Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 13 mei 2017, 02:32 uur
Voor mij is Lightbulb Sun de eerste plaat tot nu toe die ik ook in mijn lijstje heb staan. Meteen mijn nummer 2!
Het was ook in het jaar 2000 dat ik aanraking kwam met Porcupine Tree, aangezien ze in het voorprogramma stonden van Dream Theater tijdens een concert in Den Bosch. Daar was ik erg onder de indruk van deze band. Nou ja, eigenlijk werd ik gewoon weggeblazen, terwijl ik vantevoren dacht dat het voorprogramma me niet zo zou interesseren.
Daarna vrij snel dit album bemachtigd. Nog steeds een geweldig album wat mij betreft (ik behoor wel tot de fanclub waar GrafGantz het over had
) en wellicht ook daarom dat het een speciale plek heeft in de waardering van het oeuvre van de band. Die eerste ontdekking heeft bij mij toch geregeld een streepje voor vanwege de emotionele waarde en herinnering.
Wat mij betreft een graadje beter dan de voorganger en het zou nog 7 jaar duren voor deze overtroffen wordt. Maar de interesse in de muziek van Steven Wilson, in welke samenstelling dan ook, is tot op de dag van vandaag niet meer over gegaan.
Het was ook in het jaar 2000 dat ik aanraking kwam met Porcupine Tree, aangezien ze in het voorprogramma stonden van Dream Theater tijdens een concert in Den Bosch. Daar was ik erg onder de indruk van deze band. Nou ja, eigenlijk werd ik gewoon weggeblazen, terwijl ik vantevoren dacht dat het voorprogramma me niet zo zou interesseren.
Daarna vrij snel dit album bemachtigd. Nog steeds een geweldig album wat mij betreft (ik behoor wel tot de fanclub waar GrafGantz het over had
) en wellicht ook daarom dat het een speciale plek heeft in de waardering van het oeuvre van de band. Die eerste ontdekking heeft bij mij toch geregeld een streepje voor vanwege de emotionele waarde en herinnering. Wat mij betreft een graadje beter dan de voorganger en het zou nog 7 jaar duren voor deze overtroffen wordt. Maar de interesse in de muziek van Steven Wilson, in welke samenstelling dan ook, is tot op de dag van vandaag niet meer over gegaan.

0
zaaf
geplaatst: 13 mei 2017, 09:01 uur
5. Johnny Cash - American III: Solitary Man
https://www.musicmeter.nl/album/4225
Punten : 386
Nom. : 20 x
Nr. 1 van : west
Ook Johnny kwam langzaam, zeer langzaam op stoom. Pas over de helft liet hij zich in de top tien zien. En na een tussenstopje rond plek 8 dreunde hij door en parkeerde hij zijn oldsmobile op 5.
Johnny Cash' gezondheid raakte in een crisis tussen zijn album Unchained en het album American III: Solitary Man. Hij kreeg een fikse longontsteking en werd opgenomen in het ziekenhuis. Wijzigingen in Cash's stem als gevolg van zijn gezondheidsproblemen zijn merkbaar op de meeste tracks. Daarnaast moest hij het verzorgen van optredens zeer beperken.
Het album (en de keuze voor de nummers) is een reactie op zijn broze gezondheid. Het openingsnummer is niet voor niets I Won't Back Down. Het tweede nummer, Solitary Man, sleepte een Grammy in de wacht voor Best Male Country Vocal Performance.
Hij zingt achtereenvolgens het reeds genoemde I Won't Back Down van (en met) Tom Petty, Solitary Man van Neil Diamond, ook weer met hulp van meneer Petty, That Lucky Old Sun (Just Rolls Around Heaven All Day) - een hit van Frankie Laine uit 1949, het overbekende One van U2, een oudje van de hand van Bert Williams: Nobody, I See A Darkness van en met meneer Oldham, The Mercy Seat van onze Nick, een aantal nummers van hemzelf: de eerder uitgebrachte songs Field Of Diamonds (met vrouwlief en Sheryl Crow), Country Trash en I'm Leaving Now met Merle Haggard en het verse Before My Time, verder nog Mary Of The Wild Moor van The Louvin Brothers en Wayfaring Stranger met Sheryl Crow, een traditional (het nummer dan).
