MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Artiesten waar je een gruwelijke hekel aan hebt

zoeken in:
Nicci
Ik speel al zo'n 25 jaar gitaar en heb alles van PRS tot de goedkoopste Yamaha bespeeld. Er bestaan twee soorten gitaren: fijne en minder fijne. Het maakt me werkelijk niet uit of ze met de hand zijn gemaakt.
En dat er op ebay veel geld wordt geboden voor sommige instrumenten heeft lang niet altijd iets te maken met hun 'muzikale waarde'. Sommige instrumenten worden verzameld. En dan worden ze duurder.

Handgemaakte instrumenten zijn ook gewoon duurder omdat het meer geld heeft gekost om ze te maken....

Gevoelswaarde heeft een bepaalde geldswaarde, en waardering voor vakmanschap ook; dan betaal je meer. En maatwerk is nou eenmaal niet te vergelijken met confectie of serie - ook prijstechnisch niet.

Er zijn artiesten die hun gitaar een naam geven; da's niet voor niks.

Bij instrumenten met een klankkast neemt het verschil (door de wijze van produceren) alleen maar toe.

Nicci
Mjuman schreef:

Er zijn artiesten die hun gitaar een naam geven; da's niet voor niks.

Nee, ze zijn kennelijk gek op hun instrument, maar je 'dwarrelt' een beetje.
We begonnen deze discussie volgens mij door het analoge/digitale verhaal. Ik ken toetsenisten die helemaal lijp van bepaalde synthesizers zijn. Sommige worden niet meer gemaakt en dus koesteren ze het apparaat alsof het hun kind is. Het heeft niets met 'handgemaakt', 'authentiek', o.i.d. van doen. Ze hebben gewoon goede ervaringen met dat instrument; snappen precies wat het wel en niet kan. Het blijft maar afwachten wat een nieuw instrument voor hen betekend.

Dwarrelen; niet echt - ik heb het steeds niet over electronica gehad. Alleen over snaarinstrumenten gitaren, violen en de klank ervan; en de invloed van de wijze van produceren en samenstelling op de klank van dat instrument. Tevens dat de wet van de marginale meeropbrengst van toepassing is.

Je kunt mij niet wijsmaken dat een Ibanez-kloon (hoe fijn die ook speelt) van een Fender Precision net zo aanvoelt en klinkt als die echte Precision. Tuurlijk zal een stukje gevoel/autosuggestie erbij te pas komen, maar iets moet rechtvaardigen dat die Fender 4 -5 keer zo duur is.

Gaan we naar de synthesizers is het ook zo - denk aan Air - dat bepaalde synthesizers (hoe oud ze inmiddels ook zijn), mellotron en moog - juist om hun specifieke klank en klankkleur worden gewaardeerd. Dat is echt niet alleen gevoelsmatig ingegeven. En van de oudere synthesizers (die ik noemde) en ook de Fairlight en de Emulator weet ik dat ze met zeer veel zorg en toewijding werden gemaakt en in dat opzicht ook niet te vergelijken zijn met de usual Roland, Korg of Yamaha.

Toen New Order switchte naar Roland, heeft 'The Perfect Kiss' heel lang niet op het reperoire gestaan omdat resamplen van Emulator naar Roland een rotklus was.

De keuze wordt niet alleen bepaald door wat jij bij gitaren omschrijft als "fijn" en "minder fijn"; imo bestaat die strikte bipolariteit niet.

Nicci
Mjuman schreef:

En van de oudere synthesizers (die ik noemde) en ook de Fairlight en de Emulator weet ik dat ze met zeer veel zorg en toewijding werden gemaakt en in dat opzicht ook niet te vergelijken zijn met de usual Roland, Korg of Yamaha.

en over 20 jaar roept men hetzelfde over 'die goede oude Roland'. met gitaarversterkers is het al zover overigens: Roland heeft reeds een klassieker. De JC120. Een icoon.

Toen de Fender Rhodes net op de markt kwam, was dat een 'namaak-piano'. Slecht! Nep. Nu is de Fender Rhodes een gewild instrument om te hebben. Een instrument met een eigen geluid.

Jij denkt dat er alleen 'vroeger' klassiekers gemaakt werden. Ik zeg dat ze nog steeds gemaakt worden alleen jij weet nog niet dat het een klassieker is.

