Muziek / Nieuws / R.I.P.
zoeken in:
0
geplaatst: 9 maart 2016, 08:51 uur
Ondanks dat hij een respectabele leeftijd heeft bereikt ben ik geschokt. R.I.P. George Martin.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 09:01 uur

R.I.P. Sir George Martin, de man die geluid van de Beatles mede vorm gaf.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 09:23 uur
George Martin... godfather van de moderne muziek. Diepe buiging en grote dank voor alle pracht waar hij aan heeft bijgedragen.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 09:59 uur
Bedankt voor bewezen diensten, ik luister nog bijna dagelijks Beatles. Maar 90 is wel een mooie leeftijd en eerlijk gezegd wist ik niet eens dat de beste man nog in leven was.
De dood van de Dead Moon drummer vind ik heftiger.
0
buizen
geplaatst: 9 maart 2016, 10:20 uur
Hoeveel "vijfde Beatle"'s zijn/waren er eigenlijk wel niet? Billy Preston, Murray Kaufman, Andy White, Brian Epstein, Yoko Ono?
Onduidelijk allemaal.
R.I.P. Sonny James
R.I.P. Lennie Baker
R.I.P. Brian Gallagher
R.I.P. Bruce Geduldig
R.I.P. Andrew Loomis
R.I.P. George Martin
Onduidelijk allemaal.
R.I.P. Sonny James
R.I.P. Lennie Baker
R.I.P. Brian Gallagher
R.I.P. Bruce Geduldig
R.I.P. Andrew Loomis
R.I.P. George Martin
0
geplaatst: 9 maart 2016, 10:24 uur
buizen schreef:
Hoeveel "vijfde Beatle"'s zijn/waren er eigenlijk wel niet? Billy Preston, Murray Kaufman, Andy White, Brian Epstein, Yoko One?
Onduidelijk allemaal.
Hoeveel "vijfde Beatle"'s zijn/waren er eigenlijk wel niet? Billy Preston, Murray Kaufman, Andy White, Brian Epstein, Yoko One?
Onduidelijk allemaal.
Wat loop je weer dom uit je nek te oreren, je hebt toch wel op school gezeten?
0
buizen
geplaatst: 9 maart 2016, 10:38 uur
devel-hunt schreef:
(quote)
Sorry maar zoiets leerden we niet op school. Heb echt al zo vaak iets gehoord over een 'vijfde Beatle' maar steeds een andere naam.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 10:45 uur
George Martin, de enige echte vijfde Beatle, is van groot belang geweest voor zowel de muziek van The Beatles als de ontwikkeling van de popmuziek. Zijn bijdrage aan Beatles klassiekers als I am the Walrus en Strawberry Fields Forever hebben de muzikale weg van het viertal mede vormgegeven, ontroerend om te lezen dat de beste man nu heen is gegaan. Ben hem zeer dankbaar wat hij de muziekwereld gegeven heeft en dat hij de Beatles hun verdiende platencontract heeft laten tekenen. Vergeet ook zijn werk niet voor onder andere Jeff Beck, Gerry and The Pacemakers en Elton John.
Nu even genieten van zijn strijkersarrangementen op deze klassieker.
Nu even genieten van zijn strijkersarrangementen op deze klassieker.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 11:05 uur
buizen schreef:
Hoeveel "vijfde Beatle"'s zijn/waren er eigenlijk wel niet? Billy Preston, Murray Kaufman, Andy White, Brian Epstein, Yoko Ono?
Onduidelijk allemaal.
R.I.P. Sonny James
R.I.P. Lennie Baker
R.I.P. Brian Gallagher
R.I.P. Bruce Geduldig
R.I.P. Andrew Loomis
R.I.P. George Martin
Onduidelijk allemaal.
R.I.P. Sonny James
R.I.P. Lennie Baker
R.I.P. Brian Gallagher
R.I.P. Bruce Geduldig
R.I.P. Andrew Loomis
R.I.P. George Martin
George Martin zei zelf "There Ain't No Such a Thing as a Fifth Beatle".
Ik weet dat sommige muziekliefhebbers wel eens kriegelig worden als The Beatles weer eens worden geprezen (wat ik ook wel weer begrijp), maar liedjes als Penny Lane blijven mooi - en George Martin heeft bij de totstandkoming van hun albums een niet te onderschatten rol gespeeld. The Beatles konden geen noten lezen, en dus zorgde Martin voor de aan de klassieke muziek ontleende arrangementen.
