Muziek / Algemeen / Algemene muziekgerelateerde ergernissen
zoeken in:
0
geplaatst: 9 november 2012, 11:53 uur
@Edwynn - De ironie ontging me idd in eerste instantie - krijg steeds meer last van het zgn smiley-syndroom; alles zonder smiley neem je dan serieus. Daarom gebruik ik 'em zelfs steeds vaker 

0
geplaatst: 9 november 2012, 13:33 uur
Onweerwolf schreef:
Zoiets zouden ze in Vera echt nooit flikken, Daar is zelfs de bar open tijdens bioscoop avonden. En dat is maar goed ook, want als de bar dicht is betekent dat minder inkomsten en dat betekent vervolgens een afname van leuke avondjes.
Zoiets zouden ze in Vera echt nooit flikken, Daar is zelfs de bar open tijdens bioscoop avonden. En dat is maar goed ook, want als de bar dicht is betekent dat minder inkomsten en dat betekent vervolgens een afname van leuke avondjes.
Ik ben nog nooit in Vera geweest, is dat ook een bioscoop dan?
Heb wel meer concerten meegemaakt waarbij de bar dicht ging. Het publiek dat bv. op Erased Tapes afkomt komt sowieso niet om veel te drinken, volgens mij. Iedereen kan dan prima zijn drankje voor of na een optreden (volgens mij waren er meerdere die avond) halen.
Een beetje kletsen vind ik verder niet zo erg, zolang het maar over de lampjes of de muziek gaat.
0
geplaatst: 9 november 2012, 14:26 uur
Ik vond het geweldig toen bij Joanna Newsom de hele avond de bar gewoon dicht was, zonder pauze, gewoon niet zeuren en van de muziek genieten, zelden zo'n stil publiek meegemaakt..
Drinken kun je ook prima voor of na de tijd
Drinken kun je ook prima voor of na de tijd
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 9 november 2012, 14:32 uur
chevy93 schreef:
Sommige mensen zien een concert wellicht als een (ietwat gechargeerd) leuk achtergrondmuziekje. Iets wat je van een film met de beste wil van de wereld niet kan beweren.
Sommige mensen zien een concert wellicht als een (ietwat gechargeerd) leuk achtergrondmuziekje. Iets wat je van een film met de beste wil van de wereld niet kan beweren.
In geen enkel discours gaat dit op. Er zijn net zo goed talloze mensen die tijdens de film met elkaar praten, ook in de bios. In beide gevallen hoor je anderen gewoon niet te storen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 november 2012, 14:33 uur
herman schreef:
(quote)
De zaal wordt om de week gevuld met een tribune en een doek en dan worden er films vertoond. Meestal arthouse of cult films.
0
geplaatst: 9 november 2012, 14:58 uur
Tja, moeten ze daar eens een weekje met de bar open een Engelstalige film zonder ondertitels vertonen, klaagt iedereen ook steen en been dat ze het onvoldoende kunnen volgen 
Oftewel, blijft natuurlijk lastig, films en muziek vergelijken.

