MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Online muziek kopen

zoeken in:
Running On Empty schreef:
Hoe lang zou Bol.com nog doorgaan met die idiote Euro 1,95 steeds voor de verzending. Zou al lang gratis moeten zijn wat mij betreft.

Met een beetje zoeken vind je op internet allerlei koringscodes waardoor je nooit verzendkosten hoeft te betalen bij bol.com. Maar afgezien daarvan heb je gelijk: Bol, FRS, Plato, Velvet en het laatste jaar helaas ook Cosmox zijn over het algemeen schreeuwend duur in vergelijking met veel andere buitenlandse internetaanbieders. Zelfs met kortingsacties kunnen ze er niet tegenop.

Om wat beweging te hebben, fiets ik af en toe nog wel eens de stad in voor een bezoekje aan mijn plaatselijke Plato. En ik koop er nog wel eens wat ook, maar ik merk zelf dat dit soort bezoekjes steeds minder frequent plaatsvinden.

Enerzijds wil ik de charme van een bezoek aan de platenwinkel niet verliezen, anderzijds is het eigenlijk gewoon een gelopen race: het verkoopmodel van een CD-winkel is helaas zo goed als passé. Een dubbelhartige houding, ik geef het toe, maar de prijsverschillen zijn gewoon té groot.

gaucho schreef:

* Maar mijn meest spectaculaire ontdekking van de laatste tijd is toch wel de website grooves-inc.com, een Duitse leverancier die met vrijwel alle titels die ik zoek een paar euro onder de gangbare prijs zit. Ook hier geldt: geen verzendkosten als je voor meer dan 20 euro bestelt. Ik heb hier het laatste half jaar veel besteld. Zeer betrouwbaar, goed verpakt en goede communicatie. Heb 1x een artikel niet geleverd gekregen, waarna ze hem probleemloos opnieuw opstuurden.

Het is een switsers bedrijf, anders zou er ook geen CN22 sticker op de rode envelop zitten. Ze houden wel rekening met de import limieten van landen. Ik heb recentelijk voor de tweede keer daar besteld (vlak voor het weekend), en weer gevraagd of ze de enveloppen niet tegelijk versturen. Geen idee of de douane regelmatig pakjes bij elkaar optelt en dan als nog gaat heffen, maar liever het zekere voor het onzekere.

Ze lijken op het moment een malware probleem te hebben, dus ik zou ze een paar dagen links laten liggen

Je hebt gelijk; ze versturen vanuit Zwitserland. Ik bestel er telkens voor iets meer dan 20 euro, net voldoende voor de gratis verzending. Soms sturen ze zo'n bestelling in gedeelten en soms in één keer, waarschijnlijk afhankelijk van wat ze op voorraad hebben. In elk geval nooit problemen gehad met de douane.

Mijn laatste bestelling dateert alweer van een paar weken geleden (3 CD's) en omdat ik daarvan nog niets gehoord of gezien had, probeerde ik gisteravond in te loggen om de status van mijn bestelling te bekijken. Mijn computer sprong meteen in de hoogste alarmfase - ik had bijna een virus te pakken! Inderdaad maar even een weekje negeren.... Slechte zaak trouwens, voor zo'n bedrijf dat op het oog tamelijk professioneel opereert.

Stijn_Slayer
Ik ben erg tevreden over grooves-inc. Heb er al een aantal bestellingen gedaan.

gaucho schreef:
Je hebt gelijk; ze versturen vanuit Zwitserland. Ik bestel er telkens voor iets meer dan 20 euro, net voldoende voor de gratis verzending. Soms sturen ze zo'n bestelling in gedeelten en soms in één keer, waarschijnlijk afhankelijk van wat ze op voorraad hebben. In elk geval nooit problemen gehad met de douane.

Mijn laatste bestelling dateert alweer van een paar weken geleden (3 CD's) en omdat ik daarvan nog niets gehoord of gezien had, probeerde ik gisteravond in te loggen om de status van mijn bestelling te bekijken. Mijn computer sprong meteen in de hoogste alarmfase - ik had bijna een virus te pakken! Inderdaad maar even een weekje negeren.... Slechte zaak trouwens, voor zo'n bedrijf dat op het oog tamelijk professioneel opereert.

Het lijkt nu opgelost te zijn (heb een reactie op mijn mailtje gehad), maar duurt nog wel even voordat de waarschuwingsystemen resetten (sommige browsers controleren een of andere database met gevaarlijke websites).

Iemand enig idee waarom het goedkoper is om een cd via Amazon(.co.uk) bij MovieMars(.com) te bestellen dan direct op MovieMars.com? Elk album dat ik vergeleken heb, is net iets duurder op hun eigen website en de verzendkosten liggen ook een paar dubbeltjes (per item) hoger. De verzendkosten kan ik nog enigszins begrijpen (Amazon-standaard), maar het verschil in de prijs van het item an sich verbaast me.

Misschien om concurrerend te zijn op Amazon en klanten te trekken? 't was mij ook al opgevallen. Die porto dat moest haast komen omdat Amazon een corporate deal heeft met een LSP. Overigens bestel ik juist vanwege die verzendkosten altijd via co.uk - via .com liggen die kosten veel hoger.

