Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
2
zaaf
geplaatst: 15 april 2017, 12:21 uur
4. Eels - Electro-Shock Blues
https://www.musicmeter.nl/album/262
Punten : 465
Nom. : 22 x
Nr. 1 van : ArthurDZ, johannesA
Ook Eels moest er rustig inkomen. Maandag verscheen hij in de top 10, bleef wat hangen en sprintte de laatste dag nog naar deze fraaie positie.
Na de release van Beautiful Freak pleegt E's zus Elizabeth zelfmoord en wordt bij zijn moeder de diagnose kanker gesteld. Als reactie verschijnt in 1998 Eels' donkerste plaat: Electro-Shock Blues. De teksten van E zijn wederom erg persoonlijk, getuige songtitels als Elizabeth On The Bathroom Floor en Going To Your Funeral. Ook komt hij terug op de dood van zijn vader, die door de gebeurtenissen weer in zijn beleving aanwezig is: Baby Genius. Eind 1998 wordt een deel van de tournee van de band afgezegd als E's moeder komt te overlijden.
Hoewel de grondtoon van het album somber is, is berusting en verwerking een wezenlijk deel ervan.
In verband met het verlaten van Eels door Tommy Walter worden gastmuzikanten uitgenodigd om bij te dragen aan het album, zoals Jon Brion, Lisa Germano, Grant-Lee Phillips, Dust Brother Michael Simpson en T-Bone Burnett.
De titel van de plaat verwijst naar de behandeling die zijn zus heeft ondergaan.
Dit vind ik pas een intiem album. Pijnlijk af en toe, maar Eels heeft het vermogen te ontboezemen en te relativeren op bijna hetzelfde moment. Erg mooi.
https://www.musicmeter.nl/album/262
Punten : 465
Nom. : 22 x
Nr. 1 van : ArthurDZ, johannesA
Ook Eels moest er rustig inkomen. Maandag verscheen hij in de top 10, bleef wat hangen en sprintte de laatste dag nog naar deze fraaie positie.
Na de release van Beautiful Freak pleegt E's zus Elizabeth zelfmoord en wordt bij zijn moeder de diagnose kanker gesteld. Als reactie verschijnt in 1998 Eels' donkerste plaat: Electro-Shock Blues. De teksten van E zijn wederom erg persoonlijk, getuige songtitels als Elizabeth On The Bathroom Floor en Going To Your Funeral. Ook komt hij terug op de dood van zijn vader, die door de gebeurtenissen weer in zijn beleving aanwezig is: Baby Genius. Eind 1998 wordt een deel van de tournee van de band afgezegd als E's moeder komt te overlijden.
Hoewel de grondtoon van het album somber is, is berusting en verwerking een wezenlijk deel ervan.
In verband met het verlaten van Eels door Tommy Walter worden gastmuzikanten uitgenodigd om bij te dragen aan het album, zoals Jon Brion, Lisa Germano, Grant-Lee Phillips, Dust Brother Michael Simpson en T-Bone Burnett.
De titel van de plaat verwijst naar de behandeling die zijn zus heeft ondergaan.
Dit vind ik pas een intiem album. Pijnlijk af en toe, maar Eels heeft het vermogen te ontboezemen en te relativeren op bijna hetzelfde moment. Erg mooi.
0
Joezer49263
geplaatst: 15 april 2017, 12:27 uur
In Het Vliegtuig van NMH is het eerste album in de top 10 dat door alle 13 voorspellers is vermeld. Het kreeg veel hoge eindklasseringen toebedeeld : 1 x de 4e plek, 2 x de 3e plek, liefst 7 x de runner-up positie, en 1 x is NMH als winnaar genoemd.
herman gaf als enige deelnemer de precieze klassering op.
Dit levert met nog een kwartet albums te gaan, de volgende stand op :
93 luigifort +18
91 vigil +18
90 johan de witt +17
88 nico1616 +16
87 Johnny Marr +17
87 wibro +17
73 EttaJamesBrown +19
72 herman +20
72 motel matches +17
71 GrafGantz +19
69 Joezer49263 +17
64 dix +17
53 Casartelli +17
herman gaf als enige deelnemer de precieze klassering op.
Dit levert met nog een kwartet albums te gaan, de volgende stand op :
93 luigifort +18
91 vigil +18
90 johan de witt +17
88 nico1616 +16
87 Johnny Marr +17
87 wibro +17
73 EttaJamesBrown +19
72 herman +20
72 motel matches +17
71 GrafGantz +19
69 Joezer49263 +17
64 dix +17
53 Casartelli +17
2
geplaatst: 15 april 2017, 12:29 uur
Prachtplaat, bijna geen woorden voor. Wat een meesterwerk, te veel hoogtepunten om op te noemen. Al die rauwe emoties, die allesverwoestende tristesse, om dan het laatste nummer te openen met de woorden "I was at a funeral/ the day I realized/ I wanted to spend my life with you". Electro-Shock Blues is de meest geslaagde 'reis door het leven en de psyche van een muzikant'-plaat die ik ken. Eeuwig respect voor E.
0
geplaatst: 15 april 2017, 12:29 uur
Lichte tegenvaller toch wel dat het meesterwerk In the Aeroplane over the Sea (#21 in de top 250) hier maar liefst 4 platen achter zich moet laten.
1
geplaatst: 15 april 2017, 12:31 uur
Hoe een in- en intrieste plaat toch bloedmooi kan zijn. Stond bij mij op 4. Ik trek het niet op elk moment, deze plaat, maar op de juiste momenten is het prachtig.
Mag ik een ieder ook de meesterlijke autobiografie van E, Things The Grandchildren Should Know, van harte aanbevelen. Ik heb zelden zo vaak hardop gelachen bij een boek, laat staan één waar tegelijkertijd ook zo veel ellende in beschreven staat.
Mag ik een ieder ook de meesterlijke autobiografie van E, Things The Grandchildren Should Know, van harte aanbevelen. Ik heb zelden zo vaak hardop gelachen bij een boek, laat staan één waar tegelijkertijd ook zo veel ellende in beschreven staat.
0
geplaatst: 15 april 2017, 12:33 uur
Gretz schreef:
Lichte tegenvaller toch wel dat het meesterwerk In the Aeroplane over the Sea (#21 in de top 250) hier maar liefst 4 platen achter zich moet laten.
Een te hoog love/hate-gehalte in dit deelnemersveld, vrees ik. Aan mij heeft het niet gelegen, ik had hem op 2. Ook een absoluut meesterwerk van de jaren '90, veel van wat ik zonet geschreven heb over mijn nummer 1 gaat ook op voor Aeroplane nu ik erover nadenk.
0
geplaatst: 15 april 2017, 12:36 uur
Had Electro-Shock Blues geloof ik iets hoger ingeschat met een tweede plaats en de hoge positie van Beautiful Freak in mijn herinnering. Deze plaat vind ik nog een stuk beter namelijk, precies om wat zaaf, Bonk en Arthur zeggen. Zo intiem, zo persoonlijk en zo heftig, maar toch nog weten te relativeren. Tekstueel soms ook grappig (Hospital Food). Mooi ook een album over de dood dat eindigt met de regel "And maybe it is time to live".
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 april 2017, 12:38 uur
Dat is nou gek, ik had Eels niet in mijn lijst. Typisch een band waar ik in een vrij kort tijdsbestek vrij veel albums van heb gekocht en waar de waardering wat later kwam (en waarvan de administratie wat achterloopt). Had toch vrij probleemloos ergens in mijn onderste helft gepast.
Wel in de voorspelling. Tja, ik check mijn voorspelling nog wel even tegen mijn eigen lijstje maar niet omgekeerd. Sterker nog, ik had hem precies op de juiste plek voorspeld. Maar voor de eindklassering is dat toch een beetje too little too late, vrees ik.
Wel in de voorspelling. Tja, ik check mijn voorspelling nog wel even tegen mijn eigen lijstje maar niet omgekeerd. Sterker nog, ik had hem precies op de juiste plek voorspeld. Maar voor de eindklassering is dat toch een beetje too little too late, vrees ik.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 april 2017, 12:39 uur
Rudi S schreef:
NMH op 171, prima plaatjes beide.
Ha, een fan NMH op 171, prima plaatjes beide.