Oftewel, blijft natuurlijk lastig, films en muziek vergelijken.
0
Onweerwolf
geplaatst: 9 november 2012, 15:14 uur
GrafGantz schreef:
Tja, moeten ze daar eens een weekje met de bar open een Engelstalige film zonder ondertitels vertonen, klaagt iedereen ook steen en been dat ze het onvoldoende kunnen volgen
Nou dat gebeurt dus regelmatig, zoals ik zal zei, en daar heb ik nooit mensen moeilijk over horen doen.
Maar goed, Groningen is dan ook wel speciaal natuurlijk. Hier hebben we het liever gezellig dan dat we moeilijk doen.
0
geplaatst: 9 november 2012, 16:33 uur
Mjuman schreef:
The guys that fiddle with the PA vertonen typisch het symptoom van 'Going deaf for a living' en daarnaast de onbedwingbare neiging om continue aan de schuifjes te willen zitten.
Wel eens in kleinere zalen zo'n vieguur erop geattendeerd dat het geluid niet te harden was - schel en hard en totaal niet overenkomstig de muziek - en dan werd je aangestaard met een blik waarbij een zombie nog een nerd leek.
Oordopjes die bijv bij Tivoli worden verkocht zijn erg slecht - merkte ik bij The Raveonettes; daar ga je dus eigenlijk niet voor je lol heen.
Het vervelende is bovendien dat de PA - waar je dus een goed geluid zou mogen verwachten - in Tivoli vlakbij de bar is.
Gek genoeg heb ik ergere concerten meegemaakt in Vreeburg: Philip Glass (niet te harden) en Ultravox (in de 80s) maar dat komt door de akoestiek van de grote zaal die eigenlijk - door zijn vorm van een amfitheater - niet echt geschikt is voor rock - en dus moet alles worden teruggedraaid, eigenlijk.
The guys that fiddle with the PA vertonen typisch het symptoom van 'Going deaf for a living' en daarnaast de onbedwingbare neiging om continue aan de schuifjes te willen zitten.
Wel eens in kleinere zalen zo'n vieguur erop geattendeerd dat het geluid niet te harden was - schel en hard en totaal niet overenkomstig de muziek - en dan werd je aangestaard met een blik waarbij een zombie nog een nerd leek.
Oordopjes die bijv bij Tivoli worden verkocht zijn erg slecht - merkte ik bij The Raveonettes; daar ga je dus eigenlijk niet voor je lol heen.
Het vervelende is bovendien dat de PA - waar je dus een goed geluid zou mogen verwachten - in Tivoli vlakbij de bar is.
Gek genoeg heb ik ergere concerten meegemaakt in Vreeburg: Philip Glass (niet te harden) en Ultravox (in de 80s) maar dat komt door de akoestiek van de grote zaal die eigenlijk - door zijn vorm van een amfitheater - niet echt geschikt is voor rock - en dus moet alles worden teruggedraaid, eigenlijk.
Over muzikale ergenissen gesproken - staat wel zeker ergens bovenaan. De combinatie van audiofiel en de beroepsdeformatie van het jaren zelf muziekevenementen organiseren maakt dat ik me ontzettend kan ergeren aan slecht geluid, wat weer resulteert in een enorme drang om er wat aan te doen. Één keer gedaan (tijdens een clubavond, niet tijdens een concert). Dat leverde me in eerste instantie een boze organisator op, maar nadat ik hem attendeerde op het sterk verbeterde geluid, was het opeens goed

0
geplaatst: 9 november 2012, 17:18 uur
Stijn_Slayer schreef:
In geen enkel discours gaat dit op. Er zijn net zo goed talloze mensen die tijdens de film met elkaar praten, ook in de bios. In beide gevallen hoor je anderen gewoon niet te storen.
Ja, maar je gaat naar een bios om de film te zien. Er is geen enkel excuus om naar de film te gaan als je met elkaar wilt praten, terwijl je best naar een concert kan gaan om ondertussen ook met elkaar te praten. Iets wat misschien moeilijk te begrijpen is als muziekliefhebber, maar dat is hetzelfde als dat sommige mensen de radio aanzetten om maar wat achtergrondgeluid te hebben, niet zozeer omdat ze per se die muziek willen horen. Ik ken niemand die een film aanzet voor op de achtergrond.In geen enkel discours gaat dit op. Er zijn net zo goed talloze mensen die tijdens de film met elkaar praten, ook in de bios. In beide gevallen hoor je anderen gewoon niet te storen.
Maar ik val in herhaling. De waarheid ligt ergens in het midden en ik denk dat sommigen zich te snel ergeren en anderen juist weer te weinig besef hebben van de personen die zich ergeren.
0
geplaatst: 9 november 2012, 17:26 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Ja, maar je gaat naar een bios om de film te zien. Er is geen enkel excuus om naar de film te gaan als je met elkaar wilt praten, terwijl je best naar een concert kan gaan om ondertussen ook met elkaar te praten. Iets wat misschien moeilijk te begrijpen is als muziekliefhebber, maar dat is hetzelfde als dat sommige mensen de radio aanzetten om maar wat achtergrondgeluid te hebben, niet zozeer omdat ze per se die muziek willen horen. Ik ken niemand die een film aanzet voor op de achtergrond. What a load of crap!
Even resumeren:
Tijdens een concert mag je dus wel lullen over het geluid, de drumsolo en hoe die past in de song- want dan is de muziek op de achtergrond!
Tijdens een film mag je dus niet praten over de cameravoering, de montage etc!
Lijkt me een redenering die voor een normaal rationeel mens niet te handhaven is - waar blijf je met je respect voor de artiest en de medeconcertgangers - of is dat lemma weggevallen in jouw versie van de Dikke Van Dale?
Trouwens, ik ken genoeg mensen die een concert-dvd aanzetten als er bezoek is - ik betrap mezelf er dan op dat ik - tegen mijn wil - ga meekijken. Beeld is nl vele malen dwingerder dan geluid

