MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Estland was de topper van gisteren. Oostenrijk nog wel een aardig concept. De rest deed me erg weinig of was verschrikkelijk slecht.

Nu ik de uiteindelijke playlist van de finale luister, vind ik het niveau ineens best wel meevallen. Toch wel veel stinkers afgevallen, en de big 5 + oekraine zijn op zich wel goeie toevoegingen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik me de afgelopen halve finales een stuk meer heb vermaakt dan verwacht en ik vind de finale ineens goed te doen. Inderdaad zijn, zoals hierboven vermeld, de zwakkere goden weggestemd, maar daarnaast hebben veel van de inzendingen die door zijn me positief verrast met de act en de uitvoering. De nummers die ik van tevoren al vrij tof/leuk vond hebben hun kwaliteit (in grote mate) vastgehouden of zijn zelfs gegroeid en een aantal nummers die ik in de studioversie beschouwde als van mindere kwaliteit hebben dankzij hun staging en performance bij mij een boost gekregen. Ik ben echt heel blij dat de overgrote meerderheid van de landen dit jaar sterk voor de bühne kwamen met hun act. Dat zorgt er bij mij in elk geval voor dat ik het ESF nog een stuk leuker vind om naar te kijken dan al het geval is.

Breaking News: Luxemburg komt terug!

Luxembourg to return to the Eurovision Song Contest in 2024

Heel tof nieuws zeg. Als Erdogan de verkiezingen in Turkije verliest is het ook niet ondenkbaar dat we dat land ook weer terugkrijgen, maar 2024 is daarvoor nog te voeg denk ik.

Zo zeg! Nooit gedacht dat Luxemburg zou terugkeren, maar tis fantastisch om te horen dat ze het weer erop willen wagen. Welkom terug!

Onweerwolf
NICE!!!

Onweerwolf
Dat moet even gevierd worden met mijn Luxemburgse ESC top 38 Aller Tijden.

01. [1965] France Gall - Poupée De Cire, Poupée De Son
02. [1967] Vicky Leandros - L'amour Est Bleu
03. [1973] Anne-Marie David - Tu Te Reconnaîtras
04. [1972] Vicky Leandros - Après Toi
05. [1983] Corinne Hermès - Si La Vie Est Cadeau
06. [1981] Jean-Claude Pascal - C'est Peut-Être Pas L'amérique
07. [1987] Plastic Bertrand - Amour, Amour
08. [1978] Baccara - Parlez-Vous Français
09. [1977] Anne-Marie B - Frère Jacques
10. [1991] Sarah Bray - Un Baiser Volé

11. [1993] Modern Times - Donne-Moi Une Chance
12. [1963] Nana Mouskouri - A Force De Prier
13. [1988] Lara Fabian - Croire
14. [1990] Céline Carzo - Quand Je Te Rêve
15. [1986] Sherisse Laurence - L'amour De Ma Vie
16. [1980] Sophie & Magaly - Papa Pingouin
17. [1982] Svetlana - Cours Après Le Temps
18. [1984] Sophie Carle - 100% D'amour
19. [1979] Jeane Manson - J'ai Déjà Vu Ça Dans Tes Yeux
20. [1974] Ireen Sheer - Bye Bye I Love You

21. [1956] Michèle Arnaud - Les Amants De Minuit
22. [1992] Marion Welter & Kontinent - Sou Fräi
23. [1969] Romuald - Catherine
24. [1985] Ireen Sheer, Margo, Franck Olivier, Chris & Malcolm Roberts, Diane Solomon - Children, Kinder, Enfants
25. [1966] Michèle Torr - Ce Soir Je T'attendais
26. [1964] Hugues Aufray - Dès Que Le Printemps Revient
27. [1957] Danièle Dupré - Amours Mortes (Tant De Peine)
28. [1975] Géraldine - Toi
29. [1968] Chris Baldo & Sophie Garel - Nous Vivrons D'amour
30. [1971] Monique Melsen - Pomme, Pomme, Pomme

31. [1989] Park Café - Monsieur
32. [1976] Jürgen Marcus - Chansons Pour Ceux Qui S'aiment
33. [1961] Jean-Claude Pascal - Nous Les Amoureux
34. [1962] Camillo Felgen - Petit Bonhomme
35. [1970] David Alexandre Winter - Je Suis Tombé Du Ciel
36. [1956] Michèle Arnaud - Ne Crois Pas
37. [1960] Camillo Felgen - So Laang We's Du Do Bast
38. [1958] Solange Berry - Un Grand Amour

Quizvraag: Voor Luxemburg deden meestal geen Luxemburgers mee, want ze hadden te weinig artiesten daar. Vooral vaak Fransen. Maar 1 kwam uit Nederland. Welke?

De inzending uit 1970. David Alexandre Winter.

FinisTerra schreef:
Hm, ik luister nu de studio-versie van Oostenrijk. Vind dat toch wel beter overkomen dan de live performance.
Muzikaal en qua productie klinkt het beter in de studioversie, maar de choreografie gisteren was toch ook een grote meerwaarde.

