menu

Mijn Updates +
Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
Voor deze gelegenheid heb ik mijn blog nog eens van onder het stof gehaald.

De kleur van de lente: waarom Talk Talk de beste band van de 80’s is | El Bromista - elbromista.wordpress.com

Al twee weken schijnt de zon alsof ze nooit iets anders gedaan heeft. Uitgerekend nu overlijdt Mark Hollis, een muzikaal genie wiens opus magnum The Colour of Spring heet.

De platenkast van mijn ouders: een goudmijn van muzikale ontdekkingen voor ondergetekende in zijn tienerjaren. Passeerden de revue: Grote Namen als Pink Floyd en The Cure, en Net Iets Minder Grote Namen zoals Fischer-Z en Roxy Music. Ergens in 2005 of 2006 stuitte ik op een fascinerende lp-hoes: een kleurrijke tekening van tientallen ingekaderde vlinders. ‘The Colour of Spring’, stond in strakke letters te lezen. De intrigerende hoes bleek een voorbode voor de muziek binnenin. Die was buitenaards betoverend mooi. The Colour of Spring werd voor mij in de loop der jaren een van die handvol albums waarop elke seconde raak is.

Later kwam ik tot de vaststelling dat The Colour of Spring niet alleen het hoogtepunt, maar ook het middelpunt vormt in het oeuvre van Talk Talk, de iconische maar vaak nog onderschatte jaren 80-band rond de enigmatische frontman Mark Hollis. De plaat verenigt the best of both worlds. Aan de ene kant de door de new-romanticsstroming geïnspireerde synthpop van Talk Talks beginjaren, met geweldige songs als ‘It’s My Life’, ‘Such a Shame’ en ‘Renée’. Aan de andere zijde de experimentele, avant-gardistische albums die Talk Talk in haar latere jaren produceerde en waarmee de band de bakermat vormde van de postrock.

Slechts vijf platen bracht Talk Talk uit. Enerzijds jammerlijk weinig, maar tegelijk juist genoeg. Zo heeft de band geen noot te veel uitgebracht, en alles wat ze op plaat gezet heeft is even briljant als relevant, ook vandaag nog. In dat opzicht vergelijk ik Talk Talk graag met The Smiths, de enige band uit die periode die ik even hoog inschat. Less is more, kwaliteit boven kwantiteit.

Mark Hollis liet zich nooit leiden door commercie. The Colour of Spring, Talk Talks grootste financiële succes, opende deuren. Maar in plaats van op hetzelfde elan verder te gaan en misschien een status zoals die van U2 of Simple Minds te ambiëren, gooide Hollis het roer radicaal om en bracht hij met zijn band twee op het eerste gehoor ontoegankelijke platen uit. Platenlabel EMI was, zacht uitgedrukt, not amused en het zou jaren duren alvorens het belang en de vernuftigheid van Spirit of Eden en Laughing Stock goed en wel zou doordringen. Vooral die eerste draai ik nog geregeld. Net als The Colour of Spring reken ik Spirit of Eden tot de 25 beste albums die ooit gemaakt zijn.

Begin jaren 90 trok Hollis de stekker uit Talk Talk en keerde hij de muziekbusiness de rug toe. Hij zou nog één fascinerende soloplaat uitbrengen, die in het verlengde ligt van de laatste Talk Talk, en verder de anonimiteit opzoeken. Zijn muzikale verhaal was af. De noten die gespeeld moesten worden, waren dat ook. De kans dat hij ooit nog nieuw materiaal zou uitbrengen, was vrijwel nihil, maar dat maakt zijn heengaan niet minder aangrijpend. Mark Hollis bracht voor altijd kleur in mijn leven.

R.I.P. Andy Anderson, oa. drummer van The Cure in 1983/1984.

Ook in tijd van rouw moet een grap kunnen!

WillemM schreef:
Het AD en Telegraaf meldden het 14 uur eerder. Denk je dat zij niet meer bronnen raadplegen?

R.I.P. Andy Anderson

The Cure - Love Cats (Andy speelt hier op mee en is in de video te zien)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=mcUza_wWCfA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

ook de drummer op Robert's side-project met Steven Severin (Siouxsie and the Banshees) The Glove - Blue Sunshine (1983)

Roel Toering overleden. Onlangs nog mede door zijn medewerking een prachtige Vitesse cd verschenen.

Was eigenaar van de Stable Studios in Arnhem en heeft veel geproduceerd voor onder andere The Scene en Vitesse

Oei, Mark Hollis.. ik kreeg direct zo'n het zal toch niet waar wezen-gevoel. Talk talk maakte deel uit van de vele platen die ik in de jaren waarin ik opgroeide graag naar luisterde en me het sterkst aan de jaren tachtig herinnert. Naar die prachtige platenhoezen kon ik wel uren kijken. Die van it's my life 1984 vind ik echt zo schitterend mooi, ik kan erin verdwalen. Dat heb ik ook maar even opgezocht, getekend door de kunstschilder James Marsh die delen van het schilderij "The Boyhood of Raleigh" op de vliegende stukken heeft verwerkt. Het zal op het tabblad van It's My Life uiteraard wel toegelicht zijn hoor, maar nu begrijp ik het verband pas. Ik kan die cover van No Doubt nog altijd niet uitstaan, wat deed me dat destijds veel zeer. Dat baslijntje van It's my life speelde ik als beginnende bassist graag na. Talk Talk vond ik ook live waanzinnig goed. Even opnieuw, herschreven: die opnames die ik had lijkt de Talk Talk Live Londen 1986 te zijn die hier ook op MuMe staat. Niet geweten dat daar apart een album van samengesteld is, maar zoals ik wilde zeggen: het is ook een fantastisch optreden.

R.I.P. Mark Hollis

Talk Talk is mij zeer lief!

En de karavaan van Magere Hein trekt verder...

R.I.P. Stephan Ellis, bassist van Survivor (tijdens het grootste deel van hun actieve periode). Toegegeven, ook ik hoor de naam van de goede man voor het eerst, maar dat is logisch, immers...

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=XCaHGSHVNjw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Ik zie nu diverse berichten dat de zanger van The Prodigy overleden zou zijn.

Keith Flint

Dit is een klap. R.I.P

Wat
De
Fak

Bah, dat is akelig nieuws.

R.I.P. Keith Flint, hoe kan dit opeens

Wtf, zouden deze zomer nog Lowlands headlinen... R.I.P.

Sjemig... R.I.P Keith

Het gaat weer hard dit jaar

R.I.P. Keith Flint

Pffff, R.I.P. Keith.

Huh, dat is schrikken zeg. Zo jong nog. Ik was en ben een groot liefhebber van hun muziek uit de 90's, echte jeugdhelden voor mij.

R.I.P Firestarter

R.I.P. Trouble Instigator...

WTF

panjoe (moderator)
Dat komt ook uit het niets... R.I.P. Keith Flint.

Bizar... R.I.P. Keith

RIP Keith Flint

Wow, daar schrik ik ook wel even van!

Komt ook hier hard binnen. R.I.P.

Zelfmoord begrijp ik..

Heftig.

Tja.... zo'n leven is blijkbaar niet zaligmakend... al denken velen van wel

Rip

lennon schreef:
Zelfmoord begrijp ik..

Waar viel dat te lezen?

No Good.

R.I.P. Keith Flint

Gast
geplaatst: vandaag om 07:15 uur

geplaatst: vandaag om 07:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.