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 9 november 2012, 18:32 uur
chevy93 schreef:
Ja, maar je gaat naar een bios om de film te zien. Er is geen enkel excuus om naar de film te gaan als je met elkaar wilt praten, terwijl je best naar een concert kan gaan om ondertussen ook met elkaar te praten.
Ja, maar je gaat naar een bios om de film te zien. Er is geen enkel excuus om naar de film te gaan als je met elkaar wilt praten, terwijl je best naar een concert kan gaan om ondertussen ook met elkaar te praten.
Jij zegt dit nu alsof het een uitermate logisch feit is, maar dat is het gewoon niet. Ik sluit me aan bij Mjuman. Je kan zelfs betogen dat een concert live is en dat je daarom geen respect toont tegenover de optredende artiest (die er vaak een hekel aan heeft als mensen praten en foto's maken).
0
geplaatst: 10 november 2012, 01:29 uur
Ik ga altijd naar de supermarkt om goede muziek te luisteren, naar de film om popcorn te eten en naar een concert voor een goed gesprek. 

0
Onweerwolf
geplaatst: 10 november 2012, 01:59 uur
reptile71 schreef:
Ik ga altijd naar de supermarkt om goede muziek te luisteren, naar de film om popcorn te eten en naar een concert voor een goed gesprek.
...en naar het toilet om een goed boek te lezen.