Hoge gunfactor mijnerzijds, maar ik word niet zo beroerd door granddaddy die nog een keer uit de oude doos.
https://www.musicmeter.nl/album/4225
Punten : 386
Nom. : 20 x
Nr. 1 van : west
Ook Johnny kwam langzaam, zeer langzaam op stoom. Pas over de helft liet hij zich in de top tien zien. En na een tussenstopje rond plek 8 dreunde hij door en parkeerde hij zijn oldsmobile op 5.
Johnny Cash' gezondheid raakte in een crisis tussen zijn album Unchained en het album American III: Solitary Man. Hij kreeg een fikse longontsteking en werd opgenomen in het ziekenhuis. Wijzigingen in Cash's stem als gevolg van zijn gezondheidsproblemen zijn merkbaar op de meeste tracks. Daarnaast moest hij het verzorgen van optredens zeer beperken.
Het album (en de keuze voor de nummers) is een reactie op zijn broze gezondheid. Het openingsnummer is niet voor niets I Won't Back Down. Het tweede nummer, Solitary Man, sleepte een Grammy in de wacht voor Best Male Country Vocal Performance.
Hij zingt achtereenvolgens het reeds genoemde I Won't Back Down van (en met) Tom Petty, Solitary Man van Neil Diamond, ook weer met hulp van meneer Petty, That Lucky Old Sun (Just Rolls Around Heaven All Day) - een hit van Frankie Laine uit 1949, het overbekende One van U2, een oudje van de hand van Bert Williams: Nobody, I See A Darkness van en met meneer Oldham, The Mercy Seat van onze Nick, een aantal nummers van hemzelf: de eerder uitgebrachte songs Field Of Diamonds (met vrouwlief en Sheryl Crow), Country Trash en I'm Leaving Now met Merle Haggard en het verse Before My Time, verder nog Mary Of The Wild Moor van The Louvin Brothers en Wayfaring Stranger met Sheryl Crow, een traditional (het nummer dan).
Hoge gunfactor mijnerzijds, maar ik word niet zo beroerd door granddaddy die nog een keer uit de oude doos.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 09:06 uur
Kijk, dat is nu fijn wakkerworden. Een lucky old sun hier!
Wat had het mij mooi geleken als Rick Rubin ooit een album met Etta James had gemaakt in de geest van the American Recordings. Helaas niet gebeurd.
Wat had het mij mooi geleken als Rick Rubin ooit een album met Etta James had gemaakt in de geest van the American Recordings. Helaas niet gebeurd.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 09:17 uur
zaaf schreef:
Deze zullen de voorspellers wel goed hebben, ik had 'm zelf op 19 en dat is best goed voor deze van Johnny.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 09:18 uur
16 Horsepower staat bij mij op nr 2. Ook Johnny Cash komt uit mijn lijstje. Die plaat van PJ ken ik niet zo goed, maar ze is altijd welkom in muzieklijstjes.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 09:27 uur
Niet zo goed als de 1e worp uit de American Recordings reeks, maar de oude Cash weet weer te imponeren. Rubin is ook een held trouwens.
Op 15 in mijn lijst. Ik heb er tot nu toe aardig wat, maar eentje in de top 10.
Op 15 in mijn lijst. Ik heb er tot nu toe aardig wat, maar eentje in de top 10.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 09:29 uur
Niet de moeite genomen dat album van Johnny Cash te beluisteren. Country is nu eenmaal niet mijn favoriete genre. Ik ben nu dat album wel aan het beluisteren, maar het maakt op mij absoluut geen indruk. Album bevat veel covers trouwens wat ik beschouw als een gebrek aan creativiteit. Zeer verrassend daarom dat dit album in een topjaar als 2000 zo hoog scoort. Uiteraard heb ik dit album niet in de top 10 voorspeld.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 09:33 uur
Wim, ga je mond spoelen met zeep! 