0
geplaatst: 15 april 2017, 12:58 uur
Eels in mijn eigen lijst op 14, en hoog in de voorspelling.
NMH op 1 verwacht, al hou ik het zelf bij een bescheiden 20e plaats. Ik heb de reputatie van Aeroplane hier overschat. Bij mijn voorspelling is voorlopig alleen Placebo een misser, lang getwijfeld maar dan toch voor Pulp gekozen. De lat ligt hoog bij de voorspellers ...
NMH op 1 verwacht, al hou ik het zelf bij een bescheiden 20e plaats. Ik heb de reputatie van Aeroplane hier overschat. Bij mijn voorspelling is voorlopig alleen Placebo een misser, lang getwijfeld maar dan toch voor Pulp gekozen. De lat ligt hoog bij de voorspellers ...
0
geplaatst: 15 april 2017, 13:00 uur
Meesterwerk van eels met wat mij betreft het allermooiste nummer van E, Dead of Winter. Mijn nummer 3.
0
geplaatst: 15 april 2017, 13:01 uur
Ik had Pulp ook wel verwacht, maar ik denk niet dat die nog langskomt
0
geplaatst: 15 april 2017, 13:05 uur
Ja, Pulp is ook de enige die ik fout had in mijn voorspelling. Onbegrijpelijk wel dat-ie het niet gehaald heeft en Hollis wel.
Nu nog Mezza, Moon en Smith
Nu nog Mezza, Moon en Smith