0
geplaatst: 10 november 2012, 02:08 uur
Ik zal maar niet vragen waar jullie naar toegaan om te poepen. In Vlaanderen gaan sommigen daarvoor naar de hoeren. Maar ja, what's in a turd? ... euh, ik bedoel, in a word.
0
geplaatst: 10 november 2012, 10:25 uur
Stijn_Slayer schreef:
Je kan zelfs betogen dat een concert live is en dat je daarom geen respect toont tegenover de optredende artiest (die er vaak een hekel aan heeft als mensen praten en foto's maken).
Je kan zelfs betogen dat een concert live is en dat je daarom geen respect toont tegenover de optredende artiest (die er vaak een hekel aan heeft als mensen praten en foto's maken).
Ja die artiesten hebben het zwaar. Publiek dat even niet luistert naar de muziek. Publiek dat een fotootje maakt. Publiek dat al dan niet uit de maat meeklapt. Of erger nog, mee pompomt. Publiek dat zomaar even wegloopt om, godbetert, een biertje te gaan halen. Of een broodje knakworst. De arrogantie. Tijdens MIJN liedjes. Hoe durven ze?
Mensen tonen al het een en ander aan respect voor de artiest aan de kassa.
0
geplaatst: 10 november 2012, 10:49 uur
Dus dat geeft ze maar een vrijbrief om zich asociaal te gedragen? Ik heb ervoor betaald, dus ik mag maar gewoon doen waar ik zin in heb? Volgens mij betaal je dat geld voor het exclusiefe recht om de artiest in kwestie aan het werk te zien en niet meer dan dat.
Vroeger was men muisstil tijdens een concert! Als ik Live at Massey Hall van Neil Younguit 1971 vergelijk met Journeys van diezelfde Neil Young uit 2011 valt het me op dat tijdens een stilte in een nummer bij Journeys er altijd wel een of andere eikel die whoohoo roept. In 1971 was het nog muisstil.
Kennelijk zijn we dit normaal gaan vinden over de loop der jaren, maar ik vind het respectloos. Joni Mitchell trachtte ooit het publiek een lesje te leren. Ze vroeg om stilte, kreeg dit niet en lipe toen maar van het podium af. Pas toen het stil was ging ze weer spelen. Volgens mij is ze meerder keren van het podium gelopen en heeft het daarna nooit meer geprobeerd, omdat het geen beginnen aan was.
Ook in 1974, toen Crosby, Stills, Nash & Young in Wembley optraden moesten ze herhaaldelijk om stilte vragen omdat mensen continu liepen te schreeuwen en duwen om dat ze zogenaamd niks konden zien. (Sit Down, Sit Down, Sit Down werd er geschreeuwd).
En wat Chevy zegt, dat een concert als achtergrondmuziek kan dienen... dat is het belachelijkste wat ik ooit heb gehoord. Daar ga je toch geen 40 euro (of wat dan ook) voor betalen? Maar ach, mensen doen het ook bij concerten van 150+ euro...
Meezingen vind ik trouwens ook bloedirritant, ik kom voor de artiest en voor niemand anders. Bij Gillian Welch stond ook iemand loeihard in mijn oor mee te zingen. Toen ik 'em aantikte was hij zwaar verbolgen. Of ik al meer mensen had aangesproken (hij vond kennelijk dat hij niet de enige was). Nee, ik sprak alleen hem aan, omdat ik alleen last van hem had.
Nog een ergernis aan Paradiso: de bar in de zaal... om de haverklas van die plastic glazen die op de grond kletteren... zeer hinderlijk! Gewoon algeheel verbod, net zoals Neil Young opstelde in de HMH in 2003 tijdens zijn akoestische Greendale show.
Vroeger was men muisstil tijdens een concert! Als ik Live at Massey Hall van Neil Younguit 1971 vergelijk met Journeys van diezelfde Neil Young uit 2011 valt het me op dat tijdens een stilte in een nummer bij Journeys er altijd wel een of andere eikel die whoohoo roept. In 1971 was het nog muisstil.
Kennelijk zijn we dit normaal gaan vinden over de loop der jaren, maar ik vind het respectloos. Joni Mitchell trachtte ooit het publiek een lesje te leren. Ze vroeg om stilte, kreeg dit niet en lipe toen maar van het podium af. Pas toen het stil was ging ze weer spelen. Volgens mij is ze meerder keren van het podium gelopen en heeft het daarna nooit meer geprobeerd, omdat het geen beginnen aan was.
Ook in 1974, toen Crosby, Stills, Nash & Young in Wembley optraden moesten ze herhaaldelijk om stilte vragen omdat mensen continu liepen te schreeuwen en duwen om dat ze zogenaamd niks konden zien. (Sit Down, Sit Down, Sit Down werd er geschreeuwd).
En wat Chevy zegt, dat een concert als achtergrondmuziek kan dienen... dat is het belachelijkste wat ik ooit heb gehoord. Daar ga je toch geen 40 euro (of wat dan ook) voor betalen? Maar ach, mensen doen het ook bij concerten van 150+ euro...
Meezingen vind ik trouwens ook bloedirritant, ik kom voor de artiest en voor niemand anders. Bij Gillian Welch stond ook iemand loeihard in mijn oor mee te zingen. Toen ik 'em aantikte was hij zwaar verbolgen. Of ik al meer mensen had aangesproken (hij vond kennelijk dat hij niet de enige was). Nee, ik sprak alleen hem aan, omdat ik alleen last van hem had.
Nog een ergernis aan Paradiso: de bar in de zaal... om de haverklas van die plastic glazen die op de grond kletteren... zeer hinderlijk! Gewoon algeheel verbod, net zoals Neil Young opstelde in de HMH in 2003 tijdens zijn akoestische Greendale show.
0
geplaatst: 10 november 2012, 10:50 uur
Kronos schreef:
Ik zal maar niet vragen waar jullie naar toegaan om te poepen. In Vlaanderen gaan sommigen daarvoor naar de hoeren.
Ik zal maar niet vragen waar jullie naar toegaan om te poepen. In Vlaanderen gaan sommigen daarvoor naar de hoeren.

0
geplaatst: 10 november 2012, 11:14 uur
harm1985 schreef:
...
...
Tja, blijkbaar is de definitie van 'asociaal' nogal rekbaar. Ik vind het asociaal als mensen agressief zijn. Opdringerig zijn en erger. Jij vind het blijkbbaar al asociaal als mensen heen en weer lopen en niesen tijdens het otreden. Er is ook nog zoiets als een grijs gebied. Ik pas daar wel in.
Die hulde voor artiesten die extra regeltjes opleggen. het doet me denken aan die gasten die alleen maar blauwe m&m's willen enzo. Als ze wat minder kaarten zouden verkopen is die onzin er gauw vanaf gok ik.
Al die regeltjes. Daar hebben we we er al genoeg van.
0
geplaatst: 10 november 2012, 12:21 uur
Kronos schreef:
Ik zal maar niet vragen waar jullie naar toegaan om te poepen. In Vlaanderen gaan sommigen daarvoor naar de hoeren. Maar ja, what's in a turd? ... euh, ik bedoel, in a word.
En ik maar denken dat het bij jullie inmiddels een volksport was om het boeven op den toeren te doen

