menu

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
avatar van Bobbejaantje
R.I.P. Manu Dibango - Afrikaanse muzikale held en superster
1933-2020

(en ooit nog geplagieerd door Michael Jackson ten tijde van Thriller)



avatar van gaucho
Bobbejaantje schreef:
(en ooit nog geplagieerd door Michael Jackson ten tijde van Thriller)

Nou, geplagieerd zou ik het niet willen noemen. Wanna be startin' somethin' is een heel ander nummer. Maar die vocale 'break' is natuurlijk wel ontleend aan Dibango's Soul Makossa.

Manu Dibango was een van de eersten die Afro-ritmes mengde met funk en soul. Hij vervulde daarmee een voortrekkersrol in de verspreiding van Afrikaanse muziek over de gehele wereld. Er zijn mensen die Soul Makossa (1973) als de eerste echte disco-hit beschouwen, al vind ik dat zelf twijfelachtig.

Een beetje wrang ook dat deze man in de Westerse wereld vooral herdacht zal worden als 'de bedenker van Mama Appelsap'. Maar eerlijk is eerlijk: zelf ken ik 'm ook voornamelijk van Soul Makossa.

R.I.P. Manu Dibango.

avatar van Poek
Dito, maar dat is ook wel een klassieker. Ik lees trouwens dat hij door Covid-19 is overleden.

R.I.P. Manu Dibango.

Edit: een eerbetoon van een facebookvriend:

"Zes dagen geleden las ik op de facebookpagina van saxofonist en songsschrijver Manu Dibango dat hij geveld was door het coronavirus en in het ziekenhuis lag. Hij was aan de betere hand, stond er. Vandaag is hij op 86-jarige leeftij toch overleden aan het virus.
In 1972 maakte Manu Dibango, die uit Kameroen komt maar toen al in Parijs woonde, een lied voor de Afrika Cup dat in 1972 in Kameroen plaatsvond. Dat lied heet ‘Hymne de la 8e Coupe d'Afrique des Nations’ en verscheen op single. Voor de b-kant had hij Soul Makossa gemaakt.
Soul Makossa werd al snel in New York door deejays opgepikt en groeide uit tot echte clubhit. Het origineel was nogal obscuur, zeker voor die tijd, en daarom werden er razendsnel tientallen coverversies opgenomen. Soul Makossa wordt door velen gezien als het eerste disconummer.
Eind 1972 werd Manu Dibango’s versie pas als echte single uitgebracht maar kwam niet hoger dan nummer 35 in de Amerikaanse hitlijst. Als je beelden ziet van Afrikanen die dansen op Soul Makossa doet dat heel erg denken aan het WK voetbal van 1990 in Italië. Roger Milla ,de 38-jarige spits van Kameroen, vierde met dat dansje zijn doelpunten bij de cornervlag.
Naast een paar woorden Engels bestaat Soul Makossa uit Duala, een Afrikaans dialect. Vanwege de onbegrijpelijke inhoud is het nummer waarschijnlijk het best bekend om het gezongen refrein "ma-mako, ma-ma-sa, mako-mako ssa". Vele artiesten hebben dit gebruikt zoals de Bloodhound Gang en Rihanna. Het bekendst is het echter van ‘Wanna be startin’ Something’ van Michael Jackson dat op zijn album Thriller staat. Je weet wel, dat Mama Appelsap-nummer."

avatar van Fathead
Mooi verhaal, Poek!

avatar van Michiel Cohen
Bobbejaantje schreef:
R.I.P. Manu Dibango - Afrikaanse muzikale held en superster
1933-2020

(en ooit nog geplagieerd door Michael Jackson ten tijde van Thriller)

(embed)

Klote. Heb toch wel vrij veel muziek van hem.

avatar van Bobbejaantje
gaucho
Manu heeft begin jaren negentig daaromtrent een rechtszaak gewonnen van MJ. Dat zal wel niet voor niets zijn zeker? Maar goed, noem het dan voor mijn part 'geleend met rente'

avatar van Bobbejaantje
Michiel Cohen schreef:
(quote)

Klote. Heb toch wel vrij veel muziek van hem.


Zijn muziek maakt hem onsterfelijk. Wat een erfenis laat hij na.

avatar van gaucho
Bobbejaantje schreef:
gaucho
Manu heeft begin jaren negentig daaromtrent een rechtszaak gewonnen van MJ. Dat zal wel niet voor niets zijn zeker? Maar goed, noem het dan voor mijn part 'geleend met rente'

Die had ik gemist. Maar je hebt gelijk, ook al hebben ze de zaak buiten de rechtszaal afgehandeld. Vooruit, houd het dan maar op die laatste omschrijving


avatar van E-Clect-Eddy
RIP Bill Rieflin

Ook incidenteel drummer voor Ministry, Revolting Cocks, Lard, Pigface, KMFDM, Nine Inch Nails, Chris Connell, Swans, Robbie Williams, Taylor Swift, Mark Lanegan zag ik op Discogs

Revolting Cocks - (Let's Get) Physical - YouTube

avatar van vigil
Het onofficiële 4de lid van R.E.M. vanaf 1999 en sinds kort lid van King Crimson, slechts 59 geworden.

