MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Fijne, frisse keus!

Wel klaar met alle ( vaak goede ) depri inzendingen van hiervoor.

Ik zag het voorbijkomen in het journaal (Joost Klein, niet het gekissebis alhier!). Grappig dat ie zijn ouders, toen ze vroeger samen naar het Eurovisie keken, al voorspelde dat hij daar ook ooit zou staan; "Joost Klein droomt groot." Hij heeft naast alle gabber ook een gevoelig nummer over het overlijden van zijn ouders gemaakt en hij 'doet' in meerdere genres, geloof ik. Ik ben best benieuwd zolang het geen pure gabber wordt, dat verveelt snel...

aERodynamIC schreef:
(quote)

Ah joh, ze was al pauze act in Rotterdam, wat wil je nog meer

(embed)

Was nog beter geweest in haar moerstaal.

kleine man
Ben wel blij met de keuze die op Joost gevallen is.
Nee, ik kende de artiest ook helemaal niet, nooit van gehoord, maar het is ook totaal niet mijn niche, dus dat zegt niets.
Natuurlijk vanmorgen gelijk wat van opgezocht, en zonder te zeggen dat ik zijn muziek nou echt geweldig vind (vind het overigens ook niet slecht, maar gewoon het gaat langs me heen), vind ik de persoon wel heel tof (volgens zijn media-optreden dan, persoonlijk ken ik hem niet), en vooral de energie en positiviteit die hij uitstraalt.

Gewoon lekker laten gaan deze gast. Hij heeft in elk geval genoeg podiumervaring voor een groot publiek, en genoeg zelfvertrouwen. En de rest: dat gaan we lekker zien.

Ben altijd wel blij met het ESF, zonder echt groot liefhebber te zijn.
Ik kijk het wel al jarenlang, maar altijd wel een beetje op de Statler and Waldorf methode: wat cynisch commentaar leveren (en stiekem toch genieten).

cosmic kid (moderator)
Ik heb enkele persoonlijke aanvallen en de reacties daar weer op verwijderd. Het staat iedereen vrij om te posten in dit topic, ook als je niets met het ESF hebt. Houd het echter wel respectvol, zeker naar elkaar, de artiesten en het ESF.

Ik hoop dat we er hiermee een punt achter kunnen zetten.

Punt.

dix
Juul1998B schreef:
Hij past perfect bij t songfestival imo. Weet niet of dat een compliment is maar denk wel dat ie t goed gaat doen!

Eigenlijk had ik nog nooit van Joost Klein gehoord maar na alles aangeklikt te hebben is het wel duidelijk: topkeuze. Die gaat meer energie naar het festival brengen dan de laatste drie inzendingen bij elkaar. Stiekem hoop ik dus wel op een liedje met een flinke gabberinjectie, laat daar maar horen dat je uit Nederland komt.

Voor mij was Joost Klein een onbekende naam totdat hij zich een flinke tijd terug ging manifesteren als dé nieuwe kandidaat voor Nederland. Hij presenteerde zichzelf met heel veel bluf als zodanig.
In het begin lollig, daarna vond ik het wat irritant worden. Maar sowieso was één missie geslaagd: ook ik ging toen al op onderzoek wie hij dan wel niet was. Het was snel aanklikken en wegwezen. Niet mijn ding.

Maar nu het een zekerheid is dat hij gaat (of de Oekraïners die het nu op hem gemunt hebben naar aanleiding van een lied van hem over Rusland en Russische vrouwen moeten roet in het eten gooien, wat natuurlijk niet gaat gebeuren), ben ik beter gaan luisteren en het blijkt dat zijn muziek toch wel iets gevarieerder is dan wat het aanvankelijk lijkt.

Dit is toch net Heroïne van Doe Maar? Ik vind het wel lollig eigenlijk en de man komt leuk over en ik denk dat de hele Europese pers straks in zijn nabijheid wil verkeren en ik voel nu net als bij Duncan wel wat spanning: dit is er eentje waar iets mee gebeurt, of misschien ook helemaal niks straks.

Dit schijnt de Tsjechische Cornald Maas te zijn. Die is al om:

En dit is een Youtuber die ook niet geheel onbekend is in het wereldje, en zo zag ik er meer voorbij komen. Ik ben best verrast dat het zo aanslaat, juist omdat het zo expliciet is, maar blijkbaar spreekt het een breder publiek aan dan gedacht. Dit soort dingen voert de spanning wel op en lijkt Nederland mee te doen. Voor de winst? Kunnen we totaal nog niet zeggen natuurlijk, maar er wordt over Joost gesproken, positief als negatief. Er is reuring rondom onze afgezant en in elk geval anders dan afgelopen jaar

En ik geloof dat ik ook wel om ben. Kijk in elk geval uit naar waar Joost mee gaat komen. Laat hem maar een feest bouwen in Malmö.

Oooo beef gemist

Ff gemist dat Joost naar het Songfestival gaat, en de commotie daarover hier. Heerlijke keuze verder, precies wat dix zegt. Potentiële winnaar.

Tja, wat iedereen in die vent ziet/hoort. Joost mag het weten.

https://media1.tenor.com/m/Va9M6DvKygYAAAAC/ba-dum-tsss-drum.gif

Iedereen heeft 't erover dat Joost een feestje kan bouwen, maar ik hoop dat 'ie het Klein houdt.

https://media1.tenor.com/m/Va9M6DvKygYAAAAC/ba-dum-tsss-drum.gif

Johnny Marr schreef:
Tja, wat iedereen in die vent ziet/hoort. Joost mag het weten.

(afbeelding)

Je denkt dat NL een Kleine kans heeft om te winnen?