R.I.P. George Martin
0
geplaatst: 9 maart 2016, 11:06 uur
buizen schreef:
Je vergeet George Best.

0
geplaatst: 9 maart 2016, 11:07 uur
Dat was een voetballer - Pete it is!
Vind al die claims over de vijfde .... (vul maar in) beetje vreemd; het gaat erom of iemand gewoon echt in de band zat. Martin heeft zijn credits verdiend als architect van het geluid. Niemand zou Eno het vijfde U2-lid noemen, of de 5e Praatkop, terwijl ie in lange periodes de architect was van het geluid van die bands.
Martin: Beatles-sound, happy late 60s/ early 70s, mini-rok, flower power - nostalgie. 1 Beatles album hier in huis - bij de laatste teling -dat volstaat; Beatles hoor je overal en vaak.
Thank you, Mr Martin
0
geplaatst: 9 maart 2016, 11:12 uur
herman schreef:
Bedankt voor bewezen diensten, ik luister nog bijna dagelijks Beatles. Maar 90 is wel een mooie leeftijd en eerlijk gezegd wist ik niet eens dat de beste man nog in leven was.
Dat had ik nou ook...
0
geplaatst: 9 maart 2016, 11:14 uur
Een voetballer bij de Beatles!

Maar serieus... RIP George Martin. Wat een legende.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 11:23 uur
When Manchester United beat Benfica 5-1 in the quarter-finals of the European Cup in Lisbon, the Portugese newspaper A Bola proclaimed the mop-topped star "El Beatle". At home he became, inevitably, the "Fifth Beatle".
When Best was 'the fifth Beatle' | Daily Mail Online - dailymail.co.uk
0
geplaatst: 9 maart 2016, 11:32 uur
Hmm, wederom een uniek persoon uit de muziekwereld overleden. Dankbaarheid is hier een klein woord voor wat groot voelt. Kwam ook over als een sympathiek persoon.
Er wordt door 'iemand' daarboven veel goeds en muzikaals opgehaald uit onze muzikale wereld hier. Hebben ze even nodig daar waarschijnlijk..
Er wordt door 'iemand' daarboven veel goeds en muzikaals opgehaald uit onze muzikale wereld hier. Hebben ze even nodig daar waarschijnlijk..
0
geplaatst: 9 maart 2016, 11:43 uur
RIP George Martin
George Martin - Scores (1965) > I Feel Fine (instrumental met wat bossa nova)
George Martin - Scores (1965) > I Feel Fine (instrumental met wat bossa nova)
0
geplaatst: 9 maart 2016, 11:52 uur
buizen schreef:
Vergeet ze allemaal. George Martin was de enige die aanspraak mocht maken op die - inderdaad nogal misbruikte - titel. Of-ie dat nou zelf wilde of niet. En het feit dat-ie dat niet wilde, geeft ook aan wat voor een gentleman het was.
HugovdBos schreef:
George Martin, de enige echte vijfde Beatle, is van groot belang geweest voor zowel de muziek van The Beatles als de ontwikkeling van de popmuziek. Zijn bijdrage aan Beatles klassiekers als I am the Walrus en Strawberry Fields Forever hebben de muzikale weg van het viertal mede vormgegeven.
George Martin, de enige echte vijfde Beatle, is van groot belang geweest voor zowel de muziek van The Beatles als de ontwikkeling van de popmuziek. Zijn bijdrage aan Beatles klassiekers als I am the Walrus en Strawberry Fields Forever hebben de muzikale weg van het viertal mede vormgegeven.
Dit. Natuurlijk zijn The Beatles vooral onsterfelijk geworden door de fantastische composities die ze acht jaar lang uit hun mouw wisten te schudden, hun snelle muzikale ontwikkeling en de onderlinge chemie van het viertal. Maar George Martin wist dat in samenspraak met hen allemaal voortreffelijk te kanaliseren. Hij heeft een niet te onderschatten invloed gehad op de manier waarop al die ideeën uiteindelijk op de plaat zijn beland en vervolgens in ons collectieve geheugen zijn gegrift.
Ik vind de vergelijking die Mjuman hierboven maakt met U2 en Eno/Lanois wel aardig, maar George Martins rol ging veel verder dan dat. Hij was er vanaf het begin tot het eind bij (OK, alleen niet bij Let it be - en dat hoor je dan ook meteen) en was voor de Beatles ook een belangrijke sparring-partner voor hun ideeën, bijna op een gelijkwaardig niveau.
