MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Artiesten waar je een gruwelijke hekel aan hebt

zoeken in:
Nicci
Ik speel al zo'n 25 jaar gitaar en heb alles van PRS tot de goedkoopste Yamaha bespeeld. Er bestaan twee soorten gitaren: fijne en minder fijne. Het maakt me werkelijk niet uit of ze met de hand zijn gemaakt.
En dat er op ebay veel geld wordt geboden voor sommige instrumenten heeft lang niet altijd iets te maken met hun 'muzikale waarde'. Sommige instrumenten worden verzameld. En dan worden ze duurder.

Handgemaakte instrumenten zijn ook gewoon duurder omdat het meer geld heeft gekost om ze te maken....

Gevoelswaarde heeft een bepaalde geldswaarde, en waardering voor vakmanschap ook; dan betaal je meer. En maatwerk is nou eenmaal niet te vergelijken met confectie of serie - ook prijstechnisch niet.

Er zijn artiesten die hun gitaar een naam geven; da's niet voor niks.

Bij instrumenten met een klankkast neemt het verschil (door de wijze van produceren) alleen maar toe.

Nicci
Mjuman schreef:

Er zijn artiesten die hun gitaar een naam geven; da's niet voor niks.

Nee, ze zijn kennelijk gek op hun instrument, maar je 'dwarrelt' een beetje.
We begonnen deze discussie volgens mij door het analoge/digitale verhaal. Ik ken toetsenisten die helemaal lijp van bepaalde synthesizers zijn. Sommige worden niet meer gemaakt en dus koesteren ze het apparaat alsof het hun kind is. Het heeft niets met 'handgemaakt', 'authentiek', o.i.d. van doen. Ze hebben gewoon goede ervaringen met dat instrument; snappen precies wat het wel en niet kan. Het blijft maar afwachten wat een nieuw instrument voor hen betekend.

Dwarrelen; niet echt - ik heb het steeds niet over electronica gehad. Alleen over snaarinstrumenten gitaren, violen en de klank ervan; en de invloed van de wijze van produceren en samenstelling op de klank van dat instrument. Tevens dat de wet van de marginale meeropbrengst van toepassing is.