Muziek / Algemeen / Algemene muziekgerelateerde ergernissen
zoeken in:
0
Onweerwolf
geplaatst: 8 november 2012, 19:57 uur
Als je fatsoenlijke oordoppen draagt dan filteren die het geroezemoes van mensen die staan te praten gewoon weg.
0
Onweerwolf
geplaatst: 8 november 2012, 20:06 uur
Stijn_Slayer schreef:
Mijn ervaring is dat het metalpubliek veruit het meest beschaafd is.
Mijn ervaring is dat het metalpubliek veruit het meest beschaafd is.
Dit is trouwens ook mijn ervaring. Als ik tijdens een metaloptreden met een paar biertjes de zaal in loop en iemand op zijn of haar rug tik dan word ik er altijd gewoon langs gelaten. Bij veel rock optredens gaan mensen dan opeens boos kijken of zelfs hun schouders extra breed zetten. Vreemd gedrag is dat.
0
Onweerwolf
geplaatst: 8 november 2012, 20:07 uur
wizard schreef:
Niet iedereen heeft oordoppen in tijdens een concert.
Niet iedereen heeft oordoppen in tijdens een concert.
Ik weet het, vandaar dus de tip.
Sowieso is het natuurlijk verstandig om oordoppen te dragen als je waarde hecht aan je gehoor.
0
Onweerwolf
geplaatst: 8 november 2012, 20:23 uur
Nou, ik zou het wel doen. Het maakt namelijk niet uit wat voor muziek er wordt gespeeld. Het gaat gewoon om het aantal decibellen (icm 'slechte' tonen). En zo'n Bon Iver mag dan wel akoestisch zijn, ik ga er vanuit dat het nog altijd over de versterker gaat en dus ben je gewoon overgeleverd aan de grillen van de geluidsman. Je kunt namelijk net zo goed doof worden van een uurtje singer/songwriter als van een uurtje deathmetal.
0
geplaatst: 8 november 2012, 20:30 uur
Natuurlijk, een kilo wattenstaafjes is net zo zwaar als een kilo beton. Maar mijn ervaring is toch heel anders wat betreft singersongwriters. Nu ben ik niet bij Bon Iver geweest, maar de meeste singersongwriters maken toch echt wel veel minder geluid dan een volledige band, laat staan een deathmetal-band.
0
geplaatst: 8 november 2012, 20:31 uur
The guys that fiddle with the PA vertonen typisch het symptoom van 'Going deaf for a living' en daarnaast de onbedwingbare neiging om continue aan de schuifjes te willen zitten.
Wel eens in kleinere zalen zo'n vieguur erop geattendeerd dat het geluid niet te harden was - schel en hard en totaal niet overenkomstig de muziek - en dan werd je aangestaard met een blik waarbij een zombie nog een nerd leek.
Oordopjes die bijv bij Tivoli worden verkocht zijn erg slecht - merkte ik bij The Raveonettes; daar ga je dus eigenlijk niet voor je lol heen.
Het vervelende is bovendien dat de PA - waar je dus een goed geluid zou mogen verwachten - in Tivoli vlakbij de bar is.
Gek genoeg heb ik ergere concerten meegemaakt in Vreeburg: Philip Glass (niet te harden) en Ultravox (in de 80s) maar dat komt door de akoestiek van de grote zaal die eigenlijk - door zijn vorm van een amfitheater - niet echt geschikt is voor rock - en dus moet alles worden teruggedraaid, eigenlijk.
Wel eens in kleinere zalen zo'n vieguur erop geattendeerd dat het geluid niet te harden was - schel en hard en totaal niet overenkomstig de muziek - en dan werd je aangestaard met een blik waarbij een zombie nog een nerd leek.
Oordopjes die bijv bij Tivoli worden verkocht zijn erg slecht - merkte ik bij The Raveonettes; daar ga je dus eigenlijk niet voor je lol heen.
Het vervelende is bovendien dat de PA - waar je dus een goed geluid zou mogen verwachten - in Tivoli vlakbij de bar is.
Gek genoeg heb ik ergere concerten meegemaakt in Vreeburg: Philip Glass (niet te harden) en Ultravox (in de 80s) maar dat komt door de akoestiek van de grote zaal die eigenlijk - door zijn vorm van een amfitheater - niet echt geschikt is voor rock - en dus moet alles worden teruggedraaid, eigenlijk.
