MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Oh ja, dat bandje hadden we ook nog dit jaar. Niet mijn kopje thee dus volledig over het hoofd gezien. Kan er echt geen reet van, dat voorspellen

Slechts nummer 5 in mijn lijst omdat er dit jaar veel concurrentie is. Dirty Dream Number Two is mijn favoriete BS-nummer en toen ik ze voor het eerst live zag (Motel Mozaique) begonnen ze met dat nummer. Goede herinnering! Ik verwacht trouwens dat het 5de gebod van Joezer49263 de volgende keer niet op zal gaan. Maar ja, dan zijn we al weer een paar jaar verder.

motel matches schreef:
toen ik ze voor het eerst live zag (Motel Mozaique) begonnen ze met dat nummer. Goede herinnering!

Ook hier goede herinneringen aan B&S op MoMo. Bijna iedereen met een kaartje stond 6 rijen dik te wachten voor de Schouwburg, alle andere concerten waren heerlijk rustig en dus makkelijk om binnen te komen

dix
GrafGantz schreef:
Oh ja, dat bandje hadden we ook nog dit jaar. Niet mijn kopje thee dus volledig over het hoofd gezien. Kan er echt geen reet van, dat voorspellen

95% mijn tekst.

dix schreef:
(quote)

95% mijn tekst.

Jij bent wel goed in voorspellen?

dix
GrafGantz schreef:
(quote)

Jij bent wel goed in voorspellen?

Nee, een enkel nummertje B&S trek ik nog wel. This Is Just A Modern Rocksong ... best OK.

zaaf
6. Mark Hollis - Mark Hollis
https://www.musicmeter.nl/album/15541

Punten : 403
Nom. : 19
Nr. 1 van : vigil, nelis, bikkel2

Mark stond er na de eerste lijsten lekker bij, zondag/maandag werd er nauwelijks naar hem omgekeken, maar daarna was de steun persistent en steeg het album langzaam maar zeker de top 10 weer in.

Mark's grote afscheid van het muzikale front. Uiteraard niet met een groots gebaar, maar zachtjes.
Vergelijkbaar met de totstandkoming van de laatste Talk Talk werden er een jaar lang muzikanten uitgenodigd om Hollis' composities vorm te geven. Anders dan Laughing Stock, die als een puzzel in elkaar gezet was, was dit proces organischer. De stukken zijn opgenomen met slechts een paar microfoons bij het muziekgezelschap gepositioneerd, vandaar dat je je oren soms moet spitsen om de losse onderdelen (Mark's stem bijv.) te onderscheiden.

En dat was het dan. Met volgens Allmusic quite possibly the most quiet and intimate record ever made" houdt de man het voor gezien. En producer Phil Brown, die als engineer ook bij Laughing Stock betrokken was (waarvan hij destijds zei: "one of my best projects but dark and claustrophobic", kijkt terug met: "the opposite…- open, restful and at times fantastically beautiful".

Direct na de release verklaarde Hollis: "There won't be any gig, not even at home in the living room. This material isn't suited to play live."

Heel af en toe liet hij zich nog eens in een studio zien, bijvoorbeeld bij de totstandkoming van Anja Garbarek's Smiling & Waving (2001), maar zijn pensioen is definitief.

"I choose for my family. Maybe others are capable of doing it, but I can't go on tour and be a good dad at the same time."

Prachtige plaat natuurlijk, die veel te weinig door mij wordt gedraaid.

Goede morgen, die zag ik nog wel komen, destijds ook gekocht maar amper nog geluisterd, mij te sikkeneurig.
Ik verwacht Spock's Beard nog wel

Spock's Beard Dat zou dan de eerste zijn die ik ook mijn lijstje heb. Tot nu toe is de lijst hier een combinatie van onbekend werk (altijd fijn nog wat te ontdekken hebben ) met niet geheel mijn smaak.
Ik heb toch het vermoeden dat we nog tot na de zomer moeten wachten voor Spock's Beard langskomt, maar dan wel bij ander spelletje wat in handen ligt van Casartelli elders op dit forum...

