Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2
zoeken in:
4
geplaatst: 20 mei 2021, 01:05 uur
Op de fiets naar huis na het songfestival waar ik in de zaal zat. Nooit gedacht dat nog mee te maken en inmiddels vier ik ook nog mijn 46e verjaardag. Waarvan al een jaar of 37,38,39 als songfestivalliefhebber.
Ik heb het erg leuk gevonden en vind ook dat we binnen 10 jaar weer moeten winnen. Om het in Rotterdam nog eens over te doen en dan helemaal dus inclusief het feest in de stad. Dat is tegenwoordig niet eenvoudig. Er zijn maar 3 landen die deze eeuw twee keer wonnen. En alleen als we de eeuw in 2000 laten beginnen, anders zelfs maar 2.
In Ahoy maakten vooral de lichteffecten indruk. Wat in die zaal met licht kan is indrukwekkend. De zaal was eigenlijk gewoon vol, maar waar normaal nog meer publiek had gestaan (alleen zitplaatsen waren er nu) was nu the Green Room. Ik kreeg dus de hele show van morgen en als bonus optredens van drie (Frankrijk, UK, Spanje) big five landen en zelfs een fake uitslag om alles te oefenen. Vocaal waren de meeste wel behoorlijk goed en een enkeling echt indrukwekkend. Favorieten vooraf Frankrijk en vooral ook Zwitserland maakten veel indruk en het was te merken dat ik daar niet alleen in stond. Bulgarije was ook sterk, maar bleef voor mij toch duidelijk achter deze twee. Staging varieert van low budget tot Griekenland die all out gaat met green screens en er heel koddig uitzag vanuit de zaal met een groene trap en groene mannetjes die achter die trap kleren aantrokken, maar thuis ziet dat er goed uit.
Van Georgie vraag ik me af hoe hij in Rotterdam terecht is gekomen. Het voelt aan als outsider art ofzo en erg amateuristisch, budget voor staging was er ook niet geloof ik. Ik geloof hem wel, maar de inzending is dead on arrival. Als ik op mijn oren en de zaal moet afgaan gaan een paar landen die zeker niet altijd in de finale komen het dit jaar wel redden (Oostenrijk, Portugal, San Marino (Flo Rida was er, maar zonder waren ze ook wel door) en Servië (veruit de beste van de moderne dansbare liedjes)). De video van IJsland was erg leuk en schijnt van een andere repetitie te zijn (die van Australie was een stuk ouder) en ze hebben dat moeilijke evenwicht tussen leuke quirkyness en muzikaliteit en zelfs een beetje ontroering weer helemaal te pakken. Het publiek was erg op hun hand en ze zijn niet verslagen en nog altijd outsider voor zaterdag denk ik. Finland is plat en knalde voor mijn gevoel minder dan zou moeten maar er was genoeg budget voor veel vuurwerk en de zaal ging er in mee, dus die redden het ook wel. Van UK en Spanje had ik geen superhoge verwachtingen. UK viel me zelfs daarmee nog tegen, een van de zwakste zangers van de hele avond en een staging die veel te kinderachtig is. Spanje was beter dan verwacht, al zie ik dat nou ook weer niet in het linkerrijtje belanden. Nogal wat landen met een beetje een 80's sfeertje in de staging. Veel roze als kleur gezien. Denemarken deed dat het geraffineerdst en heeft hun plekje in de show mee dus die gaan het ook wel redden door denk ik. Litouwen heeft eurovisie dit jaar door, Letland een stuk minder, maar Estland is de weg helemaal kwijt en gaat strijden met Georgië om plek 17 morgen.
In:
San Marino
Griekenland
Oostenrijk
IJsland
Servië
Portugal
Bulgarije
Finland
Zwitserland
Denemarken
Out:
Estland
Tsjechië
Polen
Moldavie
Georgië
Albanië
Letland
Misschien iets te veel serieuze dingen doorgelaten. En de maffe oost-europa platheid niet. Zeker Tsjechie, Albanië en Moldavie zijn niet compleet dood en kunnen verrassen. Misschien wijzigt dit ook nog wel na de TV uitzending. Maar voor nu lijkt dit me erg logisch. Als Georgie doorgaat eet ik mijn sok op. Dat is even onmogelijk als Macedonië in 2019.