En zoals gezegd, hij was de oudere man - een soort vaderfiguur - die hen op weg hielp in hun ontwikkeling. Zonder hem zouden The Beatles waarschijnlijk ook zijn uitgegroeid tot het fenomeen dat ze waren, maar een flink aantal dingen zouden zonder George Martin toch anders gelopen zijn cq anders geklonken hebben.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 11:57 uur
buizen schreef:
Hoeveel "vijfde Beatle"'s zijn/waren er eigenlijk wel niet?
Hoeveel "vijfde Beatle"'s zijn/waren er eigenlijk wel niet?
Volgens Paul was er maar eentje die die titel verdiende:
I’m so sad to hear the news of the passing of dear George Martin. I have so many wonderful memories of this great man that will be with me forever. He was a true gentleman and like a second father to me. He guided the career of The Beatles with such skill and good humour that he became a true friend to me and my family. If anyone earned the title of the fifth Beatle it was George.
Read Paul McCartney’s tribute George Martin: “The world has lost a truly great man” – Uncut - uncut.co.uk
0
geplaatst: 9 maart 2016, 12:01 uur
Geen grap, Georg (nickname El Beatle) werd wegens kapsel en levensstijl destijds dus echt vaak betiteld als 5e Beatle.
Maar goed even serieus Linda was de 5e Beatle
0
geplaatst: 9 maart 2016, 12:08 uur
Voor de liefhebbers: Vrij Nederland is in de archieven gedoken en heeft een interessant interview uit 1984 afgestoft.
George Martin: 'John en Paul hielden van elkaar, maar geld, advocaten en vrouwen kwamen ertussen' - Vrij Nederland - vn.nl
George Martin: 'John en Paul hielden van elkaar, maar geld, advocaten en vrouwen kwamen ertussen' - Vrij Nederland - vn.nl
0
geplaatst: 9 maart 2016, 12:13 uur
Weer moeten we afscheid nemen van iemand die een echte bijdrage geleverd heeft aan de ontwikkeling van de muziek.
R.I.P. George Martin
En qua bijdrage wellicht kleiner, maar qua verhaal inderdaad heftiger.
Ook R.I.P. Andrew Loomis
R.I.P. George Martin
En qua bijdrage wellicht kleiner, maar qua verhaal inderdaad heftiger.
Ook R.I.P. Andrew Loomis
0
geplaatst: 9 maart 2016, 12:40 uur
Een discussie over de vijfde Beatles en niemand die Stu Sutcliffe noemt? De band is immers letterlijk een vijftal geweest, tot aan de dood van Stu (of eigenlijk tot iets ervoor). Verder heeft Stu Sutcliffe zo goed als niets toegevoegd aan de band, hij was gewoon een vriend van Lennon en Lennon wilde hem er per se bij. Stu bespeelde niet eens een muziekinstrument en ging voor zijn goede vriend dan maar oefenen op de basgitaar, wat nooit iets is geworden. Hij speelde bas tijdens de optredens, maar daar is alles mee gezegd. Máár, en daar ging het me om, hij is als enige daadwerkelijk de vijfde Beatle geweest.
Hoe dan ook, genoeg over Stu.
George Martin is natuurlijk van onschatbare waarde geweest voor de band en daarmee ook meteen één van de groten uit de muziekgeschiedenis. Maar hij heeft een respectabele leeftijd bereikt, en ook ik wist niet dat de man nog leefde.
R.I.P. George Martin
Hoe dan ook, genoeg over Stu.
George Martin is natuurlijk van onschatbare waarde geweest voor de band en daarmee ook meteen één van de groten uit de muziekgeschiedenis. Maar hij heeft een respectabele leeftijd bereikt, en ook ik wist niet dat de man nog leefde.
R.I.P. George Martin
0
geplaatst: 9 maart 2016, 13:34 uur
GrafGantz schreef:
Volgens Paul was er maar eentje die die titel verdiende:
In '97 heeft hij precies hetzelfde gezegd over Epstein Volgens Paul was er maar eentje die die titel verdiende:
. Dank voor de link naar het VN artikel, boeiend om te lezen. Het komt op mij over als een open en eerlijk interview met Martin.
0
geplaatst: 9 maart 2016, 13:53 uur
Ah, dan verdient hij die titel, dat zijn de beste, The Beatles hadden zelf prima ideeën
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.