Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2
zoeken in:
1
geplaatst: 19 mei 2019, 08:57 uur
Nederlandse jury maakt zichzelf ook compleet belachelijk met Slovenië op de 24e plaats.
En Denemarken was de nr 1 van Ruud de Wild en Duitsland stond bij hem op nr 6 ?
En Denemarken was de nr 1 van Ruud de Wild en Duitsland stond bij hem op nr 6 ?
0
Hendrik68
geplaatst: 19 mei 2019, 09:03 uur
Ik vond zowel Noorwegen als Zweden 10 keer beter dan in de halve finale. Ik miste donderdag bij beide de aanstekelijkheid die ik gisteren wel zag. Ik snapte ook volkomen dat Noorwegen van de jury minder punten kreeg en van het publiek superveel. Ik had echter ook verwacht dat Zweden van de jury veel minder punten zou krijgen. Het verbaasde me dan ook enorm dat bij Zweden precies het tegenovergestelde gebeurde. Ik wist eigenlijk al zeker na de juryscore dat we de zege aan Zweden moesten laten. Een, overdreven gesteld, weinig charismatische bleekscheet versus een flitsende vrolijke neger met ook nog eens een catchy song.
Blij dat het anders afliep!
Paar andere opvallende dingetjes: de 0 voor Duitsland snapte ik totaal niet, best een aardig nummer. Waren toch minimaal 10 acts slechter. De hoge score voor Slovenië stemde me tevreden. 0,0 uitstraling, matige zang en een totaal misplaatste gitaar, maar een heel bijzonder nummer. De sound deed me denken aan This is not America.Ik had het nummer van Australie nog niet gehoord en ben echt verbaasd dat dat het linkerrijtje haalde. Blijf een zwak voor het liedje van Denemarken houden. Hoewel die gle tanden me wel ernstig irriteerden. Melodie blijft echter als een van de weinigen hangen. Laatste: smaken verschillen, maar het gaat er bij mij niet in dat de vakjury diverse malen geen enkel punt voor Nederland overhad, overkwam Italië en Zweden ook wel, maar dat is toch wel heel apart. Die vriendjespolitiek tussen bijvoorbeeld Griekenland en Cyprus kennen we nu wel, maar een VAKjury hoort daar toch boven te staan lijkt mij.
Edit: O Ruud de Wild begrijpt mij.
Blij dat het anders afliep!
Paar andere opvallende dingetjes: de 0 voor Duitsland snapte ik totaal niet, best een aardig nummer. Waren toch minimaal 10 acts slechter. De hoge score voor Slovenië stemde me tevreden. 0,0 uitstraling, matige zang en een totaal misplaatste gitaar, maar een heel bijzonder nummer. De sound deed me denken aan This is not America.Ik had het nummer van Australie nog niet gehoord en ben echt verbaasd dat dat het linkerrijtje haalde. Blijf een zwak voor het liedje van Denemarken houden. Hoewel die gle tanden me wel ernstig irriteerden. Melodie blijft echter als een van de weinigen hangen. Laatste: smaken verschillen, maar het gaat er bij mij niet in dat de vakjury diverse malen geen enkel punt voor Nederland overhad, overkwam Italië en Zweden ook wel, maar dat is toch wel heel apart. Die vriendjespolitiek tussen bijvoorbeeld Griekenland en Cyprus kennen we nu wel, maar een VAKjury hoort daar toch boven te staan lijkt mij.
Edit: O Ruud de Wild begrijpt mij.

0
geplaatst: 19 mei 2019, 09:07 uur
Gefeliciteerd Duncan en Nederland al mogen jullie nu die raar stemende jury wel bedanken. De popular vote was voor Noorwegen, veruit het meest catchy wat mij betreft en Ysland het opvallendst.
