MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Artiesten waar je een gruwelijke hekel aan hebt

zoeken in:
Yak
Singer/songwriters zijn (althans in mijn definitie) mensen die hun eigen songs ook veelal in hun eentje, of met spaarzame ondersteuning, ten gehore brengen.

Allmusic.com:

Although many vocalists sang their own songs, including early rock & rollers like Chuck Berry and Buddy Holly, the term Singer/Songwriter refers to the legions of performers that followed Bob Dylan. Most of the original singer/songwriters performed alone with an acoustic guitar or a piano. Their lyrics were personal, although they were often veiled by layers of metaphors and obscure imagery. Singer/songwriters drew primarily from folk and country. The main concern for any singer/songwriter was the song itself, not necessarily the performance. However, most singer/songwriter records have a similar sound, which is usually spare, direct, and reflective, which places the emphasis on the song itself.

In die laatste definitie herken ik het werk van prince dan weer niet.

Nick Cave nog eerder dan

Toine Rorije
prince is ook absoluut geen singer/songwriter

Toine Rorije schreef:

Dat zou zijn werk inderdaad ruim onvoldoende eer aan doen

Ace
SelmaDuim schreef:
*kruipt lekker samen met fastpulseboy in ons Nijmeegse linkse rakkers bolwerk*

Gezellig.

Allemaal rakkers uit 'Havana aan de Waal'. Bergt u!

shappy1010
Toine Rorije schreef:

verklaar je nader?

Toine Rorije
zie de uitleg van toon en yak

shappy1010 schreef:
verklaar je nader?

Few artists have created a body of work as rich and varied as Prince. During the '80s, he emerged as one of the most singular talents of the rock & roll era, capable of seamlessly tying together pop, funk, folk, and rock. Not only did he release a series of groundbreaking albums, he toured frequently, produced albums and wrote songs for many other artists, and recorded hundreds of songs that still lie unreleased in his vaults. With each album he has released, Prince has shown remarkable stylistic growth and musical diversity, constantly experimenting with different sounds, textures, and genres. Occasionally, his music can be maddeningly inconsistent because of this eclecticism, but his experiments frequently succeed; no other contemporary artist can blend so many diverse styles into a cohesive whole.

bron: allmusic

shappy1010
VanDeGriend schreef:
(quote)

Few artists have created a body of work as rich and varied as Prince. During the '80s, he emerged as one of the most singular talents of the rock & roll era, capable of seamlessly tying together pop, funk, folk, and rock. Not only did he release a series of groundbreaking albums, he toured frequently, produced albums and wrote songs for many other artists, and recorded hundreds of songs that still lie unreleased in his vaults. With each album he has released, Prince has shown remarkable stylistic growth and musical diversity, constantly experimenting with different sounds, textures, and genres. Occasionally, his music can be maddeningly inconsistent because of this eclecticism, but his experiments frequently succeed; no other contemporary artist can blend so many diverse styles into a cohesive whole.

bron: allmusic

Dus toch wel singer/songwriter + producer volgens mij...

contemporary mooi woord trouwens, moet geintroduceerd worden op MuMe, klinkt een stuk beter dan "commercieel"

Grappig dat je wel weet wat wat "contemporary" betekent, maar dat de rest je ontgaat

Maar iedereen mag m noemen wat ie wilt. Ik weet wel beter.

shappy1010
VanDeGriend schreef:
Grappig dat je wel weet wat wat "contemporary" betekent (mooi woord inderdaad) maar dat de rest je ontgaat

Ik ben inderdaad effe de draad kwijt van de Griend, ben je nou een Prince liefhebber of niet...

Toine Rorije
shappy1010 schreef:

Dus toch wel singer/songwriter volgens mij...

Je hebt nogal een verkeerd beeld van een singer/songwriter, gok ik.

Ja natuurlijk. Tis ook meer dat je uit de omschrijvingen van Allmusic concudeert dat Prince toch een singer/songwriter is. Dat op zijn minst een aparte conclusie.

shappy1010
Nee ik begrijp je wel, maar singer/songwriter neem ik letterlijk als term, iemand die zijn eigen nummers schrijft en deze te gehoren brengt, ik heb daar wat een ander beeld bij dan allmusic, die dan meteen met Bob Dylan aankomt. Dacht alleen even dat je me zat af te vallen terwijl ik hier ook Prince loop te verdedigen.

Toine Rorije
Zoals de allmusic-definitie al zegt, gaat het bij s/sw's puur om de song zelf. Dat is bij Prince gewoon absoluut niet het geval. Hij valt eerder in een categorie waar mensen als Björk en David Bowie in zitten. Het is dus niet zo dat wanneer je je eigen nummers schrijft en die zelf zingt je meteen ook een singer/songwriter bent.

