Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 25 november 2016, 19:07 uur
ABC had ik absoluut niet verwacht. Hoefde ook niet in de top 10 van mij. De singles zijn sterk, de rest is heel wat minder.
1
zaaf
geplaatst: 25 november 2016, 19:26 uur
7. Duran Duran - Rio
https://www.musicmeter.nl/album/2846
Punten : 336
Nom. : 16
Nr. 1 van : herman
Ook een album dat deze editie sterk startte, kelderde en weer iets opklom.
Het eerste nummer van Rio dat 'af' was, was My Own Way en werd gebruikt om het gaatje tussen het debuut en de opvolger te vullen voor de binnen- en buitenlandse markt (behalve US, want daar was de belangstelling nog maar pover). Die eerste song bleek een broddellap voor de gevorderde stijl van de band en hoewel later voor het album opnieuw opgenomen, was het "not a favorite" aldus John Taylor later.
De single voor de US werd Hungry Like The Wolf en het kostte de dochteronderneming van Capitol aldaar drie pogingen om de single onder de aandacht van de radiostations te brengen alvorens het (flink) aansloeg.
De volgende single had ook een verrassing in petto: opgenomen in Sri Lanka was Andy Taylor, die in de clip luchtgitaar speelt op een tak, in enigszins beschonken toestand van die tak gedonderd en terechtgekomen in water waarin olifanten hun behoefte deden. Dat leverde later een tropische virusinfectie op, die de promotionele activiteiten flink oponthoud gaf.
Hoe het ook zij, dit album maakte Duran Duran tot wereldact.
En gebroederlijk naast het andere POPalbum staat deze. Pop met een gouden randje. En de boys bleken nog een lange adem te hebben ook.
https://www.musicmeter.nl/album/2846
Punten : 336
Nom. : 16
Nr. 1 van : herman
Ook een album dat deze editie sterk startte, kelderde en weer iets opklom.
Het eerste nummer van Rio dat 'af' was, was My Own Way en werd gebruikt om het gaatje tussen het debuut en de opvolger te vullen voor de binnen- en buitenlandse markt (behalve US, want daar was de belangstelling nog maar pover). Die eerste song bleek een broddellap voor de gevorderde stijl van de band en hoewel later voor het album opnieuw opgenomen, was het "not a favorite" aldus John Taylor later.
De single voor de US werd Hungry Like The Wolf en het kostte de dochteronderneming van Capitol aldaar drie pogingen om de single onder de aandacht van de radiostations te brengen alvorens het (flink) aansloeg.
De volgende single had ook een verrassing in petto: opgenomen in Sri Lanka was Andy Taylor, die in de clip luchtgitaar speelt op een tak, in enigszins beschonken toestand van die tak gedonderd en terechtgekomen in water waarin olifanten hun behoefte deden. Dat leverde later een tropische virusinfectie op, die de promotionele activiteiten flink oponthoud gaf.
Hoe het ook zij, dit album maakte Duran Duran tot wereldact.
En gebroederlijk naast het andere POPalbum staat deze. Pop met een gouden randje. En de boys bleken nog een lange adem te hebben ook.
0
geplaatst: 25 november 2016, 19:38 uur
Mooi 
Zeker een lange adem maar ik verwacht ze verder met geen enkele album in de gezamenlijke top 10!

Zeker een lange adem maar ik verwacht ze verder met geen enkele album in de gezamenlijke top 10!
0
geplaatst: 25 november 2016, 20:01 uur
Verrassend!
In deze setting van deelnemers zeker niet in de top 10 verwacht.
Niet genoteerd in mijn lijst.
Ik vind dit dan ook geen top 10er.
Een paar prima songs als de titelsong, Save A Prayer en The Chauffeur, heeft deze plaat dan wel weer.
In deze setting van deelnemers zeker niet in de top 10 verwacht.
Niet genoteerd in mijn lijst.