Nog nooit (van) gehoord, en dus ook niet in mijn lijst of voorspeld. Verrassend

johan de witt schreef:
Nog nooit (van) gehoord

Nog nooit van Mark Hollis gehoord

Joezer49263
Numero 6, Mark Hollis; zijn naam werd 8 keer vermeld door de voorspellers. Niemand wist echter de juiste plek te benoemen.

Omdat de nrs 1, 2 en 3 uit de vorige tussenstand hier allen niet scoren, krijgt het voorlopige klassement nu een héél ander aanzien !

Tussen de nummer 1 en de nummer 6 zit slechts een schamele 5 punten...

Halverwege zijn we nu, en dit is de actuele stand :

75 luigifort +0
73 johan de witt +0
73 vigil +16
72 nico1616 +19
70 Johnny Marr +16
70 wibro +0
55 motel matches +0
54 EttaJamesBrown +18
52 GrafGantz +18
52 herman +17
52 Joezer49263 +0
47 dix +16
36 Casartelli +19

Wow die had ik niet aan zien komen

De spanning is in elk geval weer terug

Mijn nummer 1!

Prachtig verstild werkje, zaaf vaker draaien is een goed idee maar het is ook weer geen plaat die je vaak moet draaien.

Ik had hem zelf op 2 voorspeld, iets te overmoedig blijkbaar. Ik had verwacht dat de usual suspects aan dit spel deze (ook) hoog hadden maar dat was, gezien de 2 vorige reacties, niet echt zo. En dat vind ik dan eigenlijk ook weer verrassend

Ik heb m op 2, ik had alleen nooit verwacht dat 18 anderen m ook zouden hebben

luigifort schreef:
Ik heb m op 2, ik had alleen nooit verwacht dat 18 anderen m ook zouden hebben

Ow zo

Had mij verbaasd als Hollis niet had gekomen
Prachtig album. Mooi afscheid van deze grote meneer.

Ik had Hollis op 11. Prachtig album maar kan nog groeien (ik heb hem nog niet lang).

Nog nooit van Mark Hollis gehoord. Pas na opzoeken geleerd dat hij frontman was van Talk Talk, maar had geen idee dat hij ook solo iets deed.

Belle & Sebastian is dan weer een mooie naam in dit lijstje. Bij mij op de 11e plaats, en daarmee voorlopig de hoogst genoteerde.

Welk een prachtig ontbijtmuziekje! Ik kende dit album wel, maar nog nooit beluisterd.

Voor Stille Zaterdag komt dit wel het dichtst in de buurt.

zaaf
5. Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The Sea
https://www.musicmeter.nl/album/2807

Punten : 433
Nom. : 21 x
Nr. 1 van : Renoir, Johnny Marr, Gretz

Netaan in de top 25 na lijstje 10 en doodgemoedereerd andere plaatjes achter zich latend kende het verloop van The Aeroplane slechts een stijgende lijn.

Neutral Milk Hotel startte als projectnaam (daar is ie weer) waaronder zanger/gitarist Jeff Mangum demo cassettes opnam, zoals 1991's Invent Yourself a Shortcake, 1992's Beauty en 1993's Hype City Soundtrack en nog twee cassettes in dat jaar die zonder naam zijn gebleven. Hierop zijn een aantal later meer uitgewerkte songs in embryonale staat te horen, geluidscollages, tape-experimenten en akoestisch gespeelde delen wisselen elkaar af.

In deze tijd trok Mangum door het land, werkloos en logerend bij vrienden. Toch hadden de eigen beheer cassettes aandacht getrokken en Mangum werd in Seattle in de gelegenheid gesteld door Cher Doll Records om zijn eerste officiële release te doen. Het werd de 7" Everything Is.

Ten tijde van de volgende uitgave, het complete album On Avery Island werd Mangum begeleid door de voorman van Apples In Stereo, Robert Schneider, Rick Benjamin van The Perry Weissman 3 en Lisa Janssen van Secret Square. Merge Records bracht het in 1996 uit.

Na deze plaat werd een echte band geformeerd, gesitueerd in NYC en bestaande uit Mangum, Julian Koster, Scott Spillane en Jeremy Barnes. Via Athens trok de band naar Denver om daar een follow up te maken van On Avery Island.