Grappig dat je 't zegt, want bij behoorlijk wat albums zit ik dat ook te vergelijken.

MovieMars.com rekent maar 2,99 dollar verzendkosten per item, wat voor versturen vanuit de VS opmerkelijk laag is. Maar vaak (niet altijd, in mijn beleving) vallen de prijzen via amazon.co.uk omgerekend net iets voordeliger uit.
Ik vergelijk de MovieMars-prijzen ook regelmatig met die op play.com, want ook daar bieden ze hun cd's aan. Hier houdt het elkaar meer in evenwicht, is mijn indruk: soms is bestellen via play.com voordeliger, soms rechtstreeks via de website van MovieMars. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de valutaschommelingen tussen het Britse pond en de dollar.

En wat amazon.com betreft: tot een jaar of twee geleden (zeker toen de dollar heel laag stond) bestelde ik er nog wel eens cd's die alleen op de Amerikaanse markt verkrijgbaar waren. Maar de laatste jaren is het echt geen optie meer. Je betaalt zó tien dollar extra om twee of drie CD'tjes te laten versturen.

Tot voor een paar bestelde ik altijd via . com en toen viel porto nog mee. De laatste keer was niet alleen de porto veel hoger, kreeg ik ook nog last van een aanbellerd die het pakje bracht met groene sticker erop en zijn hand ophield voor 19%.

Binnen EU is verkeer van goederen vrij en cd's/dvd's die je via marketplace koopt (en die toch uit de VS komen), gaan gewoon door de brievenbus. Ook al bestel je 3 items ineens bij één verkoper, worden ze meestal toch apart verstuurd (uitzondering: Zoverstocks; die doen er soms twee in een enveloppe, je betaalt wel per item voor verzending - maar met hun prijzen is dat geen probleem).

Die lage portokosten van de USA aanbieders kunnen 2 redenen hebben:

1. Als men hoge transatlantische verzendkosten rekent op Amazon UK prijst men zich volledig uit de markt ten opzichte van Europese aanbieders.
2. Als ik mij niet vergis hanteert Amazon UK richtlijnen waar men zich wellicht aan moet houden want de kosten van al die USA aanbieders zijn exact hetzelfde. Die richtlijnen zullen dan wel anders zijn dan op Amazon COM.

Overigens blijft Marketplace geweldig. Pas nog het gehele oeuvre van The Coral bij elkaar geschraapt voor nog geen 25 Euro. Daar kan geen winkel tegenop. Ik zit binnenkort in Amoeba in LA maar denk vooralsnog niet daar dit keer veel in te kopen. De prijzen van 2e hands CD's ligt daar veelal tussen de 8 en 10 dollar en dan vind je op Marketplace betere deals maar we zullen zien.

Ja, wat zijn lage porto-kosten uit de VS? Mijn laatste 3 "losse" bestellingen bij Amazon.com leverde 5 euro aan portokosten per cd op. Daarentegen zit het in een keurig doosje (géén cd-envelop!) en wordt het veilig aan de deur gebracht door TNT.

Er van uitgaande dat je er toch het wat meer zeldzame werk koopt, vind ik dat op zich nog niet zo gek.

Wij hebben ook een prima 2e hands hoek bij onze betere cd-zaak met prima titels. 5 euro standaard voor een enkele cd, 8 voor een dubbele. Er zullen ongetwijfeld meer adressen met 2e hands cd's zijn, dus daar hoef je inderdaad niet voor naar de VS. Maar ze hebben daar ongetwijfeld veel meer onbekende titels of bijzondere uitgaven dan hier. Het enige waar ik me recent nog aan heb gestoten was het feit dat ik geen bijbehorende Amerikaanse dvd kon afspelen. Want, verkeerde regio.....

Stijn_Slayer
Regio hackje uitvoeren.

huh? Ik ben daarnaast ook nog digibeet Stijn, dus wat moet je dan doen?

Stijn_Slayer
Ik weet niet of ik dat hier mag zeggen van de crew, ik PM je even voor de zekerheid.

Regio codes op DVD's zijn puur voor marketing doeleinden in het leven geroepen en een speler regiovrij maken is helemaal niets illegaals aan al proberen ze je dat bij menig Hifi winkel wel aan te praten. Met een beetje Googlen heb je de code om een speler regiovrij te maken zo te pakken. Ik heb het net weer gedaan met een Philips Blue Ray speler.

musician schreef:
Ja, wat zijn lage porto-kosten uit de VS? Mijn laatste 3 "losse" bestellingen bij Amazon.com leverde 5 euro aan portokosten per cd op. Daarentegen zit het in een keurig doosje (géén cd-envelop!) en wordt het veilig aan de deur gebracht door TNT.

Lookie, lookie further than your nose is long (and your ears open), musician.

Je bestelt uit de US viap co.uk en dan koop je via marketplace optie: "buy new and used from...[/i] kan je evt ook nog kiezen voor de Zeeuwse optie ("geen cent te veel, hoor") via used. Scheelt bakken met geld - regelmatig cd's voor minder dan 2 pond gekocht (zelfs wel eens voor 0,01).