RIP William "Bill" Rieflin



avatar van Masimo
ranboy schreef:
Zijn song She believes in me werd door André Hazes bewerkt tot Zij gelooft in mij.
Jeetje, nooit geweten. Dus een van onze oppervolksliedjes is niet eens Nederlands? 'Bloed, zweet en tranen' is nog wel veilig, toch?

avatar van ranboy
Masimo schreef:
(quote)
Jeetje, nooit geweten. Dus een van onze oppervolksliedjes is niet eens Nederlands? 'Bloed, zweet en tranen' is nog wel veilig, toch?


Volgens Wiki is dat niet door André Hazes geschreven, maar wel door een Nederlander, de Tilburgse Ton Leijten. André heeft er wel een eigen tekst bij gemaakt.

avatar van dix
dix

Bij Swans, Ministry en Revolting Cocks aan het werk gezien ...Nooit geweten dat Bill Rieflin zich bij REM had gevoegd. Hij drumde hárd, dus rust nu maar zacht.

avatar van Don Cappuccino
R.I.P. Bill Rieflin

Wat een staat van dienst.

avatar van L_T_B
ranboy schreef:
Zijn song She believes in me werd door André Hazes bewerkt tot Zij gelooft in mij.

De versie van Kenny Rogers is ook een cover. Het origineel is van Steve Gibb. Hij schreef het nummer en nam het als eerste op in 1978.

De eerste Nederlandse versie is ook niet van André Hazes maar van Will Tura in 1979. De opname van André Hazes was van 2 jaar later.

avatar van ranboy
L_T_B schreef:
(quote)

De versie van Kenny Rogers is ook een cover. Het origineel is van Steve Gibb. Hij schreef het nummer en nam het als eerste op in 1978.

De eerste Nederlandse versie is ook niet van André Hazes maar van Will Tura in 1979. De opname van André Hazes was van 2 jaar later.


Dank voor de informatie. Voor wat het waard is, de versie van André Hazes is niet een cover van Will Tura, maar een geheel nieuwe tekst.

avatar van johan de witt
R.I.P. Liesbeth List


avatar van vigil
R.I.P. Liesbeth List

Aan de andere kant van de heuvels

avatar van herman
Ramses heeft haar nu dan toch maar meegenomen naar zijn hemelpaleis.

Rust zacht.

avatar van Alicia
Rust zacht... Liesbeth!

avatar van luigifort
R.I.P. Liesbeth List.

Je kunt nu houden van de zon...

avatar van Justus18
R.I.P. Liesbeth List

avatar van musician
R.I.P. Liesbeth List.
Met en zonder Ramses Shaffy smaakmakend, beeldbepalend en toonaangevend in de Nederlandstalige muziek. In de jaren '60 en begin jaren '70.
Een grandioze tijd voor muziek, die nu verder weg lijkt dan ooit.

Hendrik68
R.I.P. Liesbeth. Een icoon uit de Nederlandse muziekgeschiedenis. Zonder haar....etc.

avatar van gaucho
Een bijzondere chansonnière, die ook zonder de Shaffy-connectie een monument is voor de Nederlandstalige muziek.
Ik ken haar vooral van haar albums uit de jaren zestig en zeventig, waaronder haar Brel-interpretaties. Nummers die vaak werden ondersteund door een compleet orkest en uitstekende studio-muzikanten. Ook qua geluid behoort haar muziek tot een tijdperk dat, inderdaad, verder weg lijkt (sterker nog: is) dan ooit.

R.I.P. Liesbeth List

Liesbeth List - Een Grijze Lente - YouTube

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik zie dat diverse verwijzingen die ik in gedachten had al door anderen gemaakt zijn. Toch wat meer gemengde gevoelens dan bij sommige andere artiesten uit de paplepel. Maar ontegenzeglijk weer een stukje jeugd dat er niet meer is. Dit vond ik toen wel een mooi liedje (en bij herbeluistering nu nog steeds wel):

Neurenberger Droom (Remastered) - YouTube

R.I.P. Liesbeth List

Martial
R.I.P. Liesbeth List

Een vakvrouw in haar genre.


Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:59 uur

geplaatst: vandaag om 16:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.