0
geplaatst: 9 november 2012, 00:40 uur
harm1985 schreef:
Ik kan me altijd ergeren aan mensen die de week doorspreken tijdens een concert. Dinsdag bij Bon Iver ook weer, tussen de nummers door even wat tegen elkaar zeggen is niet zo'n probleem, maar continu kwebbelen en zeggen wat je ziet (oh mooi die lichtjes)... en natuurlijk om de haverklap de zaal in en uitlopen voor een nieuw biertje. Ik vind dat onbegrijpelijk, ik heb 1,5 uur ademloos zitten luisteren en moest er niet aan denken om voor iets triviaals als een biertje een deel van het concert (waar ik 36 euro voor heb betaald) te missen.
Gewoon bek houden, stil zitten en netjes luisteren ja! Anders zet je thuis de CD maar op.
(Ja, ik weet dat bij Metal concerten of snoeiharde rockliedjes het publiek wat meer vrijheid heeft zonder het concert te verstoren, maar bij rustige/akoestische gedeeltes gaat dat dus niet op).
Hmm... ik vind dit toch wel een moeilijk punt, hoor. Ik zou, mocht ik zo'n persoon zijn, evengoed hetzelfde over jou kunnen zeggen. Een concert is voor sommige mensen meer dan alleen muziek luisteren. Waarom zou je niet je week door mogen spreken tijdens een concert? En wat is er mis met drinken halen tijdens een concert (afhankelijk van of er drinkpauzes zijn)?Ik kan me altijd ergeren aan mensen die de week doorspreken tijdens een concert. Dinsdag bij Bon Iver ook weer, tussen de nummers door even wat tegen elkaar zeggen is niet zo'n probleem, maar continu kwebbelen en zeggen wat je ziet (oh mooi die lichtjes)... en natuurlijk om de haverklap de zaal in en uitlopen voor een nieuw biertje. Ik vind dat onbegrijpelijk, ik heb 1,5 uur ademloos zitten luisteren en moest er niet aan denken om voor iets triviaals als een biertje een deel van het concert (waar ik 36 euro voor heb betaald) te missen.
Gewoon bek houden, stil zitten en netjes luisteren ja! Anders zet je thuis de CD maar op.
(Ja, ik weet dat bij Metal concerten of snoeiharde rockliedjes het publiek wat meer vrijheid heeft zonder het concert te verstoren, maar bij rustige/akoestische gedeeltes gaat dat dus niet op).
Jij vindt een biertje triviaal, misschien heeft die persoon veel meer genoten van dat biertje dan van Bon Iver (wat ik me best voor kan stellen, maar dat is een ander verhaal
).En praten we nu over plekken op de eerste rij of over rij 38 op het derde balkon?
0
geplaatst: 9 november 2012, 06:46 uur
[quote]chevy93 schreef:
Waarom zou je niet je week door mogen spreken tijdens een concert?/quote]
Omdat een concert niet bedoeld is om je week door te spreken. In de bioscoop zit je toch ook niet de hele film door te ouwehoeren?
Waarom zou je niet je week door mogen spreken tijdens een concert?/quote]
Omdat een concert niet bedoeld is om je week door te spreken. In de bioscoop zit je toch ook niet de hele film door te ouwehoeren?
0
geplaatst: 9 november 2012, 08:47 uur
Ik voel erg mee met Chevy in deze. Je bent een avondje uit. En dan ga je meestal niet naar een concentratiekamp. Als je een borrel wil halen, haal je een borrel. Als je iets over de lichtjes kwijt wil, dan ventileer je dat gewoon. Maar ik kan me voorstellen dat het wel eens op de zenuwen kan werken bij rustige optredens.
Bij de Golden Earring maak je weer mee dat mensen achter je vinden dat je opzij moet omdat ze het anders niet kunnen zien. En dan ben ik nog maar 1,75m. Voor echte agressiviteit moest je vroeger bij André Hazes concerten zijn.
Bij metalconcerten gaan dat soort dingen inderdaad een stuk gemoedelijker. Gewoon lekker gemakkelijk zijn. Niet overal aanstoot aan nemen want je bent er net als iedereen gewoon even uit.
Bij de Golden Earring maak je weer mee dat mensen achter je vinden dat je opzij moet omdat ze het anders niet kunnen zien. En dan ben ik nog maar 1,75m. Voor echte agressiviteit moest je vroeger bij André Hazes concerten zijn.
Bij metalconcerten gaan dat soort dingen inderdaad een stuk gemoedelijker. Gewoon lekker gemakkelijk zijn. Niet overal aanstoot aan nemen want je bent er net als iedereen gewoon even uit.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 9 november 2012, 09:12 uur
Een keer 'mooi, hè' is wel wat anders dan de hele week doorspreken. In het laatste geval ben je ronduit asociaal. Daar zijn cafés voor.