Ik heb het erg leuk gevonden en vind ook dat we binnen 10 jaar weer moeten winnen. Om het in Rotterdam nog eens over te doen en dan helemaal dus inclusief het feest in de stad. Dat is tegenwoordig niet eenvoudig. Er zijn maar 3 landen die deze eeuw twee keer wonnen. En alleen als we de eeuw in 2000 laten beginnen, anders zelfs maar 2.
In Ahoy maakten vooral de lichteffecten indruk. Wat in die zaal met licht kan is indrukwekkend. De zaal was eigenlijk gewoon vol, maar waar normaal nog meer publiek had gestaan (alleen zitplaatsen waren er nu) was nu the Green Room. Ik kreeg dus de hele show van morgen en als bonus optredens van drie (Frankrijk, UK, Spanje) big five landen en zelfs een fake uitslag om alles te oefenen. Vocaal waren de meeste wel behoorlijk goed en een enkeling echt indrukwekkend. Favorieten vooraf Frankrijk en vooral ook Zwitserland maakten veel indruk en het was te merken dat ik daar niet alleen in stond. Bulgarije was ook sterk, maar bleef voor mij toch duidelijk achter deze twee. Staging varieert van low budget tot Griekenland die all out gaat met green screens en er heel koddig uitzag vanuit de zaal met een groene trap en groene mannetjes die achter die trap kleren aantrokken, maar thuis ziet dat er goed uit.
Van Georgie vraag ik me af hoe hij in Rotterdam terecht is gekomen. Het voelt aan als outsider art ofzo en erg amateuristisch, budget voor staging was er ook niet geloof ik. Ik geloof hem wel, maar de inzending is dead on arrival. Als ik op mijn oren en de zaal moet afgaan gaan een paar landen die zeker niet altijd in de finale komen het dit jaar wel redden (Oostenrijk, Portugal, San Marino (Flo Rida was er, maar zonder waren ze ook wel door) en Servië (veruit de beste van de moderne dansbare liedjes)). De video van IJsland was erg leuk en schijnt van een andere repetitie te zijn (die van Australie was een stuk ouder) en ze hebben dat moeilijke evenwicht tussen leuke quirkyness en muzikaliteit en zelfs een beetje ontroering weer helemaal te pakken. Het publiek was erg op hun hand en ze zijn niet verslagen en nog altijd outsider voor zaterdag denk ik. Finland is plat en knalde voor mijn gevoel minder dan zou moeten maar er was genoeg budget voor veel vuurwerk en de zaal ging er in mee, dus die redden het ook wel. Van UK en Spanje had ik geen superhoge verwachtingen. UK viel me zelfs daarmee nog tegen, een van de zwakste zangers van de hele avond en een staging die veel te kinderachtig is. Spanje was beter dan verwacht, al zie ik dat nou ook weer niet in het linkerrijtje belanden. Nogal wat landen met een beetje een 80's sfeertje in de staging. Veel roze als kleur gezien. Denemarken deed dat het geraffineerdst en heeft hun plekje in de show mee dus die gaan het ook wel redden door denk ik. Litouwen heeft eurovisie dit jaar door, Letland een stuk minder, maar Estland is de weg helemaal kwijt en gaat strijden met Georgië om plek 17 morgen.
In:
San Marino
Griekenland
Oostenrijk
IJsland
Servië
Portugal
Bulgarije
Finland
Zwitserland
Denemarken
Out:
Estland
Tsjechië
Polen
Moldavie
Georgië
Albanië
Letland
Misschien iets te veel serieuze dingen doorgelaten. En de maffe oost-europa platheid niet. Zeker Tsjechie, Albanië en Moldavie zijn niet compleet dood en kunnen verrassen. Misschien wijzigt dit ook nog wel na de TV uitzending. Maar voor nu lijkt dit me erg logisch. Als Georgie doorgaat eet ik mijn sok op. Dat is even onmogelijk als Macedonië in 2019.