Cash op 16 hier, en uiteraard ook voorspeld.

Cash op 16 hier, en uiteraard ook voorspeld.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 09:48 uur
country, covers, gebrek aan creativiteit... Het is duidelijk dat er wat achtergrondinformatie ergens is blijven hangen...
Ik heb hem zelf niet opgenomen en ook niet in de voorspelling. Simpelweg omdat de eerdere 2 het ook niet gered hadden. Het is verder wel een mooie plaat hoor, bij mij op een 3,5*
Ik heb hem zelf niet opgenomen en ook niet in de voorspelling. Simpelweg omdat de eerdere 2 het ook niet gered hadden. Het is verder wel een mooie plaat hoor, bij mij op een 3,5*
0
geplaatst: 13 mei 2017, 10:08 uur
wibro schreef:
Niet de moeite genomen dat album van Johnny Cash te beluisteren.
En duidelijk ook niet om je in te lezen in het verhaal achter de American Recordings.Niet de moeite genomen dat album van Johnny Cash te beluisteren.
1
geplaatst: 13 mei 2017, 10:09 uur
Cash lijkt de gamechanger te gaan worden. Opmerkelijk genoeg slechts zes keer genoemd, waarbij slechts twee uit de kopgroep hem hebben. Alleen Gretz pakt de volle buit. Hij pakt daarmee de leiding.
91** Gretz 20
90* herman 18
71* vigil
68* motel matches
67 EttaJamesBrown 17
66 Joezer49263
62 GrafGantz 15
54* wibro
51 dix 17
50 Johnny Marr
33 deric raven 17
91** Gretz 20
90* herman 18
71* vigil
68* motel matches
67 EttaJamesBrown 17
66 Joezer49263
62 GrafGantz 15
54* wibro
51 dix 17
50 Johnny Marr
33 deric raven 17
1
geplaatst: 13 mei 2017, 10:49 uur
Edgar18 schreef:
(quote)
En duidelijk ook niet om je in te lezen in het verhaal achter de American Recordings. Neen en dat ga ik ook niet doen ook. Ik heb vier nummers van het album beluisterd. Klinken zeker niet slecht maar ik geloof niet dat ik ze beter zal vinden als ik het verhaal achter de A.R. lees. Muziek is voor mij nu eenmaal 100% een zaak van het gevoel, niet van het verstand. Raakt het me niet, dan houdt het gewoon op ongeacht wat voor een verhaal er achter zit.

0
geplaatst: 13 mei 2017, 10:55 uur
Ik haakte ook vooral in op het stukje over de covers. Maar als het je ding niet is zou ik inderdaad snel stoppen met luisteren, genoeg andere mooie muziek.
1
zaaf
geplaatst: 13 mei 2017, 11:02 uur
4. Coldplay - Parachutes
https://www.musicmeter.nl/album/109
Punten : 449
Nom. : 23 x
Nr. 1 van : niemand
Stond na de eerste 10 lijstjes weliswaar nipt in de top 10, maar werd in de lijsten die vlak daarna afkwamen niet meer genoemd, dus kukelde men uit de top 20. Dat werd, eenmaal over de helft, ruimschoots goedgemaakt en spurtte de plaat weer naar nr 5 en landde op 4.
Coldplay werd in '96 gevormd door Chris Martin en gitarist Jonny Buckland. Zij wierven, op college nog, Guy Berryman als bassist en Will Champion als drummer.
Hun faam was wondersnel gemaakt, ze brachten vóór hun debuutalbum 3 EP's uit en de derde, The Blue Room verscheen reeds op een major, Parlophone.
De sessies voor deze EP werden begeleid door producer Chris Allison en gingen naadloos over in die van Parachutes: in Orinoco Studios werden onder zijn leiding 7 nummers opgenomen, waarvan er drie op The Blue Room verschenen en daarmee deze release completeerden. High Speed was het eerste nummer dat werd gemaakt en Allison zei daarover: 'You'll notice it is quite a bit different to the other tracks, because there are other sounds going on in it: we wanted to mix a soundscape in with the classic rock sound on that particular track. I thought 'High Speed' was a really good marriage between the classic rock sound and the new sound that was developing out of it, something that was more atmospheric'. High Speed is uiteindelijk het enige nummer op Parachutes dat als zodanig op de plaat is beland.
