Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3
zoeken in:
0
geplaatst: 14 mei 2024, 14:18 uur
Koenr schreef:
Als jij mij meer voorbeelden kan geven van mensen die Joost voor de bus gooien dan mensen die de camera-vrouw voor de bus gooien, be my guest.
Als jij mij meer voorbeelden kan geven van mensen die Joost voor de bus gooien dan mensen die de camera-vrouw voor de bus gooien, be my guest.
Dat zich ik niet, ik zeg enkel dat "vooral" niet juist is, ik heb ook steeds mee gelezen.
Maar blijkbaar springen de reacties van de teleurgestelde users er meer uit.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 14:20 uur
Rudi S schreef:
Ik heb de indruk dat die reacties van teleurgestelde users - of Nederlanders in het algemeen - aanvankelijk sterk overheersten. Maar inmiddels, nu er heel voorzichtig meer details naar buiten komen, ook van de kant van de EBU en de Zweedse politie, slaat de toon van de reacties een beetje om: misschien hebben we de ontstane chaos toch ook wel een beetje aan onszelf te wijten...
0
geplaatst: 14 mei 2024, 14:24 uur
In het begin was de meest gehoorde reactie " de feiten zijn niet bekend" dan gooi dus de medewerkster niet voor de bus.
Maar goed er is geen statistisch onderzoek beschikbaar.
Maar goed er is geen statistisch onderzoek beschikbaar.
2
geplaatst: 14 mei 2024, 14:26 uur
1
geplaatst: 14 mei 2024, 14:28 uur
Rudi S schreef:
In het begin was de meest gehoorde reactie " de feiten zijn niet bekend" dan gooi dus de medewerkster niet voor de bus.
Maar goed het is geen statistiek.
Maar goed het is geen statistiek.
Dat is niet hoe ik het heb ervaren. Voor mijn gevoel werd er vooral afgegeven op de cameravrouw, ingegeven door een hoop aannames.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 14:34 uur
gaucho schreef:
Nou, zelfs dat niet volgens mij. Ja, organisatorisch misschien, als je kijkt naar wat er op andere fronten is misgegaan. Maar met betrekking tot de kwestie-Joost moet ik nog zien of ze het verkeerd hebben aangepakt of niet. Als blijkt dat er echt meer aan de hand is dan we op dit moment weten - en de laatste gegevens die daarover naar buiten sijpelen lijken toch wat meer in die richting te wijzen - dan kan het wel eens zo zijn dat de EBU naar de letter van haar eigen uitgangspunten - dat Zero Tolerancebeleid dus - juist gehandeld heeft. Maar nogmaals: we weten nog steeds de exacte toedracht van het 'incident' niet, dus dat blijft nog even speculeren.
(quote)
Nou, zelfs dat niet volgens mij. Ja, organisatorisch misschien, als je kijkt naar wat er op andere fronten is misgegaan. Maar met betrekking tot de kwestie-Joost moet ik nog zien of ze het verkeerd hebben aangepakt of niet. Als blijkt dat er echt meer aan de hand is dan we op dit moment weten - en de laatste gegevens die daarover naar buiten sijpelen lijken toch wat meer in die richting te wijzen - dan kan het wel eens zo zijn dat de EBU naar de letter van haar eigen uitgangspunten - dat Zero Tolerancebeleid dus - juist gehandeld heeft. Maar nogmaals: we weten nog steeds de exacte toedracht van het 'incident' niet, dus dat blijft nog even speculeren.
Wellicht zullen ze de juiste beslissing hebben genomen naar de letter van hun beleid, daar kan ik niet over oordelen, maar de manier waarop ze het naar buiten hebben gebracht (en daarbij nadrukkelijk het geslacht van de medewerker vermelden), gaf veel te veel ruimte voor vage speculaties en insinuaties - dat hebben ze absoluut niet professioneel aangepakt.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 14:35 uur
Arrie schreef:
Dat is niet hoe ik het heb ervaren. Voor mijn gevoel werd er vooral afgegeven op de cameravrouw, ingegeven voor een hoop aannames.