0
geplaatst: 19 mei 2019, 09:12 uur
Niet gekeken gisteravond. Was veel te aangenaam weer daarvoor. Lekker op het terras gezeten. Wel de hele top 26 vanmorgen beluisterd. Was niet veel soeps zoals gewoonlijk. Ik vond het winnende liedje van Duncan Laurence ook niet bepaald bijzonder maar wel mooi voor Nederland dat ze het volgend jaar mogen organiseren. Kan financieel geen probleem zijn. Ajax heeft met de Champions League zo veel verdiend. Die kunnen best een handje helpen.
Beste song trouwens vond ik dat van Italië waarvan de zeer hoge notering zonder meer terecht is.
Beste song trouwens vond ik dat van Italië waarvan de zeer hoge notering zonder meer terecht is.
0
geplaatst: 19 mei 2019, 09:19 uur
Eerste halve finale niet gezien, dus even Portugal en Polen net beluisterd. Dat die niet door zijn gegaan, lijkt me toch wel terecht. Maar dat Armenië niet door was, is toch wel een smetje op de finale.
0
geplaatst: 19 mei 2019, 09:21 uur
wibro schreef:
Wel de hele top 26 vanmorgen beluisterd. Was niet veel soeps zoals gewoonlijk.
Dan heb je het optreden van Madonna zeker (nog) niet gezien? Wat een gemis...*proest*Wel de hele top 26 vanmorgen beluisterd. Was niet veel soeps zoals gewoonlijk.
0
geplaatst: 19 mei 2019, 09:35 uur
Poeha schreef:
(quote)
Dan heb je het optreden van Madonna zeker (nog) niet gezien? Wat een gemis...*proest* Wat er ook van zij ik zal het mij langer heugen dan al de andere nummers op het festival...
0
geplaatst: 19 mei 2019, 09:36 uur
Niet gekeken naar het songfestival maar mooi dat Nederland gewonnen heeft. Dit is tenminste een liedje met eeuwigheidswaarde, heel wat anders dan het gedrocht dat vorig jaar won.
Madonna trok de meeste aandacht maar het scheen wederom niet veel soeps te zijn.
Madonna trok de meeste aandacht maar het scheen wederom niet veel soeps te zijn.
0
geplaatst: 19 mei 2019, 09:40 uur
starbright boy schreef:
Omdat we volgend jaar als winnaar automatisch finalist zijn betekent dit zeven finales in acht jaar. in 2012 treurden we om de achtste gemiste finale achter elkaar. Nog maar tien jaar geleden was het volgens een stel idioten een goed idee om de Toppers te sturen en leek echt niemand die iets met het songfestival te maken heeft nog te snappen wat voor evenement het was. Hoe dingen kunnen veranderen.
Omdat we volgend jaar als winnaar automatisch finalist zijn betekent dit zeven finales in acht jaar. in 2012 treurden we om de achtste gemiste finale achter elkaar. Nog maar tien jaar geleden was het volgens een stel idioten een goed idee om de Toppers te sturen en leek echt niemand die iets met het songfestival te maken heeft nog te snappen wat voor evenement het was. Hoe dingen kunnen veranderen.
De ommekeer kwam er met Anouk in 2013, haar nummer wordt nu nog steeds gedraaid (ook op Studio Brussel) net als Common Linnets en dat van Duncan Laurence zullen wij ook nog vaak te horen krijgen.
Een commentator zei: goede songfestivalnummers worden na 30 jaar nog gedraaid zoals Waterloo, What's Another Year (Johnny Logan), J'aime La Vie, Poupée de Sire, Poupée de Son, Il Trente Di Tosseur ... en hoorde in Arcade ook een evergreen. De overgrote meerderheid van de inzendingen zijn al na enkele maanden vergeten.
1
geplaatst: 19 mei 2019, 09:47 uur
Hulde trouwens voor Ilse DeLange en de rest van de selectiecommissie die het aandurfden een onbekende artiest te selecteren.
0
Martial
geplaatst: 19 mei 2019, 09:49 uur
IJsland gelijk diskwalificeren voor volgend jaar zijn we hopelijk gelijk af van dat politieke gedoe op een Songfestival daar gebruiken ze maar andere bronnen voor.