Na Frankrijk hebben we nu het tweede nummer binnen. Tsjechië stuurt Aiko met Pedestal. Lekker nummer:

Live minder sterk (zacht uitgedrukt):

We kunnen gaan opbouwen:

1. Frankrijk
2. Tsjechië

1. Tsjechië
2. Frankrijk

Voila vond ik uiteindelijk prima/fraai, maar deze keer doet Frankrijk me erg weinig.

De studioversie van Pedestal klinkt goed ja. De liveversie durfde ik niet te luisteren.

De song van Tsjechië komt me héél bekend voor. Misschien schiet het me nog te binnen. Best een leuk tussendoortje hoor. Live wel heel wat minder.

Frankrijk een weinig opvallende OK ballade. Blijft niet echt bij, kan er mee door.

Joost ... I don't get it. Voor mij een beetje een one-trick pony wiens gedateerd aanvoelende dance-tracks de gemiddelde doe-het-zelf slaapkamer-mixen niet overstijgen, het lijkt ook allemaal geleend. Ook in De Slimste Mens ging hij me na een tijdje nogal vervelen. Ik krijg het gevoel dat dit vooral een plaatselijke hype is die het in het grote internationale spel niet zal waarmaken. Maar hey, wat weet die esteban daar nu van? Duimen maar dat ik ongelijk krijg! Wie weet ben ik tegen dan zelfs fan!

Na wat nummers van Joost Klein te hebben gehoord, moet ik zeggen dat het - nog - niet helemaal mijn smaak is. Ik vind het dan wél weer leuk dat we een keer iets anders sturen dan de afgelopen jaren. De rustige ballads van een Duncan en een S10 lagen meer in mijn straatje, maar ik heb al jaren zoiets van 'laten we gewoon een keer iets gedurfds sturen, iets wat opvalt, een leuke gimmick ondersteund door ook gewoon een goed nummer'. Inderdaad een beetje zoals Finland vorig jaar.

Ik geloof wel dat zoiets met Joost mogelijk moet kunnen zijn en ben dan ook heel erg benieuwd naar het uiteindelijke lied

Poek schreef:
De studioversie van Pedestal klinkt goed ja. De liveversie durfde ik niet te luisteren.

Hou het bij de studioversie (ik moet aan Magnapop denken of zo esteban). Live was vreselijk. Maar misschien kan ze net als Mia en Dion nog wat veranderen aan het nummer waardoor het makkelijker te zingen is

Volgens mij wilde Tsjechië meeliften op het succes van Olivia Rodrigo's ruigere nummers. Het is toch knap hoe je dan de plank mis kunt slaan...

Het Verenigd Koninkrijk stuurt Years & Years-zanger Olly Alexander.

Daar werd al aardig over gespeculeerd de laatste tijd, en nu is het dus zeker.Nog wel een gerucht is dat Dua Lipa het (mede) geschreven heeft

Iemand die ook nog al eens "iets" muzikaals met PSB doet, ben benieuwd

It's a Sin was een prachtige serie (en iets relevanter, King een leuk liedje).

aERodynamIC schreef:
Het Verenigd Koninkrijk stuurt Years & Years-zanger Olly Alexander.

Enthousiast over! Nuja, als fan van Years & Years in ieder geval. Sinds hij dat zonder de twee andere kerels deed, vond ik het een tikkeltje minder dan voorheen. Maar sowieso een leuke persoonlijkheid en ook prima acteur. Hij is graag gezien. De eerste muziek onder z'n eigen naam, benieuwd of de UK gaat scoren hiermee.

Ik persoonlijk heb er weinig mee, dus het laat me redelijk koud vooralsnog

Hier thuis werd er iets enthousiaster op gereageerd

Ik word ook wel enthousiast van Olly Alexander. King en Sunlight (met The Magician) vind ik topnummers. Hopelijk is zijn Songfestival bijdrage ook van dat niveau.

Ik las dat ook Danny L Harle mee gaat werken. In dat geval is de winnaar al bekend.

EDIT: produced and co-written https://twitter.com/DannylHarle/status/1736156695796080868

Ik heb al vaker gezegd dat Danny L Harle een uitermate geschikte keuze is voor een songfestivalsong.

Is dat zo? Is de winnaar dan al bekend? Ik zelf heb bijvoorbeeld weinig met deze muziek. En ik lees ook al dat veel fans ‘het niet eerlijk vinden dat een grote naam meedoet’. Onzin natuurlijk, maar je weet nooit of het een rol gaat spelen bij het stemgedrag van mensen. En zelfs dan nog: alles staat of valt met het nummer en de act.

Hoe dan ook: bottom 3 zal er komend jaar niet inzitten voor het VK

Er was een tijd dat het VK bijna ieder jaar gevestigde namen stuurde, maar dat was rond 1970. Met twee keer Cliff, Sandie Shaw., Mary Hopkin , The New Seekers en The Shadows onder meer.Daarna buiten af en toe een has been die een carriere nieuw leven in wilde blazen (Katrina & The Waves, Blue, Bonnie Tyler, Engelbert Humperdinck) was het daarna toch vooral een lange stoet aan namen die ook de UK twee weken na het festival al vergeten waren. Ik noem namen als Vikki, Ryder, Live Report, Samantha Janus, Lindsay Dracass, Joe and Jake en Michael Rice. Interessant dat ze nu weer voor een grote naam gaan of wellicht liever dat een grote naam voor het songfestival gaat. Als er een land geen gebrek heeft aan grote namen zijn zij het wel.

Olly heeft een twijfelachtige live reputatie. Dat is wel een beetje een valkuil.

Albanië nu ook bekend:

Ze zijn altijd vlot, maar niet de eerste deze keer. Altijd wel prima nummers, maar ze komen nooit ver.

1. Frankrijk
2. Albanië
3. Tsjechië

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:25 uur

geplaatst: vandaag om 08:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.