0
geplaatst: 15 april 2017, 13:11 uur
Casartelli schreef:
Maar voor de eindklassering is dat toch een beetje too little too late, vrees ik.
Maar voor de eindklassering is dat toch een beetje too little too late, vrees ik.
Op mij ben je in ieder niets ingelopen

0
geplaatst: 15 april 2017, 13:17 uur
Voor jou misschien maar wat ik zie is dat Hollis aardig wat stemmen meer heeft (relatief gezien op dat aantal) en een echt veel hoger gemiddelde.
Bovendien deden de voorgaande TT platen het ook niet erg slecht volgens mij

0
geplaatst: 15 april 2017, 13:20 uur
Klopt, het lage stemmenaantal voor Pulp verbaasde me ook al.
Ligt internationaal (RYM) toch heel anders.
En H and H haalde het met nog veel minder stemmen wel.
Ligt internationaal (RYM) toch heel anders.
En H and H haalde het met nog veel minder stemmen wel.
0
geplaatst: 15 april 2017, 13:25 uur
Mooi mijn nummers 1 en 2 , Air heb ik overgeslagen, Air boven Pulp

Trouwens Air boven Beck en Spock's Beard

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 april 2017, 13:28 uur
Pulp leek ook mij in dit deelnemersveld geen gekke gok, maar dat hij nu nog komt, lijkt onwaarschijnlijk. Datzelfde gold overigens ook voor de R.E.M. van dit jaar, al ging ik daar wel willens en wetens tegen een niet denderend stemgemiddelde in. En mijn andere misser was Madonna, dacht dat Ray of Light toch (19 jaar na dato) wat meer credibility had.
0
geplaatst: 15 april 2017, 13:34 uur
Eels had ik op de juiste plaats voorspeld, en haalde nipt m'n top 10. Fijn plaatje maar ik ben toch één van die mensen die Beautiful Freak beter vind. Jammer trouwens dat R.E.M. het niet zal halen...
0
geplaatst: 15 april 2017, 13:36 uur
Ha, het loopt op dit moment storm op Spotify, maar " dit album " staat daar niet op

