MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Artiesten waar je een gruwelijke hekel aan hebt

zoeken in:
Onderhond schreef:
VanDeGriend . Neem jij ook biechten af ?

Ah kom op, hij heeft best een punt.

Het ambacht biechten afnemen beheers ik als geen ander. Respect terzake lijkt me dan ook op zijn plaats. De opdrachten die ik daarna meegeef, is een kunstvorm op zich.

gemaster schreef:
(quote)

Ook alle punk uit de jaren '70?

Punk uit deze tijd bedoel ik. Vooral de poppunk. (zoals Simple Plan bijv.)

Anyway, zo redeneren maakt een opmerking als "Respect voor Prince is op zijn plaats." nog steeds redelijk overbodig. Dan heb je respect voor iedereen in de muziekwereld.

Wat mij betreft moeten artiesten hun respect maar verdienen binnen hun ambacht, en de enige manier om dat te doen is om met goeie muziek op de proppen te komen. Maakt mij verder niks uit of ze het op 1 uur in elkaar gebokst hebben of nog eerst zelf een boom hebben omgekapt om hun eigen gitaar mee te maken.

Arno schreef:
(quote)
Ik vind zowat al deze artiesten en groepen fantastisch, maar ja, ieder z'n mening

Klopt. 't Is niet anders.

Onderhond schreef:
Anyway, zo redeneren maakt een opmerking als "Respect voor Prince is op zijn plaats." nog steeds redelijk overbodig. Dan heb je respect voor iedereen in de muziekwereld.

Hoho, we draven door....ze moeten natuurlijk wel iets kunnen en hun best doen he...

Ik denk dat de meeste mensen in de muziekwereld wel iets kunnen. De ene al wat meer dan de ander, maar ik blijf het een erg dubieus criterium vinden. Niet meteen iets waarmee een artiest respect verdient vind ik.

en hun best doen...

Ik ben t met je eens hoor, dat de meesten wel wat kunnen en inderdaad hun best doen. Erg ondescheidend is dat dan ook niet. Er zijn waarschijnlijk duizenden timmermannen die een kozijntje kunnen kloppen en hier en daar ook nog wel een verdwaalde bierstoker die een biecht af kan nemen.

Denk dan ook dat we last hebben van een Vlaams/Nederlandse spraakverwarring. Respect verdient iedereen die wat kan (en zijn best doet natuurlijk). Waardering is het grote woord in deze. Daar is onderscheid te halen.

Even een voorbeeldje dicht bij jouw huis. Ik heb 7Phalanx beluisterd. Er van uitgaande dat die gast(en?) zijn best doet, heb ik respect voor het idee en het feit dat ie geluid uit een iets weet te toveren. Waardering heb ik er echter minder voor. Dit zou bij jou voor Prince (of vul maar in)evenzeer kunnen gelden

Hmm, ben het er nog steeds niet mee eens

Ik volg het verschil tussen respect en waardering, maar in een esthetisch ambacht als muziek kan je ze volgens mij niet loskoppelen van elkaar.

Kijk, een timmerman kan vogelhuisje bouwen, en als die dingen perfect afgewerkt zijn, en er zit zo'n gaatje in kan je daar respect voor hebben. Ze zijn namelijk functioneel. Waardering zal komen als hij een verdomd mooi vogelhuisje gebouwd heeft, maar dat heeft verder weinig met het produkt zelf te maken.

Muziek is niet functioneel. Heb je geen waardering voor een nummer, is het niks waard. Je kan er verder niks mee. Het ambacht van muziekmaken is luisteraars raken met muziek, niet lawaai uit een houten of electronische doos krijgen.

T wordt wat filosofisch nu. Ik kan je inzicht goed volgen en op zich een goed punt.Allicht liggen bij niet tastbare zaken termen als respect en waardering heel dicht bij elkaar.

Aan de andere kant, ik hoef maar t woord "Clarence Seedorf" te noemen en iedereen (in NL althans) heeft beeld.

Ik blijf er bij dat (technische)vaardigheid en respect ook in muziek aan elkaar te koppelen termen zijn, zonder dat dit leidt tot waardering. In die zin is een opmerking van Rayman, die kennelijk weinig op heeft met Prince maar wel respect voor heeft voor zijn vaardigheden, prima te plaatsen.

Voor de grap zou je het Toto forum ook eens kunnen napluizen. Er zijn een hoop users, inclusief ikzelf, die t knap vinden dat de gitarist van die band, Steve Lukather, er in slaagt om alles wat gespeeld kan worden met zo'n ding, daadwerkelijk gespeeld krijgt. Respect.

Pas op 't vlak "waardering" onstaan de catfights.

