MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Onweerwolf
Nederland was niet sterk live ondanks een aardige inzending. 7e plaats was terecht. Frankrijk had een heel goed nummer maar vond ik live ook niet sterk. Spanje was een dark horse met een prima live performance maar moest openen. Ik denk dat dat haar de winst heeft gekost. Persoonlijke favoriete waren Estland en Georgië. Beide in de achterhoede geëindigd vanwege nogal oubollig en niet catchy. Verder een redelijke show met redelijke presentatie en vreselijk slecht Nederlands commentaar. Niveau van de liedjes lag gemiddeld wel echt hoog. Alleen Ierland was heel erg slecht en dus ook terecht laatste. Zelf had ik trouwens VK als winnaar verwacht.

Ik volg het totaal niet, maar ik las ergens dat je op je eigen land mag stemmen? Klopt dat? Als dat zo is vind ik dat extreem raar en dan heb je als klein landje gelijk minder kans om te winnen toch?

Deelnemerslijst is bekend (de landen dan toch). Nu lijkt het Luxemburg in, Roemenië out. Dus weer 37 landen. Maar EBU schijnt nog te praten met Roemenië, dus dat kan nog iets anders lopen.

aERodynamIC schreef:
Ik volg het totaal niet, maar ik las ergens dat je op je eigen land mag stemmen? Klopt dat? Als dat zo is vind ik dat extreem raar en dan heb je als klein landje gelijk minder kans om te winnen toch?

De jury niet. Het publiek vegen ze op een wereldwijde hoop van internetstemmen. En iedereen kan op alles stemmen. Maar je moet op drie landen stemmen. Een top 3 dus. En maar een van de drie kan je eigen land zijn.

Armenië won twee jaar terug. Dat is een klein land maar met een actieve diaspora, Frankrijk wint voor de derde keer in vier jaar. Dus ze zijn heel dominant.

Ik ben het Onweerwolf eens dat we live wat tegenvielen. Het maakte veel minder indruk dan in de NL-finale. Ik had vooraf gehoord dat Sep wat stemprobiemen had, maar vooral Jasmijn viel me juist wat tegen. Stak niet boven zichzelf uit. Dus die zevende plek verbaasde niet.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:

Sterker nog: de chauvinisten van het Nederlandse commentaar roepen ieder jaar alle kinderen tijdens de uitzending constant op om maar vooral op Nederland te stemmen. Daar erger ik me al jaren aan.

Of het uitmaakt of niet: ik vind dat raar. Waarom ze dit anders doen dan bij de volwassen versie???? Bijzonder.

Ik denk dat dat is omdat ze zich op kinderen richten en ze daarom kiezen voor online stemmen ipv sms en telefoon en dat ingewikkelder is om het per land te scheiden en sowieso makkelijk is om daar mee te rommelen. Vandaar dat ze er één hele grote stemming van maken.

Dit stemt me niet hoopvol, maar we hebben het nummer nog niet aangehoord, dus wie weet.

ARRIVING SOMEWHERE BUT NOT HERE HEEFT DE LIJST GEHAALD!!!!!

OMG, OMG OMG, YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEESSSSSSSS!!!!!!

Gaat PT naar het Songfestival?

Oeps, verkeerde topic.

Copypasten dan maar.

Edit: Bericht inmiddels ook verwijderd, maar voor wie de geschiedenis wil zien is er de quote.

Eindelijk weer een bekende artiest!

Joost, leuk!

Ik ken Joost niet, zeg het eerlijk. Meer iets voor de jeugd onder ons? Maar goed, ik kende Macrooy en Dion + Mia ook niet. My bad. Aan wat voor soort muziek moet ik denken?

Onweerwolf
Oh, dit is zeker een interessante keuze. Kan twee kanten op natuurlijk en zal vast polariseren maar dat is beter dan de grijze muisjes die we al vaak hebben gehad.

Joy4ever schreef:
Ik ken Joost niet, zeg het eerlijk. Meer iets voor de jeugd onder ons? Maar goed, ik kende Macrooy en Dion + Mia ook niet. My bad. Aan wat voor soort muziek moet ik denken?

Dit is zijn grootste hit:

Toch al veel bereikt in korte tijd.

Nummer 1 hit in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
3FM award beste artiest 2023.
Populair in België na optreden Pukkelpop en zeker na De Slimste Mens:
Top 10 Joost Klein Momente | De Slimste Mens België

Hij was al een paar maanden behoorlijk zeker dat ie naar ESC ging.

Onweerwolf
Djarune schreef:

Hij was al een paar maanden behoorlijk zeker dat ie naar ESC ging.

Nee hoor, dit is pas net besloten.