(quote)
Dat is niet hoe ik het heb ervaren. Voor mijn gevoel werd er vooral afgegeven op de cameravrouw, ingegeven voor een hoop aannames.
Ja, precies tegenovergesteld aan reacties over Matthijs van Nieuwkerk, Tom Egbers, Marco Borsato, Gijs van Dam enzovoorts. Dat blijf ik extreem grappig vinden.
Verder maakt de Stentor (ws ook AD dus) vanochtend wel duidelijk dat het de hele EBU geen ene hol zal interesseren hoe Nederland zich zal opstellen. Als het zich hard opstelt, kan NL alleen zichzelf ermee hebben met betrekking tot uitzendrechten van sportevenementen en nieuwsbeelden van collega-omroepen en dergelijken.
Zaterdag werd ook wel behoorlijk duidelijk dat de kermis lekker blijft doordraaien zonder Nederland.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 14:36 uur
Rudi S schreef:
Dat waren toch echt reacties op mensen die dat wel deden, geen initiële reacties op het incident.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 14:41 uur
Arrie schreef:
(quote)
Ach ja het verhaal begint op pagina 447 vd vorige.
Als je de cameravrouw bashers afzet tegen de users die zeggen dat Joost ook zijn verantwoordelijk heeft en de users die zeggen dat get een nog niet bekend is valt het wel mee, vergeet niet dat de cameravrouw bashers meerdere keren klagen.
Maar het is geen wedstrijd, de algehele opinie kantelt nu wel.
Trouwens o.a. jij en ik waren o.a van mening dat Joost zich gewoon netjes zou moeten gedragen.
1
geplaatst: 14 mei 2024, 14:41 uur
Terug naar de muziek.
Kwam dit filmpje tegen vanuit de zaal. Weet niet waarom, maar het raakt me gewoon écht, zoals muziek dat niet vaak doet. Zoals de zaal uit hun dak gaat, bij een Nederlandstalig nummer, waar het gros amper wat van verstaat, zeker bij het 'hak-gedeelte', echt fantastisch. Hoe het ook moge lopen, dit pakken ze hem en iedereen die hem steunt, nooit meer af. Dit is waar muziek om draait. Haters gonna hate.
Kwam dit filmpje tegen vanuit de zaal. Weet niet waarom, maar het raakt me gewoon écht, zoals muziek dat niet vaak doet. Zoals de zaal uit hun dak gaat, bij een Nederlandstalig nummer, waar het gros amper wat van verstaat, zeker bij het 'hak-gedeelte', echt fantastisch. Hoe het ook moge lopen, dit pakken ze hem en iedereen die hem steunt, nooit meer af. Dit is waar muziek om draait. Haters gonna hate.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 14:43 uur
Koenr schreef:
Dat waren toch echt reacties op mensen die dat wel deden, geen initiële reacties op het incident.
(quote)
Ja maar dat is ook een deel van mijn punt, zij veroordeelde dus niet de cameravrouw op de voorhand.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 14:50 uur
Koenr schreef:
Wellicht zullen ze de juiste beslissing hebben genomen naar de letter van hun beleid, daar kan ik niet over oordelen, maar de manier waarop ze het naar buiten hebben gebracht (en daarbij nadrukkelijk het geslacht van de medewerker vermelden), gaf veel te veel ruimte voor vage speculaties en insinuaties - dat hebben ze absoluut niet professioneel aangepakt.
Ik geef toe dat het niet prijsgeven van meer details in zekere zin geen slimme zet was. Dat opende inderdaad de deur voor allerlei speculaties. Ik vroeg me ook de hele tijd af: geef dan wat meer duidelijkheid over de lezing van die fotografe. Maar misschien deden ze dat wel op verzoek van de Zweedse politie, in het kader van het onderzoek.
Daar stond tegenover dat de Nederlandse delegatie er meteen met gestrekt been inging: 'Er was helemaal niets aan de hand', wist Cornald Maas al meteen te melden. Om er in één zin aan toe te voegen: 'ik was er niet bij'. Terwijl ik met de kennis van nu het gevoel heb dat ze toen al meer wisten over wat zich had afgespeeld. Als binnenkort mocht blijken dat er echt wel wat meer aan de hand was dan hij en AvroTros deden voorkomen, staan ze mooi in hun hemd.