1
geplaatst: 19 mei 2019, 09:54 uur
Eurovision is toch gewoon standaard politiek. Dan hadden ze nog wel tientallen landen afgelopen jaren mogen diskwalificeren. Alleen al voor de akkoordjes die worden gesloten door de vakjury's.
En Madonna's actie vond ik mooi door beide vlaggen te laten zien. Ben benieuwd of ze haar 1 miljoen euro daadwerkelijk gaat krijgen na deze actie.
En Madonna's actie vond ik mooi door beide vlaggen te laten zien. Ben benieuwd of ze haar 1 miljoen euro daadwerkelijk gaat krijgen na deze actie.
1
Martial
geplaatst: 19 mei 2019, 09:56 uur
motel matches schreef:
Hoe kan het dat Tsjechie maar 7 punten kreeg van het publiek?
Hoe kan het dat Tsjechie maar 7 punten kreeg van het publiek?
Ja daar keek ik ook wel van op, terwijl het nummer toch aardig positief werd ontvangen als ik de reacties las op het internet, maar ja misschien was de 3e startplek een oorzaak?
Friend Of A Friend blijft toch een leuk aanstekelijk popliedje al zeg ik het zelf.
0
geplaatst: 19 mei 2019, 10:01 uur
Moet nog ff zeggen: Ik had absoluut niet verwacht dat Italië hier gewoon tweede wordt. Het is een steengoed nummer, maar ik dacht dat de staging het nummer naar beneden zou halen. Dat is dus niet gebeurd en ergens ben ik daar wel blij mee. Dit nummer verdiende het om top 3 te halen.
0
Martial
geplaatst: 19 mei 2019, 10:03 uur
starbright boy schreef:
Omdat we volgend jaar als winnaar automatisch finalist zijn betekent dit zeven finales in acht jaar.
Omdat we volgend jaar als winnaar automatisch finalist zijn betekent dit zeven finales in acht jaar.
Best wel "raar" dat Nederland volgend jaar geen voorrondes hoeft af te leggen dus ik verwacht dat veel Nederlandse artiesten wel in de rij zullen staan om deel te mogen nemen in 2020

1
geplaatst: 19 mei 2019, 10:10 uur
Aan de andere kant, beter dan dit jaar gaat het niet worden. Nou ja, dat kunnen ze dan ook gelijk als excuus aanvoeren.
0
Onweerwolf
geplaatst: 19 mei 2019, 10:42 uur
Poeha schreef:
Aan de andere kant, beter dan dit jaar gaat het niet worden. Nou ja, dat kunnen ze dan ook gelijk als excuus aanvoeren.
Nou ja, winnen vanuit 2e positie ligt nog altijd open. ?
0
geplaatst: 19 mei 2019, 10:42 uur
Nou dat was een gedenkwaardige avond. Leuk natuurlijk dat Duncan heeft gewonnen. Het was weer tijd voor een kwaliteitsnummer, na die plofkip van vorig jaar.
Zoals altijd zitten in de einduitslag gekke dingen, maar dit jaar vond ik het stemgedrag minder bizar dan anders. De waardering van de vakjury voor Noord-Macedonië kan ik begrijpen. Niet mijn muzieksmaak, maar technisch wel knap gezongen. En de vele publiekstemmen voor Noorwegen zag je ook wel aankomen. Waarom wordt Duitsland trouwens zo afgebrand? Dat vind ik dan wel weer gek.
En dan Madonna. Ze zal vooraf geweten hebben dat het niks zou worden en dat is geen schande op je 60e. Maar waarom zet je jezelf zo voor schut, voor een bedrag dat je niet eens opmerkt als je je bankrekening bekijkt? Like a Prayer was echt tenenkrommend slecht. Ik werd er droevig van, want ik heb/had veel respect voor haar.