0
Hendrik68
geplaatst: 10 november 2012, 12:22 uur
Meezingen vind ik trouwens ook bloedirritant
Ik vrees toch als dat al niet meer mag, dat diverse artiesten voor lege zalen komen te staan. Wat is daar nou mis mee? Als je recht voor je uit staat te zingen moet het toch wel raar lopen wil een ander daar serieus last van hebben. In een theater is de afstand ruim voldoende en in een grote hal waar iedereen staat is het volume vaak dermate dat het meezingen nauwelijks gehoord wordt. Aan de andere kant: als jij me aantikt en je zegt dat je er serieus last van heb, zal ik me uiteraard inhouden. Voor alles geldt dat je je aanpast. Dat houdt uiteraard ook in dat je niet bij elk geluidje gaat lopen miepen. Als iemand met een refrein niet mee mag zingen dan ga je te ver. Als iemand het hele nummer mee gaat lopen krijsen, dan gaat dat uiteraard ook te ver. Maar helemaal stil zijn bij een muziekconcert kan je van niemand verlangen. Vind ik.
0
Misterfool
geplaatst: 10 november 2012, 12:26 uur
In hoeverre meezingen irritant is, hangt vast een zeker voor een deel af van het soort muziek dat op een concert gespeeld wordt. . Bij verstilde folk zal meezingen irritanter zijn dan bij grote stadiumrockers.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 november 2012, 12:27 uur
Misterfool schreef:
dan bij grote stadiumrockers.
dan bij grote stadiumrockers.
Vooral als deze zich toch al in een terminaal stadium bevinden.
0
geplaatst: 10 november 2012, 12:28 uur
Hendrik68 schreef:
Ik vrees toch als dat al niet meer mag, dat diverse artiesten voor lege zalen komen te staan.
(quote)
Ik vrees toch als dat al niet meer mag, dat diverse artiesten voor lege zalen komen te staan.
Volgens mij zegt die quote alleen maar dat het bloedirritant gevonden wordt, niet dat het verboden moet worden.
0
geplaatst: 10 november 2012, 12:29 uur
Eigenlijk vind ik dat je dan auditie moet doen voor het betreden van de concertzaal - lijkt me een leuk concept voor de commerciëlen. Stemmige kleding is gewenst. En alleen de goede zangers/zangeressen mogen dan naar binnen en worden dan ook gefilmd tijdens het concert. Uiteraard is er dispensatie voor alle 40+ers op voorwaarden dat ze NIET meezingen en uiteraard ook niet in beeld verschijnen, ze dienen als 'opvulling'.
De naam van het programma ligt al klaar: So you tnink you can sing along
De naam van het programma ligt al klaar: So you tnink you can sing along
0
geplaatst: 10 november 2012, 12:32 uur
Ik heb er altijd een hekel aan als ik van hoge gebouwen wordt geduwd als ik rustig muziek aan het beluisteren ben.
0
geplaatst: 10 november 2012, 12:35 uur
Mjuman schreef:
En ik maar denken dat het bij jullie inmiddels een volksport was om het boeven op den toeren te doen
Ah, boeven op den toeren, een Vlaamse klassieker.

0
geplaatst: 10 november 2012, 12:39 uur
Hendrik68 schreef:
Ik vrees toch als dat al niet meer mag, dat diverse artiesten voor lege zalen komen te staan. Wat is daar nou mis mee? Als je recht voor je uit staat te zingen moet het toch wel raar lopen wil een ander daar serieus last van hebben.
Ik vrees toch als dat al niet meer mag, dat diverse artiesten voor lege zalen komen te staan. Wat is daar nou mis mee? Als je recht voor je uit staat te zingen moet het toch wel raar lopen wil een ander daar serieus last van hebben.
Ik heb daar dus serieus last van. Dan wil ik tijdens een concert een praatje maken met iemand, staat die daar recht voor zich uit te zingen. Zelfs een groet kan er niet af. En al die recht-voor-zich-uit-zangers zien er niet eens blij uit. Wat een leeg bestaan moeten die hebben.
* denotes required fields.