Dat is goed. Hij heette eigenlijk Leon Kleerekooper en een succes was het (terecht) niet. HIj werd laatste met een slap nummer en zonder punten.

Teunnis schreef:
Estland was de topper van gisteren.
Een klein beetje Regina-vibes?

De eerste Luxemburgse winnaar Nous Les Amoureux wordt overigens als het eerste nummer ooit op het Eurovisie Songfestival gezien dat over een homoseksuele liefde gaat. Al te openlijk was een risico dus gaat de tekst over een verboden liefde in het algemeen. Maar de zanger was homoseksueel en hield dat in die dagen geheim. Daar gaat het lied over.

Onweerwolf
Tijd voor de jaarlijkse MusicMeter ESC poll met Scorewiz.

Op Scorewiz kun je zelf je punten (12-10-8-7-6-5-4-3-2-1) invullen en na afloop kun je een animatie zien van een ESC scoreboard waarin ieders punten één voor één worden opgeteld.

Je hebt tot morgen 18:00 de tijd om je punten in te vullen. Zorg wel dat je het in één keer goed doet want aanpassen kan niet en de website is niet al te stabiel dus doe het met beleid. Zorg tevens dat je als naam je exacte MusicMeter username invult, zodat iedereen weet waar de punten vandaan komen en ik je op de taglijst kan zetten voor volgend jaar.

Voor de duidelijkheid; het gaat om je persoonlijke smaak, dus niet om je voorspelling voor de winst.

Uitslag 2013 (17 stemmers)
Uitslag 2014 (23 stemmers)
Uitslag 2015 (14 stemmers)
Uitslag 2016 (18 stemmers)
Uitslag 2017 (18 stemmers)
Uitslag 2018 (22 stemmers)
Uitslag 2019 (24 stemmers)
Uitslag 2021 (37 stemmers)

En hier de link voor dit jaar: Stemmen!

Tags voor eerdere deelnemers:

123poetertjes
aERodynamIC
Aoibhin
AstroStart
Ataloona
Ayreonfreak
catdog
Djarune
El Ninjo
Emile93
FinisTerra
Gretz
Hedser
jasper1991
jeroentjuhh
Joy4ever
JSPR_G
kaj_666
Karl
L_T_B
laxus11
madmadder
Masimo
Môrthul
motel matches
Mrs. Walker
musicborst
musicfriek
NewYorkCityLight
nico1616
Nicolage Rico
Onweerwolf
Pnoom
Poeha
Poek
Porcupine Head
ranboy
remcodulac
Rudi S
SanderT
sereen
Sgt. Revolver
SirNoodle
staralfur
starbright boy
stoepkrijt
Svendra
Teunnis
thelion
Urbanoetang
vigil

Heb je nog nog niet eerder meegedaan, dan ben je natuurlijk van harte welkom om dit jaar wél mee te doen.

PS: Je mag bij deze verkiezing gerust op je eigen land stemmen.

Wil je liever van bovenstaand taglijstje worden verwijderd stuur me dan even een pm.

Onweerwolf schreef:

Heb je nog nog niet eerder meegedaan, dan ben je natuurlijk van harte welkom om dit jaar wél mee te doen.

Dit was me de voorbije jaren blijkbaar ontgaan, maar ik speel zeker mee nu.

Luxemburg terug

Onweerwolf schreef:
Zorg tevens dat je als naam je exacte MusicMeter username invult, zodat iedereen weet waar de punten vandaan komen en ik je op de taglijst kan zetten voor volgend jaar.
oeps

Lijstje ingeleverd. Zeker na de halve finales was het geven van de punten een lastigere opgave dan aanvankelijk gedacht. 14 nummers die bij mij kans maakten op punten. Met de top 5 was ik vrij snel klaar, maar bij het invullen van de 1-5 punten moest ik echt goed nadenken welke nummers ik daar wilde hebben en hoe ik het wilde indelen. Ben uiteindelijk toch tevreden met mijn uiteindelijke lijstje.

starbright boy schreef:
Conclusie is dat de uitvoering bij alleen publiek toch heel sterk telt. Sterker nog dan het liedje of de stijl. Het totaalplaatje moet op niveau zijn. Daarom gaat een goed gezongen oubollig lied van Belgie wel door. En een wat minder toegankelijk lied van Albanie ook. En kreeg Griekenland geen zieligheidsticket en Georgie geen frisheidsticket en Denemarken geen pop-van-nu ticket.

Volledig mee eens, het zijn de 3 minuten op het podium die bepalend zijn voor een finaleplaats of winst. Daarom dat ik geen voorspelling doe op basis van de studioversies. Het nummer mag goed of aanstekelijk zijn maar als het vals gezongen is en de act niet overkomt kan je niet ver komen. Je moet het publiek inpakken zoals Duncan wel deed in 2019. De Nederlandse inzending van dit jaar is een grijze muis en kon niet ver komen.

Het nummer van België vind ik ook oubollig maar op podium klopt het totaalplaatje wel. De Belgische inzendingen zijn tot nu toe te vaak gebaseerd op wat dan wel passend is voor het ESF. Je moet eerst en vooral zorgen voor een goede performance en op basis daarvan is het nummer van Gustaph terecht door.