De nieuwe plaat is geïnspireerd door een serie dromen die Mangum had gehad over de 2e wereldoorlog na het lezen van het dagboek van Anne Frank.

Oef Neutral Milk Hotel… Hier gelauwerd, maar Jeff irriteert mij bovenmatig.

EttaJamesBrown schreef:
Voor Stille Zaterdag komt dit wel het dichtst in de buurt.

Correct, cd draait hier nu ook z'n rondjes. Ook dit is weer zo'n album dat ik destijds op de dag van verschijnen blind aangeschaft heb.

Deze heb ik op 2 voorspeld. Leek mij een typische mume klassieker, maar blijkbaar toch wat overschat. Mark Hollis had ik helemaal niet verwacht. Maar dat maakt de lijst leuk en verrassend. De resterende 4 liggen denk ik voor de hand, maar hopelijk heb ik het mis

Casartelli (moderator)
Dit album van Belle & Sebastian ken ik niet (natuurlijk wel een paar nummers, zoals het best mooie titelnummer). Die van Mark Hollis uiteraard wel: netaan op 20; na Spirit of Eden is het momentum er voor mij wel een beetje af. En Neutral Milk Hotel kan ik hebben, maar Top-20-waardig kan ik hem toch niet noemen.

Voorspellen! Omdat volledige enumeratie geen optie is naast een reguliere baan en ook nog zoiets als een privéleven, besteed ik doorgaans alleen aandacht aan wat er in de Top 250 en de jaar top 50 staat en daarnaast nog aan albums met minstens 400 stemmen. B&S miste die laatste twee criteria net en bleef als zodanig onder mijn radar, anders had-ie zonder meer meegedaan. Mark Hollis leek me wel een veilige voorspelling en dan had ik hem nog twee plaatsen te laag. Neutral Milk Hotel (hoogste in de Top 250) had ik dan weer drie plaatsen te hoog - heb hem weloverwogen niet op 1 gezet, maar zo laag verrast dan ook wel weer.

Nu dus nog Spock's Beard, maar welke drie er verder nog komen...?

Casartelli schreef:
(...) besteed ik doorgaans alleen aandacht aan wat er in de Top 250 en de jaar top 50 staat en daarnaast nog aan albums met minstens 400 stemmen. B&S miste die laatste twee criteria net en bleef als zodanig onder mijn radar, anders had-ie zonder meer meegedaan.

Ik hanteer dezelfde methode, vandaar dat we hem geen van beiden voorspeld hebben

Casartelli schreef:
Neutral Milk Hotel (hoogste in de Top 250) had ik dan weer drie plaatsen te hoog - heb hem weloverwogen niet op 1 gezet, maar zo laag verrast dan ook wel weer.

Die van NMH is toch wel een beetje een love it or hate it album, had hem zelf daarom "slechts" op plek 4 en had hem absoluut niet hoger dan dat verwacht.

Mark Hollis heb ik leren kennen door dit topic: lang leve dit topic! Gelijk op 5 in mijn lijst en de cd net op de deurmat.

Neutral Milk Hotel paar keer eerder geprobeerd, maar niet in mijn lijst.

NMH verre van mijn lijst, uiteraard wel in de voorspelling. Ik had deze MuMe lieveling echter wel wat hoger (3)

Mark Hollis had ik wel verwacht, al ken ik het album verder niet. Weet alleen dat het nog zachter is dan het laatste Talk Talk-album en het enige logische vervolg erop complete stilte.

NMH had ik op 5 voorspeld. In mijn eigen lijstje de hekkensluiter op plek 20. Een jaar of wat geleden zou het album wel hoger hebben gestaan. Heb het album 1 keer beluisterd in het vliegtuig toen ik bij helder weer bovenop de kustlijn terugvloog naar Schiphol. Als je de kaart van Nederland zo onder je voorbij ziet trekken is dat wel een mooie luisterervaring.

zaaf
Nou dan moet ik dat maar eens proberen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:53 uur

geplaatst: vandaag om 00:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.