Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
0
geplaatst: 14 september 2025, 12:32 uur
Vreemd. Als ik zoek op internet vind ik ook niets. Maar op Facebook staan er allerlei condoleances op hun artiesten-pagina.
0
geplaatst: 14 september 2025, 13:11 uur
R.I.P. Gerard Cox.
Hij leed aan uitgezaaide slokdarmkanker, maar koos er voor zich niet meer te laten behandelen.
Cox is 85 jaar geworden.
Hij leed aan uitgezaaide slokdarmkanker, maar koos er voor zich niet meer te laten behandelen.
Cox is 85 jaar geworden.
0
geplaatst: 14 september 2025, 13:31 uur
Rust zacht Gerard Cox, oude Rotterdammer en Feyenoorder.
Iedereen begint over Die Mooie Zomer. Het is ook best goed. Maar geef mij maar het geweldige door Cox uitgevoerde 1948, bij uitstek het meest Nederlandse lied over Nederland over inmiddels een ver vervlogen tijd. Daar kwam ook de zin uit die leidde tot de titel voor Cox' serie Toen was Geluk heel gewoon.
Met dank uiteraard aan van Kooten en de Bie voor de tekst en Gilbert O' Sullivan voor de muziek.
Iedereen begint over Die Mooie Zomer. Het is ook best goed. Maar geef mij maar het geweldige door Cox uitgevoerde 1948, bij uitstek het meest Nederlandse lied over Nederland over inmiddels een ver vervlogen tijd. Daar kwam ook de zin uit die leidde tot de titel voor Cox' serie Toen was Geluk heel gewoon.
Met dank uiteraard aan van Kooten en de Bie voor de tekst en Gilbert O' Sullivan voor de muziek.
0
geplaatst: 14 september 2025, 13:35 uur
Gisteren dacht ik nog even aan je, Gérard. 't Is weer voorbij die mooie zomer, zong ik in mezelf...
Rust in Vrede Gerard
Rust in Vrede Gerard
0
geplaatst: 14 september 2025, 13:38 uur
Ja, je hebt natuurlijk gelijk. Van Fugain heeft Cox andere nummers gezongen.
0
geplaatst: 14 september 2025, 13:48 uur
R.I.P. Gerard Cox
Dank voor o.a. een aantal fijne nummers en een dito tv-serie.
Dank voor o.a. een aantal fijne nummers en een dito tv-serie.
0
geplaatst: 14 september 2025, 15:13 uur
musician schreef:
Natuurlijk werd Cox vooral bekend met andere activiteiten, maar ik herinner me hem vooral vanwege zijn muziek. Niet dat die nou heel hoogstaand was, maar in de jaren zeventig had hij toch wel een flink aantal mooie luisterliedjes, zoals het helaas geflopte singletje Chrisje (min of meer een eigen nummer, al schreven andere Nederlanders het voor hem).
Verder vooral veel covers, zoals die fameuze nummer-één hit, het al genoemde 1948 (inderdaad, een bewerking van O'Sullivan's Alone again naturally), maar in herinner me ook covers van Cat Stevens, James Taylor, Elton John en Magna Carta, alsmede een aantal Franse chansons. Die bleven doorgaans dicht bij het origineel, dat ze natuurlijk in geen enkel geval overtroffen, maar Cox wist ze met zijn aangename zangstem toch aardig eigen te maken.
R.I.P. Gerard Cox.
0
geplaatst: 14 september 2025, 15:24 uur
't Is echt voorbij die mooie zomer ...
Gerard Cox, een grote Rotterdammer die geen blad voor de mond nam.
Cabaretier, acteur en een niet onverdienstelijk zanger. Vijfentachtig is een mooie leeftijd, maar we hadden hem nog graag even gehouden.
Gerard Cox, een grote Rotterdammer die geen blad voor de mond nam.
Cabaretier, acteur en een niet onverdienstelijk zanger. Vijfentachtig is een mooie leeftijd, maar we hadden hem nog graag even gehouden.