Het leukste moment van de avond was toen de laatste publiekspunten voor Zweden werden bekend gemaakt. Dat gezicht van die 'altijd vrolijke en sympathieke' Zweedse zanger! Dat stond even iets minder vrolijk
Zoals altijd zitten in de einduitslag gekke dingen, maar dit jaar vond ik het stemgedrag minder bizar dan anders. De waardering van de vakjury voor Noord-Macedonië kan ik begrijpen. Niet mijn muzieksmaak, maar technisch wel knap gezongen. En de vele publiekstemmen voor Noorwegen zag je ook wel aankomen. Waarom wordt Duitsland trouwens zo afgebrand? Dat vind ik dan wel weer gek.
En dan Madonna. Ze zal vooraf geweten hebben dat het niks zou worden en dat is geen schande op je 60e. Maar waarom zet je jezelf zo voor schut, voor een bedrag dat je niet eens opmerkt als je je bankrekening bekijkt? Like a Prayer was echt tenenkrommend slecht. Ik werd er droevig van, want ik heb/had veel respect voor haar.
Het leukste moment van de avond was toen de laatste publiekspunten voor Zweden werden bekend gemaakt. Dat gezicht van die 'altijd vrolijke en sympathieke' Zweedse zanger! Dat stond even iets minder vrolijk

0
geplaatst: 19 mei 2019, 10:45 uur
Zo, dat was lekker wakker worden. Hier nog de uiteindelijke uitslag:
https://www.gids.tv/uploads/2019-05/uitslag-songfestival-2019.jpg
Denemarken 12e, die zag ik zeker niet aankomen. Maar wat een verschillen vanaf de top 10 in punten. Zweden zelfs nog onder Noorwegen, al scheelt het maar heel weinig. Beetje herhaling van vorig jaar, toen was Zweden ook zo'n beetje favoriet bij de jury's, maar bij publiek stukken minder.
En Portugal slechts 15e in de 1e halve finale, heel teleurstellend
Maar Duncan heeft alles goed gemaakt 
https://www.gids.tv/uploads/2019-05/uitslag-songfestival-2019.jpg
Denemarken 12e, die zag ik zeker niet aankomen. Maar wat een verschillen vanaf de top 10 in punten. Zweden zelfs nog onder Noorwegen, al scheelt het maar heel weinig. Beetje herhaling van vorig jaar, toen was Zweden ook zo'n beetje favoriet bij de jury's, maar bij publiek stukken minder.
En Portugal slechts 15e in de 1e halve finale, heel teleurstellend
Maar Duncan heeft alles goed gemaakt 
0
BrotherJohn
geplaatst: 19 mei 2019, 11:18 uur
Voor het eerst sinds jaren weer eens het songfestival gekeken. Alleen de finale gezien en een vote gestuurd naar nummer 10, Slovenië. Dat was wat mij betreft het nummer met het meeste gevoel gebracht en zonder teveel opsmuk, al was het ook niet heel origineel en leek het bijv. wel veel op wat ik van The xx ken. De Nederlandse bijdrage werd prima uitgevoerd maar het nummer kwam me te gemaakt over en liet me een beetje koud, ik had terecht of onterecht associaties met uiteenlopende acts zoals HAEVN en Kensington. Zo rond middernacht kwam Madonna op. Ik heb haar nooit bewust live gezien geloof ik, maar het kwam over als een soort handelsmerk om bepaalde tonen bewust vals te zingen, m'n tenen kromden zich maar bij zo'n groot artiest zal dat vast niet de bedoeling zijn? Het overgevocodeerde tweede nummer was net zo tenenkrommend. Tenslotte de puntentelling: wat een raar concept met een anticlimax. Er wordt begonnen met de jury-scores die doen vermoeden dat het een subtiele, spannende race is waarbij elk punt telt. Terwijl de publiek-scores ineens kloven van honderden punten slaan. Nu stond Macedonië steeds onterecht in de schijnwerpers in het eerste deel, of is de mening van de critici dan zoveel waard dat die aandacht terecht is? Ik ben geen songfestival-kenner maar zou de punten van critici en publiek samengevoegd door laten geven per land, en niet alleen de spanning er in houden bij de 12 punten, maar bijv. ook stilstaan bij de 8 en 10 punten.