0
zaaf
geplaatst: 15 april 2017, 13:58 uur
3. AIR - Moon Safari
https://www.musicmeter.nl/album/25
Punten : 571
Nom. : 27 x
Nr. 1 van : EttaJamesBrown, dynamo d
Leek in den beginne nog om de toppositie te gaan strijden, maar dat het plek 3 zou worden was al vrij snel duidelijk.
AIR, een acroniem van Amour, Imagination, Rêve, ontstond vanuit een band waar de twee leden, samen met onder anderen Alex Gopher, Xavier Jamaux en Jean de Reydellet in zaten: Orange.
Architectuurstudent (en gitarist) Nicolas Godin wilde met zijn eigen ideeën verder en was met leden van Funkadelic bezig met het maken van een demo, nam toen solo onder de naam AIR, een single op, Modulor Mix. We spreken over 1995. Deze single kende in Frankrijk wat succes en Godin vroeg zijn vriend, student wiskunde en toetsenman Jean-Benoît Dunckel hem te vergezellen.
De eerste schimpscheuten van deze samenwerking staan op het succesvolle Super Discount (1996) . De EP Premiers Symptômes is een verder verslag van de eerste periode van de samenwerking.
Het stel werkte hard aan hun eigen geluid, een kruising van ouderwetse (Franse) filmmuziek en retro-pop (jaren 60/70), aangekleed met downtempo beats en subtiele elektronica, afkomstig uit allerlei vintage synthesizers uit de jaren 70 en andere oude instrumenten (onder andere Minimoog, Korg MS20, Solina String Ensemble, Wurlitzer en Rhodes). Met dit concept werd de eerste langspeler, Moon Safari opgenomen.
Bijna in mijn toplijst.
https://www.musicmeter.nl/album/25
Punten : 571
Nom. : 27 x
Nr. 1 van : EttaJamesBrown, dynamo d
Leek in den beginne nog om de toppositie te gaan strijden, maar dat het plek 3 zou worden was al vrij snel duidelijk.
AIR, een acroniem van Amour, Imagination, Rêve, ontstond vanuit een band waar de twee leden, samen met onder anderen Alex Gopher, Xavier Jamaux en Jean de Reydellet in zaten: Orange.
Architectuurstudent (en gitarist) Nicolas Godin wilde met zijn eigen ideeën verder en was met leden van Funkadelic bezig met het maken van een demo, nam toen solo onder de naam AIR, een single op, Modulor Mix. We spreken over 1995. Deze single kende in Frankrijk wat succes en Godin vroeg zijn vriend, student wiskunde en toetsenman Jean-Benoît Dunckel hem te vergezellen.
De eerste schimpscheuten van deze samenwerking staan op het succesvolle Super Discount (1996) . De EP Premiers Symptômes is een verder verslag van de eerste periode van de samenwerking.
Het stel werkte hard aan hun eigen geluid, een kruising van ouderwetse (Franse) filmmuziek en retro-pop (jaren 60/70), aangekleed met downtempo beats en subtiele elektronica, afkomstig uit allerlei vintage synthesizers uit de jaren 70 en andere oude instrumenten (onder andere Minimoog, Korg MS20, Solina String Ensemble, Wurlitzer en Rhodes). Met dit concept werd de eerste langspeler, Moon Safari opgenomen.
Bijna in mijn toplijst.
0
Joezer49263
geplaatst: 15 april 2017, 14:28 uur
11 x is Eels genoemd; en daarvan werd 6 x ( ! ) de 4e plaats voorspeld.
Dat levert de volgende tussenstand op. Nou, als het nu niet spannend is, dan weet ik het ook niet meer...
Het is bijna onwerkelijk, maar op de 3e plek staan momenteel 4 users met hetz11de aantal punten !
111 luigifort +18
111 vigil +20
107 johan de witt +17
107 nico1616 +19
107 Johnny Marr +20
107 wibro +20
92 motel matches +20
90 EttaJamesBrown +17
90 herman +18
89 Joezer49263 +20
73 Casartelli +20
71 GrafGantz +0
64 dix +0
Dat levert de volgende tussenstand op. Nou, als het nu niet spannend is, dan weet ik het ook niet meer...

Het is bijna onwerkelijk, maar op de 3e plek staan momenteel 4 users met hetz11de aantal punten !
111 luigifort +18
111 vigil +20
107 johan de witt +17
107 nico1616 +19
107 Johnny Marr +20
107 wibro +20
92 motel matches +20
90 EttaJamesBrown +17
90 herman +18
89 Joezer49263 +20
73 Casartelli +20
71 GrafGantz +0
64 dix +0
1
geplaatst: 15 april 2017, 14:30 uur
0
geplaatst: 15 april 2017, 14:42 uur
Mooi album van Eels, maar kwam hier net te kort voor een plek bij de eerste 20. Kan gebeuren, maar waarom ik dit album vervolgens over het hoofd gezien heb bij de voorspelling is me niet duidelijk. Gevalletje verstandsverbijstering vrees ik, uiteraard is dit een zekerheidje voor de top 10.
Air is weer zo'n gevalletje van een album dat ik zelf erg hoog waardeer en vervolgens dat enthousiasme wat te veel temper voor het voorspellingslijstje. Bij mij eveneens op plek 3, maar heb hem slechts op plek 7 voorspeld.
Air is weer zo'n gevalletje van een album dat ik zelf erg hoog waardeer en vervolgens dat enthousiasme wat te veel temper voor het voorspellingslijstje. Bij mij eveneens op plek 3, maar heb hem slechts op plek 7 voorspeld.
0
geplaatst: 15 april 2017, 14:48 uur
Air ook goed voorspeld op 3, zelf had ik m op 4. NMH had ik wel op 2 verwacht, tegenvallende prestatie van mijn nummer 1. Ik zie trouwens liever OutKast of R.E.M. nog komen dan Elliott Smith hoewel dat ook een mooie plaat is.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.