Eens met Nicci.
Apparaten die een geweldig geluid geven zullen gewoon altijd worden gewaardeerd, of dat nou een met jarretels in elkaar geflantste moog of hammond orgeltje is of een strak ogende Roland. Het heeft er meer mee te maken welk geluid het best bij je smaak past. En een goede artiest laat zich meestal niet remmen door de beperkingen van zijn ene synthje (tenzij hij arm is en geen keus heeft), dus hoor je gelukkig invloeden terug van meerdere bronnen. Zeker ook bij electronic

@Orbit (en ook Nicci) - dit is uit een pm naar Nicci:

Had net nog gereageerd op jouw stuk - zo'n 12 regels; blijkt dat IE is blijven hangen. Ga het niet alsnog weer intypen. Al vind ik de discussie de moeite waard.

Denk we net te gek ver uit elkaar liggen qua mening en voor je zo'n discussie interactief - bijv. in een kroeg loopt dat heel anders.

Voor mijn gevoel klinkt analoog mooier en warmer dan digitaal, maar ik kan me vergissen, zeker nu de techniek steeds beter wordt. Opvallend is inderdaad dat ook versterkers als Marshall, Vox en ook Orange weer terugkeren. Ik denk dat klank bepalend is en ook gevoelswaarde - en daarin zit ook de waardering voor een stuk vakwerk. Ik vind een aantal artikelen op wiki over synthesizers erg boeiend, omdat ze met veel kennis van zaken zijn geschreven.

Mbt de Fender Rhodes heb je inderdaad gelijk, die zie je steeds vaker. En inderdaad klassiekers worden nog steeds gemaakt: BMW Z3 en Z4, de Mini, de Fiat 500, de Filofax.

Ik denk alleen dat je niet altijd op het moment zelf weet of iets een klassieker is/of kan worden. Zo denk ik bijv. dat de eerste Norah Jones geen klasssieker wordt, de tweede Erykah Badu (Baduizm Live) wellicht wel. Naarmate het tijdsverschil kleiner is, wordt het moeilijker de 'eeuwigheidswaarde' te bepalen. Cultuurfilosofen noemen dat ook de 'aesthetischer Distanz'.

@Orbit: neem aan je met "de smaak" de smaak van de artiest bedoelt, zijn voorkeur/behoefte.

Mjuman schreef:

@Orbit: neem aan je met "de smaak" de smaak van de artiest bedoelt, zijn voorkeur/behoefte.

En daarmee dus de smaak van de luisteraar.. inderdaad.

En voor mij hoeven bijvoorbeeld ouwe gammele geluiden niet zo nodig, ik ben meer gesteld op het synthgeluid van pakweg midden jaren 80 t/m vandaag de dag. Soms kunnen andere instrumenten of synths echter wel iets toevoegen, des te beter.

Ken je deze?

Heel fraai: die oude synthesizers. Franse synthesizer pionier uit mid/eind jaren '60. Een stukje uit een nummer van hem is ooit (jaren '70/80) nog eens gebruikt als 'leader' in een programma van de Avro; ik meen "Televizier" - als je 't hoort, herken je het.

Beetje off-topic, maar alla.

Ik zeg ook niet dat ze allemaal verschrikkelijk zijn.. ik ben echter meer gecharmeerd van de "digitale" toets die er later aan toe is gevoegd. Maar er zijn vroeger ook prachtige geluiden mee voortgebracht, zeker. Mooi als artiesten het een en ander weten combineren..

Nicci
Het ligt er maar net aan wat je wilt. In bandverband had ik altijd een buizenversterker met zo min mogelijk tussen de gitaar en de versterker. Als we echter aan het opnemen waren of als ik thuis wat aan het opnemen was, had ik de voorkeur voor een digitaal apparaatje. Veel gemakkelijker en het klinkt gemakkelijker goed.

Sir Spamalot (crew)
Kate Ryan - Kate Ryan - Kate Ryan Aaarrrggghhh!
Ik kan geen krant meer openslaan of ze staat erin.

Sir Spamalot schreef:

Een tip: word Nederlander; hier: zo goed als niet over - hoe heet die tut van die covers ("voyage, voyage") ook al weer?

Sir Spamalot schreef:

Volgens mij ben je er stiekem verliefd op

Sir Spamalot schreef:

Ik deel uw frustraties. Ook altijd dat verschrikkelijke I Surrender dat constant op tv komt

Sir Spamalot (crew)
Neen, spaar mij daar van, ik kan dat mens haar "muziek" niet horen. Zouden hier pilletjes voor bestaan?