Het nummer van Kate Ryan in 2006 werd voluit gepromoot en was aanstekelijk en ESF-vriendelijk genoeg maar op het podium kwam het niet over: matig gezongen, geen uitstraling en flauwe act. Veel verontwaardiging dat ze de finale niet bereikte maar ik vond het wel terecht.

Ik heb de top 10 ingevuld en alles daarna gelaten voor wat het is. Die doen niet mee voor de punten verder.

Voor de liefhebbers is er trouwens een app dat My Eurovision Scoreboard heet. Vind ik zelf wel handig om het bij te houden omdat het makkelijk aan te passen is elke keer.

Arno schreef:
(quote)
Een klein beetje Regina-vibes?

Vanaf dat de strijkers invallen wel een klein beetje ja, nu je het zegt…

En zo even de optredens van de Big Five + Oekraïne luisteren en dan mijn eindoordeel inleveren.

Onweerwolf
Zweden heeft de 50% kansgrens bij de bookmakers al gebroken inmiddels.

Mja. Vandaag alle studioversies enkele maken beluisterd.

Verdomd sterk weer hoor, van Loreen (live versie eigenlijk nog beter gewoon; ook 2x beluisterd vandaag). Ik kan er wel mee leven als ze een 2e keer zou winnen. Finland is wel sterk en zeer origineel, maar ik ga er geen traan voor laten.

Tsjechië vind ik geweldig ondertussen. Israël leuk, Spanje idem. Maar toch. Een iets magerder jaar voor mij wat betreft persoonlijke toppers.

Onweerwolf
Zo! Mijn hoogtepunt van ESC week is mijn jaarlijkse afspelen van een week lang ESC liedjes, culminerend in mijn top 250 aller tijden.

De samenstelling gebeurt door elke keer als ik de lijst hoor de nummers een score te geven en het gemiddelde van al die scores door de jaren heen, met een zwaartepunt voor de meest recente scores per plaat, bepaalt de rangschikking. En die rangschikking weet ik zelf dus ook nog niet. Excel berekent alles en draait een playlist uit die ik ongezien in mijn speler kan laden en dan is het een kwestie van op play drukken.

Dit jaar is alweer de 10e editie.

Dit zijn de eerste 10. Grappig genoeg beginnen we met een re-entry, een zakker, een stijger en splinternieuwe dit jaar.

https://i.vgy.me/8rH2l3.png

Onweerwolf schreef:
Zweden heeft de 50% kansgrens bij de bookmakers al gebroken inmiddels.

En toch blijf ik, tegen beter weten in, gokken (of beter: hopen) op Finland.

Alweer zo'n saaie overwinning die we allemaal al op voorhand kennen: pffff. Het is mijn nummer 2 dus ik kan er mee leven, maar mag er alstublieft nog iets spannend worden dit jaar? Nog leuker zou zijn als er ineens een totaal onverwacht land gaat winnen. Estland of zoiets. Maar dat zit er zeker weten niet in dit jaar.

Zaterdag 13 mei, Finland als 13e en 13 is een bijzonder getal voor mij: dus het moet gewoon

Onweerwolf
Estland zou echt geweldig zijn want dat is nog altijd mijn nummer 1 van dit jaar en dat zou die lelijke winst van Tanel Pader mooi wegpoetsen.

Onweerwolf schreef:
Estland zou echt geweldig zijn want dat is nog altijd mijn nummer 1 van dit jaar en dat zou die lelijke winst van Tanel Pader mooi wegpoetsen.

Ze heeft sowieso al gewonnen voor wat betreft de beste zang, daar hoeven we niet over te twijfelen. En ik gniffel ook wel een beetje voor Wouter Hardy die het gewoon voor de derde keer flikt. Zou hij Duncan nog tegenkomen? Die moet immers optreden.

Onweerwolf
Ik vind dat gedweep van de media in Nederland, na de uitschakeling van Mia & Dion, met de 'Nederlandse tintjes' van Estland & Slovenië wel een beetje treurig.

Onweerwolf schreef:
Ik vind dat gedweep van de media in Nederland, na de uitschakeling van Mia & Dion, met de 'Nederlandse tintjes' van Estland & Slovenië wel een beetje treurig.
Verbaast me helaas niets. In Nederland hebben veel mensen een handje van het benoemen van Nederlandse 'tintjes', om zo het nationale trots wat op te krikken. Leuk voor de trivia, maar bloedirritant als het constant benoemd wordt of als het wordt misbruikt.

NPO Radio 2 had een paar weken terug de Koninklijke 500, een lijst met de beste (lees: meest populaire) muziek van 'eigen bodem'. Daarbij konden ze het ook niet laten om bands toe te voegen met Nederlandse 'tintjes', ook al zijn ze geen Nederlandse bands (Van Halen en Nightwish). En in de sport benoemen ze het ook vaak genoeg. Het is kennelijk 'leuk' om mee te eten in het succes van anderen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:07 uur

geplaatst: vandaag om 19:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.