2
Onweerwolf
geplaatst: 19 mei 2019, 11:23 uur
BrotherJohn schreef:
Ik ben geen songfestival-kenner maar zou de punten van critici en publiek samengevoegd door laten geven per land, en niet alleen de spanning er in houden bij de 12 punten, maar bijv. ook stilstaan bij de 8 en 10 punten.
Ik ben geen songfestival-kenner maar zou de punten van critici en publiek samengevoegd door laten geven per land, en niet alleen de spanning er in houden bij de 12 punten, maar bijv. ook stilstaan bij de 8 en 10 punten.
Zo is het vroeger jarenlang gedaan.
Niet alleen vinden volgers het belangrijk om de verschillen tussen jury en televote te zien en te erkennen, het bekendmaken is op deze wijze ook veel spannender geworden.
Je had het over een anticlimax maar ik vraag me dan wel of hoe bij jou een climax er uit ziet want ik vermoed dat jij de enige persoon op de wereld bent die dit anticlimactisch vond.

0
geplaatst: 19 mei 2019, 11:32 uur
Lange tijd werden de punten alleen door de (vak)jury gegeven. Vanaf de jaren '90 vooral door televoting of uitsluitend door televoting. Nu is er de combinatie vakjury-televoting en deze wijze van puntentoekenning is duidelijk de beste en meest spannende.
0
BrotherJohn
geplaatst: 19 mei 2019, 11:32 uur
Nou, laat ik het dan anders stellen: ik voelde me na afloop een beetje genept dat het bij de jury-scores achteraf gezien onterecht zo spannend was geweest, terwijl het dus slechts voorspel was en het echte verschil werd gemaakt bij de publieksscores. Dat mag door een onervaren kijker die niet weet wat hem te wachten staat toch een anti-climax genoemd worden? Verder herinner ik me van vroeger dat elk land alle tien landen benoemde bij de puntentelling, behalve dat je dan veel meer tijd voor een indruk van de onderliggende verhoudingen tussen landen kreeg (wat ik dan zelf een van de meest interessante elementen van zo'n avond vind), was het ook veel spannender vond ik.
1
geplaatst: 19 mei 2019, 11:36 uur
Er moeten meer dan 40 landen punten toekennen, moest elk land alle landen benoemen die de punten krijgen zou het ESF tot morgenvroeg duren. In de tijd dat er minder dan 20 landen deelnamen kon dit nog. En de anticlimax was er vroeger ook bv. in 1986 toen België snel een straat voorsprong nam en met 3 tellingen nog te gaan al zeker was van de winst. Er moet spanning zijn maar laat het niet nodeloos lang duren.
2
Onweerwolf
geplaatst: 19 mei 2019, 11:38 uur
BrotherJohn schreef:
Nou, laat ik het dan anders stellen: ik voelde me na afloop een beetje genept dat het bij de jury-scores achteraf gezien onterecht zo spannend was geweest, terwijl het dus slechts voorspel was en het echte verschil werd gemaakt bij de publieksscores. Dat mag door een onervaren kijker die niet weet wat hem te wachten staat toch een anti-climax genoemd worden? Verder herinner ik me van vroeger dat elk land alle tien landen benoemde bij de puntentelling, behalve dat je dan veel meer tijd voor een indruk van de onderliggende verhoudingen tussen landen kreeg (wat ik dan zelf een van de meest interessante elementen van zo'n avond vind), was het ook veel spannender vond ik.
Tsja, er werd van te voren wel verteld hoe de stemming er uit zou zien dus als je je genept voelt dan ligt dat toch wel aan jezelf.