Ik vind dit dan ook geen top 10er.
Een paar prima songs als de titelsong, Save A Prayer en The Chauffeur, heeft deze plaat dan wel weer.
0
geplaatst: 25 november 2016, 20:14 uur
Duran Duran had ik ook niet verwacht...al blijven de laatste twee nummers van die plaat bloedmooi...
1
geplaatst: 25 november 2016, 20:17 uur
Wat is dat dan voor setting vraag ik me al jaren af en jij denkt het ineens te weten

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 november 2016, 20:29 uur
Duran Duran had ik niet, maar heel veel scheelde dat niet. En er staan heel wat albums in mijn top-20 waar geen nummer van het niveau Save a Prayer op staat.
ABC zat er verder vanaf. Ook voor mij een verrassing in negatieve zin. Weinig memorabele synthpop. En waar de Engelstalige teksten bij mij meestal wat wegglijden, blijft er soms een tekstregel in positieve zin hangen. En heel soms in negatieve zin. if you judge a book by the cover / then you judge the look by the lover is een voorbeeld van die laatste.
En Kate Bush... tja, ik zal het album weer eens proberen (er staat geen enkel nummer op waarvan de titel meteen een belletje doet rinkelen), maar voorlopig is hier de indruk: de eerste de beste en daarna bergafwaarts.
ABC zat er verder vanaf. Ook voor mij een verrassing in negatieve zin. Weinig memorabele synthpop. En waar de Engelstalige teksten bij mij meestal wat wegglijden, blijft er soms een tekstregel in positieve zin hangen. En heel soms in negatieve zin. if you judge a book by the cover / then you judge the look by the lover is een voorbeeld van die laatste.
En Kate Bush... tja, ik zal het album weer eens proberen (er staat geen enkel nummer op waarvan de titel meteen een belletje doet rinkelen), maar voorlopig is hier de indruk: de eerste de beste en daarna bergafwaarts.
0
catchup
geplaatst: 25 november 2016, 20:32 uur
Ik zou m'n geld hier niet aan een voorspelling durven uitgeven, de eerste vier had ik alvast niet verwacht. Hoewel Kate Bush wel in mijn lijstje staat.
Twee albums van de resterende zes zou ik nog durven voorspellen, maar ik heb ook geen idee van 'de setting' hier, dus ik vergis me waarschijnlijk.
Leuk detail, die tropische olifantenpoepinfectie.
Twee albums van de resterende zes zou ik nog durven voorspellen, maar ik heb ook geen idee van 'de setting' hier, dus ik vergis me waarschijnlijk.
Leuk detail, die tropische olifantenpoepinfectie.
0
geplaatst: 25 november 2016, 20:40 uur
Wie gaat er nog komen?
Ik gok nog op (willekeurig) The Cure, Simple Minds, Michael Jackson, Bruce Spingsteen en ik hoop Peter Gabriel of Joe Jackson. Prince heb je ook nog en XTC niet te vergeten.
Ik gok nog op (willekeurig) The Cure, Simple Minds, Michael Jackson, Bruce Spingsteen en ik hoop Peter Gabriel of Joe Jackson. Prince heb je ook nog en XTC niet te vergeten.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 november 2016, 20:45 uur
Met de wat scheve representatie in dit topic, konden Cocteau Twins ook nog wel eens voorbijkomen.
0
geplaatst: 25 november 2016, 20:46 uur
Pffff, ook deze in mijn top 5.
Daar gaat mijn geloofwaardigheid.
Daar gaat mijn geloofwaardigheid.
0
geplaatst: 25 november 2016, 20:49 uur
Hé wat leuk, The Lexicon of Love. Toen heel veel gedraaid. Mijn nummer 11, stond op het laatst bij mij nog op 10. Had ik eigenlijk zo moeten laten.
0
geplaatst: 25 november 2016, 20:49 uur
Niks mis met jouw geloofwaardigheid. De laatste twee waren mijn nummer 11 en 13.