In Muziek > Koop en Ruil > zavvi.nl:

De prijzen op Zavvi.nl zijn best wel indrukwekkend laag voor (nieuwe) cd's, zeker in verhouding met bijvoorbeeld een Fnac / Free Record Shop.
Waar zit het addertje?

Zijn ze ook (gratis) leverbaar in België?

Thanks!

Stijn_Slayer
Niet gratis nee, maar ze leveren er wel.

Ok, en is het over het algemeen een goede / goedkope manier om cd's aan te kopen of zijn er nog wel wat goedkopere alternatieven?

Stijn_Slayer
Ik vergelijk altijd met www.dvd.co.uk en www.grooves-inc.com. Amazon is ook vaak redelijk goedkoop.

Moet je wel een creditcard hebben (Amazon kan geloof ik ook met paypal).

Stijn_Slayer schreef:
Ik vergelijk altijd met www.dvd.co.uk en www.grooves-inc.com. Amazon is ook vaak redelijk goedkoop.

Moet je wel een creditcard hebben (Amazon kan geloof ik ook met paypal).

NEEN - Amazon kan NIET met PayPal; al vaak uitgelegd; nog maar een keer: PayPal is van eBay en Amazon ziet eBay als concurrent.

Volgens mij kan Amazon niet met Paypal, ik heb daar namelijk vaak naar lopen zoeken.

Stijn_Slayer
Oeps, ik heb sowieso een hekel aan Paypal dus zodra ik dat woord lees activeer ik mijn filtermodus.

En ik moet zeggen, ook als verwoed creditcard gebruiker, wat is er eigenlijk beter dan rechtstreeks afrekenen via je bank, al dan niet indirect? Ik begrijp niet dat je daar Paypal sowieso voor nodig hebt.

Als eenmaal je gegevens bekend zijn bij Amazon is het betalen daar wel heel erg gemakkelijk: voor je ook maar enige code hebt opgeven is de transactie met een paar muisklikken al bezegeld! Very handy voor mensen als ik, graag zo min mogelijk administratieve drempels...

musician schreef:
En ik moet zeggen, ook als verwoed creditcard gebruiker, wat is er eigenlijk beter dan rechtstreeks afrekenen via je bank, al dan niet indirect? Ik begrijp niet dat je daar Paypal sowieso voor nodig hebt.

Als eenmaal je gegevens bekend zijn bij Amazon is het betalen daar wel heel erg gemakkelijk: voor je ook maar enige code hebt opgeven is de transactie met een paar muisklikken al bezegeld! Very handy voor mensen als ik, graag zo min mogelijk administratieve drempels...

Paypal: iedereen die ooit een scam heeft meegemaakt door internationaal iets te verzenden, nadat ie een zgn bank clearance/bewijs van storting per mail had ontvangen weet wat de functie van paypal is: een trusted third partner die de koper garantie biedt en de verkoper de zekerheid van ontvangst van liquiditeiten.

In een lichtgrijs verleden waren hier op een uiterst omslachtige manier "corresponderende" banken voor nodig en gingen allerlei documentenstromen heen en weer. Voor onze jongere muziekvrinden: dat was in de tijd van de telex, de ZX-81, de Commodore C-64 en Pong.

Stijn_Slayer
Ach, ieder betalingsmiddel heeft z'n voordelen en z'n nadelen. Waterdicht zullen ze toch nooit worden. Even afkloppen, maar ik heb nog nooit gedonder gehad (los van soms wat lang wachten tot geld teruggestort werd).

Ik vind overigens wel dat creditcards een waardeloze beveiliging hebben. Voorheen kon je met alleen een paar nummertjes die op de kaart staan al afrekenen. Nu is er een secure code. Die kon ik zo wijzigen door even het adres en het bankrekeningnummer (niet eens pincode) van m'n ma in te vullen. Zelf ervoor zorgen dat je je gegevens met niemand deelt dus...

Iemand ervarting met zavvi.nl? Die zijn vaak wel erg goedkoop...

Stijn_Slayer
Een vriend van me heeft er wat besteld. Voor zover ik weet is het nog niet aangekomen (al wel verzonden). Ik post hier binnenkort wel wat hij er van vond.

Zie wel dat ze alleen maar credit card en paypal accepteren.. jammer. Maar goed, als alles goed gaat heb ik zeer binnenkort eindelijk een full-time baan, dus dan toch maar eens eentje aanschaffen.

Bij Zavvi.com tot dusver twee CD's gekocht. Dat duurde even, maar het waren dan ook niet al te voor de hand liggende titels. De eerste kwam na drie weken binnen, de ander is onderweg.

Het viel me wel op dat het envelopje waarin die ene CD aankwam niet al te stevig was. Wel bubbels, maar geen typische CD-verpakking. Heeft iemand anders dat ook ervaren?

Ik denk dat ik er nog wel vaker zal bestellen. Hun prijzen zijn heel aantrekkelijk, zeker als je vanaf de Engelse site omrekent naar euro-prijzen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:00 uur

geplaatst: vandaag om 22:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.