0
geplaatst: 14 september 2025, 16:06 uur
andré schreef:
Vreemd. Als ik zoek op internet vind ik ook niets. Maar op Facebook staan er allerlei condoleances op hun artiesten-pagina.
(quote)
Hun eigen FB-site brengt het ook.
R.I.P. Stephen Luscombe
0
geplaatst: 14 september 2025, 16:08 uur
En natuurlijk een meer dan welverdiende RIP voor oer- Rotterdammert Gerard Cox 

1
geplaatst: 14 september 2025, 18:47 uur
Blancmange had in de tijd van MTV een aardige cover van The Day Before You Came van ABBA. Niet dat de interpretatie nou zo ver van het origineel zit, maar het een-tweetje met Agnetha sprak wel tot de verbeelding. Voor Luscombe resteert er een bijrolletje.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 september 2025, 19:27 uur
Enkele dagen geleden stond er in de Volkskrant een ingezonden brief van iemand (het zou zomaar de Brief van de Dag geweest kunnen zijn) die dankbaar was dat er in deze zware tijden altijd nog als een soort zekerheidje het lied van Gerard Cox was. Vond de plaatsing - tegen de achtergrond van 's mans broze gezondheid - toen al wat navrant... of was het een goed getimed eerbetoon.
Enfin... R.I.P. Gerard Cox
Enfin... R.I.P. Gerard Cox
1
geplaatst: 14 september 2025, 20:36 uur
Rust zacht: oprichter en toetsenist Blancmange, Stephen Luscombe. 

1
geplaatst: 14 september 2025, 20:51 uur
1
geplaatst: 14 september 2025, 21:06 uur
Het hoeft niet allemaal hoogstaand:
Ik kijk ook graag naar vrouwenwielrennen, dus dat schept toch een band.
R.I.P. Gerard Cox
Ik kijk ook graag naar vrouwenwielrennen, dus dat schept toch een band.
R.I.P. Gerard Cox
13
geplaatst: 15 september 2025, 12:34 uur
Mooi beslisboomeerbetoon van Katinka Polderman. https://scontent.fgrq1-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/501749591_10227095653526925_6532768494187659732_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=uKOkqKsHkc0Q7kNvwEXyTPl&_nc_oc=AdkV0ol-5ha-LOOAQPjmlbjZb8NjOebmrJVmGQPLpXep_AoYOz85-0pdfdQHcHhKJ8M&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fgrq1-2.fna&_nc_gid=T8fpGV5sr8C_AWq86fMC5g&oh=00_AfaMjU4W186hdGpTgJc12up3WRVoaSEQSrRe00D8RB6CWQ&oe=68CDC5F2
1
geplaatst: 16 september 2025, 13:19 uur
Vandaag werd bekend dat Tomas Lindberg van de Zweedse metalband At The Gates is overleden. Lindbergs band vormde een belangrijke spil in de zogeheten Gotenburgscene. Oftewel de melodieuze deathmetalscene uit Gotenburg. Het album Slaughter Of The Soul uit 1995 is denk ik het meest bekende uitspuwsel van de band.
Tomas leed al een tijdje aan een zeldzame vorm van kanker. Hij werd slechts 52.
https://www.nocleansinging.com/wp-content/uploads/2014/09/Tomas-Lindberg-3-e1409630176170.jpg
Tomas leed al een tijdje aan een zeldzame vorm van kanker. Hij werd slechts 52.
https://www.nocleansinging.com/wp-content/uploads/2014/09/Tomas-Lindberg-3-e1409630176170.jpg
1
Onweerwolf
geplaatst: 16 september 2025, 13:32 uur
Damn. Vrijdag droeg de zanger van Autumnblaze nog een nummer aan hem op gehuld in een "The Red In The Sky Is Ours"-shirt. Niet gedacht dat het 4 dagen later gebeurd zou zijn. Dit was een grote meneer van een pionierende band.
