in mijn leven anders geworden.
Eigenlijk begon het idee om te stoppen eind vorig jaar na het overlijden van mijn vader. Op zo'n moment zie je de dingen in het leven in een ander perspectief en kwam ik tot de conclusie dat de voldoening die ik uit het organiseren haal niet meer opweegt tegen het werk dat het vergt.
Omdat ik niet over één nacht ijs ga en zeker de Ladder niet in gevaar wilde brengen heb ik in december besloten in ieder geval nog een vol jaar te organiseren en te kijken of mijn mening nog zou veranderen. Dit is vooralsnog niet gebeurd en daarom maak ik de mededeling nu publiekelijk.
Om de ongetwijfeld komende vraag voor te zijn: "Hoe zit het dan met De Witte Trui?" Maak je geen zorgen. De Trui is mijn eigen kindje en die game vind ik nog steeds erg leuk en op dit moment is er niets in mij dat zegt daar mee te willen stoppen. Het concept van De Trui waarbij de inhoud zichzelf langzaam blijft vernieuwen blijf ik erg leuk vinden. Dat was een uitstekend idee, al zeg ik het zelf.
Wat betekent dit voor De Ladder vanaf 2017? Dat is, denk ik, lastig te zeggen. Ook El Ninjo heeft wel eens twijfels over het organiseren. Al draait hij elk jaar weer bij en begint hij weer met frisse moed aan een volgende editie.
Persoonlijk denk ik dat als er iemand is (of meerdere iemanden zijn) die interesse heeft of hebben in het (co)-organiseren van De MuMeLadder dan is wellicht nu het moment om daar serieus over na te denken. Op zich vraagt het organiseren niet heel veel werk maar het is wel iets dat het hele jaar door met regelmaat aandacht vraagt. Meestal een beetje en af en toe wat meer. Enige Excel skills zijn wel een vereiste, naar mijn mening.
Uiteraard is het zo dat ik bereid ben om te blijven helpen en alle data die ik heb verzameld is en blijft beschikbaar natuurlijk. I won't become a stranger.
Bij deze hoop ik ieder geval dat De Ladder een dusdanig geliefd fenomeen is dat deze ook in de toekomst zal blijven voortbestaan.
Thanks!
Ik wil graag bij deze de volgende mededeling aan jullie doen: na een hele reeks jaren als organisator van De MuMeLadder ga ik vanaf 2017 deze 'functie' neerleggen.
Eigenlijk is er geen specifieke reden waarom ik er mee wil stoppen. Het is een combinatie van factoren. Zo ben ik een beetje uitgeluisterd op de inhoud van de MuMeLadder, heb ik inmiddels wel bereikt qua skills wat ik wilde met het organiseren van het concept in een spreadsheet en zijn prioriteiten in mijn leven anders geworden.
Eigenlijk begon het idee om te stoppen eind vorig jaar na het overlijden van mijn vader. Op zo'n moment zie je de dingen in het leven in een ander perspectief en kwam ik tot de conclusie dat de voldoening die ik uit het organiseren haal niet meer opweegt tegen het werk dat het vergt.
Omdat ik niet over één nacht ijs ga en zeker de Ladder niet in gevaar wilde brengen heb ik in december besloten in ieder geval nog een vol jaar te organiseren en te kijken of mijn mening nog zou veranderen. Dit is vooralsnog niet gebeurd en daarom maak ik de mededeling nu publiekelijk.
Om de ongetwijfeld komende vraag voor te zijn: "Hoe zit het dan met De Witte Trui?" Maak je geen zorgen. De Trui is mijn eigen kindje en die game vind ik nog steeds erg leuk en op dit moment is er niets in mij dat zegt daar mee te willen stoppen. Het concept van De Trui waarbij de inhoud zichzelf langzaam blijft vernieuwen blijf ik erg leuk vinden. Dat was een uitstekend idee, al zeg ik het zelf.
Wat betekent dit voor De Ladder vanaf 2017? Dat is, denk ik, lastig te zeggen. Ook El Ninjo heeft wel eens twijfels over het organiseren. Al draait hij elk jaar weer bij en begint hij weer met frisse moed aan een volgende editie.
Persoonlijk denk ik dat als er iemand is (of meerdere iemanden zijn) die interesse heeft of hebben in het (co)-organiseren van De MuMeLadder dan is wellicht nu het moment om daar serieus over na te denken. Op zich vraagt het organiseren niet heel veel werk maar het is wel iets dat het hele jaar door met regelmaat aandacht vraagt. Meestal een beetje en af en toe wat meer. Enige Excel skills zijn wel een vereiste, naar mijn mening.
Uiteraard is het zo dat ik bereid ben om te blijven helpen en alle data die ik heb verzameld is en blijft beschikbaar natuurlijk. I won't become a stranger.
Bij deze hoop ik ieder geval dat De Ladder een dusdanig geliefd fenomeen is dat deze ook in de toekomst zal blijven voortbestaan.
Thanks!
0
geplaatst: 14 juli 2016, 19:29 uur
Jammer, maar begrijpelijk Marcel! De tijd die jij en Erminio in de organisatie steken verdient respect!
0
geplaatst: 14 juli 2016, 19:32 uur
Begrijpelijke beslissing Marcel. Alvast bedankt voor al het werk van de afgelopen jaren. Tof dat je de organisatie voor De Witte Trui gewoon doorzet (geweldig concept inderdaad).
0
geplaatst: 14 juli 2016, 19:38 uur
Vele malen dank voor het ontwikkelen van dit fantastische MuMe concept en alle energie die je in de presentaties en registraties hebt gestoken. Echt top, geniet van je MuMeladder pensioen Marcel!
* denotes required fields.