Na een break van een paar maanden om gezamenlijk weer verder te werken, vond Allison de band afweziger, minder gefocust en de sessies werden afgebroken.
Weer een paar maanden later koos de band een andere producer, Ken Nelson, die uiteindelijk de plaat, op High Speed na dus, heeft geproduceerd. Nelson wilde graag na het horen van Martin's stem op Bigger Stronger. Dat was in de tijd dat Coldplay optrad met Gomez, van wie Nelson het debuut had geproduceerd. Het belangrijkste, volgens Nelson, wat hij te doen had was de band rustiger te laten spelen. Tijdens de optredens, met Gomez dus, haastte Coldplay zich naar zijn gevoel door het materiaal en vond Nelson het daarom niet goed aan te horen.
Het album is afgemixt door de Amerikaanse engineer Michael Brauer in New York en is opgedragen aan Will Champion's moeder, Dr. Sara Champion, die in 2000 aan kanker bezweken is.
Staan sterke nummers op, maar is me toch met de jaren gaan tegenstaan. Keurige muziek.
https://www.musicmeter.nl/album/109
Punten : 449
Nom. : 23 x
Nr. 1 van : niemand
Stond na de eerste 10 lijstjes weliswaar nipt in de top 10, maar werd in de lijsten die vlak daarna afkwamen niet meer genoemd, dus kukelde men uit de top 20. Dat werd, eenmaal over de helft, ruimschoots goedgemaakt en spurtte de plaat weer naar nr 5 en landde op 4.
Coldplay werd in '96 gevormd door Chris Martin en gitarist Jonny Buckland. Zij wierven, op college nog, Guy Berryman als bassist en Will Champion als drummer.
Hun faam was wondersnel gemaakt, ze brachten vóór hun debuutalbum 3 EP's uit en de derde, The Blue Room verscheen reeds op een major, Parlophone.
De sessies voor deze EP werden begeleid door producer Chris Allison en gingen naadloos over in die van Parachutes: in Orinoco Studios werden onder zijn leiding 7 nummers opgenomen, waarvan er drie op The Blue Room verschenen en daarmee deze release completeerden. High Speed was het eerste nummer dat werd gemaakt en Allison zei daarover: 'You'll notice it is quite a bit different to the other tracks, because there are other sounds going on in it: we wanted to mix a soundscape in with the classic rock sound on that particular track. I thought 'High Speed' was a really good marriage between the classic rock sound and the new sound that was developing out of it, something that was more atmospheric'. High Speed is uiteindelijk het enige nummer op Parachutes dat als zodanig op de plaat is beland.
Na een break van een paar maanden om gezamenlijk weer verder te werken, vond Allison de band afweziger, minder gefocust en de sessies werden afgebroken.
Weer een paar maanden later koos de band een andere producer, Ken Nelson, die uiteindelijk de plaat, op High Speed na dus, heeft geproduceerd. Nelson wilde graag na het horen van Martin's stem op Bigger Stronger. Dat was in de tijd dat Coldplay optrad met Gomez, van wie Nelson het debuut had geproduceerd. Het belangrijkste, volgens Nelson, wat hij te doen had was de band rustiger te laten spelen. Tijdens de optredens, met Gomez dus, haastte Coldplay zich naar zijn gevoel door het materiaal en vond Nelson het daarom niet goed aan te horen.
Het album is afgemixt door de Amerikaanse engineer Michael Brauer in New York en is opgedragen aan Will Champion's moeder, Dr. Sara Champion, die in 2000 aan kanker bezweken is.