0
geplaatst: 16 september 2025, 13:38 uur
Grote mijnheer inderdaad, RIP Tomas Lindberg.
Groot gemis.
Groot gemis.
4
geplaatst: 16 september 2025, 14:29 uur
NEE!!??!!
Godverdegodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverde
godvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodver
...godverdegodverDOMME!
Wat een gruwelijk vervelend KUTnieuws zeg. Boeh!
Ik heb Tomas begin van dit millennium nog een paar keer uitgebreid aan de telefoon gesproken toen hij met de band The Great Deceiver bezig was. Een bijzonder aimabele, vriendelijke en intelligente man en hij had destijds een doodgewone baan op een school. Ik heb uit een interview een uitspraak van hem overgenomen die ik sindsdien gebruik als mijn lijfspreuk: "I love humans and try to do the best for humans, but at the same time I'm so tired of humans. I call myself the first misanthropic humanist."
Voor luitjes die Tomas willen memoreren om meer dan alleen zijn At The Gates-fame (of Skitsystem, Lock Up en tal van andere bands): ik vond vooral ook zijn werk van The Great Deceiver interessant.
Godverdegodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverde
godvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodvergodverdegodver
...godverdegodverDOMME!
Wat een gruwelijk vervelend KUTnieuws zeg. Boeh!
Ik heb Tomas begin van dit millennium nog een paar keer uitgebreid aan de telefoon gesproken toen hij met de band The Great Deceiver bezig was. Een bijzonder aimabele, vriendelijke en intelligente man en hij had destijds een doodgewone baan op een school. Ik heb uit een interview een uitspraak van hem overgenomen die ik sindsdien gebruik als mijn lijfspreuk: "I love humans and try to do the best for humans, but at the same time I'm so tired of humans. I call myself the first misanthropic humanist."
Voor luitjes die Tomas willen memoreren om meer dan alleen zijn At The Gates-fame (of Skitsystem, Lock Up en tal van andere bands): ik vond vooral ook zijn werk van The Great Deceiver interessant.
4
geplaatst: 16 september 2025, 15:17 uur
Net als bij Brent heeft ook deze keer Mikael Åkerfeldt van Opeth weer in no time een hartverwarmend memoriam weten te plaatsen over Tompa. Als hij niet zo'n goede zanger en componist zou zijn, dan had hij schrijver moeten worden. Of op mijn minst necrologist.
Goodbye Tomas ”Tompa” ”Goatspell” Lindberg.
It’s with overpowering shock that I write this, having just received the news that he has passed on.
I first met with Tomas in the early 90’s when Opeth had a show (our second show ever) in Gothenbourg. Appearing on the bill was (I believe) ourselves, Therion and an minor arsenal of bands with period names such as Mega-slaughter, Sarcazm, Desercrator. Also appearing was a band with a yet more curious name, At the gates.
We made our way from Stockholm to be greeted at the GBG central station by none other than Tomas Lindberg himself. He looked ragged and…untamed? Long frizzy blonde hair, huge blonde/ginger beard. An intimidating character in appearance, yet incredibly kind and welcoming in person.
At the gates blew my mind that night. Their music was unlike anything I’d heard, and the performance a study in controlled technical violence. Yet with soaring melancholic melodies. I feel tempted to use the term ”progressive” here, although I doubt I knew what that meant at the time. As a frontman, Tomas was just beyond anything I’d seen. He was awesome, plain and simple. Wild! He appeared so immersed in the music that it seemed to take utter and complete control of him. It was a joy to see (and hear), and from that day ATG became one of my favorite bands.
We’d run into each other now and then over the years. Intellectually, he seemed to be a step above and beyond your generic metal musician. You could talk to Tomas about anything. Perhaps his job as a teacher played a role, I don’t know, but he had a keen ear to whatever topic was brought up.
I can’t believe that he’s gone….