Sir Spamalot schreef:
Neen, spaar mij daar van, ik kan dat mens haar "muziek" niet horen. Zouden hier pilletjes voor bestaan?

Beste medicijn: u neme ene plaat van Metallica, bij voorkeur Ride the Lightning of Master of Puppets en laat dit op vol volume door uw huiskamer knallen.

Antidepressiva en 20 kniezwengels zouden ook kunnen helpen.

Sir Spamalot (crew)
Momenteel bezig met een schoktherapie: Picon met witte wijn (ik heb vakantie vandaag en morgen). Deze therapie samen met Jurassic Shift van Ozric Tentacles (welke nu opligt) helpt me vooruit. Nu nog een krant vinden waarin dat mens niet staat.

Killeraapje schreef:

En wat het rapgenre betreft daar heb ik weinig goeds over te zeggen en ik vind het heerlijk om hier eens lekker een compleet genre de grond in te boren. Daar gaat dit topic tenslotte over, artiesten die het bloed onder je nagels vandaan halen en om eerlijk te zijn heb ik dit bij rap en R&B toch zeker 95% van de tijd.

R&B heeft hier en daar een uitschietrtje en de enigste rap dat deugt hoor je alleen op een zender als KinK FM

kaztor schreef:
(quote)

R&B heeft hier en daar een uitschietrtje en de enigste rap dat deugt hoor je alleen op een zender als KinK FM

Ik ga nu iets heel fouts zeggen maar het enige rapnummer wat ik de moeite waard vond was Can't tough this van MC Hammer

Ga je.. eehhh... vingers poetsen!!

De Poema's, Acda en de Munnik, Toto, Mika

Alle Nederlandse lapzwanzers waar Ome Jaap en Tante Annie zo heerlijk mee kunnen meelallen. Ik praat uiteraard over Frans Bauer en consorten.

En als ik nog een artikel over de Topp.... lees vrees ik dat ik krankzinnig word. Drie ultiem irritante en slechte volkslallers bij elkaar die ons gaan vertegenwoordigen op dat fantastische festival. En ze lijken nog serieus genomen te worden ook.

Verder veel hiphop artiesten, maar vooral als het uit boxjes komt waar mensen op school mee onder hun arm lopen of het uit hun telefoon laten schallen.

En verder die elektronische klompendans die ook wel jumpstyle genoemd wordt.

Wat ben ik eigenlijk toch onverdraagzaam

Nou ben ik wel benieuwd... wie mag er van jou wel naar dat 'fantastische festival?'

Mr. Rock schreef:

En verder die elektronische klompendans die ook wel jumpstyle genoemd wordt.

Geef Drikusman dansende polderbewoners een pilletje en wat krijg je? Juist!

freitzen schreef:
Nou ben ik wel benieuwd... wie mag er van jou wel naar dat 'fantastische festival?'

Het kan me werkelijk niks schelen, al sturen ze de Jostiband. Ik kijk er toch niet naar. Alleen er heeft de afgelopen tijd zo vaak een artikel over die "Toppers" in de krant gestaan dat ik hem haast niet meer open durf te slaan. Gerard Joling stopt ermee, het land in rep en roer. Vind ik gewoon wat storend.

Mr. Rock schreef:
(quote)

Het kan me werkelijk niks schelen, al sturen ze de Jostiband. Ik kijk er toch niet naar. Alleen er heeft de afgelopen tijd zo vaak een artikel over die "Toppers" in de krant gestaan dat ik hem haast niet meer open durf te slaan. Gerard Joling stopt ermee, het land in rep en roer. Vind ik gewoon wat storend.

Daar stoor ik me al helemaal niet meer aan. Ik heb me allang neergelegd bij de bedroevend slechte muzieksmaak van het Nederlandse massa.

MDV
Nicholas123 schreef:
(quote)

Daar stoor ik me al helemaal niet meer aan. Ik heb me allang neergelegd bij de bedroevend slechte muzieksmaak van het Nederlandse massa.

Eh? Vindt de Nederlandse massa de toppers echt goed? Ik dacht dat iedereen het als een grote grap zag.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:09 uur

geplaatst: vandaag om 21:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.