MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
dix schreef:
De enige Cave die ik echt nog nooit gehoord heb. Behalve die ene Knuffelrockballad dan ...

Oei, dan mis je toch heel wat moois.

Overigens is het volstrekt oneerlijk en ook onbegrijpelijk dat Cave er nu wel in staat terwijl Let Love In buiten de boot viel. Die is echt gruwelijk mooi.

Stelletje onbetrouwbare meestemmers.

EttaJamesBrown schreef:

Stelletje onbetrouwbare meestemmers.

Word ik zomaar als onbetrouwbaar betiteld...
Ik ben anders heel betrouwbaar en heel constant als het gaat om stemmen op Nick Cave

Grappige Groninger, die Bonk. Standvastig ook. Binnenkort een keer een biertje drinken in VERA.

De liefde binnen laten is duidelijk minder commercieel dan moordballades...

west schreef:
Voor 'Cave begrippen' niet zo hoog gewaardeerd op Musicmeter, daarom heb ik 'm nog nooit beluisterd.

Je weet niet wat je mist

Niet de beste Cave, maar toch is ook Murderballads weer een hele fraaie plaat.
Op 10 in mijn lijstje.

zaaf
6. R.E.M. - New Adventures in Hi-fi
https://www.musicmeter.nl/album/529

Punten : 471
Nom. : 21
Nr. 1 van : luigifort

En een enorme sprong aan punten staaft mijn opmerking alhier Muziek >> Muziekgames >> Album Top 10 Per Jaar
R.E.M. begon de race goed beter bijnabest en zakte ondanks de nummer 1 van meneer Fort op de laatste dag naar de onderste plek van het vermaarde zestal.

Januari '95 startte R.E.M. met hun eerste toer in 6 jaar. Hoe succesvol deze ook was, commercieel gezien, het trok een flinke wissel op de groep door gezondheidsperikelen.
1 maart klapte Berry on stage in, naar later bleek door een aneurysma in zijn hersenen. Spoedoperatie was succesvol en het herstel voorspoedig, maar de schrik zat er enorm in.
Mills moest in juli ook een operatie ondergaan door een verkleving van zijn darmen en een maand later ging ook Stipe onder het mes vanwege een acute hernia.
Toch werd de Monster-toer af en toe gediversifieerd met het opnemen voor de verse leg. En na de toer werd het klusje afgemaakt.

Hun optredens had de groep vastgelegd met 8-track recorders en gebruikte deze opnamen van de nieuwe nummers als basis voor het album. Daardoor zijn ook de toermuzikanten Nathan December en Scott McCaughey op de plaat te horen. Bij de sessies ter voltooiing van New Adventures werden ook Patti Smith en Andy Carlson betrokken.

Mike Mills: "We got into the studio feeling very happy and relieved that everyone was okay, especially Bill. It brought us all much closer and made us realise how important we are to each other. Once we'd been through a crisis like that (Berry's collapse on tour), making a record was a piece of cake. We discussed making an album of on-the-road stuff a year and a half before we went on the Monster tour. We wanted to get some of the looseness and spontaneity of a soundcheck, live show or dressing room. We used all the good songs. 'Revolution' – a song we did live – didn't make it onto this record, just like it didn't make it onto Monster (the song instead appeared on 1997's Batman & Robin)... It usually takes a good few years for me to decide where an album stands in the pantheon of recorded work we've done. This one may be third behind Murmur and Automatic for the People."

Nee. Ik vond de kleine R.E.M. leuk. De grote niet.

Hun laatste grote plaat.
Bij mij op 4, voorspeld op 8.

Telamon
De magie was eraf. 1996 was wel het jaar dat ik stage liep op Aruba, waar ik deze cd gelijk kocht, en dus mooie herinneringen aan heb. (geen monsters)

johan de witt schreef:
voorspeld op 8.

Oei ik ben niet zo goed in voorspellen , want ik dacht dat deze het niet zou halen.
Bij mij op 2 , met mijn R.E.M. favoriet Leave.
R.E.M. wordt bij mij van de eerste plaats gehouden door een bandje uit Glasgow met een van hun wonder albums, komt die nog

R.E.M. stond bij mij op drie. Wat mij betreft een mooi gevarieerd album en het laatste echt sterke album wat ze maakten.