0
geplaatst: 25 november 2016, 21:14 uur
Michael McDonald?
Ik heb zowaar op drie van de vier albums gestemd tot nu toe:
3. Duran Duran: toch essentieel voor de jaren '80 en dit is veruit hun beste album, vooral met Save a Prayer.
12. Kate Bush: minder bekend en experimenteler dan haar andere albums, verdient zeker een plaats.
16. Iron Maiden: gemiddeld eens om de tien jaar stem ik op een heavymetalalbum en dit is er een van. Dit heb ik leren kennen bij een fan van Clannad/Enya met een ruime cd-collectie. Steun kan soms uit onverwachte hoek komen.
ABC: wel overwogen, maar uit de boot gevallen.
0
geplaatst: 25 november 2016, 21:20 uur
Ik heb tot nog toe bingo wat betreft:
6. Duran Duran - Rio
10. ABC - The Lexicon of Love
Iron Maiden heb ik helemaal niets mee, al heb ik heel toevallig deze gisteren weer eens beluisterd: Powerslaves: An Elektro Tribute to Iron Maiden (2003). Al geloof ik niet dat die het erg goed doet bij de echte fans
6. Duran Duran - Rio
10. ABC - The Lexicon of Love
Iron Maiden heb ik helemaal niets mee, al heb ik heel toevallig deze gisteren weer eens beluisterd: Powerslaves: An Elektro Tribute to Iron Maiden (2003). Al geloof ik niet dat die het erg goed doet bij de echte fans

1
geplaatst: 25 november 2016, 21:50 uur
Superbitch schreef:
Michael McDonald?
Die staat bij mij anders wel op 14 Michael McDonald?

0
zaaf
geplaatst: 25 november 2016, 21:51 uur
6. XTC - English Settlement
https://www.musicmeter.nl/album/3716
Punten : 397
Nom. : 19
Nr. 1 van : dazzler, bikkel2
Laverend tussen plek 5 en 7 levert het gemiddelde op. Da's een beste prestatie.
De plaat op het snijvlak van live reproduceerbare muziek en meerlaagse muziek zoals XTC is gaan maken nadat zanger Andy Partridge tot twee keer toe onstage bevroor. Hij kon hij vreselijk genieten van de livemuziek en de interactie met het publiek, maar perfectionistisch als hij is - vergelijkbaar met Roger Waters' ervaringen een vijftal jaar eerder - voelde een enorme druk vanuit het publiek vooral ook goed te zingen en mooi gitaar te spelen. En hun stuiterende muziek hielp hem niet.
En die twee wensen, meerdere lagen aanbrengen en van die altijd gevoelde druk af, leidden tot de beslissing niet meer te toeren en van XTC een studio band te maken. Hetgeen direct leidde tot een afscheid van drummer Terry Chambers.
Het proces van English Settlement in eenvoudige bewoordingen (van Andy):
“Why don't we make an album we don't have to reproduce on stage? We can use acoustic instruments, we can overdub keyboards, we can use pianos. . . The first of the multi-coloured records. I gave away my acoustic guitar in a TV contest and had to buy a new one, suddenly all these new tunes flowed out! Colin gets fretless, Dave goes 12-string, Terry still ‘just 'its 'em’. This 15-track warehouse of songs sounds expansive, fresh, unfinished and vast. It was to become many people's favourite XTC album.”
Ach, ook deze is jeugdsentiment tot en met. Erg inspirerende muziek, altijd een genot om te horen. Het doet me goed te zien dat deze opinie ruimschoots gedeeld wordt.
https://www.musicmeter.nl/album/3716
Punten : 397
Nom. : 19
Nr. 1 van : dazzler, bikkel2
Laverend tussen plek 5 en 7 levert het gemiddelde op. Da's een beste prestatie.