0
geplaatst: 20 mei 2021, 07:02 uur
Erg benieuwd naar Bulgarije vanavond. Als ze het goed doet kan dit weleens een kanshebber zijn.
0
geplaatst: 20 mei 2021, 07:23 uur
Onweerwolf schreef:
Btw: krijgen we nou morgen en zaterdag dezelfde opname van IJsland te zien of zijn dat verschillende?
Btw: krijgen we nou morgen en zaterdag dezelfde opname van IJsland te zien of zijn dat verschillende?
Maas zij gisteren in OP1 dat ze de (live) repetitie gaan gebruiken, volgens hem kon je alleen aan de afwezigheid van publiek zien dat het anders is.
Wat ik begreep 2 keer dezelfde opname, als ze doorgaan

Ook werd " daar" door sommige (m.u.v. Cornald Maas) verondersteld dat Ijsland de " symphaty vote" zouden krijgen.
0
geplaatst: 20 mei 2021, 08:25 uur
Zeer geslaagd vond ik de pauze-act van Valeria Michell maar er gaat natuurlijk niets boven die pauze-act van Riverdance tijdens het songfestival 1994 gehouden in Dublin. Voor mij nog altijd de beste pauze act ooit gemaakt. Het overschaduwde volledig de deelnemende songs tijdens dat festival.
0
geplaatst: 20 mei 2021, 10:04 uur
[quote]Rudi S schreef:
Ik denk van niet. Cornald Maas heeft er meestal meer kijk op dan de rest bij elkaar. Wel jammer voor IJsland natuurlijk.
(quote)
Ik denk van niet. Cornald Maas heeft er meestal meer kijk op dan de rest bij elkaar. Wel jammer voor IJsland natuurlijk.
1
geplaatst: 20 mei 2021, 10:37 uur
Wel weer hyped voor vanavond. Dinsdag was een prima eerste avond, vooral België, Oekraïne en Litouwen sprongen er bovenuit. Malta stelde iets teleur en zie ik eerlijk gezegd niet winnen.
Uiteindelijk had ik Slovenië, Australie, Noord-Macedonie, Ierland, Noorwegen en Romenie als afvallers. Toch een verrassing dat Noorwegen door is (ten koste van Kroatië). Vond het liedje van die Elvis-gast niet heel sterk.
De nummers van vanavond ken ik niet. Ik laat me verrassen (ook door Eefje)!
Uiteindelijk had ik Slovenië, Australie, Noord-Macedonie, Ierland, Noorwegen en Romenie als afvallers. Toch een verrassing dat Noorwegen door is (ten koste van Kroatië). Vond het liedje van die Elvis-gast niet heel sterk.
De nummers van vanavond ken ik niet. Ik laat me verrassen (ook door Eefje)!
0
geplaatst: 20 mei 2021, 12:39 uur
Duncan Laurence heeft positief getest en zijn optreden van zaterdag gaat niet door.
0
geplaatst: 20 mei 2021, 12:49 uur
starbright boy schreef:
Duncan Laurence heeft positief getest en zijn optreden van zaterdag gaat niet door.
Ik zat me gisteren toevallig nog af te vragen wat ze met die ongetwijfeld tot in de puntjes georkestreerde pauze-act van Davina Michelle zouden hebben gedaan als zij op het laatste moment positief zou testen - ik neem aan dat ze wel een soort 'plan B' hadden..
Maar er is maar 1 vorige winnaar, en dat is Duncan. Zijn pauze-act kan vervangen worden, maar hij is voor dit Songfestival natuurlijk onvervangbaar... Heel erg zuur dat hij er niet bij kan zijn zeg!
0
geplaatst: 20 mei 2021, 13:03 uur
Hij kan dus ook niet de bokaal uitreiken aan de winnaar en ook dat is een verlies. Laat Ilse het maar doen als zij niet positief is. Doodjammer maar zij voelt als second best.