Maas voegde er nog een stevig, maar weinig diplomatiek statement aan toe: 'Fuck the EBU', waarmee hij ook geen vriendjes gemaakt zal hebben. Het F-woord ligt internationaal volgens mij wat gevoeliger dan in Nederland, zeker in Engelssprekende landen. Ik vraag me sowieso af of Maas wel geschikt is voor zijn taak. Het lijkt mij een opvliegend baasje, dat vooral níet beschikt over de de-escalerende eigenschappen die een delegatieleider op zo'n moment zou moeten hebben.
Ik heb overigens nergens uit kunnen opmaken dat ze het geslacht van die medewerker bewust nadrukkelijk naar voren schoven. Zo iemand heet nu eenmaal een fotografe, of een cameravrouw, zo je wilt. Het is het één of het ander. De omschrijving 'een camerapersoon' is ook zo wat...
0
geplaatst: 14 mei 2024, 15:00 uur
harm1985 schreef:
Terug naar de muziek.
(embed)
Terug naar de muziek.
(embed)
Voor mij is het nummer ook flink gegroeid sinds de halve finale-performance. Ik las hier veel dat men de performance minder vond. Vocaal gezien kan ik daar inkomen, maar ik vind de live-performance wel een stuk krachtiger.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 15:02 uur
harm1985 schreef:
Terug naar de muziek.
(embed)
Terug naar de muziek.
(embed)
Zeker. Het nummer doet mij dan weer helemaal niets. Maar dat het veel energie losmaakte, mag geen twijfel lijden.
Maar toch: koud gesteld, heb je hier geen songfestival voor nodig.
3
geplaatst: 14 mei 2024, 15:04 uur
gaucho schreef:
Ik heb overigens nergens uit kunnen opmaken dat ze het geslacht van die medewerker bewust nadrukkelijk naar voren schoven. Zo iemand heet nu eenmaal een fotografe, of een cameravrouw, zo je wilt. Het is het één of het ander. De omschrijving 'een camerapersoon' is ook zo wat...
Officiële EBU statement: “The Dutch artist Joost Klein was disqualified from the Grand Final of this year’s Eurovision Song Contest following threatening behaviour directed at a female member of the production crew." en in een eerder statement "a complaint made by a female member of the production crew”.
Het woordje female is hier compleet onnodig en zette de deur open tot extra speculaties (niet terecht verder, maar wel te verwachten).
Ik denk dat ze het statement nog veel beknopter hadden moeten houden, ipv enkel wat vage details vrij te geven, het was echt een rommeltje.
Verder wel eens wat betreft je lezing over Maas/AvroTros, dat is ook mijn voorlopige aanname.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 15:17 uur
Rudi S schreef:
Ja maar dat is ook een deel van mijn punt, zij veroordeelde dus niet de cameravrouw op de voorhand.
(quote)
??? Ik heb onder meer het woord 'labiel' langs zien komen, en Aafke had het over uitlokking en grensoverschrijdend gedrag.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 15:31 uur
Koenr dat heb ik ook gezien, dat onken ik toch nergens en Aafke ik had het over mume users.
Maar laat maar.
Maar laat maar.
1
geplaatst: 14 mei 2024, 15:34 uur
Ja in theorie heb je een songfestival nergens voor nodig natuurlijk. Dat maakt het niet minder leuk, en zeker het concept van een breed scala aan landen die allemaal een liedje instuurt, vind ik supertof. Dat het festival zelf beter georganiseerd kan worden, etc, natuurlijk, dat staat buiten kijf.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 15:37 uur
Koenr schreef:
Officiële EBU statement: “The Dutch artist Joost Klein was disqualified from the Grand Final of this year’s Eurovision Song Contest following threatening behaviour directed at a female member of the production crew." en in een eerder statement "a complaint made by a female member of the production crew”.
Het woordje female is hier compleet onnodig en zette de deur open tot extra speculaties (niet terecht verder, maar wel te verwachten).
