MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Een echte Zaanse en bezocht met enige regelmaat de platenzaak waar ik toen werkzaam was. Menig gesprekje met haar gevoerd over muziek. Heel leuk mens en een dijk van een zangeres natuurlijk.
Te vroeg gegaan.

R.I.P. Margriet Eshuijs.

Ian Tyson (van Ian & Sylvia) bekend van Four Strong Winds, die de meesten zullen kennen in de uitvoering van Neil Young, is op 29 december op 89 jarige leeftijd overleden.

De beste zangeres van Nederland is overleden.

Zo, dat statement is er uit. Allemaal een kwestie van persoonlijke smaak natuurlijk, maar Margriet Eshuijs was/is voor mij iemand die muzikaal gesproken mijn hele leven lang met me is meegereisd. Ik was een tiener toen House for sale een hit werd, kocht later de beide Lucifer-LP's en bleef haar volgen tijdens de muzikale avonturen van de naar haar vernoemde band en later solo. En nog later door haar samenwerking met haar latere levenspartner Maarten Peters, die eveneens interessante muziek maakte.

Niet alles was even goed, maar die Stem, die zo gemakkelijk elk nummer kon dragen, was er altijd. Uitbundig waar het paste, en bijzonder ingetogen waar dat de song ten goede kwam. Maar altijd imponerend. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat ze nooit is gevraagd voor programma's als 'de beste zangers van Nederland'. Misschien maar goed ook, want het paste niet bij haar Zaanse nuchterheid, maar als je een tv-programma zo'n titel geeft, dan hóórt Margriet Eshuijs daar naar mijn idee gewoon in thuis.

Heb haar verscheidene malen 'live' gezien, onder meer ook toen ik nog maar net in mijn huidige woonplaats woonde. De gemeente organiseerde toen een live-concert van haar met band op een ponton op de rivier. Prachtige muziek, maar ook prachtige beelden van de band spelend tegen een decor van de vallende avondzon. Het was natuurlijk niet zo, maar het voelde een beetje alsof ze dat concert speciaal voor mij hadden georganiseerd.

Ik heb het stapeltje LP's en CD's voor vanavond al klaargelegd. Oudejaarsavond wordt voor mij een avond om Margriet te gedenken. En ik denk ook aan Maarten, die deze jaarwisseling zonder levenspartner - maar hopelijk niet helemaal alleen - zal moeten doorbrengen.

R.I.P. Margriet Eshuijs

Little known fact: dit nummer kwam op één in Brazilië doordat het de herkenningsmelodie werd van een langlopende soapserie aldaar. Een mooi internationaal succes dat ik haar graag gunde. Want voor het overige is ze, ondanks alles successen, altijd schromelijk onderbelicht gebleven.

Een mooie tribute uit de Volkskrant: DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl

en een gedetailleerd overzicht van haar carrière: Margriet Eshuijs | Pier K - pier-k.nl

Die gast met de zeis heeft er zin in de laatste tijd

Zangeres Anita Pointer (74) van The Pointer Sisters overleden | Media en Cultuur | NU.nl

R.I.P. Anita en Jeremiah (slechts 45 potver)

Nog maar 1 Pointer Sister in leven.

R.I.P. Anita Pointer

Modest Mouse Drummer Jeremiah Green is maar 45 jaar geworden. R.I.P.

RIP Anita Pointer.
Naast de hits hebben de dames ook wat onbekendere groovy pareltjes gemaakt.

Zeker. Hoewel ze vooral bekend werden door hun singles, en veel mensen hen ook als een typische singles-groep beschouwen, hebben veel albumtracks ook wel kwaliteit. Al bestond hun doorbraak-album Energy wel overwegend uit goed bewerkte covers. Anita zong in elk geval de leadvocalen op hun eerste hitje (ook in Nederland) Yes we can can.

R.I.P. Anita Pointer.

DjFrankie (moderator)
Casey Jones (86) overleden | Top40Hitdossier.nl-nieuws

Ook van de week overleden, bekend van

harm1985 schreef:
Ian Tyson (van Ian & Sylvia) bekend van Four Strong Winds, die de meesten zullen kennen in de uitvoering van Neil Young, is op 29 december op 89 jarige leeftijd overleden.
Helemaal gemist. Een grote naam uit de Canadese folkscene van begin jaren 60, en Four strong winds is prachtig (inderdaad vooral in de versie van Neil Young op Comes a time). R.I.P. Ian Tyson.

RIP Gangsta Boo
RIP Fred White

Fred White, drummer van Earth Wind & Fire en broer van bassist Verdine is op 67-jarige leeftijd overleden. Halfbroer van Maurice en als tiener al getoerd met Donny Hathaway.

R.I.P.

En de volgende

RIP Fred White

EW&F heeft meer goede drummers gehad (redelijk spectaculair met Sonny Emory), maar Fred White was zeker een goede drummer met een indrukwekkende staat van dienst. Zo drumde op het geweldige 72 live album van Donny Hathaway en diens laatste studio plaat Extension of a Man. Voegde zich daarna bij de band van zijn broer, één van de beste bands ooit naar mijn mening, om gelijk te drummen op hun beste albums That's the way of the world en half live album Gratitude (en de grote commerciële successen die volgden). Drumde ook nog voor Ramsey Lewis en The Emotions.

RIP Fred White

R.I.P. Fred White

Hier te zien in actie als tiener ! [@ 1:58 + 4:11]

RIP Alan Rankine van The Associates, 64 nog maar

Alan Rankine, daar schrik ik van. 2023 begint al weer goed....

Jeetje, na Billy Mackenzie nu ook de andere helft van een uniek duo. Aan de eerste drie platen van de Associates heb ik toch heel veel plezier beleefd, en nu zijn zowel de charismatische zanger als de inventieve muzikant er niet meer. R.I.P. Alan Rankine.

Verbston schreef:
R.I.P. Fred White

Hier te zien in actie als tiener ! [@ 1:58 + 4:11]

(embed)

Wow.. Ik heb in het verleden wel naar beeld van Donny Hathaway gezocht, maar was deze toen nog niet tegengekomen. Bedankt voor het plaatsen hier dus.

dix
Alan Rankine

Sebastian Marino (57), voormalig gitarist van ANVIL en OVERKILL

RIP
Fred, Gangsta, Anita

Rip Jannis. Nog eens gezien als meest verrassende act dat jaar op eurosonic. Belachelijk jong nog.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:13 uur

geplaatst: vandaag om 01:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.