Poek schreef:
(quote)

Dit is zijn grootste hit:

(embed)

Opa Joy kan toch ook best even zelf googelen? Was sneller gegaan dan hier zijn vraag stellen.

Dan over naar het meninkje van Opa Kramer: ik vind het een wonderlijke keuze, ook afgezien van mijn eigen smaak. Een artiest die het voor 95% moet hebben van zijn gimmicky entertainmentwaarde gooit toch zelden hoge ogen bij het songfestival.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Nee hoor, dit is pas net besloten.

Uiteraard, maar hij vond zelf dat ie het zelf absoluut ging halen. Zie video Slimste Mens.

Onweerwolf
Kramer schreef:
(quote)

Opa Joy kan toch ook best even zelf googelen? Was sneller gegaan dan hier zijn vraag stellen.

Dan over naar het meninkje van Opa Kramer: ik vind het een wonderlijke keuze, ook afgezien van mijn eigen smaak. Een artiest die het voor 95% moet hebben van zijn gimmicky entertainmentwaarde gooit toch zelden hoge ogen bij het songfestival.

Wel als 'ie een goed liedje heeft. Was dit jaar bij Finland ook het geval.

Joost heeft alleen maar goede liedjes!

Poek schreef:
Joost heeft alleen maar goede liedjes!

Liedjes vind ik nog niet veel soeps, maar energie straalt hij wel uit zoals op dit optreden op Lowlands.

Onweerwolf
Hoe meer ik van hem zie en hoor hoe hoger mijn verwachtingen worden. Of hij de juiste keuze gaat zijn qua liedje wordt afwachten maar ik denk dat een keuze voor hem als artiest uitstekend te verdedigen valt.

Hij past perfect bij t songfestival imo. Weet niet of dat een compliment is maar denk wel dat ie t goed gaat doen!

Eerste gevoel: eindelijk waarschijnlijk niet een serieus mainstreamliedje dat het van jurystemmen moet hebben.

Vooraf: ik werd een beetje moe van Joost met zijn blufferige 'ik ga'. Je kan het ook overdrijven. Het ging maar door.

Dus groot was mijn verbazing vanochtend dat ie ook echt gekozen is. Na even de wenkbrauwen te hebben opgetrokken moest ik ook wel lachen: eigenlijk geniaal toch wat die gast heeft gedaan?! 3FM die een campagne voor je opzet, Käärijä (Finland Cha Cha Cha) die je flink promoot.... en dan lukt het nog ook.

Is het mijn smaak? Wat ik tot nu toe gehoord heb niet. Maar hij spreekt jongeren aan, zij kennen hem wel, hij zet de boel live op z'n kop dus prima. Ik ben van de Duncan, Anouk, The Common Linnets, S10 liedjes dus nu mag het wel eens wat anders zijn ook al is het m'n ding niet. Maar zolang we het nummer niet kennen valt ook daar nog niks over te zeggen. Ik was mega Cha Cha Cha fan.

Rusland zou Little Big sturen in 2020 en die deden het erg goed in de polls: zelfde soort gekte als Joost.

De reacties van bekende Songfestival bloggers zijn enthousiast. Wiwi bloggs heeft hem al gestrikt voor een interview, je voelt de hype al en ergens vind ik dat heel leuk. Joost heeft ook wel een gunfactor.

Dus zet de boel maar op z'n kop en één ding is wel zeker: in 2024 gaat we een heel ander soort reuring krijgen rondom onze inzending.

Mijn enige twijfel zit 'em in het feit dat we in 2024 waarschijnlijk veel Cha Cha Cha gekte gaan krijgen en Joost zit toch wel een beetje in die hoek. En het verleden wees uit dat zo'n trucje nooit twee keer achter elkaar gaat werken.

'Joost Klein, droom groot'.

Nou, ik vind het wel een gewaagde keuze, in de positieve zin van het woord. En wat ik begreep van de selectieprocedure hebben ze dit jaar dus ook daadwerkelijk de artiesten op de shortlist live laten zingen voor de commissie. Extra bonus punt is dat Jan Smit daar dus niet in zat.

Wel jammer dat ze weer niet voor Eefje hebben gekozen. Volgend jaar beter.

harm1985 schreef:

Wel jammer dat ze weer niet voor Eefje hebben gekozen. Volgend jaar beter.

Ah joh, ze was al pauze act in Rotterdam, wat wil je nog meer

Joost - kan alle kanten opgaan. Wel een duidelijke trendbreuk, en dat vind ik positief. We doen duidelijk een gooi naar de televotingstemmen. Vind zelf die Friesland-bop wel grappig.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:31 uur

geplaatst: vandaag om 11:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.