0
geplaatst: 20 mei 2021, 13:10 uur
starbright boy schreef:
Hij kan dus ook niet de bokaal uitreiken aan de winnaar en ook dat is een verlies. Laat Ilse het maar doen als zij niet positief is. Doodjammer maar zij voelt als second best.
Laat Davina het dan maar uitreiken zij wordt immers hier en daar al als winnares van 2022 gezien

5
geplaatst: 20 mei 2021, 13:15 uur
Misschien hebben ze al filmpjes gemaakt waarbij Duncan aan iedereen de bokaal uitreikt, voor het geval dat 

0
geplaatst: 20 mei 2021, 14:05 uur
Rudi S schreef:
Laat Davina het dan maar uitreiken zij wordt immers hier en daar al als winnares van 2022 gezien
(quote)
Glennis Grace kan minstens zo goed zingen maar kwam niet door de halve finale. Met andere woorden het gaat om het liedje en het track record van Davina valt dan erg tegen imho.
0
geplaatst: 20 mei 2021, 14:13 uur
starbright boy schreef:
. Als Georgie doorgaat eet ik mijn sok op. Dat is even onmogelijk als Macedonië in 2019.
. Als Georgie doorgaat eet ik mijn sok op. Dat is even onmogelijk als Macedonië in 2019.
Waar ik Macedonie zei Montenegro -stop.
1
geplaatst: 20 mei 2021, 14:16 uur
starbright boy schreef:
Ik heb begrepen dat Waylon die taak op zich zal nemen. Hij zal ook Arcade ten gehore gaan brengen dat voor de gelegenheid wordt voorzien van een rock-arrangement.
0
geplaatst: 20 mei 2021, 14:42 uur
starbright boy schreef:
Glennis Grace kan minstens zo goed zingen maar kwam niet door de halve finale. Met andere woorden het gaat om het liedje en het track record van Davina valt dan erg tegen imho.
(quote)
Precies. Het gaat ook om de uitstraling en het moet “anders” zijn. Ik zou graag 1 van de volgende artiesten willen zien als kandidaat:
Sevdaliza
Thomas Azier
Kovacs
0
Onweerwolf
geplaatst: 20 mei 2021, 14:53 uur
kaj_666 schreef:
Ik zat me gisteren toevallig nog af te vragen wat ze met die ongetwijfeld tot in de puntjes georkestreerde pauze-act van Davina Michelle zouden hebben gedaan als zij op het laatste moment positief zou testen - ik neem aan dat ze wel een soort 'plan B' hadden.
(quote)
Ik zat me gisteren toevallig nog af te vragen wat ze met die ongetwijfeld tot in de puntjes georkestreerde pauze-act van Davina Michelle zouden hebben gedaan als zij op het laatste moment positief zou testen - ik neem aan dat ze wel een soort 'plan B' hadden.
Daar kun je in principe toch elk tweederangs Idols-meisje voor neerzetten met de tekst op haar mobieltje?
0
geplaatst: 20 mei 2021, 14:56 uur
1
Onweerwolf
geplaatst: 20 mei 2021, 15:01 uur
Wat ik trouwens niet zo goed snap; zo'n Duncan, die kan toch gewoon zaterdagavond in een hazmatpakje even naar Ahoy, via de achterdeur naar binnen, iedereen op minstens 10 meter en dan even z'n ding doen alleen op het midden van het podium en daarna via dezelfde weg weer naar buiten? Dan is de kans dat 'ie iemand besmet gewoon nul. Ik snap wel dat er protocol enzo is maar op zich moet het technisch vrij gemakkelijk op te lossen zijn, mits 'ie zich verder niet ziek voelt natuurlijk.
2
geplaatst: 20 mei 2021, 15:11 uur
Onweerwolf dan breekt de pleuris uit want dan vindt iedereen die binnen moet blijven dat ze wel even weg mogen om " iets belangrijks" te doen.
Zo gaat dat nu eenmaal, ik zie de krantenkoppen al voor me

1
Onweerwolf
geplaatst: 20 mei 2021, 15:15 uur
Rudi S schreef:
Onweerwolf dan breekt de pleuris uit want dan vindt iedereen die binnen moet blijven dat ze wel even weg mogen om " iets belangrijks" te doen.