0
geplaatst: 9 november 2012, 10:21 uur
Edwynn schreef:
Zo is dat! Café's zijn voor asocialen en ander tokkietuig.
Zo is dat! Café's zijn voor asocialen en ander tokkietuig.
Mume-meetings? Dat vonden blijkbaar die theemutsen ook die tijdens een concert van Bebel Gilberto maar door bleven ratelen en de lui eromheen maar sisgeluiden maken. Toen ik vroeg waarom ze dan naar het concert gingen als ze toch niet luisterden, kreeg ik te horen dat het concert een aanrader was geweest in de Viva oid en dat ze wel wilden zien hoe Bebel eruit zag. Heb voorgesteld dat ze maar aan de bar zouden gaan staan, achter de PA, zouden ze minder last hebben van de muziek.
Overigens was tijdens het concert van Silje Nergaard in Tivoli op uitdrukkelijk verzoek van de band de bar gesloten tijdens het concert, hetgeen voor enige onrust zorgde, maar wel voor een prettig, ongestoord concert

0
geplaatst: 9 november 2012, 10:25 uur
Bar gesloten? Hoe arrogant. Silje Nergaard (lees: de kaartjeskoper) lapte de gederfde inkomsten van Tivoli zelf bij?
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 november 2012, 10:28 uur
De bar sluiten! Dat moeten ze eens bij Cannibal Corpse doen. 

0
geplaatst: 9 november 2012, 10:30 uur
Dan gaan enkele teksten beslist ter plaatse in daden omgezet worden.
0
geplaatst: 9 november 2012, 10:36 uur
Edwynn schreef:
Bar gesloten? Hoe arrogant. Silje Nergaard (lees: de kaartjeskoper) lapte de gederfde inkomsten van Tivoli zelf bij?
Ik begrijp dat je nog een interessante muzikale verkenning voor je hebt: horen en waarderen = begrijpen. De eerste vier van deze eeuw zijn alle de moeite waard. Ook met een glas wijn of bier erbij - snaveltjes toe is soms wel fijn.
Het meest ergerlijke vond ik toch wel de uitvoering van Aida in de Gelredome waar iemand schuin achter me constant zat mee te 'pommen' - op een gegeven moment wat van gezegd, daar schoot ie enorm van in de verdediging: "ik vind het erg mooi" - waarop ik repliceerde "nou ik ook en daarom wil ik graag kunnen luisteren".
Popconcerten bezoeken vormt daarentegen een schril contrast met het bezoeken van klassieke concerten, terwijl de eerste soort regelmatig duurder is. Het begint al met kaartjes kopen ("waar wilt u zitten?"), dan de ontvangst (rustig naar binnen kunnen en niet als vee door poortjes) en de houding (luisteren naar muziek ipv constant er doorheen lullen), overigens worden er bij klassieke concerten geen oordoppen verkocht.
Ik vraag me dan wel eens af - where's the value for money? Om die reden vertik ik het ook concerten die meer dan 60-70 euro kosten te bezoeken, een heel enkele uitzondering daargelaten.
0
geplaatst: 9 november 2012, 10:38 uur
Als een band echt goed is krijgen ze de zaal wel stil.
Ik heb het wel eens meegemaakt dat men zo hard liep te sssstttt-en dat je de artiest niet meer kon horen!!
Ik heb het wel eens meegemaakt dat men zo hard liep te sssstttt-en dat je de artiest niet meer kon horen!!

0
geplaatst: 9 november 2012, 10:43 uur
wilbur schreef:
Dat vind ik zo'n dooddoener. Ik ben bij de meest prachtige concerten geweest waar anderen blijkbaar toch niets aan vonden en het dus nodig vonden om er constant doorheen te tantebeppen. Lag het aan de artiest op het podium? Absoluut niet, gewoon onbeschoft gedrag van een groepje mensen dat de artiest toch niet zo bijster interessant bleek te vinden. Het gebeurt volgens mij vaker bij relatief onbekende namen in de kleinere zalen, mensen kopen dan voor weinig geld een kaartje van een artiest die ze helemaal niet kennen, puur op basis van de beschrijving op de website of op advies van anderen. Mocht het voor hun persoonlijk tegenvallen kunnen ze altijd nog gezellig gaan ouwehoeren met een biertje in de hand. Dat er ook mensen in de zaal zijn die het wel goede muziek vinden is dan van generlei belang, als je het zelf maar gezellig hebt natuurlijk.
