MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Metal Album Top 30 (Aller Tijden)

zoeken in:
Agalloch staat nog steeds op mijn lijstje om eens goed te verkennen.

Dit album van Iron Maiden heeft bijna in mijn top 15 gestaan. Bijna, zei ik al. Een heel fijn album, maar de band heeft nog een of twee fijnere platen uitgebracht.

Cured
Ik ben geen progger en heb er ook niet vanuit die insteek naar geluisterd. Eigenlijk ben ik een Di Anno - periode liefhebber, met uitzondering van met name de eerste met Bruce en toen had ik het voor de rest wel gehoord (formule)...... Deze zet ik af en toe nog wel eens op, hoewel iets anders in benadering. Maar goed, ieder zijn beleving/kijk er naar.....

Er zullen nog wel Maiden-platen hoger komen dan deze. Hij stond niet in m'n lijstje omdat ik al één ander in m'n top 15 had staan en ik een 1-album-per-band regel heb gehanteerd. Wel een stikgoed album, een van de beste die ze gemaakt hebben, heel fijn dat ze het titelnummer een paar jaar terug weer in de setlist hadden staan.

Cured
Vanavond verder......

Ja dit lijstje loopt wel erg lekker. Een prachtplaat van Agalloch (die ik overigens zelf ook in mijn lijstje had staan). En zonder meer een van mijn favoriete Maiden albums.

"THE EVIL THAT MEN DO LIVES ON AND OOOOOOOONNNN"

Hm, die albums van Agalloch en Celtic Frost moet ik dan nodig eens beluisteren! Leuk dat de lijst stukje bij beetje openbaar wordt, zo blijft het spannend en is het leuk hier elke dag even langs te komen.

Pantera's eerste albums blijven steengoed. Tijdloze metal ook, wat mij betreft, terwijl andere geniale albums uit die periode nu toch wel erg achterhaald klinken.

Aha Agalloch is voor mij compleet onbekend, die ga ik dus snel eens opzoeken. (Ook geen flauw idee wat ik er van moet verwachten, gezien de naam en de hoes zou ik denken iets richting black)
7th Son is wat mij betreft het laatste echt legendarische plaat die Maiden heeft uitgebracht, daarna is alles nog steeds goed en soms zelfs geweldig maar niet meer legendarisch.

Agalloch maakt een soort mix van black metal, folk en post rock. Er kunnen wat Ulver elementen in hun sound naar boven komen, maar het is geheel gezien eigenlijk een behoorlijk originele en unieke band. Een tweede Agalloch zal je niet snel vinden

Cured
26. Kill 'em All - Metallica (1983)

Punten : 34
Nom. : 4x
H.n. : Nr. 4

(afbeelding)

Cured
Ik herinner me nog dat ik in de plaatselijke platenwinkel deze LP in de zomer van '83 tegenkwam in de bakken en de bloedrode hoes met gitzwarte kadering mijn aandacht trok en besloot om er wat van te beluisteren ; ik werd toen compleet weggeblazen bij het horen van het openingsnummer Hit The Lights , zijn 'speed' en 'rauwe' agressie tovert nog steeds een grijns om mijn mond als ik daar aan terug denk...

Na beluistering direct gekocht en de LP is de eerste tijd niet meer van mijn pick- up af geweest.......

Fantastisch album natuurlijk (Motorbreath ), maar helaas niet in mijn top 15, omdat er al twee betere albums instonden van Metallica

Cured
25. Symbolic - Death (1995)

Punten : 36
Nom. : 5x
H.n. : Nr. 1 DargorDT

(afbeelding)

Kill Em All, het NWOBHM album on speed net als Show No Mercy.

Symbolic het eerste album wat ik in mijn lijst had staan.

Ah! Geweldig! Mooie plek

Deze van Death vind ik nog iets beter dan de opvolger (The Sound of Perseverance). Net iets rauwer, directer, krachtiger. Lastig het te duiden. Waarom dit mijn favoriet is, weet ik eerlijk gezegd niet eens. Ik heb er gewoon iets mee. Zeker met '1.000 Eyes' en 'Crystal Mountain', mijn favoriete tracks.

Goed, de score op MuMe (4.10 met 146 stemmen) zegt ook genoeg denk ik. Echt een topalbum!

Symbolic stond ook in mijn lijst. Niet meer dan terecht dat hij ertussen staat.
Van Metallica kunnen de vier eerste albums allemaal wel een plek in de toplijsten krijgen.

Het debuut van Metallica was destijds natuurlijk revolutionair qua geluid. Altijd respect voor dat album gehad, ook al vind ik het zelf verder niet extreem goed. De opvolger bevalt mij beter, hoewel de rauwheid van Kill 'em All helaas verdwenen is.

Death moet ik nog steeds eens beluisteren. Als ik die albumtitels zie zijn ze volgens mij allemaal klassiekers. Ik verwacht dat er naast Symbolic nog wel een plaat langskomt.