Die mensen kun je dan toch gewoon verzamelen en ergens op een booreiland droppen? Dan heb je daar ook geen last meer van. Ik hou van oplossingen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 20 mei 2021, 15:28 uur
Voorspelling voor vanavond:
Zeker door:
San Marino
Iceland
Portugal
Bulgaria
Switzerland
Net door:
Greece
Serbia
Albania
Finland
Denmark
Net niet door:
Czech Republic
Poland
Latvia
Zeker niet door:
Estonia
Austria
Moldova
Georgia
Zeker door:
San Marino
Iceland
Portugal
Bulgaria
Switzerland
Net door:
Greece
Serbia
Albania
Finland
Denmark
Net niet door:
Czech Republic
Poland
Latvia
Zeker niet door:
Estonia
Austria
Moldova
Georgia
0
geplaatst: 20 mei 2021, 15:45 uur
Ook maar een voorspelling wagen:
Zwitserland
San Marino
Oostenrijk
Bulgarije
Portugal
IJsland
Finland
Griekenland
Denemarken
Servië
Van 3 landen (Den, Serv en Oost) ben ik niet zeker maar de rest denk ik wel dat ze doorgaan
Zwitserland
San Marino
Oostenrijk
Bulgarije
Portugal
IJsland
Finland
Griekenland
Denemarken
Servië
Van 3 landen (Den, Serv en Oost) ben ik niet zeker maar de rest denk ik wel dat ze doorgaan
0
geplaatst: 20 mei 2021, 15:48 uur
Voorspelling:
1. Zwitserland
2. IJsland
3. San Marino
4. Bulgarije
5. Finland
6. Servië
7. Griekenland
8. Denemarken
Maar daarna is het lastig in te schatten qua wat kans maakt. Ik ga voor:
9. Oostenrijk
10. Moldavië
1. Zwitserland
2. IJsland
3. San Marino
4. Bulgarije
5. Finland
6. Servië
7. Griekenland
8. Denemarken
Maar daarna is het lastig in te schatten qua wat kans maakt. Ik ga voor:
9. Oostenrijk
10. Moldavië
0
geplaatst: 20 mei 2021, 16:16 uur
Het is sneu voor Duncan, net als voor Montaigne en de band van Dadi.
De vraag is vooral: hoe ver kan zich dit uitbreiden (Edsilia gaf hem een gouden plaat in de eerste halve finale). Ik vind het sowieso een beetje dubieus met al die strenge maatregelen; je zou toch zeggen dat die kans dan klein is.
Leuk verslag starbright boy!
De vraag is vooral: hoe ver kan zich dit uitbreiden (Edsilia gaf hem een gouden plaat in de eerste halve finale). Ik vind het sowieso een beetje dubieus met al die strenge maatregelen; je zou toch zeggen dat die kans dan klein is.
Leuk verslag starbright boy!
0
geplaatst: 20 mei 2021, 16:23 uur
Djarune schreef:
Precies. Het gaat ook om de uitstraling en het moet “anders” zijn. Ik zou graag 1 van de volgende artiesten willen zien als kandidaat:
Sevdaliza
Thomas Azier
Kovacs
Sevdaliza
Thomas Azier
Kovacs
Goeie kandidaten, maar Gretz en ik hadden al besloten wie Nederland vertegenwoordigt volgend jaar.
2
geplaatst: 20 mei 2021, 16:35 uur
Poek schreef:
Goeie kandidaten, maar Gretz en ik hadden al besloten wie Nederland vertegenwoordigt volgend jaar.
#teameefje

2
geplaatst: 20 mei 2021, 17:07 uur
0
Martial
geplaatst: 20 mei 2021, 17:13 uur
Zoveel wensen heb ik vanavond niet als Servië en Portugal doorgaan ben ik tevreden.
Het valt mij al 100% mee dat Servië genoemd wordt als één van de finalisten door de andere users
Успех девојке вечерас!
Het valt mij al 100% mee dat Servië genoemd wordt als één van de finalisten door de andere users

Успех девојке вечерас!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.