0
geplaatst: 9 november 2012, 10:48 uur
Mjuman schreef:
De eerste vier van deze eeuw zijn alle de moeite waard. Ook met een glas wijn of bier erbij - snaveltjes toe is soms wel fijn.
De eerste vier van deze eeuw zijn alle de moeite waard. Ook met een glas wijn of bier erbij - snaveltjes toe is soms wel fijn.
Dank voor de tips.
Het meest ergerlijke vond ik toch wel de uitvoering van Aida in de Gelredome waar iemand schuin achter me constant zat mee te 'pommen' - op een gegeven moment wat van gezegd, daar schoot ie enorm van in de verdediging: "ik vind het erg mooi" - waarop ik repliceerde "nou ik ook en daarom wil ik graag kunnen luisteren".
Ik stel voor dat je de volgende keer een rood afzetlint of beter nog; een windscherm voor op het strand meeneemt en die om je heen zet. Uiteraard zodanig neerzetten dat je zicht op de aktie houdt en ook op strategische plaatsen beplakken met 'niet brullen in de bieb' stickers oid.
Het begint al met kaartjes kopen ("waar wilt u zitten?"), dan de ontvangst (rustig naar binnen kunnen en niet als vee door poortjes) en de houding (luisteren naar muziek ipv constant er doorheen lullen)
Mee eens. Al erger ik mij dan weer aan de overdreven naleving van etiquettes en andere ongeschreven regels in schouwburgen en concertzalen. Al wordt dat allemaal gelukkig minder.
Ik vraag me dan wel eens af - where's the value for money? Om die reden vertik ik het ook concerten die meer dan 60-70 euro kosten te bezoeken, een heel enkele uitzondering daargelaten.
Same here. Ik ben sinds 2006 niet meer bij een 'A' artiest geweest. Ik heb ze allemaal gezien. Die ik wil zien dan. Het is mooi zo. Ik vind kleine intiemere zaaltjes veel gezelliger en fijner. En mijn portemonnee laat ook meerdere van dat soort evenementjes toe in mijn agenda.
0
geplaatst: 9 november 2012, 10:49 uur
@GrafG: uiterst herkenbaar die beschrijving. Overigens gaat dat ook op - voor o grote ergernis - duurdere concerten met sponsorkaarten. Disrespect for the artist!
@Edwynn: bedenk wel, ik ging naar die opera vanuit het gevoel klassieke muziek te gaan beleven en dan zijn mensen doorgaan stil. Dus mij neerzetten als een mafketel is op dat punt onjuist - overigens zou ik willen meemaken hoe jij zou reageren als iemand bij elke gitaarsolo in je linkeroor constant zit mee te "pieuwwieuwwieuwen"? Ik kan je altijd nog het adres geven van die leverancier van windschermen en oogkleppen
@Edwynn: bedenk wel, ik ging naar die opera vanuit het gevoel klassieke muziek te gaan beleven en dan zijn mensen doorgaan stil. Dus mij neerzetten als een mafketel is op dat punt onjuist - overigens zou ik willen meemaken hoe jij zou reageren als iemand bij elke gitaarsolo in je linkeroor constant zit mee te "pieuwwieuwwieuwen"? Ik kan je altijd nog het adres geven van die leverancier van windschermen en oogkleppen

0
geplaatst: 9 november 2012, 10:52 uur
Mjuman schreef:
Popconcerten bezoeken vormt daarentegen een schril contrast met het bezoeken van klassieke concerten, terwijl de eerste soort regelmatig duurder is. Het begint al met kaartjes kopen ("waar wilt u zitten?"), dan de ontvangst (rustig naar binnen kunnen en niet als vee door poortjes) en de houding (luisteren naar muziek ipv constant er doorheen lullen), overigens worden er bij klassieke concerten geen oordoppen verkocht.
Ik ga ook veel naar klassieke concerten, maar ben niet zo positief als jij. Ook in de Munt, Bozar, de Vlaamse Opera komt een deel van het publiek duidelijk niet voor de muziek. Ze betalen zonder probleem 100 euro voor een kaart en vinden dat ze dan ook kunnen praten wanneer ze maar willen, en vooral luid rochelen en kuchen tijdens de stille passages.
Onder het rockpubliek zie je in elk geval niet die pretentieuze bourgeoisie. Dicht bij het podium vind je de echte liefhebbers en daar is het zalig vertoeven, al dan niet met oordoppen

0
geplaatst: 9 november 2012, 11:10 uur
Edwynn schreef:
Ik was laatst bij het concert van Erased Tapes in Paradiso en daar was de bar tijdens het spelen gesloten. Tussentijds waren er 2 pauzes waar je maar drinken moest halen. Dat vond ik een prima oplossing.Bar gesloten? Hoe arrogant. Silje Nergaard (lees: de kaartjeskoper) lapte de gederfde inkomsten van Tivoli zelf bij?