Tomas, my friend. You were a pioneering musician. A fantastic frontman and singer. A lovely human being! You’ve always had my endless respect. A respect that will flow effortlessly, even now that you’re no longer with us.
Tomas Lindberg
October 16, 1972 - September 16, 2025
Rest in peace.
Courtesy of Dan Swanö I’ve included a photo below of Tomas, together with Dan, myself and Jens Prueter (Nuclear blast records). A well needed happy memory, as you can clearly see!
On behalf of the band I want to extend our warmest condolences and sympathies to his family, friends, fans and colleagues.
Mikael Åkerfeldt, September 16, 2025 https://scontent.fgrq1-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/549263382_1355463312609716_2791663466385025291_n.jpg?stp=dst-jpg_s720x720_tt6&_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=L__RgzKYMRQQ7kNvwF37qE7&_nc_oc=AdlsOuHiWCgpD4goGKccgCT9-Cp_n6ezfAcWYHYBK95IieR-xZQvEW7KVthzByislxs&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fgrq1-1.fna&_nc_gid=SDMMwc_uSQpjvjcvEtOvug&oh=00_AfaiIwUZgZv5kLDul_3d3Dib2V5U_jw7ywiNoOqZWQ4Pgw&oe=68CF3841
Goodbye Tomas ”Tompa” ”Goatspell” Lindberg.
It’s with overpowering shock that I write this, having just received the news that he has passed on.
I first met with Tomas in the early 90’s when Opeth had a show (our second show ever) in Gothenbourg. Appearing on the bill was (I believe) ourselves, Therion and an minor arsenal of bands with period names such as Mega-slaughter, Sarcazm, Desercrator. Also appearing was a band with a yet more curious name, At the gates.
We made our way from Stockholm to be greeted at the GBG central station by none other than Tomas Lindberg himself. He looked ragged and…untamed? Long frizzy blonde hair, huge blonde/ginger beard. An intimidating character in appearance, yet incredibly kind and welcoming in person.
At the gates blew my mind that night. Their music was unlike anything I’d heard, and the performance a study in controlled technical violence. Yet with soaring melancholic melodies. I feel tempted to use the term ”progressive” here, although I doubt I knew what that meant at the time. As a frontman, Tomas was just beyond anything I’d seen. He was awesome, plain and simple. Wild! He appeared so immersed in the music that it seemed to take utter and complete control of him. It was a joy to see (and hear), and from that day ATG became one of my favorite bands.
We’d run into each other now and then over the years. Intellectually, he seemed to be a step above and beyond your generic metal musician. You could talk to Tomas about anything. Perhaps his job as a teacher played a role, I don’t know, but he had a keen ear to whatever topic was brought up.
I can’t believe that he’s gone….
Tomas, my friend. You were a pioneering musician. A fantastic frontman and singer. A lovely human being! You’ve always had my endless respect. A respect that will flow effortlessly, even now that you’re no longer with us.
Tomas Lindberg
October 16, 1972 - September 16, 2025
Rest in peace.
Courtesy of Dan Swanö I’ve included a photo below of Tomas, together with Dan, myself and Jens Prueter (Nuclear blast records). A well needed happy memory, as you can clearly see!
On behalf of the band I want to extend our warmest condolences and sympathies to his family, friends, fans and colleagues.
Mikael Åkerfeldt, September 16, 2025 https://scontent.fgrq1-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/549263382_1355463312609716_2791663466385025291_n.jpg?stp=dst-jpg_s720x720_tt6&_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=L__RgzKYMRQQ7kNvwF37qE7&_nc_oc=AdlsOuHiWCgpD4goGKccgCT9-Cp_n6ezfAcWYHYBK95IieR-xZQvEW7KVthzByislxs&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fgrq1-1.fna&_nc_gid=SDMMwc_uSQpjvjcvEtOvug&oh=00_AfaiIwUZgZv5kLDul_3d3Dib2V5U_jw7ywiNoOqZWQ4Pgw&oe=68CF3841
* denotes required fields.