Cured
Symbolic is ook mijn favoriet van ze. Ik ben ooit begonnen met hun laatste, Perseverance, maar het eerdere werk beviel mij zelf beter. R.I.P. Chuck !

buizen
Iemand schreef elders
"Ik weet nog heel goed dat dit album uit kwam. Na door het radio programma stampij te zijn opgewarmt met de demo tapes kwam dit album uit. Ik had geen geld maar een maat van mij wel en die had hem gekocht. Op zijn zolderkamer gingen we compleet uit ons dak, zoiets hadden we nog nooit gehoord. We kenden wel Anvil en Raven maar ...........

...... Na de Black Album nam mijn interesse af in Metallica. Zie ze nu als een goede herinnering..."

Heel herkenbaar!
Metallica doet me niets meer, al jaren.
Maar dit debuutalbum: ongelooflijk wat we hoorden, en bijna meteen kwam ook Show No Mercy uit!

En of dit album in m'n top-15, of misschien wel de top-10 is beland?...

Metallica doet ook niets meer, al jaren

Ik bedoel: na het verschrikkelijke St. Anger hebben ze in twaalf jaar tijd één studio-album uitgebracht. Kill 'm All is wel een klassieker ja. Master of Puppets komen we vrijwel zeker ook nog tegen. ...And Justice for All is ondanks de productie toch ook wel sterk.

Master of Puppets zullen we sowieso wel tegenkomen (en terecht). Ride The Lightning en And Justice For All zijn beide ook erg sterk, maar die zijn minder zeker van een plaats in deze lijst.
Black Album an sich is naar mijn mening geen slecht werkje. Maar het ontbreekt hem daar aan de pit die in de eerste 4 albums wel zat. De gooi naar het commerciële is bij Black Album vrij opzichtig.
Hoe het met Metallica na Black Album verliep, is geschiedenis zullen we maar zeggen

Cured
24. Paranoid - Black Sabbath (1970)

Punten : 38
H.n. : Nr. 2

(afbeelding)

Deze had ik ook wel verwacht

De eerste 6 platen van Sabbath vind ik stuk voor stuk klassiekers, maar ik kan daar niet tussen kiezen welke ik de beste vind.

Casartelli (moderator)
Master of Puppets zal zonder meer hoog eindigen, maar ik mag toch lijden dat Ride the Lightning ook nog wel langskomt

Ik heb zelf gekozen voor MoP maar RtL doet er eigenlijk niet voor onder, AJFA vind ik net ietsjes minder.

Paranoid: mijn nummer 8. Hopelijk komt hun debuut nog.

Alledrie de afgelopen albums zijn toppers, maar zijn desondanks niet in m'n lijstje gekomen. Ik verwacht van minstens 2 - hopelijk alle drie - nog een album in de lijst.

Paranoid stond niet in mijn lijst, het debuut wel.
Paranoid viel me tegen vanaf het eerste moment dat ik het album hoorde (ook al omdat ik sommige nummers doodgeluisterd heb). Maar daarin ben ik een van de weinigen, geloof ik, dus het verbaast me niet het album in dit lijstje te zien.

Leuk trouwens dat Cured de lijst in delen bekend maakt. Is makkelijker om te volgen, en geeft ook wat extra tijd om een album nog eens te beluisteren.

Cured
Ik ben zelf vooral liefhebber van Paranoid en zie dat ook als blauwdruk voor de heavy Metal geschiedenis. Die eerste is uiteraard ook een klassieker, maar heb meer met de songs op Paranoid (behalve Hand Of Doom iets minder, middengedeelte wel sterk). Wat ik zelf ook gaaf vind is de versnelling op het eind van War Pigs wat zich direct doorzet in het korte, maar çatchy en krachtige Paranoid waarna het dromerige/spooky Planet Caravan volgt. De afsluiter en klassieker Iron Man maakt voor mij de A-kant één van de meest sterke plaatkanten aller tijden, zeker in de Metal (geschiedenis). Bij de B-kant spreken me vooral de meeslepende opener Electric Funeral en de afsluiter Fairies Wear Boots het meest aan met o.a. dat 'wegstervende' gitaarloopje aan het eind.....

Voor mij nog steeds één van de meest essentiële, invloedrijke Metal albums aller tijden....45 jaar Metal geschiedenis inmiddels alweer !. Ook de band natuurlijk: zij zijn de Godfathers van de Metal ; hoor hun invloed overal en zie alleen maar eens hoeveel bands er naar hun nummers of gedeelten daarvan zijn genoemd......

Cured
23. Images And Words - Dream Theater (1992)

Punten : 39
H.n. : Nr. 2

(afbeelding)

Gast
geplaatst: vandaag om 05:51 uur

geplaatst: vandaag om 05:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.