Staan sterke nummers op, maar is me toch met de jaren gaan tegenstaan. Keurige muziek.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 11:04 uur
In mijn lijst op een 19de plek. In de voorspelling had ik deze ietsje te hoog, ik had Coldplay op 2 ingezet.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 11:06 uur
Ik snap het predikaat keurige muziek wel, maar vind dit ook wel een intens album. Was destijds wel onder de indruk van dit debuut. Dat beloofde veel goeds. Dat bleek ook, maar helaas maar één album na deze 
Parachutes vind ik nog steeds een fijn album, wat plek 5 in mijn lijstje haalde.

Parachutes vind ik nog steeds een fijn album, wat plek 5 in mijn lijstje haalde.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 11:10 uur
Deze heb ik niet in mijn lijstje, wel in mijn CD kast, gelukkig heb ik de nummer 1 wel en ook nog eens op 1 in mijn lijstje.
Benieuwd naar de nummer 2 en 3 , dus zaaf kom er maar in
Benieuwd naar de nummer 2 en 3 , dus zaaf kom er maar in

0
geplaatst: 13 mei 2017, 11:13 uur
dix schreef:
Waar staan die sterretjes voor?
Waar staan die sterretjes voor?
Aantal exact juist voorspelde posities.
Dat geeft de doorslag bij een gelijke stand.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 11:14 uur
Vóór ik aan de Album top 10 van 2000 begon stond dit album van Coldplay bij mij op 4 sterren. Extra voor 2000 nog een keer beluisterd en het zakte onmiddellijk daarna naar 3 sterren. De muziek van Coldplay raakt mij gewoon niet meer. In de top 10 voorspeld op nummer 10. Hoger verwachtte ik 'm niet, maar dat bleek dus achteraf niet juist te zijn.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 11:18 uur
Misschien dat The Avalanches het gehaald hebben , dit album heeft hier ook een fanclub.
1
geplaatst: 13 mei 2017, 11:20 uur
Coldplay was uiteraard ook veel voorspeld, alleen Joezer49263 had hem niet.
Gretz breidt zijn voorsprong nog iets uit, maar het blijft een two horse-race.
110** Gretz 19
108* herman 18
89* vigil 18
86* motel matches 18
84 EttaJamesBrown 17
79 GrafGantz 17
68* wibro 14
66 Joezer49263
65 dix 14
64 Johnny Marr 14
51 deric raven 18
Gretz breidt zijn voorsprong nog iets uit, maar het blijft een two horse-race.
110** Gretz 19
108* herman 18
89* vigil 18
86* motel matches 18
84 EttaJamesBrown 17
79 GrafGantz 17
68* wibro 14
66 Joezer49263
65 dix 14
64 Johnny Marr 14
51 deric raven 18
0
geplaatst: 13 mei 2017, 11:22 uur
Gezien de voorspellingen maken de eerste en laatste de meeste kans, respectievelijk 11 en 10 keer genoemd.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 11:23 uur
Het is mij nog echt een raadsel welke plaat er dan op #3 kan staan. Ik ga er vanuit dat Herman en ik beiden de Bono boys niet in onze voorspelling hebben opgenomen.
0
geplaatst: 13 mei 2017, 11:24 uur
Stevige muziek doet het nooit goed in deze lijst, dus de witte pony kan wel inpakken
0
geplaatst: 13 mei 2017, 11:25 uur
Gretz schreef:
Het is mij nog echt een raadsel welke plaat er dan op #3 kan staan. Ik ga er vanuit dat Herman en ik beiden geen U2 hebben voorspeld.
Het is mij nog echt een raadsel welke plaat er dan op #3 kan staan. Ik ga er vanuit dat Herman en ik beiden geen U2 hebben voorspeld.
Jullie hebben ze in elk geval alle drie

0
geplaatst: 13 mei 2017, 11:26 uur
Rudi S schreef:
Misschien dat The Avalanches het gehaald hebben , dit album heeft hier ook een fanclub.
Dat zou een lawine aan goede smaak zijn.
1
geplaatst: 13 mei 2017, 11:28 uur
Dan ga er vanuit dat de dodeartiestenbonus deze zachte waar nog iets verder omhoog heeft gestuwd.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.