Zoals elders al eens eerder verteld zou ik enkele dagen na het aneurysma R.E.M. gaan zien in Utrecht met mijn grote neef, wat mijn allereerste (kom absoluut niet uit een familie waar muziek een grote rol speelde) concert zou zijn Dat R.E.M. live zien zou nog zeker tien jaar duren en dat eerste concert werd toen maar Toto... Ook mooi hoor, maar van R.E.M. was ik echt fan.

Ik weet nog dat ik dit album kocht en juist ook wat baalde van de kwaliteit, want dat maakte de pijn van het missen van dat concert alleen maar groter.

De echte waardering voor dit album kwam voor mij pas (veel) later. Ik kocht het album album ook niet direct toen het uitkwam. Monster had daarin toch iets kapot gemaakt vrees ik. Maar goed, het is wel helemaal goed gekomen tussen het album en mij. Dus het album staat op een zeer fraaie 7de plek in mijn lijst.

Ik was er ook wel van overtuigd dat het de eindlijst zou halen, ik heb hem op 8 in de voorspelling.

LucM schreef:
Mijn nr.1 van 1996 zullen weinigen kennen.

die jongens uit Nashville op 1

Trouwens nog een andere herinnering. Ik weet nog dat ik het album kocht bij de Music Store in Drachten en dat de verkoper me waarschuwde dat het ontwerp van de cd gewoon was dat er niets op bedrukt was en die dus helemaal blanco hoorde te zijn. Ze hadden al meerdere klanten gehad die terug waren gekomen met de cd om deze te ruilen

Rudi S schreef:
R.E.M. wordt bij mij van de eerste plaats gehouden door een bandje uit Glasgow met een van hun wonder albums, komt die nog

Bij mij door twee wonderalbums uit Glasgow
Eentje daarvan verwacht ik zeker nog, ja

De rode lijkt mij dan, hoewel herman

Joezer49263
Het 6e van De Tien Geboden : onderschat bij het maken van een voorspelling nooit een wat minder hoog aangeslagen album van één der favoriete artiesten van het MuMe-publiek...

11 van de 13 deelnemers durfden de gok met R.E.M. wel aan. 2 deelnemers gokten op positie 6, en daarmee scoren herman en Teunnis een heuse hattrick qua maximaal aantal punten voor een album !

Ook motel matches scoort nu punten, en kan de hatelijke 0 eindelijk van zich afschudden !

Nieuwkomer luigifort gaat nog steeds aan de leiding, maar bekerhouder johan de witt sluipt weer wat dichterbij...; hoe gaat dit aflopen, spannend hoor !

Klassement na de Nieuwe Avonturen :

80 luigifort +16
75 johan de witt +18
73 Casartelli +16
67 GrafGantz +15
60 herman +20
60 Teunnis +20
55 Telamon +18
54 Johnny Marr +16
54 vigil +18
53 Joezer49263 +19
37 EttaJamesBrown 0
18 motel matches +18
0 west 0

Heeft west wel een lijstje van 96 ingeleverd?

vigil schreef:
Heeft west wel een lijstje van 96 ingeleverd?

Waarschijnlijk hetzelfde lijstje als naar zaaf, vandaar

Sinister in het rechterrijtje had ik pas vreemd gevonden

zaaf
5. Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister
https://www.musicmeter.nl/album/22874

Punten : 495
Nom. : 20 x
Nr. 1 van : Rudi S, johan de witt, motel matches, Gretz

Deze Belle deed het verdraaid goed. De topzes van dit jaar zat op momenten dicht opeen en ik dacht met name toen dinsdag/woensdag veel steun loskwam dat er nog wel een podiumplek in kon zitten. Uiteindelijk bleef het bij de 5e plek waar dit album vrijwel de gehele editie gesitueerd was.