De plaat op het snijvlak van live reproduceerbare muziek en meerlaagse muziek zoals XTC is gaan maken nadat zanger Andy Partridge tot twee keer toe onstage bevroor. Hij kon hij vreselijk genieten van de livemuziek en de interactie met het publiek, maar perfectionistisch als hij is - vergelijkbaar met Roger Waters' ervaringen een vijftal jaar eerder - voelde een enorme druk vanuit het publiek vooral ook goed te zingen en mooi gitaar te spelen. En hun stuiterende muziek hielp hem niet.
En die twee wensen, meerdere lagen aanbrengen en van die altijd gevoelde druk af, leidden tot de beslissing niet meer te toeren en van XTC een studio band te maken. Hetgeen direct leidde tot een afscheid van drummer Terry Chambers.
Het proces van English Settlement in eenvoudige bewoordingen (van Andy):
“Why don't we make an album we don't have to reproduce on stage? We can use acoustic instruments, we can overdub keyboards, we can use pianos. . . The first of the multi-coloured records. I gave away my acoustic guitar in a TV contest and had to buy a new one, suddenly all these new tunes flowed out! Colin gets fretless, Dave goes 12-string, Terry still ‘just 'its 'em’. This 15-track warehouse of songs sounds expansive, fresh, unfinished and vast. It was to become many people's favourite XTC album.”
Ach, ook deze is jeugdsentiment tot en met. Erg inspirerende muziek, altijd een genot om te horen. Het doet me goed te zien dat deze opinie ruimschoots gedeeld wordt.
3
geplaatst: 25 november 2016, 21:55 uur
0
geplaatst: 25 november 2016, 22:11 uur
Mijn nummer 5. Sterke plaat, die ik leerde kennen toen ik erachter kwam, na hun zelfs nog betere plaat uit 1999, dat ze al enige tijd bestonden. (Want op 3-jarige leeftijd was ik me nog niet zo bewust, dus jeugdsentiment gaat voor mij niet helemaal op
)
)
0
geplaatst: 25 november 2016, 22:29 uur
Het is wel eng dat ook deze in mijn achteloze top 15 stond. Blijkbaar heb ik onbewust de doorsneesmaak van dit jaar.
0
geplaatst: 25 november 2016, 22:43 uur
Johnny Marr schreef:
Nee!
Heb ik nog dagelijks nachtmerries van. Wat een grafplaat. Ik wil wibro z'n gezicht wel eens zien terwijl hij Filth luistert, als hij Maiden al herrie vindt...
Ga je 'm in uw top 10 van 1983 zetten, bennerd?
(quote)
Nee!
Heb ik nog dagelijks nachtmerries van. Wat een grafplaat. Ik wil wibro z'n gezicht wel eens zien terwijl hij Filth luistert, als hij Maiden al herrie vindt...
Ga je 'm in uw top 10 van 1983 zetten, bennerd? Gezien de achttien albums van dat jaar die ik gehoord heb, zal hij wel ergens in mijn top 20 belanden.
0
geplaatst: 25 november 2016, 23:24 uur
Duran Duran voor mij net als The Police een band die op album altijd wat uitschuivers telt.
Als is Rio hun classic album, ik geniet net iets meer van het debuut.
XTC hoort thuis in de top 10. Maar dat deden ze wat mij betreft ook al met Black Sea uit 1980.
Als is Rio hun classic album, ik geniet net iets meer van het debuut.
XTC hoort thuis in de top 10. Maar dat deden ze wat mij betreft ook al met Black Sea uit 1980.
0
geplaatst: 25 november 2016, 23:50 uur
Rio bij mij op 3 en ook XTC staat in mijn lijstje. Ziet er alvast een mooie top 10 uit. 

2
geplaatst: 25 november 2016, 23:52 uur
0
geplaatst: 26 november 2016, 00:11 uur
Ah. XTC... Daar hoor ik het niet. Productie staa me altijd wat tegen, net zoals bij de geheide nummer 1 trouwens.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.