Bovendien is dat iets anders dan een anti-climax. Een anti-climax is van te voren weten dat er 40 landen stemmen en de winnaar na 30 landen al vast zien staan.
Van mij mogen overigens ook alle punten 1 voor 1 genoemd worden maar dan duurt het tot 4 uur 's nachts dus het is wel begrijpelijk dat dat niet meer gebeurt.
0
geplaatst: 19 mei 2019, 11:40 uur
Onweerwolf schreef:
Niet alleen vinden volgers het belangrijk om de verschillen tussen jury en televote te zien en te erkennen
Zo had ik er nog niet over nagedacht. Best een goed punt.Niet alleen vinden volgers het belangrijk om de verschillen tussen jury en televote te zien en te erkennen
Alhoewel ik zelf in plaats van de voorkeur van vijf willekeurige 'kenners' veel meer geïnteresseerd ben in wat de televote gestemd heeft, moet ik dit systeem toch wel nageven dat het spannende uitslagrondes oplevert.
0
Onweerwolf
geplaatst: 19 mei 2019, 11:47 uur
Masimo schreef:
Alhoewel ik zelf in plaats van de voorkeur van vijf willekeurige 'kenners' veel meer geïnteresseerd ben in wat de televote gestemd heeft, moet ik dit systeem toch wel nageven dat het spannende uitslagrondes oplevert.
(quote)
Zo had ik er nog niet over nagedacht. Best een goed punt.Alhoewel ik zelf in plaats van de voorkeur van vijf willekeurige 'kenners' veel meer geïnteresseerd ben in wat de televote gestemd heeft, moet ik dit systeem toch wel nageven dat het spannende uitslagrondes oplevert.
Het is uiteindelijk ook een stukje strategie voor wat een land moet doen bij hun inzending. Ze moeten zorgen dat ze én bij de televoting én bij de jury goed scoren en daar valt echt wel op te selecteren. Het is een facet wat de laatste jaren erg belangrijk is geworden en dat zorgt dat er balans ontstaat tussen kermis en cliché want extremiteiten kunnen worden bestraft. Het is wel jammer dat het experimenten ook kan afstraffen, zoals we bij Portugal zagen dit jaar. Anderzijds was dat bij Oekraïne 2016 dan weer niet zo.
2
geplaatst: 19 mei 2019, 11:47 uur
Nog mensen die verbaasd zijn over de tweede plaats voor Italië? Ik vind het absoluut een godsgruwelijk nummer en had het zowel in mijn persoonlijke lijst als in mijn pronostiek bij de onderste 3 gezet.
Anyway, dit was mijn pronostiek voor de top- en bottom-5:
1. Zwitserland (4)
2. Australië (9)
3. Nederland (1)
4. Noorwegen (5)
5. Servië (17 - geen superbijzonder nummer, maar wel met voorsprong de beste zang van het hele festival. Gek dat het zo laag eindigt)
22. Slovenië (13)
23. Albanië (18)
24. VK (26)
25. Italië (2)
26. Griekenland (21)
En mijn persoonlijke top 5:
1. Noorwegen
2. Malta
3. Zwitserland
4. Tsjechië
5. Slovenië
Anyway, dit was mijn pronostiek voor de top- en bottom-5:
1. Zwitserland (4)
2. Australië (9)
3. Nederland (1)
4. Noorwegen (5)
5. Servië (17 - geen superbijzonder nummer, maar wel met voorsprong de beste zang van het hele festival. Gek dat het zo laag eindigt)
22. Slovenië (13)
23. Albanië (18)
24. VK (26)
25. Italië (2)

26. Griekenland (21)
En mijn persoonlijke top 5:
1. Noorwegen
2. Malta
3. Zwitserland
4. Tsjechië
5. Slovenië
1
geplaatst: 19 mei 2019, 11:49 uur
Klopt, erg fijn nummer. Maar ik miste wel een songfestivalvibe. Hetzelfde geldt voor Spanje.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.