Stuart Murdoch, van '68 uit Ayr, liep toen hij op de university zat M.E. op (myalgische encephalomyelitis), een chronisch vermoeidheidssyndroom. Hij kon gedurende zeven jaar weinig doen, in ieder geval niet werken.
Die isolatie leidde tot het songschrijverschap.
"That was a big desert at the time, a kind of vacuum in my life. From that, these songs started coming out, these melodies where I could express what I was feeling."

Nadat hij in '95 redelijk was hersteld ontmoette hij Stuart David en richtte met hem Belle and Sebastian op, naar het Franse kinderboek La grande Bastide van Cécile Aubry onee La grande Bastide pfff hoe kom ik daar nou bij, Belle et Sébastien natuurlijk. Met muziekleraar Alan Rankine werden wat demo's opgenomen, die werden gebruikt in de selectie om tot de jaarlijkse single op het college's label Electric Honey te worden verkozen.
Het label was dusdanig onder de indruk dat het de groep de gelegenheid gaf als eerste op het label een volledige langspeler te droppen. Dat werd dus Tigermilk. In drie dagen opgenomen en 1000 originele geperste vinyl-exemplaren.

Door de enthousiaste ontvangst van ook deze plaat, maakten de Stuarts een full-time project van de band. En recruteerden Stevie Jackson (gitaar en zang), Isobel Campbell (cello/zang), Chris Geddes (keys) en Richard Colburn (drums) om de groep te completeren.
Het succes van Tigermilk gaf hen een contract bij Jeepster Records in augustus 1996 en hun tweede plaat, die hier dus zeer gewaardeerd is, werd al op 18 november '96 gereleased. Vlak voordat de opnames voor de plaat begonnen trad ook Sarah Martin (viool/zang) toe tot de band.

Belle and Sebastian hebben een flink aantal erg mooie liedjes. Een album lang trok ik tot op heden ongemakkelijk. Ga het wel weer proberen… ?

Ok
Daar haddden wij het net over.
Kunnen wij met een gerust hart gaan voetballen.

Prachtplaat! Tigermilk eigenlijk net zo mooi, maar zal wel net buiten de top-10 staan.

Had van mij nog wel wat hoger mogen staan, schitterende plaat! Bij mij net niet op 1.

Hartjes voor deze prachtplaat! Ook hier mijn nummer 2.

Casartelli (moderator)
New Adventures in Hi-Fi had ik op 2, maar dat heeft mede te maken met de wat karige concurrentie dit jaar. Vond dit ooit een van hun beste albums, maar ben inmiddels toch van mening dat er wel iets kritischer in gesnoeid had mogen worden. Het "on the road"-gevoel werkt in met name de eerste helft wel goed en How the West Was Won and Where It Got Us, E-Bow the Letter en vooral Leave zijn wel R.E.M.-monumenten. Belle and Sebastian had ik niet; ik deel de observatie van de organisatie: bij vlagen mooie liedjes, maar een heel album valt vaak tegen. De knuffelrockballad van Nick Cave (dixit dix) was volgens mij mijn kennismaking met de goede man; het was afkeer op het eerste gezicht.

Qua voorspellingen een succesvol trio, al was dat voor R.E.M. met de hakken over de sloot. Heb net als bij de Manic Street Preachers naar de prestatie van hun vorige album gekeken (Monster niet in de Top-25), maar een combinatie van Joezers zesde gebod en een gebrek aan voor de hand liggende tegenkandidaten leverde nog net een 10e plek op. B&S gaat nog een volgende 20-punter opleveren.

Ha Rudi S,

Ik heb jouw nummer 1 met een vette plek 3 gesteund.

Steun jij de mijne net zo hard? Doe eens een gok.

Telamon
Feeling Sinister had ik op 1 voorspeld. Een vijfde plaats verbaasd me dus. Geweldige liedjes al voldoet een zelfgemaakte Best Of. Deze plaat wordt toch nog wel regelmatig gedraaid hier.

Belle & Sebastian ook bij mij op 5. Al de beste plaat van wat er nu al langs gekomen is in deze top 10.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:33 uur

geplaatst: vandaag om 05:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.