Die Toto discussie is overigens ondersteunend aan ons beider punt. Voor de "beleving" van muziek maakt het inderdaad niet uit wat iemand kan. 't Gaat er om of de muzikant weet te ontroeren, of anderszins te raken. Dan volgt waardering.

Ook even naar mijn eigen Top 10 gekeken. Op nummer 1 Joy Divison. Is de gitarist technisch gezien beter dan Lukather? Not by any means. Desondanks is mijn waardering voor JD groter.

Goh, krijg je weer zo'n belerende trits posts in de trant van "je weet er niets vanaf", "ga ns muziek luisteren", enz enz..
Zoals iemand hierboven al zei: tzou best kunnen dat ie alles kan spelen, dat ie met kettingzagen jongleert terwijl ie de pamfluit speelt en met zijn linkerteen de trombone bespeelt... ik vind er geen ruk aan. Dus wat haalt het uit?
Waarom altijd muzikaliteit met het vermogen gewoon goeie muziek te maken door elkaar klutsen?
Als de man zo'n verschrikkelijk genie is waarom komt hij dan met ongelovelijk slappe drek als diamonds and pearls of batman aan

Waar ik trouwens ook een schurfthekel aan heb zijn artiesten die "leuk" of "apart" zijn omdat ze hun stem verkrachten.
Voorbeelden: Macy Gray, Anastacia, Cher..

Macy Gray heeft gewoon zo'n stem, kan ze ook niets aan doen. Heb je haar nooit horen praten?

Het geluid komt ongeveer overeen met een verkouden depressieve kraai wiens keel is overreden door een maibach.
Op 8 mile soundtrack heeft ze wel een redelijk nummer daarentegen.

Zelf vindt ik de countryzanger Conway Twitty heel irritant, om de een of andere reden blijft zijn naam maar op mijn scherm opduiken.

BoordAppel schreef:
Macy Gray heeft gewoon zo'n stem, kan ze ook niets aan doen. Heb je haar nooit horen praten?

Dan heb ik een gruwelijke hekel aan het domme volk dat haar platen koopt waardoor ik dat aarsgerochel moet aanhoren

orbit, wat een verheven bijdrage weer

lebowski schreef:
orbit, wat een verheven bijdrage weer

Volgens mij zit niemand echt op dit soort opmerkingen te wachten inderdaad.

orbit schreef:
(quote)

Dan heb ik een gruwelijke hekel aan het domme volk dat haar platen koopt waardoor ik dat aarsgerochel moet aanhoren

Die Orbit gaat hier als een olifant door de porseleinkast van MusicMeter ,gekrenkte zieltjes achterlatend !

met vriendelijke groet the viking

shappy1010
@Orbit & @vandegriend

De discussie Muziekciritic vs. Muzikantsmaak. Denk wat jullie wel moeten begrijpen is dat waardering voor een muzikant volgt nadat hij een hele goeie band heeft gezien, en daarbij ook een warm gevoel krijgt. Mijn oud collega is één van de beste drummers die ik ken, hij is gisteren meegeweest naar Toto, inmiddels voor een tweede maal en vind het ronduit geweldig, en dit is iemand met een compleet andere "smaak" muziek. Ik dook laatst in The Who en vond het super, heb Who's Next al helemaal grijsgedraait. Ik hoor een Tears for Fears plaat als Sowing the Seads, alleen al die drums van Collins bij Woman in Chains, zulke finesse, zulke souplesse, die onmogelijke break die die slaat voor het refrein ik krijg daar kippevel van. Ik hoor een plaat van Nirvana en ik hoor een hoop geschreeuw, 2 akkoorden en een krat bier. Sorry maar geen emotie bij mij.

@shappy
Dat 'gekrijs' van Cobain is juist emotie als je dat niet hoort, hebt gelezen, begrijpt...(wat hij er zelf allemaal over verteld heeft)
Als iemand zijn emotie in zijn muziek stopte was het Cobain wel. Vind je het strakke drumwerk niet lekker bij Nirvana? Wat vind je trouwens van een Bonham van Led Zeppelin?

shappy1010
@Hill ik probeer alleen de mindset van muzikanten als mezelf uit te leggen en dat dat toch een andere invalshoek is. "Emotie" is een begrip wat iedereen anders beleeft, ik zeg helemaal niet dat Cobain geen emotie had, alleen het is geen emotie die MIJ raakt. Bijvoorbeeld: Ik zag laatst een documentaire over The Cure, what veel fans in hun aantrekt is het Morbide, het zingen over de dood etc. de fans die geinterviewt werden waren cliché cure fans met donkere kleding, geverft haar etc. Die mensen beleven weer een hele andere emotie dan b.v. fans van Nirvana, en mensen die in de muziek zitten halen weer een kick uit vette melodielijnen, drumpatronen, solos etc. Dus het werkt alle kanten op!

