MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Weet je wat je ook nog kan gaan doen in dit zaafloze weekend? Lekker muziek draaien!

Casartelli (moderator)
9 gokjes voor de top-10 hebben mijn mailbox inmiddels bereikt. Ik ga ervan uit dat daar in de komende 2,36 dagen nog een mooi aantal bij komt.

Hé, daar is 'ie weer! Onze grote spelleider zaaf himself! Hoe gaat het inmiddels met de blessure?

zaaf
Ja die valt om de drommel, maar niet mee. Maar ik ben een bikkel3 dus ik laat me niet kisten.
Deze week finale '93 week!

Telamon
Hoi zaaf.

zaaf
Joho Telamon

Telamon
Ik ben al bij 97, meester.

zaaf
Dit topic is niet alleen noeste arbeid waarde Telamon. Soms moet je door de pijn, soms met verrukking.

zaaf
Mag ik in die laatste 0,98 dagen… nog op jullie lijstjes over 1993 hopen:
catchup, dazzler, Film Pegasus, herman, Koenr, luigifort, Teunnis?

Altijd weer dezelfden

Mijn lijstje van het mooiste jaar ooit is opgestuurd. Zo'n mooi jaartal en dan geen 5*-albums, jammer. Iemand nog een tip voor me waarvan de kans aanwezig is dat ik er 5* voor ga geven?

Ik ben ook van '93. Maar met pijn in het hart moet ik toegeven dat '94 een sterker muziekjaar is.

Casartelli (moderator)
Ik ben van '81, maar '93 is min of meer mijn muzikale geboorte. Maar een heel grote hoogvlieger is het in retrospectief toch niet, zoals de dominante voorspelling qua nummer 1 voor mij ook bevestigt.

Over voorspellingen gesproken, 10 zijn er inmiddels binnen. Daar kunnen er nog wel een paar bij, toch?

Teunnis schreef:
Zo'n mooi jaartal en dan geen 5*-albums, jammer. Iemand nog een tip voor me waarvan de kans aanwezig is dat ik er 5* voor ga geven?

Ik heb er 5. Maar dan moet je ook van hiphop houden. En van rock natuurlijk.

Casartelli (moderator)
west schreef:
En de 5*-drempel zodanig leggen dat er meer dan 200 albums op passen...

Ik heb er 4, wat voor mij erg veel is. In 1990 had ik er geen en in 1991 en 1992 per jaar 1.

Casartelli schreef:
(quote)
En de 5*-drempel zodanig leggen dat er meer dan 200 albums op passen...

Echt waar: heb ik er meer dan 200?!

Voor 1993 moet ik er dan ook bij vermelden dat ik er 3 van de 5 naar boven heb afgerond. Zo schiet dat lekker op bij mij.

west schreef:
(quote)

3/5 staan in mijn top-5 en op 4,5*, de andere twee artiesten zijn minder mijn ding.

(quote)

Yo La Tengo - Painful

Erg veel plezier aan beleefd en staat nog steeds op 5,0* bij mij

En dan nog prachtige platen als Orbital 2 (Orbital), So Tough (Saint Etienne), Thirteen (Teenage Fanclub) en Dusk (The The) die bij mij dikke 4,5* hebben. En misschien zijn de releases van Seefeel, Insides en Mercury Rev uit dit jaar ook wel iets voor jou.

Zie pm. Voordat zaaf boos wordt dat we titels noemen

zaaf
Wat!? Noemt iemand titels?? Ik vervang zijn nummer 1 door mijn nummer 1, dat zal m leren!

Heeeel snel m'n berichtje weggehaald, heb echt geen zin in een ban.

Morgen gaat het weer loos, zaaf zet er even zijn schouders onder.

zaaf
Ein-de-lijk zijn de '93-lijnen gesloten. Nadere info volgt.

zaaf
Dit jaar doen we het weer met zijn 41en. 24 kozen ervoor de uiteindelijke nr 1 in zijn lijst te plaatsen, waar dit album 608 punten mee behaalde. Er zijn 285 (!) verschillende albums genoemd.

Ik ben zeer waarschijnlijk niet bij die 24
Bij mij staat een sterke dame op 1.
Op 2 mijn favoriete Duitsers.
Op 3 nog een Duitser die er erg, heel erg, hard tegenaan gaat.
Verder nog heel veel electronica, iets met een vis, wat rock/metal/punk en zelfs een schrijver

zaaf
10. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders
https://www.musicmeter.nl/album/24

Punten : 280
Nom. : 14
Nr. 1 van : zaaf, Teunnis, Koenr

Zag er lang niet naar uit voor geen enkele hiphop-plaat. De Quest sprong weliswaar tussen de 1e en de 2e dinsdag van 24 naar 14, maar er was nog een gaatje te dichten. En zowaar gebeurde dat…

A Tribe Called Quest, een hooggewaardeerd rapgezelschap uit Queens, NY, is opgezet door jeugdvrienden MC en producer Q-Tip (Jonathan Davis) en MC Phive Dawg (Malik Taylor), samen met klasgenoot van Q-Tip op de middelbare, producer Ali Shaheed Muhammad en MC Jarobi White, die de groep na het debuutalbum om persoonlijke redenen verliet.

Na twee behoorlijk succesvolle albums die het hier al tot de top 20 schopten, namen ze van november '92 tot september '93 Midnight Marauders op. Waar de leading raps op het debuut nog voornamelijk door Q-Tip werden gedaan, deelde Phive die al meer op de opvolger. Op dit album is hun samenwerking tot dan toe op zijn sterkst. Met de muzikale omlijsting die nadrukkelijker is dan op de voorgangers, met dikkere drums, opvallender basslines, blazers en duidelijker hooks en riffs leverden de heren hier een product waar met veel inspiratie de tijd voor is genomen. De begeleidend spreker, de midnight marauder, zorgt voor nog meer cohesie op het album.

Er is meer inmenging van anderen op de plaat, zo co-produceerden Lange Professor (William Mitchell) en Skeff Anselm de plaat en deden mee op een aantal tracks, en droegen collega's als Trugoy en Raphael Saadiq bij aan het album.

Waar een aantal hiphopplaten er in '93 nadrukkelijk uit sprongen, is deze derde van ATCQ voor mij het hoogtepunt van dit jaar.

Telamon
Niet mijn ding dit jaar.
En ik heb geworsteld met je eerste zin.

Ben al een paar weken bezig met de hip-hopcursus voor blanke negers; een ware zoektocht. Ik verwacht dit album wel terug op het mondeling examen.

Mijn sluitpost in mijn top 20 en dat is ondanks dat niet slecht. Hip-hop heeft bij mij met metal altijd onderaan de muziekladder gestaan. Maar... daar is nu verandering in gekomen. Menig hip-hop album zal bij mij in de jaren negentig edities in de top 10 staan.

Mijn nummer 20 dus.

Hiphop heeft het niet goed gedaan dit jaar? Shame on a musicmeter

Verrassend dat deze erin staat, de afgelopen jaren kwam hiphop niet aan de bak.
Goed album, maar ik heb het nooit echt veel gedraaid. Daarom toch niet in mijn top 20.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:23 uur

geplaatst: vandaag om 08:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.