OldRottenHat schreef:
Mee eens, maar ik vind een bioscoopbezoek iets waarvoor je echt voor de film komt. Ik kan me best voorstellen dat een bepaald publiek niet puur voor het concert komt, of erger nog: meegesleept wordt. Zoals ik al zei hangt het heel erg af van de context. Sommige mensen zien een concert wellicht als een (ietwat gechargeerd) leuk achtergrondmuziekje. Iets wat je van een film met de beste wil van de wereld niet kan beweren.Omdat een concert niet bedoeld is om je week door te spreken. In de bioscoop zit je toch ook niet de hele film door te ouwehoeren?
Ik ben het wel met men eens dat er rekening met anderen gehouden dient te worden (van beide kanten). Want je kan je week in principe ook bij het café om de hoek doorspreken.
0
geplaatst: 9 november 2012, 11:26 uur
Ik vind dat je bij het gemiddelde rock-concert toch ook wel wat rock-elementen moet kunnen aanvaarden! Dat mensen bier gaan halen, en als je pech hebt er een kletsje van in uw nek landt, dat neem je er toch gewoon bij zeker? Of ga je in je zondagse kostuum naar een concert?
Praten moet ook kunnen, zolang de mensen het over de muziek of de beleving hebben. Mensen die mekaar na 6 maanden terugzien, doen dit inderdaad beter niet op een concert. Het wordt pas echt ergerlijk als je de moeite doet om helemaal naar voren te gaan, en dat er daar 2 vrouwen staan die een heel concert lang over koetjes en kalfjes keuvelen (Jack White in de lotto-arena).
Dus een beetje tolerant zijn moet wel kunnen, maar het kan inderdaad snel erg ergerlijk worden.
Praten moet ook kunnen, zolang de mensen het over de muziek of de beleving hebben. Mensen die mekaar na 6 maanden terugzien, doen dit inderdaad beter niet op een concert. Het wordt pas echt ergerlijk als je de moeite doet om helemaal naar voren te gaan, en dat er daar 2 vrouwen staan die een heel concert lang over koetjes en kalfjes keuvelen (Jack White in de lotto-arena).
Dus een beetje tolerant zijn moet wel kunnen, maar het kan inderdaad snel erg ergerlijk worden.
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 november 2012, 11:28 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Ik was laatst bij het concert van Erased Tapes in Paradiso en daar was de bar tijdens het spelen gesloten. Tussentijds waren er 2 pauzes waar je maar drinken moest halen. Dat vond ik een prima oplossing. Ik vind dat echt onbegrijpelijk.
0
geplaatst: 9 november 2012, 11:32 uur
Gezien het soort muziek vind ik dat juist heel begrijpelijk.
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 november 2012, 11:36 uur
Zoiets zouden ze in Vera echt nooit flikken, Daar is zelfs de bar open tijdens bioscoop avonden. En dat is maar goed ook, want als de bar dicht is betekent dat minder inkomsten en dat betekent vervolgens een afname van leuke avondjes.
0
geplaatst: 9 november 2012, 11:40 uur
Mjuman schreef:
@Edwynn: bedenk wel, ik ging naar die opera vanuit het gevoel klassieke muziek te gaan beleven en dan zijn mensen doorgaan stil.
@Edwynn: bedenk wel, ik ging naar die opera vanuit het gevoel klassieke muziek te gaan beleven en dan zijn mensen doorgaan stil.
Oh nou, dat is een eyeopener. Ik maar naar de opera gaan vanuit het gevoel eens een dagje Madurodam te beleven. Ik vroeg me al af waarom dat niet werkte...
Zonder gekheid, lees mijn post over de klassieke concerten nog eens, want blijkbaar valt het lezen deze enkele keer zelfs woordkunstenaar Mjuman zwaar. Het zij je vergeven. We zitten meer op één lijn dan je denkt.
Probeer het eens zonder dedain want Edwynn pikt heus wel eens een klassiek concertje mee. En dan gaat ie echt voor de muziek en de beleving zoals ie dat altijd gaat. Dan heb ik het niet over in een andermans oor tetteren maar meer over de etiquettes die in klassieke concertzalen gelden zoals die in deze discussie aan de orde komen.
* denotes required fields.