Om terug te komen op je vraag, ja ik vind de drumpartijen van Nirvana het beste wat ze te bieden hebben, en de Foo Fighters vind ik een veel leukere en betere band (maar dit moet je relatief zien, ik zou er geen cd van kopen). Zeppelin vind ik absoluut een goeie band met goeie muzikanten, die een stempel hebben gezet op de rock scene no doubt.

Maar als je binnen "instrumentaal interessante muziek" mijn persoonlijke smaak in in 1 woord zou omschrijven is het "Finesse". Terughouden, inhouden, integer. Dat is volgens mij nml. het allermoeilijkste wat je kan doen in de muziek, dus alles eruit gooien, emotie ja, finesse nee. Dreamtheather? Fantastische muzikanten, maar het ontbreekt ze soms aan finesse, het is vaak spierballerij. Maar deze band staat bij mij veel hoger aangeschreven dan menig ander rockband.

shappy1010 schreef:
Ik hoor een plaat van Nirvana en ik hoor een hoop geschreeuw, 2 akkoorden en een krat bier. Sorry maar geen emotie.

Voor het eerst in mijn leven dat ik deze opmerking hoor, maar goed, ben dan ook nog maar 23

shappy1010
@timing Heb hem even aangepast naar "geen emotie voor mij", zie mijn latere post. En trouwens voor iedere fan van een band is wel een tegengeluid te vinden hoor, lees de historie van dit topic maar, zo'n beetje elke band/artiest op MuMe komt voorbij.

Overigens vind ik die opmerking over het krat bier wel verdomd geestig. Maar ik ben dan ook geen Nirvana adept

gemaster schreef:
Overigens vind ik die opmerking over het krat bier wel verdomd geestig. Maar ik ben dan ook geen Nirvana adept

Ik moest stiekem ook wel een beetje lachen

the viking schreef:

Die Orbit gaat hier als een olifant door de porseleinkast van MusicMeter ,gekrenkte zieltjes achterlatend !

met vriendelijke groet the viking

Owkee, als jullie even massaal eerst de new guy zijn plaats willen wijzen, sorry hoor dat ik een mening heb.. heb me zeker in de topictitel vergist ofzo

Nee je hebt je niet vergist: maar ik denk dat de hints duidelijk zijn.
Velen zitten hier niet te wachten op jouw "gestamp door de porseleinkast". Een mening is okee: onbeheerst rondmeppen is wat anders, en daar lijkt het vaak wel op (hoe krijg ik in zo'n korte tijd zoveel mogelijk mensen op de kast).
Dat is jammer, want hierdoor neemt niet iedereen je meer serieus. Ik mag aannemen dat dat niet je bedoeling is (of anders heb ik me vergist ).

Ik zal omzichtig te werk gaan ok? Ik zie met regelmaat andere mensen totaal ongenuanceerd iets anders neermeppen, dus ik dacht dat dat kon hier in dit topic

Ik vind macy gray en anastasia niks in ieder geval, vervelende stemmen

Hier begrijp ik dus helemaal niets van. Anderen zie ik hier ook ongenuanceerd om zich heen meppen, dus ik doe dat dan ook maar?
Ik heb af en toe ook wel eens de behoefte om te gaan schreeuwen, of heerlijk om me heen te gaan vloeken, maar als je weet dat je er anderen mee kan beschadigen, kan je dat m.i. maar beter laten.
Wel vind ik dat je niet altijd met alle tere zieltjes rekening kan houden. Een flink aantal heeft een wel erg kort lontje en springen bij het minste of geringste op de kast.

Even voor de goede orde: ik ben het met een groot aantal meningen van orbit redelijk eens, maar zo'n afsluiter als hierboven "Ik vind............ t/m stemmen) vind ik prettiger overkomen dan het gemoddersmijt wat hiervóór gebeurt.

rayman schreef:
Een flink aantal heeft een wel erg kort lontje en springen bij het minste of geringste op de kast.

En het gaat alleen maar om muziek mensen

Ik vind ook dat veel moet kunnen (als mod misschien wat minder ).
Maar prikken om het prikken vind ik inmiddels ronduit vervelend en zelfs saai worden. En orbit is hier zeker niet de enige in dat klopt.
Diegenen met korte lontjes zouden wel eens mogen leren wat minder snel op de kast te gaan zitten ja (dat is de andere kant van het verhaal).

Gast
geplaatst: vandaag om 19:23 uur

geplaatst: vandaag om 19:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.