Okee, punt voor jou. Inderdaad, de toevoeging 'female' was niet per se nodig geweest als ze het zo algemeen mogelijk hadden willen houden. Het kan inderdaad zo zijn dat ze dat bewust hebben willen uitspelen, met in het achterhoofd de overal spelende discussie rond grensoverschrijdend gedrag.
Nogmaals, misschien drong de politie er 'hangende het onderzoek' wel op aan om niet alles meteen in de openbaarheid te gooien. Maar inderdaad, de EBU liet wel dingen doorschemeren die alle aanleiding gaven tot speculeren - en dus ook tot het grote onbegrip dat aanvankelijk bij veel mensen overheerste. Dat had handiger gekund.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 15:38 uur
2
geplaatst: 14 mei 2024, 16:01 uur
Edwynn schreef:
Zaterdag werd ook wel behoorlijk duidelijk dat de kermis lekker blijft doordraaien zonder Nederland.
Nou ja, echt lekker draaide het niet door... Veel boze en/of teleurgestelde mensen. Ik verwacht niet dat de toestanden van dit jaar rustig overwaaien en volgend jaar 'zand erover'. Dit gaat nog een staartje krijgen in aanloop naar volgend jaar lijkt me.Zaterdag werd ook wel behoorlijk duidelijk dat de kermis lekker blijft doordraaien zonder Nederland.
Zie o.a. Organisator EBU reageert voor het eerst op turbulente Songfestivaleditie: "Betreuren dat sommige delegaties zich niet aan regels houden" | VRT NWS: nieuws
0
geplaatst: 14 mei 2024, 16:47 uur
En we gaan door met de soap:
Nederland deed officiële melding van onveilige sfeer tijdens Songfestival
Nederland deed officiële melding van onveilige sfeer tijdens Songfestival
5
geplaatst: 14 mei 2024, 17:10 uur
Ik heb horen zeggen dat Joost toch gewoon heeft mogen optreden maar dat ze zijn ingegaan op zijn vraag om niet te filmen.
1
Onweerwolf
geplaatst: 14 mei 2024, 17:31 uur
Ik ben toch wel benieuwd wat er dan specifiek aan de hand was dat mensen zich onveilig voelden.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 18:13 uur
Jeetje, ik kom even hier kijken we zijn weer pagina's verder vol mitsen en maren. RTL Boulevard is er niks bij.
Normaal zie je in dit topic maar een handjevol users (en niet bepaald degenen die nu over elkaar heen buitelen). Het kan de mensuh maar bezig houden zullen we maar zeggen. Veel plezier ermee. Ik kom wel weer kijken als de eerste deelnemer voor 2025 bekend is
Normaal zie je in dit topic maar een handjevol users (en niet bepaald degenen die nu over elkaar heen buitelen). Het kan de mensuh maar bezig houden zullen we maar zeggen. Veel plezier ermee. Ik kom wel weer kijken als de eerste deelnemer voor 2025 bekend is

1
geplaatst: 14 mei 2024, 18:18 uur
aERodynamIC schreef:
Jeetje, ik kom even hier kijken we zijn weer pagina's verder vol mitsen en maren. RTL Boulevard is er niks bij.
Volgens mij zei je zoiets zondag ook al.

2
Onweerwolf
geplaatst: 14 mei 2024, 18:28 uur
10 seconden nadat de demo van Albanië 2025 is gelekt heeft Eric hem hier geplaatst hoor. 

0
geplaatst: 14 mei 2024, 19:00 uur
Kun je dus nagaan hoe lang dit al doorgaat. Haalt het ook niet bij alle herhaling die ik hier voorbij zie komen. Maar het zal vast spannend zijn allemaal

0
geplaatst: 14 mei 2024, 19:02 uur
Onweerwolf schreef:
10 seconden nadat de demo van Albanië 2025 is gelekt heeft Eric hem hier geplaatst hoor.
En jij denkt dat ze deze opmerking over Albanië begrijpen? Nuff said.

Had het op deze site alleen niet zo verwacht eerlijk gezegd. Het houdt de gemoederen nogal bezig blijkbaar.
* denotes required fields.