Bovendien heeft hij altijd een enorme begeleidingsentourage.. zeker niet dat hij zelf met een doedelzak op zijn rug en een mond/trekharmonica staat te pingelen op een gitaartje
Om de songs zelf..? Tsja, dat is ook maar wat je ervan maakt. Ik zou zeggen dat minstens driekwart van wat prince doet draait om scoren op de hitlijsten en zijn eigen sexy image verkopen.. maar dat is ws. door een te cynische bril gekeken

fastpulseboy
orbit kent ws alleen de commerciele uitspattingen van prince. er is zoveel dat niet bij het grote publiek terecht komt...en wat ook erg goed is. daarnaast speelt deze meneer zo'n beetje elke noot op zijn platen zelf in, bespeeld dus zo'n beetje elk "modern" instrument wat je kunt bedenken, neemt de boel ook zelf op en produceert het voor het gemak ook maar meteen...en dat al meer dan 25 jaar.
ik vrees dat dat toch enig respect afdwingt.

Respect voor Prince is op zijn plaats. Speelt vele instrumenten, produceert, schrijft, noem maar op.
Maar ik vind er weinig aan.

orbit schreef:
Ik zou zeggen dat minstens driekwart van wat prince doet draait om scoren op de hitlijsten en zijn eigen sexy image verkopen.. maar dat is ws. door een te cynische bril gekeken

Ik krijg meer de indruk dat je, buiten de waslijst aan hits (ongeveer 3 % van zijn totale ouvre), er weinig vanaf weet. Dat je een hekel aan Prince hebt is echter wel duidelijk en natuurlijk prima (your loss)

In je poging omdat te beargumteren sla je, waarschijnlijk door gebrek aan belangstelling en daardoor onwetendheid, de plank echter wel heel erg mis.

shappy1010
@Orbit. zie hier de tracks van de DVD die ik vandaag door de bus krijgt: Zie jij hier een kiss, 1999, Doves Cry etc. bij staan? Toch geen driekwart hitjes lijkt me zo.

1. Intro/soundcheck/
2. Pop Life/
3. Money Don't Matter 2 Night / The Work/
4. Push And Pull/
5. 1+1+1=3 (inc. Love Rollercoaster & Housequake)/
6. Strollin' / U Want Me/
7. Gotta Broken Heart Again /
8. Strange Relationship/
9. Pass The Peas/
10. Whole Lotta Love/
11. Family Name/
12. Take Me With U/
13. The Everlasting Now/
14. Sometimes It Snows In April/
15. The Ryde

Dat het geen hits zijn geworden, wil niet zeggen dat dat de bedoeling niet was.

Maar alle gekheid op een taaitaaipop, Prince is natuurlijk veel meer dan 'Purple Rain' en 'Kiss'.

herman schreef:
Maar alle gekheid op een taaitaaipop,

Mooie!

- Kane
- 3 Doors Down
- Fall Out Boy
- Green Day (eh.. alle punk eigenlijk)
- Nickelback
- Live
- U2
- Rolling Stones
- Queen
- Evanescence

Judith schreef:
- Kane
- 3 Doors Down
- Fall Out Boy
- Green Day (eh.. alle punk eigenlijk)
- Nickelback
- Live
- U2
- Rolling Stones
- Queen
- Evanescence
Ik vind zowat al deze artiesten en groepen fantastisch, maar ja, ieder z'n mening

Green Day (eh.. alle punk eigenlijk)

Ook alle punk uit de jaren '70?

rayman schreef:
Respect voor Prince is op zijn plaats. Speelt vele instrumenten, produceert, schrijft, noem maar op.

Muziek als ambacht in plaats van kunstvorm

Al perste hij elke bit op z'n CDs zelf, vind het niks om respect voor te hebben.

Ik zie werkelijk niet in waarom daar geen respect voor opgebracht kan worden. Sterker nog, ik heb respect voor iedereen die een ambacht beheerst en zijn best doet. Ik heb respect voor de timmerman die mijn kozijntjes maakt, ik heb respect voor de zuster die met gehandicapten werkt. Ik heb respect voor iemand die gitaar kan spelen.
Of al deze ambachtslieden daadwerkelijk kunst bedrijven is dan weer een hele andere discussie.

VanDeGriend schreef:
...Ik heb respect voor iemand die gitaar kan spelen.

Dank

VanDeGriend . Neem jij ook biechten af ?

Gast
geplaatst: vandaag om 17:49 uur

geplaatst: vandaag om 17:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.